Någon med ett par pip till salu?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-25 18:02

JockScott skrev:Rydberg: Dessa ino har rätt mycket gemensamt med Kinesiska produkter, lite svårtåtkomliga, lite information att finna om dem, hög kvalite, och pris prestanda i en klass för sig...eller vad säger du?

Tycker de har väldigt lite gemensamt!! Kinihifi är mycket yta och det kan man knappast beskylla Ino för. Kinihifi tillverkas i mängder i stor fabriker, Ino tillverkas styckvis i ett litet snickeri. Det man kan läsa om Kinahifi är hur mycket det kostar, Ino har en produktkatalog på 80 fullskrivna A4. Kinahifi kan man inte lyssna på innan, om man ska ha Ino är det ett krav osv osv
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-25 18:52

Rydberg skrev:
JockScott skrev:Rydberg: Dessa ino har rätt mycket gemensamt med Kinesiska produkter, lite svårtåtkomliga, lite information att finna om dem, hög kvalite, och pris prestanda i en klass för sig...eller vad säger du?

Tycker de har väldigt lite gemensamt!! Kinihifi är mycket yta och det kan man knappast beskylla Ino för. Kinihifi tillverkas i mängder i stor fabriker, Ino tillverkas styckvis i ett litet snickeri. Det man kan läsa om Kinahifi är hur mycket det kostar, Ino har en produktkatalog på 80 fullskrivna A4. Kinahifi kan man inte lyssna på innan, om man ska ha Ino är det ett krav osv osv

Nä Rydberg, nu har du vart för dålig att söka information 8)
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-25 19:13

JockScott skrev:Nä Rydberg, nu har du vart för dålig att söka information 8)

På sajterna som man kan köpa kinahifi ifrån står det inte så mycket sen är jag ju dessutom personligen inte så intressserad av kinahifi. Ser inga likheter heller....

Användarvisningsbild
falconiii

Inläggav falconiii » 2004-11-25 22:13

Urspårad tråd igen och när det är Ino Audio så spårar det ur mer än vanligt.

Trådens skapare ville köpa ett par piP....thats it

Som svar till dig som startade tråden så tror jag det blir mycket svårt att hitta ett par begagnade piP. Det säljs väldigt få Ino Audio högtalare som begagnade. Spana på annonser men förbered dig på att det kanske kan ta flera år innan det dyker upp några. Annars får du helt enkelt köpa nya av Ino Audio de är ju inte så dyra.
Ino Audio är ett mycket litet företag med hög efterfrågan så bered dig på lång leveranstid kanske uppemot 1 år.
Men piP finns oftast på lager i en viss faner eller rå MDF för omgående avhämtning men vill du ha någon speciell faner så kan det ta lång tid.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-11-25 22:33

Ja det var ju något jag fick veta i alla fall (trots lite off topic utflykter)
-Att ett par pIP är så billiga att det inte är någon ide att leta beg...
Dock måste man ju ta sig upp till Stockholm...

Jag får ta med mig några kompisar till Tokholm på Hifi-utflykt och inhandla mig ett par...

/Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-25 22:41

avr7000 skrev:Jag får ta med mig några kompisar till Tokholm på Hifi-utflykt och inhandla mig ett par...

Ta med dig Tux och Vee-Eight. De/ni behöver lyssna på ett par riktiga högtalare istället fördet oa-tjafset ni kör med :wink:

Fast det är ju trevligt att snacka SC med IÖ oxå :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2004-11-25 22:50

Hur svårt är det för någon med tummen mitt i handen att montera ihop en byggsats med pip ?.
Snackar vi IKEA eller måste man slipa/såga m.m ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-25 22:52

ryst skrev:Hur svårt är det för någon med tummen mitt i handen att montera ihop en byggsats med pip ?.
Snackar vi IKEA eller måste man slipa/såga m.m ?

Förborra hålen för elementen, knipsa av och skala av kablar, limma lite med smältlim och kontaktdido samt löda lite och skruva.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2004-11-25 23:00

oj det lät jobbigt
jag som knappt äger en skruvmejsel 8O

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-25 23:19

T.o.m. jag klarade av det, även om det tog fler timmar än jag vill erkänna. Det positiva med det hela är att för högtalarna jag sålde till förmån för piP köpte jag alla verktyg, lödpenna, smältlimpistol osv samt en tjock matta.

8O Sök på "smältlimpistol" på Google och kolla in första träffen. Den pekar på en sökning på nad 208 på Kelkoo. LOL!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-11-25 23:25

Nagref...

Det är ju det som gör mig så nyfiken...

Det är väl i princip IÖ som står bakom .3 varianterna av 51 o 52... samtidigt säger du med flera att pIP är bättre på alla punkter 8O

Då måste men ju testa...
Jag skall försöka att göra den med öppna öron , trots min grava Carlssonsjuka :D

/Stefan

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-25 23:56

Stefan, om du bara vill provlyssna så är ju inte Trollhättan så långt från Lidköping där jag bor...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-11-26 00:18

Jag kommer gärna o lyssnar någon dag! :D
Jag PM'ar dig..

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2004-11-26 00:46

Är jag månntro hänvisad till Tank för att hitta den närmast mig med ett par piP?

Kiruna har en förmåga att vara väldigt långt borta från allt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-26 00:57

OliT skrev:Kiruna har en förmåga att vara väldigt långt borta från allt.

Närmare till månen nästan?

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2004-11-26 01:24

Inte fullständigt omöjligt. Men det finns iaf gott om plats här.

