Letar högtalare att leva länge med.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-22 15:57

Man måste inte dämpa, men det är bra att göra det. Dessutom gäller detta förstås de flesta andra högtalare också som har låda och elementen riktade framåt.

Man får betänka att dessa råd är tillverkarens rekommendationer, och det är ju fritt upp till var och en att göra det man kan/vill.

Placeringsråd brukar stå i manualerna till diverse högtalare, och tråkigt nog är det ofta som placeringsråden är ganska uppåt väggarna knasiga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-10-22 16:01

Kanske uttryckte mig konstigt...
Min fråga var helt enkelt: Hu mycket måste man dämpa för att det ska bli riktigt bra?

Ingen kritik mot dämparkonsten i allmänhet, bara en reflektion om mina estetiska preferenser... :roll:

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-22 16:03

Ix: Helt okej att du lånar tråden för mer info söker ju även jag.

Skulle ngn kunna ge mig kontaktuppgifter för Ino Audio? Tänkte iaf besöka dom nästan tripp till Sthlm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-22 16:22

Tomat skrev:Skulle ngn kunna ge mig kontaktuppgifter för Ino Audio? Tänkte iaf besöka dom nästan tripp till Sthlm.

Det bästa (enda?) sättet är att ringa Ingvar på hans mobil (inte för tidigt på dagen dock :) ): 070-5233232
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-22 17:14

Får du verkligen lägga ut numret sådär bara... 8O

Stackars I.Ö. kan ju bli spammad. :?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-10-22 17:27

Ja, folk kommer ju att ringa från USA och erbjuda porr, universitetstitlar, dyra lån och penisförstoringar...eller :? :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-22 17:33

Inte vet jag vad du hittar på Belker :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-10-22 20:03

Givetvis måste du lyssna på pipen innan du kan veta om det är en högtalare som passar dig!

Har själv aldrig hört pip (men skulle väldigt gärna vilja, är det någon i närheten av Norrköping som har pip och vill visa upp dem?), men i och med att den är pytteliten så kanske den inte kan spela tillräckligt högt för dina krav.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-22 21:27

mattepatte:

IÖ har bett mig ändra kontaktinformationen på min hemsida till att bara vara just telnummret så jag tror jag får det :wink:

/ae som är rätt jävig när det gäller Ino och hoppas att det inte ligger mig alltför mycket till last :)

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-22 21:58

Tackar nagref för numret. Vågar man ringa? Detta känns väldigt underground... Det är väl inte ngn mörk källarlokal i förorten? 8O

Fick precis reda på att mitt förstärkeri leveraras i början av nästa vecka! Wiee.. Tidigare än väntat, så snart sitter jag med nya fina prylar utan speakers! :x Köplusten är stoor, men sånt här ska man ju inte rusha fram. Har dock funderingar på B&W 705...

...men i och med att den är pytteliten så kanske den inte kan spela tillräckligt högt för dina krav.
Pytteliten?.. tycker den är normalstor. Jag har inga krav på att kunna spela discovolym, eller njo bara nån gång på fest men då är man inte i tillstånd att bedöma välljud.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-22 22:06

Tomat skrev:Tackar nagref för numret. Vågar man ringa? Detta känns väldigt underground... Det är väl inte ngn mörk källarlokal i förorten? 8O

Visst vågar man ringa! Även om det faktiskt är en mörk källarlokal i förorten :)

Förvisso villakällare i Täby...

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-22 22:16

Visst vågar man ringa! Även om det faktiskt är en mörk källarlokal i förorten

Förvisso villakällare i Täby...
Hehe :twisted: Spännande. Men jag får vällan ta och ringa han nån gång då.

Kan ngn besvara min tidigare fråga om en som inte lött sedan 10 år klarar av att löda ihop och montera en piP med gott resultat?

Sen undrar jag om piP:en tros kunna konkurrera ut tex B&W 704? Under hyffsade och samma omständigheter för båda. Bra stärk, rum mm..

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-10-22 22:52

Det hela är lite lustigt.
Bor själv i Täby...uppskattningvis nån kilometer från Lahäll (där underverken i fråga finns, som jag förstått det).
Man kanske borde knata över nån dag... :D

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-10-23 12:45

Vet som sagt var inget om hur bra pip låter, men du jämför en stativare med ett litet element (runt 5 tum(?)) med en golvare med 2 st 6.5:or som, givet att de inte är alltför galet konstruerade, borde ha lite bättre förutsättningar att spela de lägre registren.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-10-23 17:02

piP är otrolig för sin storlek.........går lätt att tro att det är en golvare med en 8" bas i............ 8), den går ned till 35Hz (-3dB) om jag inte mins fel....och det är inga glädje sifror som det ofta annars är...
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-24 15:30

Ännu en piP rekommendation;
extremt trevlig högtalare för rimlig summa.
Om den är svårplacerad vet jag inte något om men har du ett akustikrisigt rum så låter nog piP bättre än de flesta iallafall i det rummet.

Du kan be Ingvar löda ihop ett par, en viss väntetid på det och lite mer pengar kostar det men han om någon har koll på hur de ska snickras ihop :wink: . Det finns mer än femtio fanér (kanske var det hundra 8O ) att välja på men väntetiden på dem är tydligen låååång. Normalt finns obehandlad Mdf och Körsbär i byggsats inne. Pris ca 3850 resp 5550kr.
Jag valde Körsbär (som jag precis lackat om i Kina-röd lack).

Det tog en halv dag att löda ihop och mecka med fika och bistånd av en "proffs"-lödare. Ska hämta ett par i obehandlad Mdf kommande lördag och ska våga mig på att löda själv. Inte såå svårt, men noga och inte slarva är det som gäller...

Svåraste är (för mig) att lacka lådorna snyggt och proffsigt. Någon som vet var man kan få dem sprutlackade till en rimlig peng?
/ Henke

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-24 15:39

kosmoskatten: Är det du som ska dit en sväng runt 10 på lördag så syns vi då 8) zvenzzon och jag ska åka och hälsa på IÖ och lyssna.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-24 19:04

Hej Dawen,
jepp - de e jag det.
Har lyssnat hos IÖ innan han byggde om rummet, eventuellt stannar jag med och lyssnar.

(Ska plocka upp en byggsats. Är ju inte bilburen så det blir släpa kommunalt för min del ut till Tyresö så det tar ju sin tid :cry: )

Ses lördag morgon då :wink:
Henke

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-24 22:24

kosmokatten och dawen, återkom gärna med lite intryck i denna eller nån annan tråd. :)

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2004-10-24 22:43

Tomat skrev:
Carlsson OA52.3
Den vågar jag inte ens visa för sambon. 8O Även om det verkar vara en spännande konstruktion.

[quote]

Min fru tycker OA52 är snygg 8O (du kan ju alltid testa) :wink:

/ Stefan 8)

magnus2

Inläggav magnus2 » 2004-10-25 13:35

Min Sambo tycker mina 51:or, är snygga, trevliga och låter bra.
:D ( Men det bästa är nog att dom hänger på vägg, å inte står mitt i rummet ) :wink:

mvh:Magnus2

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-10-25 15:31

d_anders....

piP spöade enligt mig mina "dynaudio 1.3se" på precis allting tyvärr. Jag äger iofs inte dom längre.

//jonas

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-25 17:44

Tomat:
Jag är (snudd på äckligt) nöjd med mina piP.

Har inte fått till finishen 100% på min egen rödlackering av dem vilket skall åtgärdas ikväll, lite småfix. Det känns bara surt att koppla ur dem eftersom tjejen är bortrest = ohämmat lyssnande och att ta bort två kvällar för demontering, målning och omlödning känns trökigt.

Ljudmässigt spöar eller drar de jämt med betydligt dyrare högtalare; Hotspurs anmärkning är inte tagen ur luften - jag har faktiskt inte hört någon stativare som låter "bättre" oavsett prisklass, att jag sedan aldrig vart mycket för golvare gör det svårt för mig att jämföra med golvare men det jag hört har inte haft samma precision. Att man sedan lyssnat på anläggningar som låter klart bättre än mitt som helhet är ju en annan femma...

På det stora hela har jag inget att anmärka på dem egentligen (men vad vet jag egentligen 8O ) de spelar vad som helst med grym precision och bra bottendrag. Att sedan ingen av mina vänner har hört bättre är ju ingen garanti (för vaf*an vet de egentligen?) men de som är någorlunda musiklagda fattar inte hur ett hemmabygge och så små kan låta så stort...
Enda minuset skulle vara att de inte är sååå snygga kanske.
Men det kosmetiska kan jag leva med.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag kommer nog spela med dessa länge, länge; har antagligen inte råd att byta upp mig :roll: .
/ Henke

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-25 17:46

Oops, sorry för svord*om.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-25 17:58

Ino-högtalare, ett eller två feta Rotel 1090 eller NAD 208, Harmony Design-försteg, Pioneer-dvd samt Supra-snokar verkar vara något av en standardmelodi i "hifi-kretsarna" som hänger ute på forumen.

Skulle vara kul att lyssna någon gång och se om det låter så bra som folk påstår!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-25 18:30

Blue - tala snällt med hifirocker så kanske du får lyssna på hans piP:ar. SC-9 och NAD 208 kan du få lyssna på här. Kombinationen blir lite svårt (om jag inte får tag på en piP-hälare!).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-10-25 22:10

Blue : Sitter själv med bl a piP, NAD208 och SC-9, En mycket trevlig kombination. En lyssning ska väl inte vara helt omöjlig att planera in, om du känner för att ta dig till Dalarna. Har även LTS 3v-f1 om du är nyfiken på dem.
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-26 18:31

Fast så nyfiken att jag jag skulle sticka till Dalarna för det är jag nog egentligen inte.

Undrar förresten om något hifi-system i världen skulle kunna få mig till Dalarna... 8)

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-10-26 21:16

Kanske inte ett HiFi system, men en bil, ett tåg eller ett flygplan kanske skulle kunna lösa uppgiften :lol:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-10-27 15:42

Kakan:

Me har varit lite sugen på att lyssna på 3v-F1 ett tag...

Krylbo ligger inte så långt från Avesta om jag inte minns fel?

Kanske kan droppa förbi nästa gång jag är i trakterna? :D

Har eventuellt en tanke på att inom några år antingen införskaffa ett par pi60 eller ett par 3v-f1...

Pratade lite med IÖ som hastigast vid lunchtid idag och han ville ju förståss inte utala sig om hur bra 3v-f1 är jämtemot pi60, men han
talade ju om att han konstruerat 3v-f1 på några dagar medan han jobbat i många år på pi60...
Inga anknytningar

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd