Vem har botaniserat bland MM-puppor nyligen?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-26 19:29

Jag läser innantill i beskrivningen för min RIAA förstärkare det står:

"The substitution of the model 104 for the step-up transformer, not only provides RIAA equalization, but significantly reduces the frequency discrimination, phase shift, ambient pick-up, and impedance limitations associated with, and inherent in, transformers. In addition, the extremely low impedance output of the model 104(3 ohms) and the Ortofon cartridge(2 ohm) reduces, by more than two orders of magnitude, the ambient hum pickup and capacitive high frequency attenuation found in normal high impedance shielded cable connctions. Thus, for the first time, long cable runs may be used between cartridge and subsequent amplifies without adverse effects."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-26 20:03

Jag menade inte att ifrågasätta specen på ditt RIAA. Menade bara att 74 dB är bra :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-26 20:26

Morello skriver: "Jag menade intifrågasätta specen på ditt RIAA. Menade bara att 74 dB är bra."

Nej jag förstår det Morello men vad jag tänkte på var det där med kablarnas längd. -74dB gäller alltså MM förstärkaren och inte MC:n.
MC förstärkaren ligger på -58dB men man måste då ta hänsyn till den stora förstärkningen som krävs för att komma upp i linjenivå(+4dBm).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-28 14:02

Vad är MC'ns fördelar rent generellt sett, förutom att många av dem låter bra?

Skulle vara skönt att få allt det här utrett en gång för alla, så man iallafall har lite koll på det tekniska oxo. Det är ju alltid skoj! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-28 14:33

Ranefjord skrev:Vad är MC'ns fördelar rent generellt sett, förutom att många av dem låter bra?

Skulle vara skönt att få allt det här utrett en gång för alla, så man iallafall har lite koll på det tekniska oxo. Det är ju alltid skoj! 8)

MC-pickuper har något lägre rörlig massa.
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-28 17:29

Morello: "MC-pickuper har något lägre rörlig massa."
Jo så är det men frågan är om det har någon betydelse i praktiken. Flertalet MC´n låter ju ändå mycket bra....åtminstone med rätt förstärkare eller stepuptrafo. Vilken diafilm är den bästa....Kodak eller Fuji. Ja det är nog en smaksak som som även skulle kunna gälla vissa pickuper av typ MM eller MC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-30 17:50

MC-pickuper har något lägre rörlig massa.

frågan är om det har någon betydelse i praktiken.

Vad betyder det i praktiken? Helst på en icke vetenskaplig nivå så även jag förstår. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-30 23:18

Ranefjord:

Ok, jag är ingen avancerad putte på hifi, men jag är rätt slängd när det gäller mekanik. När pickupen har en mindre rörlig massa, dvs nålen misstänker jag det avses, borde den ha ett mindre tröghetsmoment. Man behöver alltså inte lika mkt kraft för att få den att röra på sig. Det resulterar i att den borde spåra bättre.

Samma vits är det med lättmetallfälgar. Dess förhållandevis låga massa gör att den får en lägre ofjädrad vikt (dvs bil utom hjul = fjädrad, hjul = ofjädrade). Den lägre vikten gör att hjulen studsar mindre och lever mindre "sitt eget liv", alltså följer vägbanan bättre.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-01 21:56

Spårningsförmågan beror mest på nålens geometri. De senaste åren har de elliptiska nålarna börjat dyka upp igen 8O En sådan nål är helt kass faktiskt. Bara att jämföra hur det låter längst in respektive längst ut på ett fonogram. Jag har en MC10 Supreme med elliptisk nål och kan inte rekommendera någon att köpa en sådan.

Väntar med spänning tills någon gör en MM med neodyniummagnet :D Då kan det rörliga systemets massa reduceras rätt mycket.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-01 22:32

Skulle bara vilja inflika att det finns två termer på engelska, tracing ability och tracking ability.

Tracing ability är nålens förmåga att geometriskt kunna följa spåret. Den bestäms av nålens geometri.

Tracking ability är nålens förmåga att kunna stanna kvar i spåret även om det är stora modulationer (hög hastighet och/eller stor amplitud). Detta beror på massan hos det rörliga systemet, den viskoelastiska upphängningen, och styvheten hos nålen (resonanser etc).

T

Föregående

Återgå till Köpråd