Denon 1907 rekommenderad enligt LTS- falsklarm!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 10:54

Är man osäker på vilken som är bäst så ta hem och prova själva så vet ni sedan vilken ni i alla fall gillar bäst..

Sedan då text kommer kan ni sitta och kolla OM ni gillar samma saker som LTS testaren/na

Tro det eller ej. Men svårare är det faktiskt inte..
:) :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-29 11:15

Fast lite svårare än så är det nog faktiskt, för nog tusan kan man höra nya saker när man fått dem utpekade, alltsom oftast.

Med den nya upptäckten stiger kraven, men stiger gör då också glädjen med att lyssna på musik, om man hittar en väg att tillodose de högre kraven. :P

Hela grejjen med att en tidskift testar saker är ju (förhoppningsvis) att de har en viss expertis som möjliggör att saker kan bli undersökta i lite djupare relief än vad som är lätt att åstadkomma därhemma.

Jag har själv många gånger funnit att kvalificerade tester (av icke-hifi-prylar tänker jag på nu) varit till stor hjälp för att sätta lampan på saker som man kanske själv inte skulle upptäcka förrän efter ett halvår eller ett år (och då hade gjort att man ångrat köpet :? ). Därför tycker jag att tester har ett väldig stort värde, om de är br gjorda. De kan både sänka en dålig prodkt och höja en bra, för användaren. Dessutom innehåller ju en test i förekommande fall tips om handhavande och liknande också.

Däremot kan jag skriva under på det du skriver när det gäller fonogramrecensioner. Jag ser därför alltid foogramrecensioner mest som lyssningstips snarare än som användbara flipp/flopp-mätare. Jag uppskattar därför de fonogramrecensioner som ägnar mera tid åt att beskriva musiken än att berätta om huruvida recensenten gillar den.

Det är ju musiken jag är intresserad av, inte recensentens smak. Icke desto mindre tycker jag det skall finnas lite av varje. Det är ju trist med kvävd entusiasm.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 11:43

Problemet med denna är väl att något hade väl läckt för över ett halvår sedan men eftersom tidningen inte kommit så spinns ju saker vidare på sina rykten.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-29 11:51

Finns det nån ekonomisk förlust i att informationen skulle komma ut innan tryck eller är det enbart "spänningen" som går förlorad?

Vissa brukar ju tycka att spekulationerna är det roligaste när det gäller "nyheter" och det är väl delvis sant.. Om man nu sitter och trycker på nån världsrevolutionerande nyhet kan jag förstå att man kanske vill ha all data på fötterna innan det kommer ut osv men när det gäller en trio hembioförstärkare som funnits på marknaden ja, hur länge?

Eller ligger rädslan däri att folk springer o köper "fel" innan sanningen är i tryck? Jag ser inget större ansvar för LTS i detta dock, man borde väl dock kunna säkra genom att gå ut och säga om det är nån av apparaterna som är direkt dålig och göra en avrådan att köpa den.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-29 11:55

Jag ser problemet snarare som att det kommer inom kort vara svårt att köpa Denonapparaterna eftersom dom sedan en tid tillbaka har varit klart att dom skall ersättas under sensommaren/hösten av apparater som klarar HDMI 1.3 och nyare ljudformat. Timingen på publiceringen av testen är inte helt optimal.
Normalare hade väl varit att man det första man gjorde varit att testa nya produkter när dom kommer istället för att vänta till slutet av försäljningscykeln.
Och visst hade det varit enklare att publicera testen på en sluten hemsida direkt när den var klar och dessutom miljövänligare och sparat pengar för LTS om man övergick till PDF'er.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-29 13:03

subjektivisten skrev:Problemet med denna är väl att något hade väl läckt för över ett halvår sedan men eftersom tidningen inte kommit så spinns ju saker vidare på sina rykten.

Samma Richard skrev i princip samma saker i januari och det gav ungefär samma respons då, frånsett pudeln från Carlssonplanet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 626#326626
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-29 13:06

BengtO skrev:Finns det nån ekonomisk förlust i att informationen skulle komma ut innan tryck eller är det enbart "spänningen" som går förlorad?

