Tips på Uppgradering..?!?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-06 12:03

Bamsefar:
Missförstå mig rätt!
Jag konstaterar enbart att detta enkla försök inte gav någon påtaglig skillnad. Mer och/eller annan typ av dämpning krävs i rummet. Att det är akustiken jag nu skall fokusera på är klart! Det gäller att hitta var man får mest ut av ansträngningar och pengar.

Jag har också konstaterat att rummet har ingen markant efterklang såsom många andra nakna rum kan ha. Detta kan bero på att väggarnas material/uppbyggnad dämpar något lite ialla fall...
Det kan även bero på rummets geometri som är asymmetriskt (endast väggarna är parallella). Tak är t.ex inte parallellt med golvet, hinder i ljudvågornas väg står på olika avstånd från högtalarna... mm.

Här gäller att jobba på! Men en tung gardin på hela bakväggen SKALL upp (har lyckats förhandla igenom denna förändring hemma)..
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 12:22

Ah, Binks testplatta, den gamla godbiten :)

Karvid: Eftersom det verkar som att du satsar en del på det här med hifi så kanske ett tips vore att ta hem någon akustikkunnig som får göra mätningar på ditt rum?

Väldämpade rum brukar kännetecknas av att det är väldigt behagligt att prata i dem, även om man är flera som pratar i munnen på varandra. Jag upplever inte att mitt rum är direkt odämpat, men jag finner det inte behagligt väldämpat heller.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-06 12:43

Dawen:
Behagligt att prata i.. ditt rum låter antagligen som mitt då. Jag upplever det likadant.

Att hyra en sakkunnig, visst vore det en bra lösning. Men det skulle ta allt det roliga från en hobby, eller hur?
Som den "galna" ingenjör man är, vill man prova och lära sig förstå allt själv. Men jag antar det är det som kännetecknar en hobby... Vägen fram till målet är minst lika intressant för mig som själva målet.
:P :lol: :wink:

Önskar bara att jag kunde mäta och analysera rummet och högtalarna...
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 12:45

Fast, mitt rum är inte sådär väldämpat att det är riktigt behagligt att prata i, även om jag tycker att det funkar helt ok till musiklyssning. Ledsen om jag uttryckte mig otydligt.

Klart man är en aning galning, det är vi ju alla. Vägen till målet tycker jag också är intressant, men samtidigt vore det ju skönt att vara framme och bara få lyssna på musik :)

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-06 13:05

Ett märkligt rum..
Jag gick nyss runt i huset och provade (helt ovetenskapligt) efterklang och dämpning i husets olika rum med olika slags ljud. Rummet jag nu har som lyssningsrum är märkligt nog det mest väldämpade i hela huset (vid de handklappningar, samtaltoner mm jag provade). Det är t.om bättre dämpat än de två sovrum som fortfarande har tjocka heltäckningsmattor (som ännu inte hunnit bytas ut). Väggarna är av samma typ i samtliga rum (känns mjukaoch dämpade vid knackning pss som dämpskivor som finns på kontor och i offentliga lokaler i taken) Kan skillnaden bero på det sneda taket?? Men det finns förståss mycket jag inte förstår inom akustik...
8O :D
Rummet upplevs faktiskt som varmt och väldämpat, om än inte som det svarta hål man upplever hos HiFi-Consult i Alingsås..
Senast redigerad av Karvid 2005-01-06 18:01, redigerad totalt 1 gång.
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 13:47

Menar du som gipsskivor? Gips är trevligt att ha i väggarna, eftersom det är relativt absorberande jämfört med t.ex. betong :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-06 18:20

Nu är jag säker... :P :twisted:

Jag öppnade och kollade vid ett eluttag, väggarna ÄR gjorda av ett material liknande det i skärmar och tak i kontorslandskap, dvs en form av poröst pappersmassa pressad till skivor (innebär att hela innerväggen i sig är en del i husets tilläggsisolering). Det förklarar kanske en del av rummets dämpningegenskaper (utvändigt är väggen klädd med en linnetapet). :P
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-06 19:52

Karvid:

Du skrev ngt om att du vill att dina högtalare skall "försvinna", och menar jag på att det är Carlsson-högtalare som är lösningen på dina problem. Iof, jag har en tydlig tendens i mina högtalaruttalanden. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-06 20:18

V8,
jag förstod det (fast det tog några minuter)...

Jag vill nog försöka uppnå HiFi-nirvana även utan hjälp från Carlsson. :wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-07 21:21

Var idag ute och inhandlade ett TUNGT tyg som skall utgöra bakgrund till min anläggning. Det skall täcka HELA kortväggen, inkl hörnen. :twisted: Dyrt!!! Gick på ca 2000 kr med upphängningsdetaljer och allt, men så fick frun förståss vara med och tycka...

Tänkte mig placera det ca 10 cm ut från väggen. Finns det något att vinna på att placera det längre ut från väggen??? :lol: :?:

By the way..
finns det någon Ino Audio-ägare i göteborgstrakten?? Jag har blivit intresserad av bilda mig en egen uppfattning om denna kända och ökända herr Öhman och hans produkter!
Förmodligen blir bättre högtalare nästa steg, men först efter akustiken är förbättrad. Vad tror ni om det? :wink: :wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-07 22:15

Karvid skrev:
Tänkte mig placera det ca 10 cm ut från väggen. Finns det något att vinna på att placera det längre ut från väggen??? :lol: :?:

Ja, då kan tyget användas till att dölje betydligt effektivare dämpmaterial bakom tyget. Tyget i sig tror jag inte har någon större inverkan, man måste ha tjockare saker.
Helt verkningslöst är tyget dock knappast.
Själv kör jag med hembyggda tube traps (4-kantiga, 50 cm i sida, funkar ned till ca 100Hz) samt 4 st "tavlor" med 10 cm tjock gullfiber.
När jag tog in tube traps'en och provade höll jag på att få slag. SÅ stor skilnad! Och inte bara till bättre. Plötsligt hördes problem som tidigare dolts av andra, mer ljudliga resonanser och otrevligheter. "Tavlorna" (som är lika stora som en gullfiberskiva, 56+112 cm) gr dock sitt till för att förbättra. Men det behövs mer! Och mer blir det, så småning om.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-07 22:38

Max_Headroom:
Har du någonstans visat bilder på dina "tube traps" och "tavlor"?
Är t.ex tavlorna gjorda som lådor baktill, dvs har träram runt?
Hur höga är dina "tube traps"?

Meeera tips... :twisted: :twisted:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-07 23:01

Karvid....

Om inte jag mins fel av alla diskusioner jag varit med om så skall du försöka vecka tyget så mycket som möjligt så att det inte hänger plant för jag har för mig att det inte är tyget i sig som dämpar utan luften, så att ju mer man kan ha det som ihopfällda scendrapperier destå bättre..

rätta mig om jag har fel....

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-07 23:09

besan:
Jo jag har förstått detta så jag har tagit i rejält vid inkö av tyget.. kommer att sätta upp en tygbredd som 2,3 ggr bredare än kortväggen. Det lär bli mycket rynkor! :twisted:
Dessutom hela vägen från golv och upp till taket (så högt det nu går med mitt vinklade tak). :twisted: :twisted:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-08 00:54

Karvid skrev:Max_Headroom:
Har du någonstans visat bilder på dina "tube traps" och "tavlor"?
Är t.ex tavlorna gjorda som lådor baktill, dvs har träram runt?
Hur höga är dina "tube traps"?

Meeera tips... :twisted: :twisted:

Tyvärr, inga bilder eftersom digitalkameran är trasig :-(

Tube trapsen är 1200mm höga, totalt. En gullfiberskiva är ju 1160, eller nåt sånt. Dom är byggda med en ram i mitten, sedan ett nät som gullfibern är laggd/spänd utanpå. Sedan har jag tunn plast runt 3/4 av omkresten (den öppna delen inåt hörnet av rummet). Utanpåplasten är det möbelstoppning som fungerar lite som dufusor för högre frekvenser. Ytterst är det vanligt tyg.

"Tavlorna" är hålad massonit, en skiva lika stor som en gullfiber skiva. På denna massonit ligger löst en 10ca tjock gullfiberskiva. Så är det spänt tyg över. Ingen ram eller nåt. Ganska oseriöst, och mest för att ha att prova med. Jag ska bygga mer seriösa senare, tänkte jag. Sånt här ju billigt att pyssla med. Ta tube trapsen som kostade 500kr i material och gav en ljudförfättring som jag skulle gissa är 10-potenser större än något byte av förstärkare och/eller CD skulle kunna ge, oavsett vad man betalar för apparaterna.

Den som är mer känslig av sig vad gäller det etstetiska kan ju köpa färdiga absorbenter från t.ex. Svanå miljöteknik eller något annat bra ställe.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-08 10:15

Max_Headroom:
behöver "tube traps" vara slutna i ändarna? Jag har sett byggen med träskivor i bägge ändar. :lol:

:roll: Fynderar även lite på om man egentligen behöver en hålad skiva framför tavlorna av isolermaterial ... kanske fungerar lika bra om man enbart klär skivan i plast eller tygpåse för att slippa dammet från skivorna! :twisted:

Något speciellt skäl till att du valt gullfiber, vad jag förstått från att ha studerat webben är att akustikfirmor använder stenull (gullfiber är väl glasull om jag inte tar fel)? :wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-08 17:02

Karvid skrev:Max_Headroom:
behöver "tube traps" vara slutna i ändarna? Jag har sett byggen med träskivor i bägge ändar. :lol:

Något speciellt skäl till att du valt gullfiber, vad jag förstått från att ha studerat webben är att akustikfirmor använder stenull (gullfiber är väl glasull om jag inte tar fel)? :wink:

Mina tube traps är slutna i ändarna. Gullfibern är limmad i topp och botten, och dom olika skivorna (totalt 3, som viks runt i en 4-kant) är limmade längs långsidorna så man får en "tät" burk...

Gullfiber är billigt. Jag kanske provar med stenull nästa gång. Jag hdae tänkt att bygga med riktiga grejjor med ramar och flera lager dämpning. Kanske gullfiber ytterst och stenull längre in? Det får jag nog kolla upp lite närmare. Hur som helst verkar det inte vara så jättenoga, därmpningen hitils har varit av godo.

Helteckningsmatta står också högt på önskelistan. Det borde göra underverk.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-08 18:06

Karvid skrev:Det skall täcka HELA kortväggen, inkl hörnen.

Nja, det är inte det som brukar rekommenderas. Lämna gärna en öppning i mitten, mellan högtalarna, kanske 1 meter bred eller så.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-09 20:02

Så blev rummet med dämpning av TUNG gardin:
http://user.tninet.se/~pst442t/hifi/nytt_rum.jpg

Det första man upptäckte efter förändringen är att det finns en påtaglig tystnad, nästan tryckande (störande) tystnad i rummet. Frågan är om inte ytterligare dämpning blir för mycket???

Effekten på ljudet blev en påtagligt ökad närvaro, djupare ljudbild, ökad 3D. Upplever även ett något varmare ljud, som fortfarande har alla detaljer kvar.
:twisted: :twisted: :wink:

Hur mycket skall man dämpa?? Skall rummer upplevas som ett "svart hål" som absorberar allt ljud, likt några av butikernas lyssningsrum gör? :wink: Vad kan vara optimalt? :P
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-13 00:37

:lol: :lol: Hmm...
Räknar man på en Helmholtz absorber (enligt länken http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp):
Så enbart genom att bygga en trälåda utan fyllning på 8,5 liter (85 cm hög, 10 djup och 10 bred). Göra en öppning: 25cm lång och 6,46cm bred.

Placera den i hörnet bakom högtalarna så skall lådan dämpa 75Hz frekvenser. Kan det vara så "enkelt"?? Måste vara något jag missat!?
:oops: 8O
... mycke ska man höra!

Föregående

Återgå till Köpråd