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-26 02:40

Rydberg: Dessa ino har rätt mycket gemensamt med Kinesiska produkter, lite svårtåtkomliga, lite information att finna om dem, hög kvalite, och pris prestanda i en klass för sig...eller vad säger du?
Inte för jag är Rydberg men jag håller med dig till viss del! (bortsett från de olikheter Rydberg skrev).

Kör ju själv på enbart Kinesisk elektronik + piP. Otroligt nöjd med de små pluttarna, tvekade på skaffa dem först för de var så fula men se dem IRL. Kanonfina! Bättre finish är annat i prisklassen. Kommer förmodligen aldrig göra mig av med dem.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-26 03:16

Tomat skrev:
Rydberg: Dessa ino har rätt mycket gemensamt med Kinesiska produkter, lite svårtåtkomliga, lite information att finna om dem, hög kvalite, och pris prestanda i en klass för sig...eller vad säger du?
Inte för jag är Rydberg men jag håller med dig till viss del! (bortsett från de olikheter Rydberg skrev).

Kör ju själv på enbart Kinesisk elektronik + piP. Otroligt nöjd med de små pluttarna, tvekade på skaffa dem först för de var så fula men se dem IRL. Kanonfina! Bättre finish är annat i prisklassen. Kommer förmodligen aldrig göra mig av med dem.

Så man kan säga att även om man har elektronik och kabel med ursprungsland Kina kan man köpa pip? Blev orolig då Rydberg med sin oerhörda samlade kunskap inte såg någon likhet mellan pip och kinesisk hifi...Jag är lite tveksam om mina grejer verkligen håller klassen för ett par pip...tråkigt att köpa dem och så är de oerhört mycket bättre än det andra jag har. :roll: :roll: :wink:
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-26 03:42

Så man kan säga att även om man har elektronik och kabel med ursprungsland Kina kan man köpa pip? Blev orolig då Rydberg med sin oerhörda samlade kunskap inte såg någon likhet mellan pip och kinesisk hifi...Jag är lite tveksam om mina grejer verkligen håller klassen för ett par pip...tråkigt att köpa dem och så är de oerhört mycket bättre än det andra jag har.
Hehe, varför inte. Förresten ursprungsland Kina, det har väl allt? Komponenterna som sitter i har mkt ofta samma ursprung som andra stora tillverkare. Vad har du för "grejer" förresten?

Ps. Trådskaparen kan väl hojta till om det blir för mkt OT, fast några beggade piP lär du få såvrt att finna tyvärr..

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-11-26 13:08

Ingen fara... jag har redan gett upp :D :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-11-27 15:50

Typ 8000, väntetid på 14 månader

Stämmer verkligen detta? Jag beställda ett par färdigbyggda piP i början av sommaren (typ juni) och åkte upp till Sthlm i mitten på augusti för att hämta dem. Det enda kravet var att jag valde körsbär som finish för att få dem klara på så pass kort tid. Hade jag valt någon mer exotisk finish hade det säkert dröjt klart längre.

Fast Öhman kanske har fått in fler beställningar den senaste tiden med tanke på alla ino-trådar som poppar upp var varannan vecka vilket gjort väntetiden längre än tidigare.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-27 22:14

hifirocker skrev:
Typ 8000, väntetid på 14 månader

Stämmer verkligen detta? Jag beställda ett par färdigbyggda piP i början av sommaren (typ juni) och åkte upp till Sthlm i mitten på augusti för att hämta dem. Det enda kravet var att jag valde körsbär som finish för att få dem klara på så pass kort tid. Hade jag valt någon mer exotisk finish hade det säkert dröjt klart längre.

Fast Öhman kanske har fått in fler beställningar den senaste tiden med tanke på alla ino-trådar som poppar upp var varannan vecka vilket gjort väntetiden längre än tidigare.

Ja svart ask och körbär finns på lager, vill du ha nått annat är det 14 månader som gäller efter vad jag har hört :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-27 22:29

Naqref skrev:limma lite med smältlim och kontaktdido samt löda lite och skruva.

Vad är en kontaktdildo? 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-27 22:32

Jag köpte ett par piP begagnat för någon vecka sedan, så omöjligt är det inte. Förutom de jag köpte (som inte var ute på annons utan köptes via PM) så har jag bara sett ett par till salu. Gissa vilket företag som levererade de nya högtalarna till säljaren (och även till säljaren av mina piP) 8)

matson

Inläggav matson » 2004-11-28 12:51

dawen skrev: Gissa vilket företag som levererade de nya högtalarna till säljaren (och även till säljaren av mina piP) 8)

QRS eller MD? :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-28 12:55

dawen skrev:Gissa vilket företag som levererade de nya högtalarna till säljaren (och även till säljaren av mina piP) 8)

I know Audio ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-28 13:59

Nattlorden vinner en flaska hårspray! :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-11-28 19:06

:!: Jag skulle faktiskt vilja pröva någon av Inos stativmodeller hemma, vore kul om någon i Göteborgstrakten kan/vill dema dom för mig eller rentutav låna ut dom ett par timmar. Jag kanske kan göra nåt i gengäld för den personen...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-11-29 01:22

avr7000 skrev:Ingen fara... jag har redan gett upp :D :wink:

Annons.

Jag anser att det med stor sannolikhet finns någon i Sthlm som kan skicka ett par, mot en rimlig betalning, för ett par monterade dylika finfina bestpluttar.

En vän gjorde detta för 1500kr i fickpengar, och jag kan utan tvekan, mot korrekt betalning göra detsamma... hör av er/dig om ni känner er manade att beställa ett par så att säga. PM är att föredra dessutom.

Slut på annons.

Typ jag är student, ni vill ha... ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2004-11-29 01:37

Undrar vad Öhman anser om sådana företeelser?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd