Studiomonitor

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-11 01:00

hifirocker skrev:
En stor fördel med inbyggda slutsteg är ju också att man har inbyggd eq som kan ställas in beroende på om högtalaren står i ett hörn eller en fri vägg....Spelar högt gör dom också och det utan någon tendens till klippning.

Jag läste i MM nr.12 2004, där sa Öhman i intervjuen att aktiva högtalare för med sig flera svagheter. Han sa bland annat att direktkoppling mellan slutsteg och högtalarelement ger tämligen ofördelaktiga egenskaper både avseende distorsion och termisk kompression.

Är detta något Genelec tagit hänsyn till eller har de valt andra lösningar?

Så här förstår jag detta;

Vid passiva filter får man en "fördel" av att där filtrets impedans är hög får man i viss grad en "ström drivning" i stället för ren "spännings drivning". Detta kan potentiellt minska distorsion från olinjär induktans i talspolen. Detta gäller ej i låga frekvenser (alt. höga ljudtruck) där olinjäriteter i Bl kurva samt Compliance är de dominerande distosionsprodukterna.

En nackdel är att passiva filter färgar och lämnar distorsion i sig själva.

Annan fördel med aktiv drift är enklare tillvaro för varje slutsteg med mindre IM distorsion när de arbetar med begränsad bandbredd. En potentiell nackdel är att höga distorsions produkter från förstärkaren har fritt fram igenom talspolen eftersom inget filtrerar där förutom talspolens egen induktans.

Personligen tror jag det är svårt att säga att det ena eller det andra skulle vara bättre... möjligtvis (säger min mage till mig) finns det större potential i aktiv drift, men det kan lätt medföra större anläggningskomplexitet samt kostnad.

En bra kompromiss kan väl vara tre eller fyrvägssystem (inkl. sub) med aktiv delning i låga områden men passiv i den översta delningen. Ofta vill man väl kanske ha en konding till diskanten som skydd och då kan man ju lika gärna löpa linan fullt ut där. Små komponentvärdern vid hög delning gör ju också att det är billigare att "go crazy" med bra filterkomponenter.

Oj så man babblar... *punkt*

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-11 01:42

Aktiv drift har för mig alltid medfört bättre ljud. Dessutom kan man spela högre utan att det låter illa.

Att ha slutstegen inbyggda i högtalarna är för mig inte speciellt lyckat. Vissa komponenter (kondingar typ) påverkas av vibrationer - och sådana finns det massor av i högtalare.

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-11 13:47

Piotr skrev:Så här förstår jag detta;

Vid passiva filter får man en "fördel" av att där filtrets impedans är hög får man i viss grad en "ström drivning" i stället för ren "spännings drivning".

...

Du menar kanske tvärtom egentligen? Om impedansen är hög blir ju strömmen lägre. Eller hur menar du med "xxx-drivning"?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-11 14:09

Impedansen moduleras ju i en talspole under drift vilket gör att en drivning med ren spänningskälla resulterar i distorsion. Om man driver med en "ström" i stället som tar mindre hänsyn till den varierande impedansen så reduceras/elimineras denna mekanism.

Detta är en fördel med "current drive". Genom att man ex. placerar ett motstånd i serie med talspolen så kommer spännngen över R + VC vara större än om man applicerade en spännng över endast VC för samma kraftutveckling i VC.

Jag antar att samma sak händer via en delningsfilterspole till ett element, där har den införda impedansen samma effekt som ovanstående ex. med en resistans.

"Om impedansen är hög blir ju strömmen lägre"

Jo, men man snickrar ju till ett passivt filter och ett aktivt filter så samma ström går genom talspolen vid en viss frekvens, annars blidde det ju ojämn tonkurva.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-11 14:09

Peter menar nog mer strömdrivning som att man jämnar ut talspolens induktansolinjäriteter mha en större induktans i serie (som en stor del av spänningen ligger över). Det hjälper till att bromsa olinjäriteternas påverkan på strömmen genom talspolen, vilket är en fördel.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-11 14:27

Tack Martin! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-11 17:41

OK!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

norko

Inläggav norko » 2005-09-08 20:03

Elusive skrev:Studiosolutions säljer tydligen en modell som heter pr10 (antar att det är studiomodellen av piP) som kostar 7000 + 500 frakt.

Finns det någon som handlat från Studiosolutions och har bra/dålig erfarenhet? Såna däringa Ino Audio pr10 verkar ju himla intressanta till hemmastudion faktiskt. :)

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-09-08 21:06

Det här fick jag som svar när jag var i kontakt med studiosolutions angående Ino prylar "Vi har inga Ino Produkter i lager. Vi tar hem på beställning"*, så det är nog lika bra att ta det genom iö själv.

*Erik Ring, studio solutions

/Claes

Föregående

Återgå till Köpråd