Holographic audio Pre25

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 10:42

DVD-ai skrev:Det är ju kul att testa också :)

Jag tycker det låter rätt bra här hemma men med 1st stort fel i basen som kommer att åtgärdas om en inte allt för avlägsen framtid, några ytterligare fel som jag inte har några planer på att åtgärda pga ingreppen som krävs, alltså är jag väldigt nära nu att var klar med det som är praktiskt genomförbart i detta rum.
Men då kommer ju nästa sak att leka med, kan jag hitta något som låter bättre än det som borde vara den svagaste länken i kedjan, nämligen Marantz nr1604.
Den har sämst bandbredd med -3dB vid 10Hz och den har sämst S/N med sina 98dB, så jag tänker att om jag testar denna mot något som är avsevärt bättre rent tekniskt så vore det mycket intressant att se om jag faktiskt får någon hörbar skillnad.
Blir det så pass mycket bättre med pre25 att det är en subjektivt 7000kr värd förbättring så blir det en pre25 remote med 1:1 märkning på volymvred (pass through).
Låter som sjukdomen ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-01-31 11:23

KarlXII skrev:Hette det "hifi-nebulosa" eller vad var det nu igen....;)

Ja jo, egentligen borde man ju vara det där... vad heter det..? har det på tungan... Nö... nööööö... nöööjjj... nöjd!! Just det... nöjd borde man vara!! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 11:25

Magnus: Du som verkar vara duktig på att ge en remiss kan väl också hjälpa mig att bli av med denna hemska nevåsna !

Har något recept på en medicin eller behandling ? :)

Conan: Att vara nöjd är töntigt... 8)

(eller i varje fall inte likställt med att ingenting mer ska få testas/ lekas med ;) )
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 11:36

DVD-ai skrev:Magnus: Du som verkar vara duktig på att ge en remiss kan väl också hjälpa mig att bli av med denna hemska nevåsna !

Har något recept på en medicin eller behandling ? :)

PRE25 kan vara medicinen för dig. Blir intressant att höra om du blir botad.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 11:37

:lol:

Du menade ju att den var en del av problemet... ?

Så nu är förkylningen lösningen på förkylningen ?! :D

Ska jag tolka det som att problemet löser sig självt ? :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-31 11:46

Bara för att man tycker det är kul att provlyssna nya apparater i sin setup behöver man väl inte ha HiFi-neurosa?
Mitt råd är att negligera första-intrycken och låta den nya apparaten sitta i minst en vecka, därefter byta tillbaka.
Det tar tid innan vissa intryck går in.
Ha så himla kul med testandet, och försök vila lite på haussen vid första-intryck, det kommer att ändra sig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 11:57

DVD-ai skrev::lol:

Du har inget problem med 98db kanalseparation. Du har inget problem med att du har -3db vid 10Hz (kanske bara i förstärkardelen du inte använder?) men du kan kanske botas mot att du tror det med PRE25 som saknar begränsning i bandbredd både nedåt och uppåt och har distsiffror som killar dig i tarmen ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 12:00

sprudel skrev:Bara för att man tycker det är kul att provlyssna nya apparater i sin setup behöver man väl inte ha HiFi-neurosa?
Mitt råd är att negligera första-intrycken och låta den nya apparaten sitta i minst en vecka, därefter byta tillbaka.
Ha så himla kul med testandet, och försök vila lite på haussen vid första-intryck, det kommer att ändra sig.

Man måste nog känna de man ger diagnosen till lite :)

Bra text om att alltid ta det lite lugnt med intrycken och hålla sig nykter till de första intrycken för övrigt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 12:21

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev::lol:

Du har inget problem med 98db kanalseparation. Du har inget problem med att du har -3db vid 10Hz (kanske bara i förstärkardelen du inte använder?) men du kan kanske botas mot att du tror det med PRE25 som saknar begränsning i bandbredd både nedåt och uppåt och har distsiffror som killar dig i tarmen ;)

Är absolut väl medveten om detta :)

Därav än mer spännande att se om det är någon skillnad :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-31 12:29

En bra sak med pre 25 är att den är liten utan att vara för lätt eller ful, apropå nackdelen med fler "burkar".
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 12:33

sprudel skrev:Bara för att man tycker det är kul att provlyssna nya apparater i sin setup behöver man väl inte ha HiFi-neurosa?

