stativhögtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

norko

Re: ;

Inläggav norko » 2007-11-23 16:54

martinfor skrev:Jag jagade för ljus o lykta efter ett par hyffsade små stativare för max 5papp. En polare tipsade mig om piP, men var lite skeptisk så jag orkade inte engagera mig. Men hittade tyvärr ingen högtalare som inte ens i närheten kunde matcha mina utslängda Canton Ergo RCL. Så efter ca 4 mån letande så fick det bli en demo hos Öhman. Vilken tur att jag inte köpte några andra ha ha ha ha efter det besöket är jag en obotlig "inodiot". De inköpta piP spelade t.o.m mkt bättre än Rcl:erna. Inte med samma tyngd förstås, men i en helt annan klass sett till välljud.

Jag gick från RC-L till pr10 och konstaterade samma sak. RC-L är ju kul på sitt sätt men oj vad mycket mer "förfinat" pr10 låter. Det är inte på samma planet ens om man jämför dem. :)

anttilop

Inläggav anttilop » 2007-11-23 19:23

martinfor skrev:Jag jagade för ljus o lykta efter ett par hyffsade små stativare för max 5papp. En polare tipsade mig om piP, men var lite skeptisk så jag orkade inte engagera mig. Men hittade tyvärr ingen högtalare som inte ens i närheten kunde matcha mina utslängda Canton Ergo RCL. Så efter ca 4 mån letande så fick det bli en demo hos Öhman. Vilken tur att jag inte köpte några andra ha ha ha ha efter det besöket är jag en obotlig "inodiot". De inköpta piP spelade t.o.m mkt bättre än Rcl:erna. Inte med samma tyngd förstås, men i en helt annan klass sett till välljud.

Kollade du in Qln då? dom skulle iaf på pappret gå väldigt långt ner i basen. Fast dom kanske har andra nackdelar...?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-11-23 22:35

Nya QLN-högtalare är skit.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-24 14:07

Hetsporren skrev:Nya QLN-högtalare är skit.

Varför då? :)

Mvh// Matte.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-24 18:12

Det är inte samma elementkvalité, byggkvalité, filterarbete - utan det massproduceras i Kina (?).

Riktigt tråkigt tycker jag...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-11-24 19:35

Det som är riktigt trist är att man smutsar ner det fina namnet QLN, som ju långt in på det förra seklet hade flera fantastiskt välljudande modeller i portföljen: QLN One, QLN Signature (original, olika HD-versioner samt Splitfield-diton) QLN Presige, QLN Reference samt QLN Artec.
De stormarknadshögtalare som idag säljs under namnen QLN Signature och QLN Artec är så många ljusår ifrån originalen, kvalitets- och prestandamässigt, att det borde vara förbjudet att recykla dessa namn.

Användarvisningsbild
martinfor

Inläggav martinfor » 2007-11-25 00:17

anttilop skrev:

Kollade du in Qln då? dom skulle iaf på pappret gå väldigt långt ner i basen. Fast dom kanske har andra nackdelar...?

Jag lånade tom hem ett par Qln signature från Hifi Kit, den nya högtalaren.. Den lät sådär, inte alls som original-QLN högtalarna men även original-Qln saknar en massa kvaliteer som piP har, speciellt i basregistret.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-11-25 01:31

Min känsla är att: mina QLN Signature HDII Splitfield lät bättre än mina piPs...

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-25 16:35

När blev QLN en skithögtalare? Typ årtal.

Mvh// Matte. :)

anttilop

Inläggav anttilop » 2007-11-29 00:23

...Jag har lyssnat runt en del och faktiskt kommit fram till golvarna larsen 4... Det slog d mesta...
..Och i och med detta blev väl denna tråd motsägelsefull...

Användarvisningsbild
Graziano

Inläggav Graziano » 2007-11-29 23:25

Kan med lätthet rekommendera Elac 203.2. Det är en stativare jag själv äger och som jag gillar enormt mycket. En riktigt bra banddiskant, samt en mellanregister med väldigt naturtrogna röster.
Den finns nu som erbjudande för 5200:- mot ord. 7695:- hos...

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1991

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-12-02 19:42

Grismannen:
Har mina Jamo E 825 till hembion men dom är inget jag skulle tipsa om precis.

Citerar mig själv och gör en ändring i tidigare uttalande.

Då jag är utan "ordinarie" högtalare och efter det att jag har lagt ner lite tid med mina Jamo stativare som i vanliga fall används till hembion så tycker jag att dom faktiskt låter helt ok och skulle kunna rekommendera dessa som ett gott och ytterligare alternativ i denna tråd. :)

Mvh// Matte. :)

Bild

Föregående

Återgå till Köpråd