Hemmabioreciever

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-07-15 13:02

Harryup skrev:HDMI 1.3 är väldigt enkelt att hålla på med.
Man får helt enkelt inte ut ljudet i högsta upplösningen om man inte använder HDMI 1.3. Visst kan man köra PCM men alla spelare som kommer framöver kommer inte kunna avkoda själva.

mvh/HArry

Du motsäger dig själv i de båda meningarna, man får ut full upplösning om man har en rätt implementerad HDMI 1.1-apparat (och en spelare som avkodar ljudformaten).

Trenden bland Blu-rayspelare är dock att samtliga spelare kommer klara avkodning för ALLA format, det bekräftas av de pressreleaser om kommande spelare som finns ute nu. Anledningen att det tagit sådan tid är den mycket stora (i jämförelse med tex TrueHD) processorkraft det måste till för att göra avdkodning för DTS-HD Master Audio.

Ett förtydligande angående HDMI 1.3 är också att bara för att en receiver har det säger det INGET om att receivern har avkodning av förstfria ljudformat, inte ens att apparaten ifråga tar emot multikanals-PCM via HDMI. Det finns massor med förstärkare som har HDMI 1.3, men bara som en ren switch, som inte kan tillgodogöra sig ljudet.

Till trådskaparen skulle jag rekomendera att titta på tex kommande Denon 1909, den kommer ha intern avkodning för ALLA format, ta emot multikanals-PCM via HDMI och har dessutom digital "rumkorrigering" (för de som går igång på det) samt kan processa en 5.1 PCM till 7.1 med DPLIIx.

MVH
/g

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-15 13:06

Kul med någon som verkar ha bra koll!

Vad tycker du om Denons lösning där de skapar en BR transport och där alla data skickas till receivern för behandling?

Genom detta förfarande kan de sälja "samma" spelare för runt 8 papp istället för det dubbla som de med intern avkodning kostar.

Vad ser du för problem med det? Har de missat något?

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-07-15 13:28

Denons lösning med 2500 är katastrofal ur min synvinkel, jag tror mycket få kommer köpa en produkt som är subjektivt svindyr med bara en så begränsad kundkrets (som dessutom är tveksam kvalitetsmässigt med tanke på att den har flera buggar bland annat på LFE-nivån som ligger 5 dB lågt på PCM-material).

Det lär inte bli några uppföljare på den om du frågar mig.

Dock så fungerar den så att den uppfyller Profile 1.1 (som även kallas "final profile"). Och det gör den genom att plocka ut det sekundära ljudet (såväl som det primära ljudspåret) via icke förlustfria ljudformat som Dolby Digital 640 kbps tex. 2500 har ju som bekant inga avkodare för förlusfria format.

Nu är det ju i praktiken ingen fara då jag tror det är få som blir upprörda att inte ljudet på PiP-gubben som kommenterar filmen är förlustfritt utan i ett annat format.

Dock kan det blir lite fibblande fram och tillbaka när man skall skifta från Bitstream till PCM, väljer man bitstream när man skall köra interaktiva ljudspår så lär det bli tyst i högtalarna.

Var avkodningen sker spelar ju inte i teorin någon roll, men skall den ske i förstärkaren så kommer INTE alla funktionalitet finnas kvar, det är ett bistert faktum. Just interktiviteten är något som filmbolagen satsat mycket stora pengar på och jag tror (och vet) att de inte är så glada över att audiofilerna vill ha signalen skickad som bitstream. Jag vet att det tex HD-DVD-lägret med Microsoft i spetsen inte alls ville att funktionen med att kunna skicka signalen som bistream till en förstärkare skulle bli pupulär, men tillverkarna av receivers såg ju chansen att få till ytterligare en logga på framsidan. :)

En detalj att lägga på minnet för de som gillar att digitalt efterbehandla signalen (rumskorrigering, 5.1 till 7.1 via DPLIIx osv) är att inte alla förstärkare/försteg har processorkraften att BÅDE avkoda förlustfria ljudformat OCH samtidigt applicera efterbehandla PCM-signalen. Naturligtvis är det inte som skyltas med...men kan bli en tråkig överraskning. Marantz modeller har detta problem, om man nu kan kalla det så.

Det finns hur mycket som helst att diskutera om det här, vilket jag tycker är väldigt intressant. Men det kanske vi ska ta i en separat tråd?

MVH
/g

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-15 13:33

Snälla!

Starta en sådan tråd. Känner att det skulle vara fantastiskt. Gärna en informativ tråd där olika format förklaras och utvecklas, lite som en fråge och inlärningstråd.

Det är nog många med mig som skulle uppskatta det!

Vad har du för bakgrund och hur kommer det sig att du kan så mycket om det här?

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-07-15 13:43

Kaffekoppen skrev:Vad har du för bakgrund och hur kommer det sig att du kan så mycket om det här?

Jag är intresserad av multikanalsljud/ljudformat och damsuger marknaden på information så gott jag kan.

Det är helt på hobbynivå, bakgrundmässigt är jag civilingenjör om det nu ger mig någon extra trovärdighet.... :P

Jag kan starta en tråd om ljudformat/Blu-ray, och tar mig friheten att klippa in lite informatin från en artikel jag skrivit om ämnet. Där vi kanske kan diskutera allt som har med det "nya" att göra.

MVH
/g

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-15 13:46

Definitivt, massor av intressant information som det snuddas vid här. Jag startade en tråd om surroundformat för ett tag sedan, men den tog dålig fart. Antagligen för att folk inte är så insatta. Starta en sådan tråd säger jag med.
2021 maj på Spotify

Lennart

Inläggav Lennart » 2008-07-15 14:07

Chuck_V, jag ser också fram emot en tråd om alla dessa nya ljudformat och vilka nya produkter som uppfyller dom krav som man bör ställa!

Är du samma Chuck som på Component? Läser alltid dina inlägg där med stort intresse :D

/Lennart

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-07-15 14:14

Lennart skrev:Är du samma Chuck som på Component? Läser alltid dina inlägg där med stort intresse :D

/Lennart

Det är samma sotöra som är där ja. :)

Nu har jag skrivit ett startinlägg i det generella forumet, så det är bara att fylla på med frågor och information. Vi kan väl ta det lite pö om pö så att säga, att samla all information i ett inlägg blir omöjligt.

MVH
/g

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-15 14:26

Chuck_V skrev:
Kaffekoppen skrev:Vad har du för bakgrund och hur kommer det sig att du kan så mycket om det här?

Jag är intresserad av multikanalsljud/ljudformat och damsuger marknaden på information så gott jag kan.

Det är helt på hobbynivå, bakgrundmässigt är jag civilingenjör om det nu ger mig någon extra trovärdighet.... :P

Jag kan starta en tråd om ljudformat/Blu-ray, och tar mig friheten att klippa in lite informatin från en artikel jag skrivit om ämnet. Där vi kanske kan diskutera allt som har med det "nya" att göra.

MVH
/g
Jag tycker bara intresset och vilja att sätta sig in i allt väger mer än en titel!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Kaffekopp i finaste Kina-porslin...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-15 15:26

Kaffekoppen skrev:... Jag tycker bara intresset och viljan att sätta sig in i allt väger mer än en titel!

Utan ironi skriver jag följande: en så utomordentligt storsint och tolerant hållning du uppvisar, bäste Kaffekopp..! :)

Jag tror bestämt att du är tillverkad av finaste Kina-porslin... :wink:
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-15 22:40

Chuck,
trenden kan ju lika gärna vara att Denon maskinen 2500 är början på motsatsen på sikt. Så läser du hela inlägget så ser du att jag kommenterar just utifrån det. Personligen tycker jag det verkar mest vettigt att ha en tillräckligt potent apparat och köra digitalt med högsta möjliga upplösning över till processorn. Jag tycker det verkar dumt att betala 2gg för avkodning då man bara kommer använda en av dom. Och få avkodning på ljudet och när den dagen kommer även högsta upplösning på färgrymden.
Första generationernas spelare kommer nog inte vara särskilt tongivande på sikt.
mvh/Harry

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-07-15 23:23

Så kan man naturligtvis se på saken, men det finns ingen annan leverantör som aviserat en spelare som är så pass handikappad som 2500 är.

Alla de spelare som det flaggas för nu (inklusive Denons nya multispelare som lanseras 2009, lär tyvärr blir dyrare än 3800) kommer att kunna avkoda samtliga format, antingen från start eller via senare mjukvaruppdateringar. Jämför hur det var i starten med Dolby Digital och DTS på DVD, det tog ett bra tag innan spelarna och även förstärkarna hade implementerat DTS, och samma visa är det nu.

För användarvänlighetens skull vore det bäst med avkodning i spelaren, och sedan av behandling av signalen i förstärkaren, ut min synvinkel ska jag väl tillägga.

Du skriver "högsta möjliga upplösning", och det får man absolut genom att avkoda i spelaren och skicka signalen som linjär PCM via HDMI. Och det går såklart även bra att göra avkodningen i förstärkaren och få högsta möjliga upplösning som du verkar tycka är ett bättre alternativ.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-16 08:45

Vet inte riktigt om jag tycker det ifs. :-)
Men vad jag tycker verkar sämst är att ta ut det analogt ifrån spelaren för att köra in det på receivern och missa signalbehandling.
Jag känner det lite som att det finns en Bluray generation på hemmagrejor numera och sen den gamla DVD generationen på hemmagrejor som man försöker hålla fast vid så länge det går.
Dyra processorer kommer sjunka som en sten i pris oavsett vilken bild eller hur dom låter egentligen om dom inte har HDMI 1.3 då folk vill ha det senaste. Misstänker att alla leverantörer kommer hjäpa till med att förklara hur gamla deras gamla grejor är. Så det kommer gå att fynda.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-07-16 11:58

Harryup skrev:Men vad jag tycker verkar sämst är att ta ut det analogt ifrån spelaren för att köra in det på receivern och missa signalbehandling.

mvh/Harry

Jo, det kan man nog tycka.

Men man får förstå dem som har sk "High-End"-försteg som behöver ta ljudet med de analoga ingångarna för att få losslessljud. Där finns det ingen alternativ idag.

Helt klart har hela segmentet High-End fått sig en törn nu när man kan få förlustfritt ljud med en spelar/förstärkarkombination för runt 6-7' kr. Det är ju många tillverkare som i dagsläget inte presenterat någonting som tar ljud in via HDMI...

Dyra processorer kommer sjunka som en sten i pris oavsett vilken bild eller hur dom låter egentligen om dom inte har HDMI 1.3 då folk vill ha det senaste.

Helt klart är det så, och det har redan skett. Går man in på tex Audiogon och tittar på begagnade dyrgripar finns det hur mycket som helst till salu, och till väldigt låga priser om man jämför med nypris.

MVH
/g

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-07-16 14:09

jag tycker att om det är någon apparat som ska vara utan decoders så ska det helt klart vara förstärkaren! den kostar mest och är den som slits minst (enligt mina erfarenheter) och den apparat man minst vill/har behov av att byta ut. jag hade gärna sett flerkanalsförsteg/förstärkare utan decoders i, ganska mycket billigare än motsvarande med decoders idag!? eller system med uppgraderingar decoder/mjukvaru iaf genom t ex instickskort. men då börjar såklart någon förlora pengar...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-16 16:05

Meridian har ju provat det här med hårdvaruuppgraderingar, både genomförda och utlovade.
Det blir inte bra.
Allt måste uppgraderas och vartefter tiden går sitter man fast i en arkitektur som till slut inte går att förnya up to date. Fast man har lovat det.
Så uppgradra med kort går ju i princip inte på datorer heller.
Allt går för fort tyvärr.
Mina åsikter och en hel del erfarenheter.

mvh/Harry

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-07-17 00:09

Harryup skrev:Meridian har ju provat det här med hårdvaruuppgraderingar, både genomförda och utlovade.
Det blir inte bra.
Allt måste uppgraderas och vartefter tiden går sitter man fast i en arkitektur som till slut inte går att förnya up to date. Fast man har lovat det.
Så uppgradra med kort går ju i princip inte på datorer heller.
Allt går för fort tyvärr.
Mina åsikter och en hel del erfarenheter.

mvh/Harry

Sant, så sant...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-17 00:13

Harryup skrev:Meridian har ju provat det här med hårdvaruuppgraderingar, både genomförda och utlovade.
Det blir inte bra.

Fast Linn har ju kört det konceptet med (vad jag förstår) lyckat resultat, t.ex. LP12:an.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-17 02:09

Magnuz skrev:
Det blir inte bra.

Fast Linn har ju kört det konceptet med (vad jag förstår) lyckat resultat, t.ex. LP12:an.

VA?
Har man ändrat programmaterialet för LP12:an? Så den har varit tvungen att uppdateras? Och det finns en massa programvara i den som blir för gammal?
Hmm, måste kolla min.
Det är milsvidd skillnad mellan bioreceiver eller processor och en skivspelare eller högtalare.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-17 10:14

Programvara? Du skrev hårdvaruuppgraderingar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-17 12:56

Japp, och vi pratar bioreceivers eller processorer.
Programvara ihop med hårdvara är ett stort problem ihop med nya format.

mvh/Harryup

Föregående

Återgå till Köpråd