Jag lyssnar nästan aldrig på detaljer, jag tycker inte att det ger några bra förutsättningar för att höra dom (hur konstigt det än låter)...
Jag lyssnar på hur det låter och jämför det i sin helhet med hur jag upplevde det innan = hör vad som helhet upplevs mest korrekt för mig, då är det enligt min erfarenhet svårare att bli lurad av kvantitativa egenskaper :)

När jag lyssnar på förändringar så ger jag det nästan alltid gott om tid, om det inte är klart uppenbara förändringar som dessutom inte kostar något att testa = finns ingen förlust inblandad om man skulle vara "för snabb" med att fatta ett beslut.
Det är ju en sak jag har varit väldigt nöjd med, att alla beslut jag fattat på grunder av lyssning har jag alltid senare ansett vara korrekta och är nöjd med dom.
Beslut jag har fattat på grunder av "ska vara bättre" eller "önskar mig" har tyvärr inte alltid varit lite positivt... :roll:

Jag litar väldigt mycket på min hörsel och vill absolut lyssna innan investeringar görs, i vissa fall så kan jag ju räkna ut/ testa fram ett resultat som talar för en viss lösning, även om jag inte kunnat testa den tänkte lösningen innan köp (som med infraX-8, dom gjorde exakt det jag hade räknat med och hoppades på, nu när inspelningen har fått lite tid och saker ramlar på sin plats)

Jag har bett om att få låna ett test exemplar av pre25, alltså för utvärdering och då helst i 2-4veckor om det är okey för Holographic Audio, intryck från testandet kommer att delges i denna tråd men även i min medlemspress såklart.
Just nu så är det inte läge att investera i en pre25, med en del stora utgiften nyss gjorda och några icke HiFi relaterade som kommer nu i februari. :roll:
Men om jag upplever denna pjäs uppfylla något slags tomrum så kan det absolut bli en sådan i vår.
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 12:33

Jag tror det blir bättre.

Jag önskar det fanns en PRE25 i ett mer normalt format, med inbyggd DA och USB/HDMI ingångar med passtrough, en inbyggd mediaspelare byggd på typ Rasberry Pi2/Windows10 med HDMI-utgång :)

Det borde vara görligt, men flerkanalshantering är nog knöligt att konkurrera med.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 12:43

MagnusÖstberg skrev:

Man måste nog känna de man ger diagnosen till lite :)

Bra text om att alltid ta det lite lugnt med intrycken och hålla sig nykter till de första intrycken för övrigt.

Ähhhh..... :P

Du vet inte vad du pratar om... 8)
Ne men faktiskt så är det ju så att jag HAR absolut haft en hel del slitningar mellan: vill, bör, kan och orkar.
Men jag känner inte så nu, jag har insett vart jag vill lägga min nivå och är mycket nöjd med min prioriteringar senaste 2åren inom ljud :D
Det har varit en ständig färd mot välljudet, alla steg har tagit mig närmare det jag idag har uppnått, vissa steg har efter en tid visat sig inte stämma 100% med min plan på utveckling och har fått stryka på foten, även om dom när dom införskaffades var ett klart steg fram ! :)

Det har varit super kul och jag är så otroligt glad över mina pi60s som gör mig lugn, för jag vet att jag har ett par fullrange högtalare som jag kan spela med ensamma.
Skulle jag hamna i en riktigt liten 1a på 25kvm så kan jag säkert lyckas få till något med dom och låna ut infraX-8 till någon kompis, just att inte behöva ha basmoduler är en så befriande tanke.
Jag älskar flexibilitet, att har ett par toppar som jag kan köra ensamma och vara nöjd med utsträckningen nedåt är mycket bra.
Detta är en av orsakerna till att jag inte blev nöjd med i32s utan basmoduler, dessutom så tycker jag att i32s behöver närmare 3,5m lyssningsavstånd vilket jag inte kunde ge dom... jag litade på angiven närlyssningsgränns istället för mina öron, stort misstag.
Nu kostade misstaget mig inte många kronor, så ja nej äääh inget misstag, jag är glad över att ha ägt min drömhögtalare i en av mina favorit lacker ! :D

Såhär i efterhand så är det enda jag ångrar att jag sålda mina 2st XPA-2 med förlust för att nu sitta med typ samma saker = gick back.
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-31 12:56

Mmm, det finns brukar jag påstå en rationalitet bortom det reducerbara... jag har i dagarna återkommit till tankar om att förenkla tillvaron mha färre apparater, men HA-lådan är en bra grej på ett möjligen svårförklarligt men ovedersägligt sätt.

Det som skulle eller skulle kunna vara bättre (sämre) är inte alltid det. Här kan man (jag) vilja vara ödmjuk utan att vara ett offer för dumma sätt att fatta beslut.

