Ersätta Pioneer 668?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav distad » 2015-12-09 13:08

Almen skrev:
FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning

Jag tror inte att den har F/E-lyssnats någon gång. I vilket nummer finns den lyssningen presenterad?

FBK skrev:Mytek DSD färgar

Såvitt jag minns kunde inte Mytek detekteras - har det gjorts en till F/E-lyssning på den, menar du?

Du borde väl veta som läser LTS blaskan ? För det har ju framhållits här i *många år* att 668:an icke färgar och Mytek har jag fått bekräftat av en person att den klarade FE testet, är detta fel nu ?
Sedan så har väl (minns ej modell) en dvd-spelare ifrån Philips blivit rekommenderad av LTS och har inte LTS testat någon Oppo också, har svagt minne av det.
Börjar bli luddigt kring vad folk ska välja som har haft 668 som den enda ofärgade spelaren, så det är väl bara att tala om vad som testats och resultaten eller vill ni vara lite hemliga...?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav kneten » 2015-12-09 13:30

Det är ju bara att gå med i föreningen så får du tillgång till aktuella tester. Testerna sker ju i LTS regi och presenteras i medlemstidningen. Du kanske bara vill ha "kakan" utan att betala?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7547
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Rydberg » 2015-12-09 13:33

Bill50x skrev:Men ditt, och andras, resonemang förutsätter att det bara är DAC'en som kan låta olika, att drivverket inte kan påverka. Och just detta kan man inte kontrollera med f/e-lyssning. Eller kan man?

/ B

Ja kan bekräfta att drivverket kan påverka högst signifikant, Bryston BDP-2 med juli@ har inte en chans mot Bryston BDP-2 med det nya IAD-kortet (BUC).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav distad » 2015-12-09 14:00

kneten skrev:Det är ju bara att gå med i föreningen så får du tillgång till aktuella tester. Testerna sker ju i LTS regi och presenteras i medlemstidningen. Du kanske bara vill ha "kakan" utan att betala?

:mrgreen: Verkligen kul alltså, nej jag är inte det minsta intresserad eller nyfiken för egen del då jag lyssnar med egna öron när det gäller vad som ska få stå i riggen. Har lyssnat tillräckligt på LTS pryttlar och läst lösnummer av tidningen, men det finns ju folk som vill att andra ska ge handfasta råd till dem och för dem kan det ju vara trevligt att få råd i den här tråden men viljan att vara lite hemlig verkar vara viktigare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-09 14:34

Ja för om man läser molt så måste man köpa exakt allt som får bra recensioner utan att lyssna på dem innan. Det står i medlemsstadgarna :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-09 14:48

AndreasArvidsson skrev:Ja för om man läser molt så måste man köpa exakt allt som får bra recensioner utan att lyssna på dem innan. Det står i medlemsstadgarna :roll:


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav distad » 2015-12-09 14:53

AndreasArvidsson skrev:Ja för om man läser molt så måste man köpa exakt allt som får bra recensioner utan att lyssna på dem innan. Det står i medlemsstadgarna :roll:

Så är det ofta, varken du gillar det eller ej. :) Har träffat tillräckligt många Ino ägare genom åren som kör med molt-rekommenderat rakt igenom och jag tror inte att det är slumpen som gjort att det blivit så. Sedan har jag också träffat flera Ino ägare (under tiden som jag hade Ino) som inte kör med något molt-rekommenderat alls och ingen av dem är aktiva medlemmar här och det kan man ju fundera runt varför det är så.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-09 15:03

FBK skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja för om man läser molt så måste man köpa exakt allt som får bra recensioner utan att lyssna på dem innan. Det står i medlemsstadgarna :roll:

Så är det ofta, varken du gillar det eller ej. :) Har träffat tillräckligt många Ino ägare genom åren som kör med molt-rekommenderat rakt igenom och jag tror inte att det är slumpen som gjort att det blivit så. Sedan har jag också träffat flera Ino ägare (under tiden som jag hade Ino) som inte kör med något molt-rekommenderat alls och ingen av dem är aktiva medlemmar här och det kan man ju fundera runt varför det är så.

Att man kör prylar som lts rekommenderat är knappast ett tecken på att man köpt dem i blindo. Man kanske bara råkar uppskatta ofärgat ljud?

Att det finns många Ino ägare som kör med olika utrustning och många som inte är medlemmar här är ganska självklart; det finns betydligt fler Ino ägare än aktiva medlemmar på faktisk. Jag ser inte riktigt vad det har man saken att göra.

