Har du råd med ett par pi60s så köp, sen slipper du tänka på högtalare
Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Johan_Lindroos har helt rätt gällande kontrollboxen till bs60. Jag tänkte kolla upp den biten hos din receiver, men glömde totalt bort det. Hur många källor har du? Om du bara har klämboxen så kan du sätta kontrollboxen mellan klämbox och reveiver.
Manor skrev:AndreasArvidsson skrev:Johan_Lindroos har helt rätt gällande kontrollboxen till bs60. Jag tänkte kolla upp den biten hos din receiver, men glömde totalt bort det. Hur många källor har du? Om du bara har klämboxen så kan du sätta kontrollboxen mellan klämbox och reveiver.
För rent musiklyssnande så skulle det kunna fungera, men om det är till "hembion" så har jag ett antal olika ingångar. En HTPC baserad på Intel NUC med OpenElec, Apple TV, Blu-ray spelare, DVD/CD spelare, Squeezeboxen.
Som jag nämnde så kanske starten på mitt "nya liv" ska göras i gillestugan istället.
Då kan man smyga igång lite försiktigare än vad man kan när hela hembio-ljud-delen ska uppgraderas.
Rydberg skrev:Jag kör själv med pi60s sedan ca 10 år och har elektronik för en kvarts mille till dem, de svarar hela tiden på förändringarna jag gör i anläggningen, fantastiska högtalare. De spelar bra även med en min Marantz SR7010 men inte i närheten vad de gör med mina andra grejor.
Har du råd med ett par pi60s så köp, sen slipper du tänka på högtalare

bakerman22 skrev:Tror ni verkligen att ett par pi60s fyller ut 50 kvadrat på fyra meters lyssningsavstånd när det ska tittas på film?
Jag tror det inte. Men jag har kanske andra krav.
Manor skrev:pi60 (eller pi60s) utan separata extra basar låter spontant som en riktigt vettig start.
Fungerar det att behålla center, bas och bakhögtalarna som jag har, eller är det att sabba eller komplicera tillvaron?
Baserat på att jag ännu inte lyssnat på en enda Ino Audio högtalare så undrar man ju om de verkligen kan fylla upp rummet med ljud på samma sätt som nuvarande Cerwin Vega kan...eller om man i stället ska fokusera på att driva dem med något annat och placera dem i gillestugan istället?
ostmaccan skrev:Om du har spanat in nattlordens medlemspresentation så hade han svårt att övertala folk om att det var piP han spelade på när de stod bredvid ett par monster till högtalare (dock inte ino). Så kapabla är de om de är rätt placerade i rätt rum, och man inte spelar för starkt.
bakerman22 skrev:Vill du har så mycket ljud som möjligt per instoppad krona väljer du standardmodellerna.
Du kommer aldrig höra någon skillnad.
Är feelgood jätteviktigt är signatur valet.
Fattar faktiskt inte ens hur folk kan sitta och rekommendera en signaturmodell till dig med tanke på dina tankegångar och det du har skrivit.
Pi60s kostar typ 20 lök mer än pi60. Dom 20 kan man ha betydligt roligare för.. Typ en center. Eller några surrounder.. Eller en helt okej basrigg.....
Manor skrev:Än en gång ett stort tack för alla bra tips.
Just nu befinner man sig väl i den sköna sitsen att man kan planera, fundera och läsa runt.
På något sätt är det mer än halva lyckan kan jag tycka, och detta oavsett vilket område som man grottar in sig i.
Jag lutar nu mer åt att fixa till ljud i "gillestugan" än att byta ut hembioprylarna i vardagsrummet.
Det är ett mindre utrymme och kräver ingen direkt massiv satsning, utan man kan börja med något enklare och succesivt bygga ut.
pi60/pi60s känns spontant rätt, men man kanske kan piP räcka för att starta upp. Jag har förstått att även piP kan leverera bra ljud under rätta förhållanden.
Jag är väldigt glad att jag hörde talas om Ino Audio. Det känns så befriande rätt i teorin så nu behövs bara lite praktiskt lyssnande också.
Rydberg skrev:Jag har aldrig hört vanliga pi60 låta lika bra som pi60s, så i mina öron är det ett enkelt val. Jag kör med ett par Bryston 28B-SST men det finns billigare steg som också presterar bra, Holographic Audio AMP 27 ska vara ett sådan steg. Det viktigaste är att du lägger pengarna på ett par pi60s sen kan du uppdatera rum och och elektronik vart efter.
Mina steg
[ Bild ]
Rydberg skrev:
Att du inte kan (vill?) höra skillnad är ju en sak men att halvt anklaga andra att de inbillar sig skillnaderna tycker jag är en smula taskig attityd. Just nu finns det ju dessutom ett par pi60s att få tag i för vettiga pengar.
Manor skrev:Än en gång ett stort tack för alla bra tips.
Just nu befinner man sig väl i den sköna sitsen att man kan planera, fundera och läsa runt.
På något sätt är det mer än halva lyckan kan jag tycka, och detta oavsett vilket område som man grottar in sig i.
Jag lutar nu mer åt att fixa till ljud i "gillestugan" än att byta ut hembioprylarna i vardagsrummet.
Det är ett mindre utrymme och kräver ingen direkt massiv satsning, utan man kan börja med något enklare och succesivt bygga ut.
pi60/pi60s känns spontant rätt, men man kanske kan piP räcka för att starta upp. Jag har förstått att även piP kan leverera bra ljud under rätta förhållanden.
Jag är väldigt glad att jag hörde talas om Ino Audio. Det känns så befriande rätt i teorin så nu behövs bara lite praktiskt lyssnande också.
hifikg skrev:pi60s för 43 lax på blocket nu, omgående leverans, årsmodell 15. Hade jag inte redan haft världens bästa högtalare så hade jag tagit en sväng till Uppsala redan idag. Lite nyfiken är jag... hmmm... nästa vecka har jag mycket ledig tid...
Rydberg skrev:bakerman22 skrev:Vill du har så mycket ljud som möjligt per instoppad krona väljer du standardmodellerna.
Du kommer aldrig höra någon skillnad.
Är feelgood jätteviktigt är signatur valet.
Fattar faktiskt inte ens hur folk kan sitta och rekommendera en signaturmodell till dig med tanke på dina tankegångar och det du har skrivit.
Pi60s kostar typ 20 lök mer än pi60. Dom 20 kan man ha betydligt roligare för.. Typ en center. Eller några surrounder.. Eller en helt okej basrigg.....
Tillåt mig anmäla en avvikande uppfattning. Jag har monterat och lyssnat på ett otal pi60/pi60s och der är helt klart skillnad mellan dessa. Pi60s kan dessutom spela starkare än pi60.
Att du inte kan (vill?) höra skillnad är ju en sak men att halvt anklaga andra att de inbillar sig skillnaderna tycker jag är en smula taskig attityd. Just nu finns det ju dessutom ett par pi60s att få tag i för vettiga pengar.
philipbtz skrev:
1. S-modellerna är inte bara mer feelgood utan de är mätbart och hörbart bättre.
2. i16s är fortfarande runt 10 000:- billigare än i28 så jag tycker inte att standardmodellerna alltid är det givna valet.
bakerman22 skrev:philipbtz skrev:
1. S-modellerna är inte bara mer feelgood utan de är mätbart och hörbart bättre.
2. i16s är fortfarande runt 10 000:- billigare än i28 så jag tycker inte att standardmodellerna alltid är det givna valet.
1. Har du jämfört signaturmodellerna blint och nivåmatchat?
2. Varför jämföra i16s med i28? Blir inte det att jämföra äpplen med päron? Det är ju två helt olika modeller.
Nu har jag tjatat om blindtester mellan olika modeller flera gånger i den här tråden.
Och det är med anledning på att varenda jävel skriker blindtest när det handlar om precis allt annat än just Ino.
När det handlar om Ino är det inte så viktigt, för då "vet" ju alla att det är en jätteskillnad. Bara sådär. Utan att testa.
En av dom få människorna jag vet om som har haft både signatur och standard i samma rum vid samma tillfälle skrev precis i den här tråden.
Jag kommer ihåg vad han skrev. Han kan kanske upplysa er som inte kommer ihåg eller har läst.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 32 gäster