Om ni begriper vad jag menar är jag villig att uttrycka mig opakare.

:wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:52

Det är inte så entydigt vad som är rätt och fel när det handlar om tycke och smak till så stor del. :)
Det är inte så allvarligt det hela, man gör som man känner att man vill och kan, helt enkelt...

Ingen mer som har några erfarenheter av pre25 att dela med sig av ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:55

RMA skrev:
DVD-ai skrev:Eftersom den andra tråden om detta försteg dog så startar jag en ny, för jag tycker att det är tråkigt att den andra tråden dog...
( Låt denna tråd vara förskonad från det strunt som tog död på den förra )

Jag är lite nyfiken på detta försteg och vad den skulle kunna göra hemma hos mig, det går alltså att få låna hem försteget och testa vilket är mycket lockande ! :D
Jag ska nog ta kontakt med HA grabbarna och se om det går att styra upp något sådant :)
Vem är det man ska prata med ? eller är det bara att ta kontakt med företaget som sådant?

Hur har det gått för RMA med Pre25 ?

Jodå det har gått alldeles utmärkt :D Funderar fortfarande på att kontakta Lars om nivå justering av volymen dock.
Det blev ju bra när jag kopplade om på mitt Bryston och sänkte nivån med 6db, men sen köpte jag en Audiolab CD som fick ersätta min 668 och den hade 5db högre gain än 668:an.
Så där är jag tillbaka på ruta 1 igen. Audiolaben har justerbar volym som går att koppla ur vilket jag helst gör då jag tycker det känns fel med ytterligare gojs i signalvägen.
I övrigt är jag fortfarande fantastiskt nöjd med den! :P

Ja nej är man som jag och vill ha så får prylar i kedjan som möjligt så är det eftersträvansvärt att se till att koppla loss 2kanal ljudet från surround :)

Jag är ju i grunden sådan att jag älskar anläggningar som består av typ enbart CD =>förstärkare =>Högtalare klart !
Så rent och enkelt, helt fantastiskt på sitt sätt !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-31 14:45

Tjata nog så kan kanske Lars bygga in en Pre-25 i ett Amp-27 åt dig. Och jäklar vilken integrerad det vore! :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-31 14:56

Med slutsteg finns ibland möjligheten att visuellt och vardagligt förenkla, genom att ställa undan dem, och endast ha de reglage "framme" som är relevanta för det omedelbara handhavandet. Så det förenklade kan vara absolut eller syfta på vad som framträder... Jag har både DAC och slutsteg gömda, så försteget, en extra burk om man jämför med integrerat, möjliggör en förenkling i en mening.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-31 17:24

boom skrev:
DVD-ai skrev:Jaha och jag tänkte att den kanske skulle spela "tunnan och moroten" om man tröck in Arvo Pert... :roll: :wink:

Jag har kört Pre25 i mot Marantz av7005 Denon 3806 Nad c106 förförstärkare och ser man till hur hemmabio grunkorna funkar så skall man bara ha dom till bio för 2kanal där blir det bara skit av allt.
Om man skall ge pre 25 en match så är det Nad c106 från 90 talet men det enda som naden har är Balancerade ingångar men om man jämför dom musikaliskt så ligger pre25 bättre till.
jag kan avnjuta fonogram i från låg volym i perfekt 3d till rena vansines volymer där det är så pass starkt att grannarna vill skjuta mig med bibehållen 3d djup i musiken.

Verkligen +1 på den, det jag slogs av var just den förmågan vid minimal volym!

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-01 16:19

DVD-ai skrev:Ingen mer som har några erfarenheter av pre25 att dela med sig av ?

Skrev det här i den andra tråden (men det syntes väl inte bland allt tjafs):

Jag har också en Pre25 med fjärrkontroll. HA Amp17 och Ino Audio piP till det. Jag har haft Amp17 i ett halvår och Pre25 i två-tre månader.

Här är mina åsikter:
- Jag har inga problem med att det skulle vara för mkt gain i försteget. Det beror väl på vad man har för slutsteg till. Pre25 är byggd för att passa Amp17 (och säkert HAs större slutsteg) och då är volymkontrollen väldigt finkänslig, i mitt tycke perfekt.
- Inget skrapande alls på låg volym.
- Fjärrkontrollen kan jag hålla med om är VÄLDIGT gedigen. Det finns nog folk som kan tycka den är lite väl... Jag gillar den. Den är det enda i den här anläggningen som visar lite extra attityd. :)
- Jag har tidigare bara haft hemmabioreceivers även fast jag nästan bara kört 2-kanal. Handhavandet med Pre25 är befriande simpelt i jämförelse. Inte en display i sikte. Och inga jävla smartfunktioner. :lol:
- Det lirar bra.