Min poäng var att du kan läsa molt och ändå låta dina egna öron avgöra. Finns absolut inget i att vara medlem i lts som säger att du inte får bygga din anläggning hur du vill.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav shifts » 2015-12-09 15:13

FBK skrev:Sedan har jag också träffat flera Ino ägare (under tiden som jag hade Ino) som inte kör med något molt-rekommenderat alls och ingen av dem är aktiva medlemmar här och det kan man ju fundera runt varför det är så.


Var tusan är det skon klämmer egentligen? Det låter ju som att LTS eller Ino har gjort dig riktigt illa. Kan du inte ta och börja bidra på ett positivt sätt igen?

Du har träffat mig och jag har inte en endaste pryl rekommenderad av LTS vad jag vet. Nu är jag inte medlem längre, men jag har varit under flera år. Enda anledningen till att jag inte är det, är att jag varit slapp med inbetalning av medlemsavgift, inte att jag gjort något slags "avkall".

Kanske träffade jag dig inte under tiden du ägde Ino, men poängen är väl ändå den samma?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-09 15:24

FBK skrev:Så är det ofta, varken du gillar det eller ej. :) Har träffat tillräckligt många Ino ägare genom åren som kör med molt-rekommenderat rakt igenom och jag tror inte att det är slumpen som gjort att det blivit så.


I mitt fall fick jag tipset på grejorna här på Faktiskt, blev väldigt nöjd med dem och gick senare med i LTS... så orsak-verkan kan lika gärna vara omvänd...

Här kom första prylen visst....Snart 12 år sedan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17956
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Almen » 2015-12-09 15:52

FBK skrev:
Almen skrev:
FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning

Jag tror inte att den har F/E-lyssnats någon gång. I vilket nummer finns den lyssningen presenterad?

Du borde väl veta som läser LTS blaskan ? För det har ju framhållits här i *många år* att 668:an icke färgar

Nej, att den har F/E-lyssnats har i många år dementerats. En snabb sökning ger till exempel följande 11 (elva!) år gamla tråd, där du själv är med: Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!
Där skriver IngOehman bland annat "668 har inte F/E-lyssnats på.". Hur svårt kan det vara att förstå?

FBK skrev:
FBK skrev:Mytek DSD färgar

Almen skrev:Såvitt jag minns kunde inte Mytek detekteras - har det gjorts en till F/E-lyssning på den, menar du?


och Mytek har jag fått bekräftat av en person att den klarade FE testet, är detta fel nu ?

För det första finns inget som heter "klara FE testet" (det har ju också avhandlats i alla de F/E-trådar som finns). Men om du menar att den inte kunde beslås med färgning - JA, det var precis det jag skrev! Så då undrar jag vilken F/E-lyssning du referar till där man funnit den färga.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48465
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav IngOehman » 2015-12-09 16:07

FBK skrev:
Bill50x skrev:
FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....

Hur F/E-lyssnar man cd-spelare? Och vad innebär "klarat"?

/ B

Då har du MYCKET läsning framför dig om du vill grotta ner dig i det. Jag tycker det är intressant att två olika produkter som klarat det låter olika, det kanske inte är någon bra test......
Vem hugger först på betet, vem är gammelgäddan ?

Fast varför säger du att de "klarat" F/E-lyssning? Vad menar DU med detta?

Jag tror mig veta rätt så väl vad som skrivits om i MoLt, och när det gäller 668 så är jag väldigt säker på att den inte har F/E-lyssnats överhuvudtaget, så varför påstår du att den har det?

Och sen kan man förstås fråga sig var det betyder att ha "klarat" F/E-lyssning?

Jag menar nog att alla apparater klarar F/E-lyssning, men att inte alla apparater är lätta att F/E-lyssna. De som är det, och som F/E-lyssnats låter sällan likadant, de flesta går att detektera påverkaseffekter ifrån och dessa kan man beskriva, och det är ju liksom det som är poängen med F/E-lyssningen - att kunna beskriva hur apparaten påverkar musiksignalen. Rätt så många gör det rätt så lite, och utöver litenheten kan påverkanseffekten dessutom vara mer eller mindre harmlös. Vissa påverkar på ett sådant sätt att många upplever musiksignalen som lite bättre efter att den passerat testobjektet, men det beror förstås på en massa faktorer, så att det föredras att ha den med visst programmaterial betyder inte att man med annat programmaterial föredrar att ha den med, och beroende på vad man har för övriga apparater i kedjan är det heller inte säkert att det den testade apparaten gör uppfattas om en fördel i alla anläggningar.

Så att en apparat klarar att F/E-lyssnas är en som, vad resultatet blir i F/E-lyssningen är en annan.

I det specifika fallet har inte 668 F/E-lyssnats överhuvudtaget, och DACen ifråga, är, som den DAC det är, inte möjlig att F/E-lyssna som enskildhet, utan bara tillsammans med en ADC, så om apparaten inte kunnat detekteras så säger det något om kombinationen av apparaterna.

Hänger du med på detta?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav shifts » 2015-12-09 16:13

Alla tog tydligen betet. För FBKs skull är det nog trevligare om han får bemöta ett svar innan tre nya kommer.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav BORIS » 2015-12-09 16:14

Åja, han skriver faktisk att han läst i Rydbergs tråd att Mytek färgar, alltså ingen referens till nån F/E-lyssning.
Edit; som svar på Almen fråga

Förstår inte heller upprördheten över att någon påstår att LTS-medlemmar ofta har apparater rekommenderade av nämnda sällskap och att möjligheten finns att de påverkat varandra att köpa liknande utrustning. Inget ovanligt alls när en grupp människor kommer tillsammans att de påverkar varandra. Tror definitivt en hel del rekommenderade apparater köpts olyssnat.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7547
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Rydberg » 2015-12-09 17:01

Boris> I min tråd??? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Svante » 2015-12-09 17:14

BORIS skrev: Tror definitivt en hel del rekommenderade apparater köpts olyssnat.


Det är väl egentligen inget konstigt med det? Det finns många produkter man köper utan att testa dem själv. Krockkuddar tex. Man vill bara att de ska finnas där och göra sitt jobb, och litar på att någon har sett till att de fungerar tillräckligt bra. Med den strategin kan man koncentrera sig på att använda bilen till transporter i stället för att få huvudet fångat stup i kvarten av en visserligen mjuk, men ändå otrevlig kudde.

Att göra lyssningstester seriöst är ganska ansträngande. Man kan förstås göras lyssningstester oseriöst också, men det vete 17 om det är bättre än att lyssna på någon som har gjort ett seriöst test där man tar hand om felkällor som placebo etc.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav sprudel » 2015-12-09 18:56

Det är väl inte så väldigt besvärligt att läsa in uttrycket "klara en F/E-lyssning" i betydelsen att objektet inte kunde detekteras. Krävs inte mycket välvilja för det.
Tror faktiskt att det är Carlsson Planet som rekat Pioneer 668 en gång i tiden, men om de var först eller LTS med detta vet jag inte.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-09 19:24

sprudel skrev:Det är väl inte så väldigt besvärligt att läsa in uttrycket "klara en F/E-lyssning" i betydelsen att objektet inte kunde detekteras. Krävs inte mycket välvilja för det.
Tror faktiskt att det är Carlsson Planet som rekat Pioneer 668 en gång i tiden, men om de var först eller LTS med detta vet jag inte.


Jag vill minnas att IÖ gjort A/B lyssningstest mot Sentec DiAna och att det möjligtvis är därifrån allt härstammar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48465
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav IngOehman » 2015-12-09 19:41

Ja, så är det säkert.

Men min fråga är, oavsett vilket, varför FBK försöker förlöjliga dem som är positiva till F/E-lyssning och/eller som hör skillnad på saker, utan att först ta reda på fakta? Varför beter man sig så? Varför hittar man på F/E-lyssningar som aldrig skett?

Sprudel: Min fråga om vad det betyder att "klara F/E-lyssning" var en bisak, och tvärtom mot vad du antyder så var det ju inte ett försök att missförstå utan ett försök att öppna för möjligheten att FBK kunde ha menat något annat än att påstå att de varit med i F/E-lyssning utan att någon lyckats detektera någon påverkan, vilket ju som sagt är fel.


Vh, iö

- - - - -

PS. Jag håller än idag Pioneer 668 som en av de finaste avspelare som gjorts. Trots sin ålder så står den som mot de allra bästa avspelarapparaterna och DACarna som finns idag, i en lyssning. Tekniskt så går det idag förvisso att åstadkomma ännu bättre data än 668 har, men när felen på en absolut skala är så små som de är hos 668 så spelar det inte så stor roll, inte ens om någon apparat har fel som är 1 000 000 gånger mindre så spelar det någon större roll när det 1 000 000 gånger större är så litet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav BORIS » 2015-12-09 20:00

Rydberg skrev:Boris> I min tråd??? :?


Sry, ditt inlägg skulle det vara, kanske var det inte gjort i din tråd.
Han skriver såhär:
Nu har jag läst Rydbergs inlägg och Mytek DSD färgar....aja ja hur gick den igenom F/E- lyssning

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav BORIS » 2015-12-09 20:05

Svante skrev:
BORIS skrev: Tror definitivt en hel del rekommenderade apparater köpts olyssnat.


Det är väl egentligen inget konstigt med det? Det finns många produkter man köper utan att testa dem själv. Krockkuddar tex. Man vill bara att de ska finnas där och göra sitt jobb, och litar på att någon har sett till att de fungerar tillräckligt bra. Med den strategin kan man koncentrera sig på att använda bilen till transporter i stället för att få huvudet fångat stup i kvarten av en visserligen mjuk, men ändå otrevlig kudde.

Att göra lyssningstester seriöst är ganska ansträngande. Man kan förstås göras lyssningstester oseriöst också, men det vete 17 om det är bättre än att lyssna på någon som har gjort ett seriöst test där man tar hand om felkällor som placebo etc.



Vad är det för jävla citering?

Börjar ditt inlägg med en fråga som om jag tycker det vore konstigt när jag i det du klippt bort just talat om att jag inte tycker det är konstigt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48465
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav IngOehman » 2015-12-09 20:22

Han håller ju med dig.

Tänk dig att han startat med:
"Ja, det är väl inget... "

Istället för:
"Det är väl inget... "

Möjligen är det tveksamt om det är rimligt att som du gjorde försöka koppla det specifikt till LTS. Det är väl möjligen så att nästan alla (medlemmar i en förening eller ej) ibland köper saker utan att ha testat själv supernoga.

Sen kan jag även tycka att det är orimligt att vaska fram "ömsesidig påverkan" som den mekanism vi talar om. Det kan lite gärna handla om "saklig information".

- - -

Förstår du skillnaden jag pekar på? Om du röstar på ett politiskt parti, beror det på att du tagit del av vad olika partier tycker, och röstar på det som du stöder, det vars åsikter du tycker är rationella och kloka. Eller beror det på att du påverkats av dem, och därför röstar på dem?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav distad » 2015-12-09 22:13

shifts skrev:Alla tog tydligen betet. För FBKs skull är det nog trevligare om han får bemöta ett svar innan tre nya kommer.

Jisses ja, ni hög direkt på det! Och jag skrev det med glimten i ögat, borde ha lagt till en :wink: så ingen skulle riskera en hjärtinfarkt på kuppen. Och hur i fanken ska man veta vad som exakt har testats av LTS när det sprids maaaaaaaaaaaaasssssssoooooorrrrrr av sk. fakta på de olika forum som i den där tråden på 46 sidor 8O om Pioneer 688 där början börjar med:
Har just vart hemma hos en bekant och lyssnat på hans anläggning: Pioneer 668, Sony 777ES samt Canton Karat S8. Vi lyssnade även med Onkyos nya integrerade digitala förstärkare för 17 000:-.

Slutsats? Jo, att 668 inte håller måttet som integrerad CD-spelare! Tveklöst var även Onkyon bättre på 2-kanalshifi än Sonys biovärsting, men klart störst lyft blev det alltså då vi körde DVD-spelaren som drive tillsammans med min DA9. Detta oavsett vilken förstärkare vi använde.

Föga förvånande för undertecknad, men ändå roligt att anläggningens innehavare nu fick upptäcka denna genväg till en bra mycket bättre musikåtergivning än innan. Tilläggas kan att han köpt 668 efter att ha läst LTS hyllningar, nu inser han att den inte alls håller måttet som integrerad CD-spelare men att den däremot funkar utmärkt som CD-drive och bildbehandlare...

Min personliga fundering blir hur LTS - med så stort inflytande på musikälskare landet runt - ärligt kan rekommendera denna DVD-spelare som ett seriöst CD-spelaralternativ? En rekommendation som för mig är totalt obegriplig och ställer LTS i en, om möjligt, ännu sämre dager än innan. I mina ögon alltså...

