Tips om vinylspelare. 70-tal

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Snyggisar!

Inläggav majjen04 » 2008-01-20 16:30

Hej!

Leta rätt på en Trancriptor Skelton Turntable, gärna med en Vestigal eller formula 4 MK3 arm
Den är grymt snygg samt låter fortfarande bra.
Oracle Delfi Mark 1 etc också grymt snygga och välljudande.
En Standard skivspelare som är grymt mycket snyggare än gamla Lenco, Thorens, Dual etc är Systemdek IIX 900E, med Mout arm dvs en moddad Rega RB 250.
Mvh
Kenth

Ps! kika gärna på massor av snyggingar på nedanstående länk:
http://www.vinylengine.com/phpBB2/album ... 0&start=16

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-21 15:15

Ragnwalds TD-150 ser mycket fin ut med sin nya låda, platta och SME-arm! Med trådskaparens eventuella tillåtelse (?), får jag fråga vad du gjort med den, förutom det som syns på bilden alltså?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 17:20

Ja alltså, jag sa lite. Det handlade (förutom det du nämnde) först och främst om en total isärtagning, rengöring och upputsning.
Med hjälp av theanalogdept.com blev det lätt att söka efter ev förslitningar och glapp etc.
Det visade sig att det mest dramatiska jag behövde göra var, att noga rengöra och återolja lagret.
TD-150:s tallriksaxel vilar på en kula vilket är unikt och kanske tack vare det och att den har haft rätt olja, behövde jag inte göra något åt lagret. Kan ju också bero på att den inte varit spelad så hårt.
Intrimning, av upphängningen, byte av en fjäder och en skruv, sedan anpassning för vikten av platta och tonarm. Voilà.
Jo en grej till; ny rem beställdes från Kabelpiraten, perfekt passform.

TD-150 lager

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Snyggisar!

Inläggav Harryup » 2008-01-21 22:08

majjen04 skrev:Hej!

Leta rätt på en Trancriptor Skelton Turntable, gärna med en Vestigal eller formula 4 MK3 arm
Den är grymt snygg samt låter fortfarande bra.

Mvh
Kenth

Vi har olika erfarenheter då det gäller ljudkvalitén men den är rolig att titta på.

mvh/Harry
Senast redigerad av Harryup 2008-01-21 22:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-01-21 22:13

twangbang skrev:Tackar för alla tips! Toréns är fina!

Vet någon något om luxmans skivspelare? Tycker dom är snygga i a f, men har aldrig spelat på nån.

Luxman hade en PD-121 som var ganska bra trots sin direktdrift. Sen hade man en PD-131 med enklare motor som jag har haft, får väl stryk av alla remdriva skulle jag tro. Och sen en standard-japansk PD-282.
Råd, köp remdrivna spelare.
Om du inte hittar en Technics SP-10a.
mvh/Harry

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-22 10:04

Harryup skrev: ....
Råd, köp remdrivna spelare.
Om du inte hittar en Technics SP-10a.
mvh/Harry

Eller en Lenco L-75. Visserligen mellanhjulsdriven men om hjulet är i bra skick är det en mycket bra spelare. Om man vill kan man dämpa lådan med t ex blygummi.

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2008-01-22 20:43

Snygg och välljudande spelare från 70-talet !!

måste nog säga att du borde ta en titt på Unamnco T-1
en remdriven spelare med fjäderupphängning och en grymt originell tonarm som tillsammans faktiskt låter riktigt bra !, även med dagens mått mätt , har själv en sådan (2st om jag skall vara noga) och efter en nogrann rengöring och uppsmörjning så funkar den riktigt bra !!

går fortfarande att hitta för småpengar på diverse loppisar och dylikt
så passa på !!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-22 21:25

Unamco T-1 finns i två varianter, den första med separat inner- och ytter-skivtallrik och ett lock som inte hade gångjärn utan bara en stödlist och ett spår som den vickades in i när de skulle stå öppen. Och sedan då version två, med skivtallrik i ett stycke och fjäderförspända gångjärn. Dom ser lika ut annars.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Köpråd