Det negativa jag kan komma på är att det hade varit skönt med inbyggd DAC. Det kunde vart samma ingångsväljare som nu, fast en USB-DAC på en av ingångarna. Det, eller ett lite lägre pris. Försteg och slutsteg är dyrare än högtalarna vilket jag egentligen är principiellt emot...
Men ärligt talat vart jag helt såld när jag fick hem Amp17 och då behövdes ju ett försteg eftersom jag inte hitta nån vettig försteg-DAC. :oops:

MagnusÖstberg skrev:Jag tror det blir bättre.

Jag önskar det fanns en PRE25 i ett mer normalt format, med inbyggd DA och USB/HDMI ingångar med passtrough, en inbyggd mediaspelare byggd på typ Rasberry Pi2/Windows10 med HDMI-utgång :)

Det borde vara görligt, men flerkanalshantering är nog knöligt att konkurrera med.

Kör man Pre25 kan man bygga en Raspberry Pi 2 med påbyggd DAC (t.ex https://www.hifiberry.com/, och köra https://volumio.org/ som mjukvara. Det gör jag :)
DACen får signal och ström via i2s från Raspberryn. Det finns ett gäng olika såna typer av DACar, man får söka lite i volumios forum under dac-avdelningen.
:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-01 18:29

kusling skrev:... Försteg och slutsteg är dyrare än högtalarna vilket jag egentligen är principiellt emot...

Varför? Det viktiga är väl att det låter bra? Jag har inga problem med min skivspelare som kostar mer än resten av anläggningen. De sk tumreglerna om hur många procent som ska läggas på respektive källa, elektronik och högtalare är bara nys enligt min åsikt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 18:35

Frågan "om det låter bra" kan jag tycka är ganska irrelevant om vi pratar om resursallokering. Den väsentliga frågan är snarare om det hade kunnat låta ännu bättre om resurserna var fördelade på annat sätt? Så länge man lägger pengarna där de gör mest nytta så bör alla vara glada. Var det är varierar dock med omständigheterna så tumregler kommer inte fungera i alla fall.

ps.
Pre25 är ett mycket bra försteg. Sådan bör alla ha ett exemplar av. Om än bara för att leka med "tutt rattarna" :D

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-01 18:42

AndreasArvidsson skrev:Frågan "om det låter bra" kan jag tycka är ganska irrelevant om vi pratar om resursallokering. Den väsentliga frågan är snarare om det hade kunnat låta ännu bättre om resurserna var fördelade på annat sätt. Så länge man lägger pengarna där de gör mest nytta så bör alla vara glada. Var det är varierar dock med omständigheterna så tumregler kommer inte fungera i alla fall.

ps.
Pre25 är ett mycket bra försteg. Sådan bör alla ha ett exemplar av. Om än bara för att leka med "tutt rattarna" :D

Ja exakt, på båda påståendena. Det är väl påstående två som gjorde att det vart så här. :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-01 23:33

AndreasArvidsson skrev:Frågan "om det låter bra" kan jag tycka är ganska irrelevant om vi pratar om resursallokering. Den väsentliga frågan är snarare om det hade kunnat låta ännu bättre om resurserna var fördelade på annat sätt? Så länge man lägger pengarna där de gör mest nytta så bör alla vara glada. Var det är varierar dock med omständigheterna så tumregler kommer inte fungera i alla fall.

På vilka andra grunder väljer man utrustning? Det är väl inte irrelevant att det låter bra? Att man sedan väljer det som är snyggt, får plats, inte är oöverkomligt dyrt, har de funktioner man behöver och passar till den övriga utrustningen är väl andra parametrar som kan komma ifråga. Men att X ska kosta Y procent av totalbudgeten är det som jag vänder mig emot. Men en stor anledning i hur jag disponerar budgeten är just om det låter bra (underförstått: för pengarna). Men folk får använda vilka principer dom vill när dom köper utrustning, huvudsaken är väl att man är nöjd? Men att som vissa gör, ge rådet att man ska använda ett visst antal procent av budgeten till, tex, högtalarna, det är rent vilseledande. Som jag ser det alltså. Därför reagerade jag också på när det skrevs att vara principiellt emot att elektroniken kostar mer än högtalarna. Vilken princip är det man har då - och varför?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-02 01:17

Det är jäkligt synd att man inte kan byta kanaler med fjärren.

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-02 02:27

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:Frågan "om det låter bra" kan jag tycka är ganska irrelevant om vi pratar om resursallokering. Den väsentliga frågan är snarare om det hade kunnat låta ännu bättre om resurserna var fördelade på annat sätt? Så länge man lägger pengarna där de gör mest nytta så bör alla vara glada. Var det är varierar dock med omständigheterna så tumregler kommer inte fungera i alla fall.

På vilka andra grunder väljer man utrustning? Det är väl inte irrelevant att det låter bra? Att man sedan väljer det som är snyggt, får plats, inte är oöverkomligt dyrt, har de funktioner man behöver och passar till den övriga utrustningen är väl andra parametrar som kan komma ifråga. Men att X ska kosta Y procent av totalbudgeten är det som jag vänder mig emot. Men en stor anledning i hur jag disponerar budgeten är just om det låter bra (underförstått: för pengarna). Men folk får använda vilka principer dom vill när dom köper utrustning, huvudsaken är väl att man är nöjd? Men att som vissa gör, ge rådet att man ska använda ett visst antal procent av budgeten till, tex, högtalarna, det är rent vilseledande. Som jag ser det alltså. Därför reagerade jag också på när det skrevs att vara principiellt emot att elektroniken kostar mer än högtalarna. Vilken princip är det man har då - och varför?

/ B

Vi börjar glida offtopic nu, men jag vill ge ett svar.

Som båda ni säger har olika personer olika grunder för hur man väljer prylar. Jag tycker högtalarna är mycket viktigare än elektroniken, sett till ljudkvalité. Självklart gäller det att hitta en balans och saker som lirar bra ihop, men med minst 50/50 på högtalare/elektronik tycker jag att man har en bra startpunkt som man sen kan gå ifrån om man vill - men då ska man vara medveten om det. I det här fallet bröt jag mot den själv. Detta eftersom jag köpte högtalarna långt tidigare då jag hade betydligt mindre budget.

Nu har jag inte gett detta som råd till någon, men även om jag gjort det hade det kunnat vara ett helt ok råd beroende på omständigheterna. Vilseledande hade det först varit om jag försökt lura någon utav missunsamhet eller för min egna vinnings skull. Här finns dock ingen absolut sanning utan bara ståndpunkter som man kan hålla med om eller inte. Eftersom du inte gillar detta råd antar jag att du har andra värderingar än mig. Det är ok. Du kan dock inte säga att jag har fel eftersom jag utgår från mina egna värderingar och inte dina. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-02 07:06

Ja nu börjar det bli lite OT :)

Men i just detta fallet så kan jag tycka att det är ok så det beror något som pre 25 faktiskt "rör upp" nämligen känslor om minimalism eller inte ?!
Och då är diskussionen relevant, även om just biten med kostnads fördelning inte är sådär jätte relevant i sammanhanget.
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-02 07:33

DVD-ai skrev:Ja nu börjar det bli lite OT :)

Men i just detta fallet så kan jag tycka att det är ok så det beror något som pre 25 faktiskt "rör upp" nämligen känslor om minimalism eller inte ?!
Och då är diskussionen relevant, även om just biten med kostnads fördelning inte är sådär jätte relevant i sammanhanget.

Minimalism är att ha en bra dac med bra förstegsdel. Här har nog ganska många bra dacar en del att leva upp till.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-02 10:14

sprudel skrev:
DVD-ai skrev:Ja nu börjar det bli lite OT :)

Minimalism är att ha en bra dac med bra förstegsdel. Här har nog ganska många bra dacar en del att leva upp till.

Jag förstår inte resonemanget runt dac det verkar som det är generellt att köra med dac .
Men för alla det så som det påstås att man skall göra
Jag har mina in byggda i CD eller DVD spelare vad är då vinsten med en extern dac.
Då borde det bara bli kaka på kaka och skit i slut ändan.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-02 10:37

boom skrev:Jag förstår inte resonemanget runt dac det verkar som det är generellt att köra med dac .
Men för alla det så som det påstås att man skall göra

Jag har mina in byggda i CD eller DVD spelare vad är då vinsten med en extern dac.
Då borde det bara bli kaka på kaka och skit i slut ändan.

Nej. Du kopplar ur den inbyggda DAC:en då du ansluter en extern. Tanken är att den externa ska vara bättre. Om det verkligen är så, kan ju alltid diskuteras i det aktuella fallet.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd