Rörförstärkare till Altec A7

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-19 19:26

JustAudioMagic skrev:
matereo skrev:Jo men om jag skulle rekomendera eller tipsa om något så blev det nog först och främst något som jag ej har på blocket. Jag har aldrig promotat några av mina blocket prylar här, bara ev. nämnt någon pryl innan eller efter block publicering, dock aldrig att de låter bra eller så.

Ok, det är upp till var och en anser jag

Okej! :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
fjgall

Inläggav fjgall » 2007-06-19 23:43

Här är en bild på högtalarna som de ser ut idag. Arbetar på att göra en snygg front till dem, men vi får se när det blir klart.

Bild

[/img]

De står alldeles för tätt och rummet är inte anpassat men det får duga tills jag har någonting större att röra mig i..

/M

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-20 00:18

fjgall skrev:Här är en bild på högtalarna som de ser ut idag. Arbetar på att göra en snygg front till dem, men vi får se när det blir klart.

[/img]

De står alldeles för tätt och rummet är inte anpassat men det får duga tills jag har någonting större att röra mig i..

/M

Sådär ja! Så ska det se ut, trevligt! :mrgreen:
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-20 09:54

Nu pratar vi högtalare! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-20 14:21

matereo skrev:
JustAudioMagic skrev:
matereo skrev:Jo men om jag skulle rekomendera eller tipsa om något så blev det nog först och främst något som jag ej har på blocket. Jag har aldrig promotat några av mina blocket prylar här, bara ev. nämnt någon pryl innan eller efter block publicering, dock aldrig att de låter bra eller så.

Vi är nog rätt många som inte tycker det. Det är ett av skälen till att det skapades en tråd där man ville slänga ut just en person som agerar så..

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-20 14:48

Kaffekoppen skrev:
matereo skrev:
JustAudioMagic skrev:

Vi är nog rätt många som inte tycker det. Det är ett av skälen till att det skapades en tråd där man ville slänga ut just en person som agerar så..

Nu förstår jag inte, om någon pratar om ett par slutsteg som vi saluför och undrar, ska jag då ge råd om ett helt annat märke?? :? Tycker jag något är bra så säger jag det, vare sig det är något vi saluför eller ej. Tack !

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-20 15:44

Det luktar illa.

JustAudioMagic skrev:Med rätt elektronik låter dom ännu bättre. Har du möjlighet någon gång att prova stegen tillsammans med Dared's SL2000A, som är en snygg förförstärkare med volymfjärr, så gör gärna det och jämför med Xindaken

Användarvisningsbild
lusse

Inläggav lusse » 2007-06-20 21:33

Det som jag har lyssnat på till mitt rörslutsteg på 4 watt är en volymtrafo från Steven & Billington som heter TX102. Det är det mest riktiga ljud jag har hört från något försteg. Man måste bara ha en låg ohmig utgång från CD och RIAA. Under ca. 200 ohm har jag kommit fram till. Skall man ha något annat så finns det ju Copland. De ger bra dynamik. Kommer inte i håg beteckningen på det jag lyssnade på.

Lycka till med ditt letande efter nirvana.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-06-20 21:42

Helt rätt fjgall ! :D Med stora högtalare klarar man sig med en pygmédammsugare, -mindre golvyta att schava runt på.

Är det hembyggen eller A7 originallådor, så modden är att de vänts upp och ned och att diskanthornet klämts in i basreflexporten?
-Bashornsdelen brukar normalt vara överst i lådan.

Användarvisningsbild
fjgall

Inläggav fjgall » 2007-06-21 16:53

adhoc,

det är lite tvetydigt om det är originallådor eller inte. Lådorna har suttit i en biograf och skall vara original, men eftersom ägaren innan mig hade gjort om finishen (slipat, spacklat och målat om) så var det svårt att avgöra. Dessutom var de inte helt likadana. Den ena hade vissa delar som var i annat material (ett stag i mitten av basporten?) men detta verkar ha varit ditsatt efteråt så den kan ha blivit reparerad. De hade Altecs konstruktion i alla fall och min modifikation är väl mest dämpmaterial, ett öppnande av basreflexporten (med märkbar påverkan på ljudet men jag köper det då designen får ha visst inflytande också) samt inmontering av delningsfilter och horn i basporten. Och förstås satt dit portar för att seriekoppla hornen 2 och 2. Sen är det självklart omslipat och ommålat.

Jo, men med hornen inmonterade så var det bara att vända på lådan när jag ville ha dem i lyssningshöjd.

Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-23 22:31

lusse skrev:Det som jag har lyssnat på till mitt rörslutsteg på 4 watt. De ger bra dynamik.

Härligt Lusse, vad vore musiken utan rör? :D

Föregående

Återgå till Köpråd