Här har ni bara ett exempel, finns hur mycket som helst där ute och jag har säkert läst det hundra gånger att Pioneer 688 är ofärgad enligt LTS, och det skrivs lite här och där och sedan så hux flux så är det sant och alla går och tror att det är så. Välkommen till internet!
Och shifts, skon klämmer inte utan den sitter bra och ingen har gjort mig illa utan jag skriver bara att det borde väl inte vara så svårt att ge RMA lite goda tips på ersättare för den lätt åldrande Pionnern eftersom han gillar hur den låter, även om nu föreningen vill vara lite hemliga. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1389
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2015-12-09 22:50

Fick en annan ide, är det möjligt att montera en digital ingång på 668?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-09 22:52

RMA skrev:Fick en annan ide, är det möjligt att montera en digital ingång på 668?


Fel fråga. Rätt fråga är "hur svårt är det att..."
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1389
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav RMA » 2015-12-09 23:10

Rättar mig! Hur svårt är det att montera en digitalingång i 668;an! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7547
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Rydberg » 2015-12-09 23:48

RMA skrev:Rättar mig! Hur svårt är det att montera en digitalingång i 668;an! :)

Skitsvårt, köp en DAC!

Tyvärr bor jag inte i Sverige, annars hade jag kunnat komma förbi med Bryston BDP-2/BDA-2 så hade du kunnat provlyssna i din anläggning.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav hifikg » 2015-12-09 23:52

Jag kan tänka mig att MoLT och LTS uppfattas som tämligen oberoende i och med att det är en ideell förening som inte är reklamfinansierad. H&M t ex höjer nästan allt till skyarna och när de har hittat den ultimata produkten i nummer 7 så hittar de en jättemycket mer ultimat produkt i nummer 8 och gissa vad de presenterar i nummer nio sen? Det är underhållande att läsa om hur stora skillnader de påstår sig höra ibland. Skulle någon köpa allt som det bladet rekommenderar får man snart fullt i sina förråd. Själv har jag bara "gått på" en pryl som MoLT brukade tycka var hyfsat okej och jag TROR att jag började läsa MoLT efter att jag köpt min 208:a, däremot är det möjligt att Hifiklubben använde någon facsimil från MoLT för att boosta försäljningen. Hur bra det fungerade vet jag inte, för MoLT är kanske inte den mest kända skriften bland "icke invigda".

Edit: MoLT kanske även har hyllat Carlsson, men dem köpte jag definitivt innan jag hört talas om LTS. Det räckte med en lyssning på den mässa som hölls i KAK-huset för nära 30 år sedan. En mycket enkel anläggning med OA-52 sopade mattan med all dyr-fi som bullrade i rummen intill. Kanske hade de bara otur med rummen, allihop :-) Ibland tror jag att jag såg en skymt av Stig himself i samband med den mässan, men det är nog en efterhandskonstruktion, tyvärr.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5194
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav Conan » 2015-12-10 02:33

Ang. den illaljudande Mytek-DAC:en: Jag tänker direkt två saker här. Kan det handla om briser i nivåmatchning? Kan det t.o.m. vara så att den inte fungerar som den ska?

Men egentligen ganska ointressant för TS som ju sålde Myteken. Återstår då att framtidssäkra signalkällan. Jag spelar på en BDP-95 och den låter kanon (hade en 668 innan den, DiAna innan den och PD-91 innan det så ganska hårt styrt på LTS-tester m.a.o. 8) ). Musiken kommer från både CD/Bluray men också från en NAS via nätverksfunktionen i Oppon. Tyvärr är gränssnittet lite yxigt men det låter väldigt bra. :)

Annars lutar jag nog åt att DAC:en är nåt som påverkar förhållandevis lite i jämförelse med i princip allt annat i anläggningen (ja kablarna undantaget då). I somras gjorde jag och en kompis en lyssning där vi jämförde uppspelning via BDP-95:an analogt ut, mot digitalt ut via HDMI och in i en Yamaha hemmabioreceiver i mellanprisklassen (RX-V775). Signalen i den senare kedjan gick dessutom genom Yamahans försteg och volymkontroll, vilket gjorde att vi kunde matcha nivåerna mellan "Oppo analogt" och "Oppo digitalt + försteg Yamaha" in till två ingångar i dåvarande försteget. När nivåerna väl hade matchats kunde ingen av oss höra någon skillnad med normal musik (nåja några "audiofil-vax" vart det väl :) ) på normala lyssningsnivåer (dvs som anläggningen används i dagligt bruk).

Så i det här fallet var ju Yamaha-receivern tillräckligt bra även som DAC (och den fick faktiskt ersätta mitt gamla analoga försteg), men jag kör oftast ändå analogt ut från Oppon för feelgood-känslan. Så för TS del skulle det ju också kunna funka med en kompetent hemmabio-komponent (receiver/processor) som DAC. Tror att det verkligen inte är lätt att höra skillnad på de bästa hemmabiostärkarna och de bästa separata DAC:arna under kontrollerade former.

Problemet är ju tyvärr lite att veta vilket "försteg" som är tillräckligt bra. Hifi-magasinen babblar ju på som vanligt och hur ska man kunna lite på deras lyssningsomdömen när dom i samma nummer kanske testar fram "bästa usb-sladden"? :( Men TS har ju sin trotjänare 668 som "referens" så låna hem en hemmabiostärkare (jag kan bara rekommendera Yamaha som jag har bra erfarenheter av), koppla in Pioneer-spelaren både analogt och digitalt till stärkaren, nivåmatcha och jämför i lugn och ro.

Rekommendationer i övrigt får ju bli Oppo BDP-105 som borde vara ett ganska säkert kort, eller om det ska vara en separat DAC-lådda; Benchmarken (har inte hört den dock).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48465
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ersätta Pioneer 668?

Inläggav IngOehman » 2015-12-10 04:57

FBK skrev:
shifts skrev:Alla tog tydligen betet. För FBKs skull är det nog trevligare om han får bemöta ett svar innan tre nya kommer.

Jisses ja, ni hög direkt på det! Och jag skrev det med glimten i ögat, borde ha lagt till en :wink: så ingen skulle riskera en hjärtinfarkt på kuppen. Och hur i fanken ska man veta vad som exakt har testats av LTS när det sprids maaaaaaaaaaaaasssssssoooooorrrrrr av sk. fakta på de olika forum som i den där tråden på 46 sidor 8O om Pioneer 688 där början börjar med:
Har just vart hemma hos en bekant och lyssnat på hans anläggning: Pioneer 668, Sony 777ES samt Canton Karat S8. Vi lyssnade även med Onkyos nya integrerade digitala förstärkare för 17 000:-.

Slutsats? Jo, att 668 inte håller måttet som integrerad CD-spelare! Tveklöst var även Onkyon bättre på 2-kanalshifi än Sonys biovärsting, men klart störst lyft blev det alltså då vi körde DVD-spelaren som drive tillsammans med min DA9. Detta oavsett vilken förstärkare vi använde.

Föga förvånande för undertecknad, men ändå roligt att anläggningens innehavare nu fick upptäcka denna genväg till en bra mycket bättre musikåtergivning än innan. Tilläggas kan att han köpt 668 efter att ha läst LTS hyllningar, nu inser han att den inte alls håller måttet som integrerad CD-spelare men att den däremot funkar utmärkt som CD-drive och bildbehandlare...

Min personliga fundering blir hur LTS - med så stort inflytande på musikälskare landet runt - ärligt kan rekommendera denna DVD-spelare som ett seriöst CD-spelaralternativ? En rekommendation som för mig är totalt obegriplig och ställer LTS i en, om möjligt, ännu sämre dager än innan. I mina ögon alltså...

Här har ni bara ett exempel, finns hur mycket som helst där ute och jag har säkert läst det hundra gånger att Pioneer 688 är ofärgad enligt LTS, och det skrivs lite här och där och sedan så hux flux så är det sant och alla går och tror att det är så. Välkommen till internet!
Och shifts, skon klämmer inte utan den sitter bra och ingen har gjort mig illa utan jag skriver bara att det borde väl inte vara så svårt att ge RMA lite goda tips på ersättare för den lätt åldrande Pionnern eftersom han gillar hur den låter, även om nu föreningen vill vara lite hemliga. :)

Du får gärna förklara vad du menar med inlägget.

Det ser ut som om du är chockad eftersom du trott att en apparat som presterar fenomenalt bra, inte kan utsättas för en massa negativ kritik av någon (av okända orsaker, det kan ju vara vilken länk som helst i kedjan som får det att låta på ett sätt han inte gillar).

Men vad är i så fall grunden till att du tänker så? Tyckare kan ha helt diametralt motsatta uppfattningar om precis vad som helst. So what?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster