Xiro skrev:BPM, hur upplever du dem i jämförelse med Alpair 7.2 och Behringer 2031A? (Jag gillar utförligt, så var inte blyg med orden om du känner för det och har lust. Och det är ditt högst personliga omdöme, det har jag full respekt för.)
Oj.. De är rätt olika djur alla tre, och jag har ju även 3031 att jämföra med även om skillnaden mellan dem och 2031 inte är så stora. Hade innan dessa även piP och har lyssnat rätt mycket på rätt mycket.
Alpair var jämförelsevis rätt kassa faktiskt, även om jag inte tyckte det då. De var mellanregisterdrivna, med klara begränsningar i både diskant och bas och med ett tydligt "sound" som faktiskt gav rätt sköna upplevelser men bara på viss musik och de var högtalare som definitivt tvingade en att välja vad man lyssnade på med omsorg. De blev även snabbt skräniga när man ville poppa på lite. Med viss musik och på låga ljudstyrkor kunde de vara "trevliga" men alldeles för begränsande som huvudhögtalare. Inget att lasta Alpair för dock, JAG byggde ju högtalarna.
Behringer är ju kanonfina, men.. Bra dynamik och detaljupplösning men samtidigt sterila på ett vis och inte roliga att lyssna på om man vill lyssna på musik istället för att dissekera inspelningar. Jag har förvisso hört monitorer som går ännu mer åt det hållet men saknar liksom hela tiden något. Jag tror att ljudbilden är problemet. Det kommer lite höger, lite vänster och lite mitten men jag får inte den där sköna helheten och saknar djup och släpp. Jag får även känslan av att de på ett vis springer ifrån sig själva ibland och man har svårt att slappna av och förlora sig i musiken.
På elektronisk musik är det däremot ett galet prisvärde. Man får ju slutsteg i priset och jag kan förstå alla som höjer dem till skyarna. Bara inte mitt ljud fullt ut.
Pioneer låter mer som piP. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att de är bättre eller sämre utan det beror lite på vad som spelas. piP ÄR större i basen, men Pioneer är för min smak TILLRÄCKLIGT stora trots att de rent fysiskt är så löjligt små och ljudbilden är helt otrolig. Släppet och storleken på det som spelas kanske man överdriver när man samtidigt ser dem, det rimmar liksom inte, och de fixar djup, höjd och bredd fantastiskt. De låter lugna och samlade på ett vis jag gillar och som tillåter att man fokuserar på VAD som spelas snarare än HUR det spelas. Som det hävdas i recensionen som det länkas till tidigare i tråden så låter det liksom "rätt". Det finns såklart ingen tyngd i musiken men klangen är så välbalanserad att det blir "rätt" och man saknar inget. De behåller även denna klangbalans när man höjer upp och basen är tydlig även när man spelar svagt och de upplevs aldrig ansträngda. De känns alltså som en större högtalare men med det släpp man förknippar med mindre lådor. De är fantastiska för storleken men bra högtalare oavsett. Mer imponerande än basen är värmeområdet, nedre mellanregistret där man inte hittar den tunnhet som normalt finns i denna storleksklass. Allt håller ihop från topp till botten.
Jag vet såklart inte om andra håller med, och kanske har de ett "sound" jag gillar. Jag kan ju bara jämföra med annat jag hört och inte verkligheten men det känns alltså bara rätt. Nackdelarna är av en praktisk natur. De käkar watt (men inte direkt ström.. Behaglig impedans) och även om de fixar de nivåer jag normalt lyssnar på utan att verka ett dugg ansträngda så känns det ändå märkligt när förstärkaren hamnar på runt -15dB och det är väl vad som kan påverka förmågan att helt slappna av. På musik som jag vet innehåller mycket bas, och djup bas, kollar man gärna hur elementet rör sig första gången man spelar låten för att vara på den säkra sidan. Inga problem så här långt, men jag inser ju att även om slaglängden på detta elementet ska vara något i hästväg så gäller fysikens lagar även Andrew Jones.
Att de räcker för mitt behov kanske inte säger så mycket, det finns rätt gott om dB-nördar här, men då ska man betänka att jag ändå använder dem som fullrange, ensamma, i ett rum på 25 kvadrat och där jag sitter med 3m till väggen bakom mig och alltså inte kan tillgodogöra mig något bas-stöd därifrån..och med gipsväggar som inte precis gör basen större. Rummet låter bra (rum låter inte av sig själva men ni fattar vad jag menar) men mina förutsättningar borde inte vara de som högtalare i denna storleken normalt trivs som bäst i.
piP var lättare att driva, spelade ännu större och djupare i basen (helt sjuka där egentligen..så även om fysikens lagar alltså gäller även Jones så verkar Ingvar ha hittat något kryphål. piP är iofs en större högtalare om än fortfarande liten. Pioneer är mer jämförbar med iP i storlek.) men rent klangligt tycker jag inte att det är så mycket som skiljer. Vidare hade piP något i nedre diskanten som jag inte direkt störde mig på men som jag ändå, på viss musik, blev varse om. Pioneer låter i jämförelse lite "klarare" i det området och utan antydan till aggressivitet. Kanske polerar de av något som ska vara där men hur eller hur så gillar jag det. Iofs spelade jag starkare med piP än med Pioneer som man liksom inte vågar plåga på det viset trots att de inte gett intryck av att de inte skulle tåla det.
Med facit i hand skulle jag ändå välja piP men de är ju en del dyrare och knöliga att komma över. Trots mitt stora rum är dock Pioneer helt enkelt tillräckligt bra, och jag har som sagt inga problem med dem. Visst finns det saker som jag skulle önska men det finns inte heller något jag retar mig på och det är i min värld viktigare. De gör vad de ska!
Angående finish-debatten så har ni nog rätt. Det kan inte vara ek.
Det jag baserade det på är detta:
"EK" på lappen kan ju betyda vad som helst...