Det handlar väl om att endast MoLt innehåller den fulla informationen, och utan den bör ingen ta ställning. Så fort ågot läcker snett, omtolkas och förenklas blir det tumregelinformation, som kan vara helt fel och missvisande för den som har ett specifikt krav.

BengtO skrev:Vissa brukar ju tycka att spekulationerna är det roligaste när det gäller "nyheter" och det är väl delvis sant.. Om man nu sitter och trycker på nån världsrevolutionerande nyhet kan jag förstå att man kanske vill ha all data på fötterna innan det kommer ut osv men när det gäller en trio hembioförstärkare som funnits på marknaden ja, hur länge?

Pressläggningstriden är generande, men det är en fråga för sig, som väl egentligen inte har så mycket med falsk snedinfo att göra?

BengtO skrev:Eller ligger rädslan däri att folk springer o köper "fel" innan sanningen är i tryck?

För mig är det det. Fel för dem själva alltså. Om man skall ta ställning till en åsikt bör man lyssna på hela åsikten.

BengtO skrev:Jag ser inget större ansvar för LTS i detta dock...

Även om inte LTS är juridiskt ansvariga för felköp baserade på missinformation, kan ju de som är aktiva inom LTS ändå känna ett sådant ansvar, och inget är väl bra om någon köper något de kommer att ångra? Oavsett om det inte är "LTS' fel" känns det ändå vettigt att agera om man kan hindra sådana misstag.

Det är väl liksom en del av det ansvar som ingår i att finnas och kunna tänka - att man försöker hjälpa och vara till nytta, om man kan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Greensleeves

Värdet av en humanistisk, hjälpande attityd ang hifi...

Inläggav Greensleeves » 2007-06-29 14:12

IngOehman skrev:... Även om inte LTS är juridiskt ansvariga för felköp baserade på missinformation, kan ju de som är aktiva inom LTS ändå känna ett sådant ansvar, och inget är väl bra om någon köper något de kommer att ångra? Oavsett om det inte är "LTS' fel" känns det ändå vettigt att agera om man kan hindra sådana misstag.

Det är väl liksom en del av det ansvar som ingår i att finnas och kunna tänka - att man försöker hjälpa och vara till nytta, om man kan...

Vid läsningen av dessa närmast humanistisk präglade rader, är det nästan som om jag känner något tjockt i halsen, och gläder mig åt att jag nyligen betalade in medlemsavgiften.

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

BengtO

Re: Värdet av en humanistisk, hjälpande attityd ang hifi...

Inläggav BengtO » 2007-06-29 14:19

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:... Även om inte LTS är juridiskt ansvariga för felköp baserade på missinformation, kan ju de som är aktiva inom LTS ändå känna ett sådant ansvar, och inget är väl bra om någon köper något de kommer att ångra? Oavsett om det inte är "LTS' fel" känns det ändå vettigt att agera om man kan hindra sådana misstag.

Det är väl liksom en del av det ansvar som ingår i att finnas och kunna tänka - att man försöker hjälpa och vara till nytta, om man kan...

Vid läsningen av dessa närmast humanistisk präglade rader, är det nästan som om jag känner något tjockt i halsen, och gläder mig åt att jag nyligen betalade in medlemsavgiften.

Mvh,
Greensleeves

Tänk alla stackare som tvingas gå i väntans tider i åratal utan att få veta "sanningen" då. Kanske orkar vissa inte längre, utan går vidare i letandet efter den ultimata transparensen och köper ett annat märke! Hur ska det sluta? Ska Hifiklubben dö ut?.. Den som lever får se..

:roll:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 14:42

Jag anser trotts allt en vettig "någotsånär" lyssnare vet själv då han trivs med ljudet.. Och sedan om en utifrån inkommande testare skriver så kan man jämföra och se hurvida man uppfattar sakerna på liknande sätt.. Exakt som man kan göra då man känner skribentens ljudideal och kan genom GOD kännedommen om skribentens ideal snudd exakt veta hur en apparat faktiskt låter enligt en själv om man hör den...

Jag har tex varje gång advatage fått bra recentioner genom åren förr då man läste tidningarna vetat att jag absolut avskyr det. Så en bra recention av bladdans skräp var en bra fingervisare att han ännu inte kan bygga grejor jag gillar..

Men en hel del folk har ju iofs fallit offer för recensenternas konstiga ideal tycker jag ifråga om många saker..

Nej egna öron bestämmer och på skoj kan man sedemera jämföra sina erfarenheter med andras..

Det är min åsikt.

Däremot kan en vägledande läsning utifrån MÅNGAS olika åsikter ge en bild där man kan stämma av sig själv om man själv ev har lite laster såsom fetare go bas tex.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-29 15:15

BengtO skrev:Tänk alla stackare som tvingas gå i väntans tider i åratal utan att få veta "sanningen" då. Kanske orkar vissa inte längre, utan går vidare i letandet efter den ultimata transparensen och köper ett annat märke! Hur ska det sluta? Ska Hifiklubben dö ut?.. Den som lever får se..

Ja det verkar ju inte vara du som går i väntans tider i alla fall, så varför jiddrar du? Ditt inlägg är inte direkt präglat av någon entusiasm för HiFi. Du gör det heller inte mer skoj att hålla på med idellt arbete vad avser artikelskrivande. Om nu någon uppskattar vad LTS gör, kan då inte denne person få ha sin glädje då? Eller både han och LTS ska tydligen trackas lite först.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-29 15:34

Johan_Lindroos skrev:
BengtO skrev:Tänk alla stackare som tvingas gå i väntans tider i åratal utan att få veta "sanningen" då. Kanske orkar vissa inte längre, utan går vidare i letandet efter den ultimata transparensen och köper ett annat märke! Hur ska det sluta? Ska Hifiklubben dö ut?.. Den som lever får se..

Ja det verkar ju inte vara du som går i väntans tider i alla fall, så varför jiddrar du? Ditt inlägg är inte direkt präglat av någon entusiasm för HiFi. Du gör det heller inte mer skoj att hålla på med idellt arbete vad avser artikelskrivande. Om nu någon uppskattar vad LTS gör, kan då inte denne person få ha sin glädje då? Eller både han och LTS ska tydligen trackas lite först.

Näe nu missuppfattar du mig helt. Jag tar det hela med en stor nypa salt och ironiserar en hel del. Men om man nu är så kissnödigt livrädd för att små fragment av ett test skulle slippa ut innan tryckning så ser man väl till att få det gjort då? Det e ju lixom upplagt för ryktesbildning och spekulationer när det aldrig kommer, för många är ju uppenbarligen intresserad av det.

Tydligt så finns ju tid att sitta och skriva här, gratis. Tidningen är väl nåt medlemmarna betalt för?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 15:55

BengtO skrev:...om man nu är så kissnödigt livrädd för att små fragment av ett test skulle slippa ut innan tryckning så ser man väl till att få det gjort då?

Tydligt så finns ju tid att sitta och skriva här, gratis. Tidningen är väl nåt medlemmarna betalt för?
Men hur otrevlig får man bli? :evil:

JohanLindroos skrev "Du gör det heller inte mer skoj att hålla på med idellt arbete vad avser artikelskrivande. Om nu någon uppskattar vad LTS gör, kan då inte denne person få ha sin glädje då?", läste du det?

BengtO, om du inte tycker att LTS motsvarar dina krav på en förening så är det väl bara att gå ur?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 16:12

Det är väl knappast Johans test som är sen utan resterande till tidningen väl`..

och klart man inte vill ha ut resultaten INNAN dom kommer i text..

Däremot kanske läge med en skärpning med tidningen va så den kommer ut någon gång...

Jag har varit med sedan straxt efter gignos och har fått noll blaska. :wink:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-29 16:24

Mayro skrev:Det är väl knappast Johans test som är sen utan resterande till tidningen väl`..

och klart man inte vill ha ut resultaten INNAN dom kommer i text..

Däremot kanske läge med en skärpning med tidningen va så den kommer ut någon gång...

Jag har varit med sedan straxt efter gignos och har fått noll blaska. :wink:

Har du alltså betalt innan/vid årsskiftet för 2007 och inte fått någon MoLt ? 8O
Mundus Vult Decipi

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-29 16:29

Almen skrev:
BengtO skrev:...om man nu är så kissnödigt livrädd för att små fragment av ett test skulle slippa ut innan tryckning så ser man väl till att få det gjort då?

Men hur otrevlig får man bli? :evil:

JohanLindroos skrev "Du gör det heller inte mer skoj att hålla på med idellt arbete vad avser artikelskrivande. Om nu någon uppskattar vad LTS gör, kan då inte denne person få ha sin glädje då?", läste du det?

BengtO, om du inte tycker att LTS motsvarar dina krav på en förening så är det väl bara att gå ur?

Det var inte meningen. Däremot så undrar jag hur man får tid att göra en tidning som t.ex nummer 1 2007 innan man får klart de som saknas 2006? Om man nu har vissa artiklar klara, så kan man väl släppa dem i det nummer man skickar iväg då?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 16:33

jag vet inte exakt när det betalades.. Men det var efter gignos,, när det nu var..Minnet är bra men kort.

och noll hifiporr i låddan :cry:

Men jag tjuvläser sedan molten hos min vän "Ulf" då jag är i sthlm.. Så det gör väl inget egentligen..testobjekten köper jag ju aldrig i alla fall. och resterande texter är ju inte färskvara så dom kan läsas när som så att säga..

:)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 16:47

BengtO skrev:Däremot så undrar jag hur man får tid att göra en tidning som t.ex nummer 1 2007 innan man får klart de som saknas 2006? Om man nu har vissa artiklar klara, så kan man väl släppa dem i det nummer man skickar iväg då?
Det är väl bäst att du frågar chefredaktören, Pekka Johansson, om du är intresserad av detaljerna med medlemsbladets utgivning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-29 16:50

Mayro skrev:jag vet inte exakt när det betalades.. Men det var efter gignos,, när det nu var..Minnet är bra men kort.

och noll hifiporr i låddan :cry:

Men jag tjuvläser sedan molten hos min vän "Ulf" då jag är i sthlm.. Så det gör väl inget egentligen..testobjekten köper jag ju aldrig i alla fall. och resterande texter är ju inte färskvara så dom kan läsas när som så att säga..

:)

Nr 1 2007 har ju redan kommit, liksom det var ett mässerbjudande att man skulle får resterande nummer för 2006 som inte hade kommit ut före det att mässan gick av stapeln (nr 3 och 4 2006 tror jag men kan ha fel). Det är klart du ska få dessa tidningar! Skicka ett mejl till LTS registrator Alexander Kotka och fråga!

alexi (snabel-a) faktiskt.se

Något har blivit generalknas för det var ju jag själv som skrev in dig på listan för nya medlemmar!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 16:52

Det är invänjning på G Johan tror jag. Så sakta så sakta blir man med.. Att ta in en snubbe som mig för fort kan ju bli öderstigert ju :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-29 16:52

[quote="BengtO]
Det var inte meningen. Däremot så undrar jag hur man får tid att göra en tidning som t.ex nummer 1 2007 innan man får klart de som saknas 2006? Om man nu har vissa artiklar klara, så kan man väl släppa dem i det nummer man skickar iväg då?[/quote]

Jag avböjer att ge dig ett svar då jag tycker att du inte varit så trevlig. Ironin framgick inte alls.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-29 22:45

Jag tyckte ironin framgick utmärkt, och att det var just den som var så trist spydig. Man kan tappa sugen för mindre. Jag förstår Johan.

Vh, iö

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-29 22:51

Johan_Lindroos skrev:[quote="BengtO]
Det var inte meningen. Däremot så undrar jag hur man får tid att göra en tidning som t.ex nummer 1 2007 innan man får klart de som saknas 2006? Om man nu har vissa artiklar klara, så kan man väl släppa dem i det nummer man skickar iväg då?

Jag avböjer att ge dig ett svar då jag tycker att du inte varit så trevlig. Ironin framgick inte alls.[/quote]

Har läst igenom tråden och jag förstår (faktiskt) det. Jag ber om ursäkt.
Du tog det som en sarkasm. Jag beklagar.

Givetvis försöker ni att göra det som är rätt för medlemmarna.

Ber åter om ursäkt. Egentligen är jag väldigt trevlig..

Edit..ursäkta den dåliga citeringen..översta raden i mitt inlägg är från ovanstående..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-29 23:53

Fint.... Lindroos hälsar :)

Förrresten Mayro, skall se till att du får tidningarna!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-30 00:26

Kaffekoppen skrev:Fint.... Lindroos hälsar :)

Förrresten Mayro, skall se till att du får tidningarna!

Kanon!!!!

:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 00:32

BengtO skrev:Ber åter om ursäkt. Egentligen är jag väldigt trevlig..

Ursäkten hedrar dig, och får mig att tro på den andra halvan av din strof! :P Det krävs en stor och prestigslös människa för att be om ursäkt.

BengtO skrev:Edit..ursäkta den dåliga citeringen..översta raden i mitt inlägg är från ovanstående..

Försynt fråga: När du ändå editerade inlägget, varför lagade du inte citatet istället? :o :?

)Det som fattades var ett citationstecken efter O i [quote="BengtO], så att det blir [quote="BengtO"] istället, och allt blir rätt!)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Greensleeves

Trevlig vändning på tråden...

Inläggav Greensleeves » 2007-06-30 18:15

Kära hifihjältar..!

Vad trevligt att denna tråd tog denna trevliga vändning på slutet! Tänk om alla nu "levande" trådar på Faktiskt.se kunde få en motsvarande mysig, och därmed intressant, utveckling!
Tänk om en solig/regnig/mulen/halvmulen sommardag som den vi upplever idag kunde bli starten på en ny era för Faktiskt.se... en era kännetecknad av fruktbara möten på nätet, musik- och hifi-älskare emellan, där varje tråd och varje meningsutbyte kännetecknas av konstruktiva uppsåt... en vilja att lära, och att bidra till andras lärande genom pedagogiskt goda textutläggningar om olika spörsmål, utläggningar präglade av respekt för olika kunskaps- och intressenivåer hos alla tänkbara läsare...

... härigenom kunde kanske Faktiskt.se bli ett sant lärande forum, ett socialt sammanhang där hövligheten så att säga satt fast i tapeterna, och där meningsutbytena var att betrakta som true meeting of mind...

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-30 20:54

Det där var ett inlägg om nästan orsakade tårar i ögonen Greensleeves, du får akta dig så att jag inte nominerar dig till veckans SuperHiFihjälte för näst nästa vecka. :D

Användarvisningsbild
Greensleeves

Värdet av arbetet mot en allt mer civiliserad civilisation..

Inläggav Greensleeves » 2007-07-02 13:48

MP skrev:Det där var ett inlägg om nästan orsakade tårar i ögonen Greensleeves, du får akta dig så att jag inte nominerar dig till veckans SuperHiFihjälte för näst nästa vecka. :D

SuperHiFihjälte eller ej, det är alltid kul att kunna bidra till att vi människor ger varandra fler erkännanden, börjar uppträda vänligare, och i stort bidrar till en mänskligare civilisation, rent av en civiliserad civilisation...

... attans också...
... nu...
... fick jag visst något i ögat...
:wink:

Mvh,
Greensleeves

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-07-03 07:16

..och jag konstaterar att Mayro och jag har helt olika ljudideal då jag är mycket förtjust i elektroniken från Alingsås :wink:

Det kan inte vara lätt att på helt ideel basis få fram en tidning på ett smidigt sätt med allt jobb det innebär. Själv begriper jag inte varför inte en ljudtidning anlitade testgänget på LTS och tog del av kunskapen och ställde upp med resurser för layout/tryck mm. Det borde ju vara en vinn-vinn deal. :)

Jag känner en person som arbetar med tester på en ljud och bildtidning och det finns en hel del att förbättra när det gäller testmetod/lokal och där skulle LTS kunna göra stor nytta. Däremot så finns det tvärtemot vad många tror här ingen bindning till eller bestickning från dom firmor som skickar in prylarna för test. Tvärtom faktiskt. Fast jag antar att en del besserwissers på detta forum inte kan tro på det för det rubbar ju deras hifi-världsbild :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd