Byta högtalare. Det blev ett par piP

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-09-01 20:02

piP så klart, ingen tvekan om det! :)

Nu är Larsen 6an nästan dubbelt så dyr, men även om det vore omvänt hade jag valt piP.

V8: räknas det om man hört Ola dema 6an? :wink:

Ett tips i all välmening; jag tror det beror på hur mycket orthofån man är. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-01 20:37

Sanny_X skrev:
Ett tips i all välmening; jag tror det beror på hur mycket orthofån man är. :wink:

Säkert är det så.

Går man från Klipch så är nog piP (trots att den är inte så dynamiskt kompetent som L6) ett bättre val. piP har ju dessutom ett andrahandsvärde som är rätt ok om man säger. Problemet är att de exemplaren av piP som visas här lär vara sålda tidigt imorgon bitti...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-01 20:43

BengtO skrev:
Vee-Eight skrev:
Jag är fullt medveten om att Larsen själv demar så att väggfärgen lossnar, men det minskar inte L6:ans överlägsenhet.

Hur menade du egentligen med den meningen?

Jag hade två syften med meningen;

1. Jag anser att Larsen kanske inte är den mest ideale demare av Larsenhögtalare. Han kör alldeles för ofta alldeles för högt. Ofta (iaf på de carlsson-demos jag varit på) så är första raden lyssnare alldeles för nära högtalarna.

2. Jag ville jävlas med Fridefors och givetvis resten av Ino-svansen. 8)

Hur det än är med detta så minskar det inte L6:ans, i mitt tycke, överlägsenhet över PIp när det gäller välljud.

Sanny_X:

Vad kostar PIP fanerade och spelklara (alltså man inte gör det själv) 9860:- +1500:- för tillägg för körsbärsfanér, gör ett slutpris på 11360:- (exkl ev bensinpengar för demo och hämtning). L6 för 12kkr direkt över disk är inte vad jag kallar för "nästan dubbelt så dyr" som Ino pip.

Ang tips i all välmening; det har väldigt mycket att göra om man är inosvans eller ortho-fån. Det är två olika slags högtalare som i bästa fall löser ett problem. Enligt mitt tycke är L6 en bättre deal, vill man betala mer så är det antagligen pi60 man skall titta på (förutsatt att man måste titta på nytillverkat).
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-01 20:47

Vee-Eight skrev: 2. Jag ville jävlas med Fridefors och givetvis resten av Ino-svansen. 8)

:lol: Jag har ju Audio Pro-högtalare... 8)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-09-01 20:47

Det jag kommenterade var de 2 annonser som var med i tråden, ingenting annat. (5 vs. 9 kkr)

När det gäller ortho eller inte brukar vi ju gnabbas lite om det, inget illa ment. Det jag ville få fram är att det är en smaksak, trodde det framgick.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-01 20:50

Sanny_X skrev:Det jag kommenterade var de 2 annonser som var med i tråden, ingenting annat. (5 vs. 9 kkr)

När det gäller ortho eller inte brukar vi ju gnabbas lite om det, inget illa ment. Det jag ville få fram är att det är en smaksak, trodde det framgick.

Givetvis är det en smaksak, det förstod jag. Ville bara sticka hål på dina argument, a la Faktiskt-stil. :wink:

Fridefors:
Det gör dig inte mindre svans. :wink: *sorry* :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-01 20:53

Jag gillar att köpa nya prylar. Att få öppna en låda som ingen öppnat före mig.. Häftigt. Jag litar fullständigt på ditt omdöme V8! Det blir nog till 95% en L6:a....
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-09-01 20:54

Vee-Eight skrev:vill man betala mer så är det antagligen pi60 man skall titta på.

Instämmer helt! :)

(får man citera så? :oops: )

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-09-01 20:56

Dunderklumpen skrev:Att få öppna en låda som ingen öppnat före mig.. Häftigt.

Då blir det nog aldrig Ino för dig. :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-01 20:56

Vee-Eight skrev:Ang tips i all välmening; det har väldigt mycket att göra om man är inosvans eller ortho-fån. Det är två olika slags högtalare som i bästa fall löser ett problem. Enligt mitt tycke är L6 en bättre deal, vill man betala mer så är det antagligen pi60 man skall titta på (förutsatt att man måste titta på nytillverkat).

Vad gillar du bättre med L6 än piP och är det något med piP som du gillar bättre? Har inte hört L6 så är lite nyfiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-01 20:57

Sanny_x:

Usch! Fyyy! Retoriska knep, minsann! Lite taget ur sitt sammanhang, kan man säga.

Iaf; ville få sagt att förutsatt man inte gillar leta oa51:or och bygga basmoduler osv osv, så är Pi60 teh shit.
- Carlsson Illuminati -

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-01 20:58

Sanny_X skrev:
Dunderklumpen skrev:Att få öppna en låda som ingen öppnat före mig.. Häftigt.

Då blir det nog aldrig Ino för dig. :lol:

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-09-01 21:00

pi60 funkar även om man villo bygga baslådor. 8)

V8: jag vet :oops: (men lite kul var det allt)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-01 21:12

subjektivisten skrev:
Vee-Eight skrev:Ang tips i all välmening; det har väldigt mycket att göra om man är inosvans eller ortho-fån. Det är två olika slags högtalare som i bästa fall löser ett problem. Enligt mitt tycke är L6 en bättre deal, vill man betala mer så är det antagligen pi60 man skall titta på (förutsatt att man måste titta på nytillverkat).

Vad gillar du bättre med L6 än piP och är det något med piP som du gillar bättre? Har inte hört L6 så är lite nyfiken.

Mycket bra frågor!

Det jag föredrar med L6* framför PIP är att L6 har mer "schwung" och ljudtryckskapacitet. Mer skott i lådan, om man så säger. Stereoperspektivet är enligt mig mer intressant (kan antagligen med all säkerhet förklaras med min böjelse för Carlsson), där Pip har tråkig verklighet. Varken mer eller mindre. I de flesta fall ser jag det som en nackdel.

Jag skulle föredra pip framför L6 pga dess nätta storlek och inte är lika mycket "in your face" som L6. De spelar mycket likt oa51, men inte med samma pondus och sisu.

*Sen skall man ha klart för sig att det jag föredrar är Carlsson oa51.3 med basmoduler. När trollhättegänget for ner till Skillingaryd för provlyssning av då helt nykonstruerade L6 så tyckte jag att de var lite väl mycket "in your face", som en hifiparameter-gnome som petar i ansiktet med en banan och viskar "Fy faaan va fräckt!". Fördelen med mina carlssonburkar är att de aldrig pockar på uppmärksamhet, man befinner sig ett med programmaterialet. De gör det Carlsson skall göra; förflytta lyssnaren. Vissa anser detta vara laidback, det är det kanske också, så man behöver lite tid för att förstå varför.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-09-01 21:19

Båda är säkra kort så länge de funkar i det tänkta rummet skulle jag vilja säga.. men jag skriver det istället.
Vad gäller basförmågan på L6 tycker inte jag det finns nåt att klaga på.
De är hörbara från 25Hz och det låter helt rakt från 33Hz här hemma.
piP var hörbara från 30Hz nånting och verkade ge fullt vid 37Hz i samma rum.
Var bor du, eftersom du skrev om jämtljud?

Tillägg:
V8's InYourFace-känsla har jag inte upplevt alls med L6! 8O Jag tycker de snarare varit lite försiktiga på den punkten, jag har däremot aldrig ställt L6 mot nån OA vid samma tillfälle eller ens under samma förutsätttningar.
Tub - nu på burk

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-01 21:26

-distortion- skrev:Var bor du, eftersom du skrev om jämtljud?

Republiken Jamtlands huvudstad..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-01 21:38

-distortion-:

Har inte heller haft dem hemma här, så jag kan inte heller säga något med säkerhet. Inget man bör störa sig på, de kan undkomma som vilken Carlsson som hellst, eg. Men de är avgjort mer spretiga än mina burkar.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-01 22:06

Vee-Eight skrev:Stereoperspektivet är enligt mig mer intressant (kan antagligen med all säkerhet förklaras med min böjelse för Carlsson), där Pip har tråkig verklighet. Varken mer eller mindre. I de flesta fall ser jag det som en nackdel.

Kan man säga att L6 låter mer som "elektrostater" som breder ut sig mer?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-01 22:26

subjektivisten skrev:
Vee-Eight skrev:Stereoperspektivet är enligt mig mer intressant (kan antagligen med all säkerhet förklaras med min böjelse för Carlsson), där Pip har tråkig verklighet. Varken mer eller mindre. I de flesta fall ser jag det som en nackdel.

Kan man säga att L6 låter mer som "elektrostater" som breder ut sig mer?

Kan så vara i ett gynnsamt rum, men jag kan tänka att även Pip klarar detta. Så bra kan jag inte Ino. Asså, det är svårt att beskriva hur det låter. Ngn skrev för en bra tid sedan att det Larsen/Carlsson gör är att "lägga på" en luftighet som inte finns, men eftersom den följer musiken dynamiskt så stör man sig inte på den. Man tar det till sig eftersom det är trevligt och lättlyssnat.
- Carlsson Illuminati -

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-01 22:50

Jag tror nog att det lutar mot Larsen L6...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-02 00:13

Vee-Eight skrev:Ngn skrev för en bra tid sedan att det Larsen/Carlsson gör är att "lägga på" en luftighet som inte finns...

Lite så upplever jag bnwjanne's Final sound 400i elektrostater (om man ska förenkla det hela).

Dunderklumpen, du har ingen möjlighet att lyssna på dom innan eller?

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-09-02 00:57

I en sann Faktisktanda vill jag (en gång till) uppmana alla som uttalar sig i fråga om jämförelse mellan vilken som helst högtalare mot vilken som helst annan högtalare (exempelvis L6 mot piP) att blindtesta.
Önskemålet ter sig, åtm för mig, rimligt i ljuset av faktisktskarnas rätt vanliga, och oftast absolut befogade, bemötande av lyriska och fantasifulla apparatrecensioner skrivna av entusiastiska medlemmar. Ty alla i denna tråd som har uttalat sig om den ena eller den andra högtalares förträfflighet har i andra trådar vidimerat placebons betydelse för de subjektiva intrycken.
Man får sas, åtm försöka, leva som man lär.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-02 01:41

Du missade inläggen om att man inte bör A/B testa högtalare? :wink: 8)

Användarvisningsbild
matereo

Re: Byta högtalare till Larsen 6. Är det ett bra val?

Inläggav matereo » 2008-09-02 02:33

Dunderklumpen skrev:Nu har jag lagt ut annonser på mina Klipsch RF-7:or. Har ett par spekulanter redan. Är trött på dessa mastodonter, Klipscharna alltså, och dessutom vill jag ha ett par musikförmedlare som inte behöver st så långt ut i rummet. Vad tror/tycker du?

Du kan ju alltid investera i nån modell i Klipsch Heritage serie... blir bättre ljud och dom kan stå vid vägg.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-09-02 03:17

Larsen låter underbart i mellan/diskant men jag tycker att de e lite tunna i basen.

Annars får du vänta och provlyssna Steindels "ÄGG" de tar ju ingen plats samt diskret design.

PIP skall jag ev . lyssna på idag.
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-02 07:47

dimitri skrev:Ty alla i denna tråd som har uttalat sig om den ena eller den andra högtalares förträfflighet har i andra trådar vidimerat placebons betydelse för de subjektiva intrycken.

Inte jag. (även om jag förstår skillnaden mellan öppen och blind lyssning bättre nu på gamla dar)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-02 08:10

Falken skrev:Larsen låter underbart i mellan/diskant men jag tycker att de e lite tunna i basen.
Jag har en rejäl woofer, så det blir nog inga större problem med detta.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-02 09:00

Kan någon redogöra skillnader i ljudet mellan Larsen och Carlsson? Jag antar att de ljudmässigt ligger rätt nära varandra, men jag skulle gärna vilja veta lite mer.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-09-02 09:02

Vee-Eight skrev:Pip har i mitt tycke inte mkt att hämta mot L6. Förbisprungen och stora åttor är ritsade runt pIparna. Man behöver komma upp i Pi60 innan matchtröjan är värd att dras på.

Jag är fullt medveten om att Larsen själv demar så att väggfärgen lossnar, men det minskar inte L6:ans överlägsenhet.

Efter att haft förmånen att provlyssna piP & pi60 (med 208/668 givetvis) sida vid sida (hos Merkurius) slogs jag av likheten av dessa ljudorakel. Minns att just lilla piP hängde med en bra bit upp i volymstyrkan innan pi60 spurtade om :)

Så inte är skillnaden gigantiskt mellan dessa i mina öron & man med lätthet petar in L6 i den matchen, eller hur?

Men jag är på G att sälja av mina 609 & byta till antingen L6 eller pi60 & hade gärna lyssnat på dessa sida vid sida. Känns som den naturliga evolutionen efter att haft piP & L4 :D

Dunderklumpen,
oavsett vad du väljer av piP/L6 så är det värsta som kan hända att du ev. får avyttra det ena paret mot det andra. Förslagsvis börjar du med dessa L6 för ynka 9K eftersom det inte haglar beggade L6.or på marknaden & tar piP på nästa resa.
Eller har turen att någon på din gata har ett par piP så du kan uppleva sida vid sida hemma hos dig.

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-09-02 17:32

Dunderklumpen skrev:Kan någon redogöra skillnader i ljudet mellan Larsen och Carlsson? Jag antar att de ljudmässigt ligger rätt nära varandra, men jag skulle gärna vilja veta lite mer.

L6 skall vara lite mer direktstrålande, annars är de i princip likadana. De har också annan filterlösning än i traditionella carlsson; dvs brantare delning för att ducka förbi 8545:ans (basen) uppbrytningar (jfr oa51LE-filtren, samme gube bakom).

De är inte så annorlunda, så de kan tas för vilken annan slags modell av carlsson som hellst.
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd