Tips runt Ino Audio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Tips runt Ino Audio

Inläggav Rydberg » 2016-02-22 23:51

Jag kör själv med pi60s sedan ca 10 år och har elektronik för en kvarts mille till dem, de svarar hela tiden på förändringarna jag gör i anläggningen, fantastiska högtalare. De spelar bra även med en min Marantz SR7010 men inte i närheten vad de gör med mina andra grejor.

Har du råd med ett par pi60s så köp, sen slipper du tänka på högtalare :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 23:52

AndreasArvidsson skrev:Johan_Lindroos har helt rätt gällande kontrollboxen till bs60. Jag tänkte kolla upp den biten hos din receiver, men glömde totalt bort det. Hur många källor har du? Om du bara har klämboxen så kan du sätta kontrollboxen mellan klämbox och reveiver.

För rent musiklyssnande så skulle det kunna fungera, men om det är till "hembion" så har jag ett antal olika ingångar. En HTPC baserad på Intel NUC med OpenElec, Apple TV, Blu-ray spelare, DVD/CD spelare, Squeezeboxen.

Som jag nämnde så kanske starten på mitt "nya liv" ska göras i gillestugan istället.
Då kan man smyga igång lite försiktigare än vad man kan när hela hembio-ljud-delen ska uppgraderas.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-22 23:53

Manor skrev:
AndreasArvidsson skrev:Johan_Lindroos har helt rätt gällande kontrollboxen till bs60. Jag tänkte kolla upp den biten hos din receiver, men glömde totalt bort det. Hur många källor har du? Om du bara har klämboxen så kan du sätta kontrollboxen mellan klämbox och reveiver.

För rent musiklyssnande så skulle det kunna fungera, men om det är till "hembion" så har jag ett antal olika ingångar. En HTPC baserad på Intel NUC med OpenElec, Apple TV, Blu-ray spelare, DVD/CD spelare, Squeezeboxen.

Som jag nämnde så kanske starten på mitt "nya liv" ska göras i gillestugan istället.
Då kan man smyga igång lite försiktigare än vad man kan när hela hembio-ljud-delen ska uppgraderas.

Ok. Isf behöver du ett externt slutsteg om du skall ha basstöd då dessa har en kontrollbox som måste kopplas innan slutsteg.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-23 00:01

Rydberg skrev:Jag kör själv med pi60s sedan ca 10 år och har elektronik för en kvarts mille till dem, de svarar hela tiden på förändringarna jag gör i anläggningen, fantastiska högtalare. De spelar bra även med en min Marantz SR7010 men inte i närheten vad de gör med mina andra grejor.

Har du råd med ett par pi60s så köp, sen slipper du tänka på högtalare :)

Det låter ju ypperligt.
Är "signatur" tillägget i pi60s värt merkostnaden mot pi60 i dina ögon (hmm öron)?
Får kan vara fräck att fråga vad du använder för förstärkare till dina pi60s?

Om jag har dålig kontroll på högtalare så är det inget mot vad jag har när det kommer till förstärkarsidan. Visst har jag sett och läst om olika namn, men de har varit i en helt annan prisklass än där jag hittills befunnit mig. Mina senaste receivers har legat i 8000-12000;- klassen där den senaste HK AVR370 faktiskt var billigare än de tidigare...det är väl simplare teknik i denna mer "digitala" pryl, ovh den var betydligt lättare (rent tyngdemässigt) än den tidigare Pioneer som jag hade.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-23 00:13

Jag har aldrig hört vanliga pi60 låta lika bra som pi60s, så i mina öron är det ett enkelt val. Jag kör med ett par Bryston 28B-SST men det finns billigare steg som också presterar bra, Holographic Audio AMP 27 ska vara ett sådan steg. Det viktigaste är att du lägger pengarna på ett par pi60s sen kan du uppdatera rum och och elektronik vart efter.

Mina steg
Bild

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-23 00:34

Tror ni verkligen att ett par pi60s fyller ut 50 kvadrat på fyra meters lyssningsavstånd när det ska tittas på film?
Jag tror det inte. Men jag har kanske andra krav.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-23 00:53

Allt beror på lite vad dina mål är. Vad värderar du mest i ljudet? Du kanske sitter nöjd om du bara köper a2 för din surround t.ex. och väntar med resten. Om det är knivskarp ljudbild du längtat efter så kommer pi60s vara en jäkla uppgradering. Om det är bas du längtat mest efter så är antagligen i16s + hemmabyggda 18":are det vettigaste.

Ett förslag:

Återgivning i värdsklass men som kanske saknar lite bas i ditt enorma rum:
pi60s - L&R
i16s - center
a2 - surround: 6 stycken för 5.1 och 8 stycken för 7.1.

pi60s hade jag tagit om jag hade velat ha en fullrange-högtalare. Vissa säger att det inte är skillnad mellan s och icke s-modeller men jag har hört(upplevt om ni så vill) skillnad mer än en gång mellan dessa.

Om du skall ha en center så hade jag starkt rekommenderat i16s. Inte bara för att jag själv har en och är nöjd med den utan också för att om man ändå skall ha en center så är det värt att köpa en bra en. Annars kommer du märka direkt att du har bättre ljud med fantomcenter än med en liten pluttcenter. Använd inte din gamla center till pi60s. Det gäller inte bara Ino utan alla märken. Du vill ha så lika LCR som möjligt.

Om du vill ha mer bas än vad pi60s kan leverera köp bs60 eller tänk till ordentligt på vad som är möjligt i ditt rum. Har du plats för minst fyra basar? För det kommer du behöva. Kör inte delat om du inte planerar för minst fyra basar. Jag säger detta för jag själv inte köpte fyra direkt och om du är kräsen på att det skall låta rätt så vill du ha fyra när du börjar pumpa in lite tryck i rummet. Slösa inte tid på att försöka kalibrera två.

Jag vet inte hur mycket pengar du vill lägga på detta men om du t.ex. bara har råd med en sak från Ino så hade jag sagt pi60s. I ett bra rum blir det inte bättre än så här. Du kan få mer bas visst, du kan spela starkare med större modeller visst, men ljud blir inte mer magiskt än pi60s i ett bra rum.

Med allt detta sagt är det inte överdrivet med typ 6 stycken 18"-basar i ditt rum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-23 07:42

bakerman22 skrev:Tror ni verkligen att ett par pi60s fyller ut 50 kvadrat på fyra meters lyssningsavstånd när det ska tittas på film?
Jag tror det inte. Men jag har kanske andra krav.

Miljöskada. För mina föräldrar så hade piP räckt i den situationen - med marginal.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-23 07:58

Jo, piPs räcker i princip för mig på 40 kvadrat. Det räcker med god marginal med pi60/pi60s.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-23 09:22

Manor skrev:pi60 (eller pi60s) utan separata extra basar låter spontant som en riktigt vettig start.
Fungerar det att behålla center, bas och bakhögtalarna som jag har, eller är det att sabba eller komplicera tillvaron?

Hej och välkommen! Ja, pi60 är en väldigt bra start. Jag tror att behålla center och bas är en mindre bra idé, de kommer nog tyvärr bara att förstöra ljudbilden (men du kanske inte är så kräsen vad gäller film). Bakhögtalarna skulle jag dock behålla.

Baserat på att jag ännu inte lyssnat på en enda Ino Audio högtalare så undrar man ju om de verkligen kan fylla upp rummet med ljud på samma sätt som nuvarande Cerwin Vega kan...eller om man i stället ska fokusera på att driva dem med något annat och placera dem i gillestugan istället?

Inga problem för pi60, skulle jag säga. Men som sagt, provlyssna först, helst hos Öhman.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-23 09:38

@ Manor.

Det kommer att vara massor av folk i den här tråden som kommer att rekommendera dom betydligt dyrare signaturmodellerna.
Varför? "För att dom låter mycket bättre".

Då kan du fråga hur många av dom som har lyssnat på samma modell , både signatur och icke signatur, nivåmatchat och blint i samma rum.
Det har i princip ingen gjort.

Vill du har så mycket ljud som möjligt per instoppad krona väljer du standardmodellerna.
Du kommer aldrig höra någon skillnad.

Är feelgood jätteviktigt är signatur valet.

Fattar faktiskt inte ens hur folk kan sitta och rekommendera en signaturmodell till dig med tanke på dina tankegångar och det du har skrivit.
Pi60s kostar typ 20 lök mer än pi60. Dom 20 kan man ha betydligt roligare för.. Typ en center. Eller några surrounder.. Eller en helt okej basrigg.....

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-23 10:14

Ja, om pengar är en faktor så bör du definitivt lyssna på pi60, pi60s och något i stil med i28 + basmoduler. Jag har inte hört pi60s, men jag kan tänka mig in i att vissa tycker skillnaden är värd pengarna. Lyssnade man och hade råd så skulle jag kanske vilja ha pi60s själv av olika skäl. De lär ju inte spela sämre än pi60. Än har jag dock inte varit onöjd nog med mina pi60 för att motivera mg att försöka lyssna på s-modellen.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-02-23 10:18

Håller med bagaren. Trots att jag själv spelar på signaturmodellen. Du får till exempel basstöden BS60 för de pengarna. Jag hade och har inte plats för BS60, annars hade jag nog satsat på pi60 + BS60 men jag hade förmodligen varit nöjd med pi60 enbart. Jag spelar i lägenhet med en öppen yta på cirka 30 kvadratmeter vilket är mindre än du, men jag spelar väldigt sällan ens i närheten av vad min receiver på ca 150 watt presterar, och då ska pi60s klara typ dubbelt så mycket. Ärligt talat hade jag klarat mig på piP för majoriteten av mina lyssningar, typ när jag diskar och lyssnar på pod och när jag sitter och läser eller pluggar med klassisk musik i bakgrunden.

Om du har spanat in nattlordens medlemspresentation så hade han svårt att övertala folk om att det var piP han spelade på när de stod bredvid ett par monster till högtalare (dock inte ino). Så kapabla är de om de är rätt placerade i rätt rum, och man inte spelar för starkt. Så åter igen: provlyssna både piP och pi60(och s). Både dem får man oftast höra i källaren hos Öhman.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-23 10:20

Än en gång ett stort tack för alla bra tips :).

Just nu befinner man sig väl i den sköna sitsen att man kan planera, fundera och läsa runt.
På något sätt är det mer än halva lyckan kan jag tycka, och detta oavsett vilket område som man grottar in sig i :).

Jag lutar nu mer åt att fixa till ljud i "gillestugan" än att byta ut hembioprylarna i vardagsrummet.
Det är ett mindre utrymme och kräver ingen direkt massiv satsning, utan man kan börja med något enklare och succesivt bygga ut.
pi60/pi60s känns spontant rätt, men man kanske kan piP räcka för att starta upp. Jag har förstått att även piP kan leverera bra ljud under rätta förhållanden :).

Jag är väldigt glad att jag hörde talas om Ino Audio. Det känns så befriande rätt i teorin så nu behövs bara lite praktiskt lyssnande också.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-23 10:41

ostmaccan skrev:Om du har spanat in nattlordens medlemspresentation så hade han svårt att övertala folk om att det var piP han spelade på när de stod bredvid ett par monster till högtalare (dock inte ino). Så kapabla är de om de är rätt placerade i rätt rum, och man inte spelar för starkt.

Ja. Och de flesta icke-hifinördar vill inte heller lyssna så högt som piP fixar. Sen har en del av oss på detta forumet fått uppleva/lärt sig hur högt man egentligen kan spela med kapabla högtalare, tillräcklig effekt och välinspelad musik... Men det tog mig många år i hifisvängen innan jag stötte på de som spelade så högt... så att det rekommenderas så stora system här är egentligen ganska unikt, för det spelas sällan så högt i hifikretsar annars. ( Det är väl i hemmabiosvängen som det annars förekommer stora bassystem och effektiva högtalare med hornladdning för att spela högt. )

Jag spelar fortfarande mina piP dagligen, då de tjänstgör i TV-rummets anläggning och på de volymer vi spelar där har jag inget att klaga på alls. Iofs har de stöd i basen, men det hade säkert räckt utmärkt 360 dagar om året (de då det inte hifi-demas för någon alltså).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-23 10:54

bakerman22 skrev:Vill du har så mycket ljud som möjligt per instoppad krona väljer du standardmodellerna.

Fattar faktiskt inte ens hur folk kan sitta och rekommendera en signaturmodell till dig med tanke på dina tankegångar och det du har skrivit.
Pi60s kostar typ 20 lök mer än pi60. Dom 20 kan man ha betydligt roligare för.. Typ en center. Eller några surrounder.. Eller en helt okej basrigg.....

Tillåt mig anmäla en avvikande uppfattning. Jag har monterat och lyssnat på ett otal pi60/pi60s och der är helt klart skillnad mellan dessa. Pi60s kan dessutom spela starkare än pi60.

Att du inte kan (vill?) höra skillnad är ju en sak men att halvt anklaga andra att de inbillar sig skillnaderna tycker jag är en smula taskig attityd. Just nu finns det ju dessutom ett par pi60s att få tag i för vettiga pengar.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-02-23 11:00

Manor skrev:Än en gång ett stort tack för alla bra tips :).

Just nu befinner man sig väl i den sköna sitsen att man kan planera, fundera och läsa runt.
På något sätt är det mer än halva lyckan kan jag tycka, och detta oavsett vilket område som man grottar in sig i :).

Jag lutar nu mer åt att fixa till ljud i "gillestugan" än att byta ut hembioprylarna i vardagsrummet.
Det är ett mindre utrymme och kräver ingen direkt massiv satsning, utan man kan börja med något enklare och succesivt bygga ut.
pi60/pi60s känns spontant rätt, men man kanske kan piP räcka för att starta upp. Jag har förstått att även piP kan leverera bra ljud under rätta förhållanden :).

Jag är väldigt glad att jag hörde talas om Ino Audio. Det känns så befriande rätt i teorin så nu behövs bara lite praktiskt lyssnande också.

Jag kan tillägga att piP blir liksom aldrig fel. De är nämligen utmärkta som extrahögtalare i arbetsrum/kök/vardagsrum/ta med/låna ut/osv. Jag kommer skaffa ett par när jag får råd.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-23 11:23

Rydberg skrev:Jag har aldrig hört vanliga pi60 låta lika bra som pi60s, så i mina öron är det ett enkelt val. Jag kör med ett par Bryston 28B-SST men det finns billigare steg som också presterar bra, Holographic Audio AMP 27 ska vara ett sådan steg. Det viktigaste är att du lägger pengarna på ett par pi60s sen kan du uppdatera rum och och elektronik vart efter.

Mina steg
[ Bild ]

Vilka j-kla MONSTER 8O!!!
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-02-23 11:47

Rydberg skrev:
Att du inte kan (vill?) höra skillnad är ju en sak men att halvt anklaga andra att de inbillar sig skillnaderna tycker jag är en smula taskig attityd. Just nu finns det ju dessutom ett par pi60s att få tag i för vettiga pengar.

Fast det där går ju att vända på åt precis motsatta hållet. Att folk kan (för att de vill?) höra skillnaden, så gör de det. Jag tror inte att bagaren menar att vara anklagande utan bara att man ska vara sunt skeptisk, framför allt till om man SJÄLV kan höra skillnaden. (Jag inleder spekulation) Förmodligen så måste man ha ett mycket bra (optimalt?) rum för att kunna höra skillnaden på pi60s och pi60 om man är på en nivå som inte pressar pi60 (avslutar spekulation).

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-02-23 11:59

Har man en hygglig bioreceiver, så tycker jag gott att man kan börja med ett par px2(el BS60) kombinerat med tex Pip. Med lite högre delning än 80hz går det att spela på väl så bra även
med den kombon. Och det blir mer flexibelt avseende placering än ensamma burkar.
Efter det har man fortfarande mycket pengar och alternativ kvar för framtiden. i6,i14,pi60,i64s... basmodulerna går ju liksom fint till allt

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-23 12:01

Ja, och det där med eventuella skillnader mellan pi60 och pi60s kanske är en separat diskussion? Finns ju redan flera gamla trådar om precis det:

pi60 vs pi60s

Kommentar av IÖ i annan tråd, med referens till ovanstående tråd.

pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Kommentar av IÖ i ovanstående tråd.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-23 12:09

Från manifestet:
System: Närgräns för högklassig lyssning, i optimalt rum:
Ino piX / piM / iX / iM = 0,3 meter (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)
Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
Ino i28 / i32s / i34es = 2,5 meter (idealavstånd = 3,5 - 7 meter)
Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*).

Som jag sett Ingvar skriva tidigare. Välj först vilket avstånd du kommer sitta från högtalaren. Efter detta väljer du vilken kapacitet du vill ha på det avståndet där s-modellerna har 4dB mer kapacitet än standardmodellen. 4dB är inte helt obetydelsefullt, speciellt med högtalarna med två element.

Rummet och högtalaren är svagaste länken i kedjan och alltså där det gör mest att lägga pengarna. S-modellerna är inte bara mer feelgood utan de är mätbart och hörbart bättre. Leveranstiden på ett par högtalare från Ino är väldigt lång. Köp så få gånger som möjligt. Om du vill ha dom i lite speciell fanér eller inte bygger själv kan det ta över ett år att få dom utan problem.

i16s är fortfarande runt 10 000:- billigare än i28 så jag tycker inte att standardmodellerna alltid är det givna valet. För mig personligen tycker jag att den magiska gränsen där det börjar låta riktigt bra är i14/pi60 MEN jag har hört dessa hårdna i ljudet. pi60s har jag aldrig hört hårdna i ljudet på det sättet när de pressas. Jag säger i16s/pi60s för det är där man börjar få mega-prestanda. Om du inte väljer ett delat system så är det inte dumt med 4dB mer prestanda i pi60s mot pi60. Med delat blir det lite annat och argumenten kanske är större för att man kan nöja sig med i14. Samtidigt om man vill ha mer prestanda men komma billigare undan än i28 så finns i16s. Signatur-modellerna är inte onödiga alls tycker jag.

Pip kan spela på även dom men jag tycker det är stor skillnad i ljudbild mellan t.ex. i32s och piPs även på svaga nivåer. Detta har jag testat i mitt rum. Lättheten och storheten av ljudbilden pi60 och uppåt presenterar är en annan nivå tycker jag. Det är mindre skillnader mellan piP och de större modellerna i riktigt bra rum men då snackar vi riktigt bra rum. Det är mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-02-23 12:19

Manor skrev:Än en gång ett stort tack för alla bra tips :).

Lyckost..!

Du har ju skitnära till "kranen" och dessutom en bunt individer med Ino på en halvtimmes avstånd, bara åka runt och bilda dig en uppfattning :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-23 13:05

pi60s för 43 lax på blocket nu, omgående leverans, årsmodell 15. Hade jag inte redan haft världens bästa högtalare så hade jag tagit en sväng till Uppsala redan idag. Lite nyfiken är jag... hmmm... nästa vecka har jag mycket ledig tid...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-23 13:46

hifikg skrev:pi60s för 43 lax på blocket nu, omgående leverans, årsmodell 15. Hade jag inte redan haft världens bästa högtalare så hade jag tagit en sväng till Uppsala redan idag. Lite nyfiken är jag... hmmm... nästa vecka har jag mycket ledig tid...

Jag har skickat över lite frågor till säljaren...
Lite för tidigt att hoppa på något då jag ännu inte ens provlyssnat, men helt klart intressant.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-23 23:24

Rydberg skrev:
bakerman22 skrev:Vill du har så mycket ljud som möjligt per instoppad krona väljer du standardmodellerna.

Tillåt mig anmäla en avvikande uppfattning. Jag har monterat och lyssnat på ett otal pi60/pi60s och der är helt klart skillnad mellan dessa. Pi60s kan dessutom spela starkare än pi60.

Du har alltså jämfört pi60 och pi60s nivåmatchat och blint i samma rum?
Har du nåt protokoll på det testet?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-23 23:30

philipbtz skrev:
1. S-modellerna är inte bara mer feelgood utan de är mätbart och hörbart bättre.

2. i16s är fortfarande runt 10 000:- billigare än i28 så jag tycker inte att standardmodellerna alltid är det givna valet.

1. Har du jämfört signaturmodellerna blint och nivåmatchat?

2. Varför jämföra i16s med i28? Blir inte det att jämföra äpplen med päron? Det är ju två helt olika modeller.

Nu har jag tjatat om blindtester mellan olika modeller flera gånger i den här tråden.
Och det är med anledning på att varenda jävel skriker blindtest när det handlar om precis allt annat än just Ino.
När det handlar om Ino är det inte så viktigt, för då "vet" ju alla att det är en jätteskillnad. Bara sådär. Utan att testa.

En av dom få människorna jag vet om som har haft både signatur och standard i samma rum vid samma tillfälle skrev precis i den här tråden.
Jag kommer ihåg vad han skrev. Han kan kanske upplysa er som inte kommer ihåg eller har läst. :wink:

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-24 00:30

bakerman22 skrev:
philipbtz skrev:
1. S-modellerna är inte bara mer feelgood utan de är mätbart och hörbart bättre.

2. i16s är fortfarande runt 10 000:- billigare än i28 så jag tycker inte att standardmodellerna alltid är det givna valet.

1. Har du jämfört signaturmodellerna blint och nivåmatchat?

2. Varför jämföra i16s med i28? Blir inte det att jämföra äpplen med päron? Det är ju två helt olika modeller.

Nu har jag tjatat om blindtester mellan olika modeller flera gånger i den här tråden.
Och det är med anledning på att varenda jävel skriker blindtest när det handlar om precis allt annat än just Ino.
När det handlar om Ino är det inte så viktigt, för då "vet" ju alla att det är en jätteskillnad. Bara sådär. Utan att testa.

En av dom få människorna jag vet om som har haft både signatur och standard i samma rum vid samma tillfälle skrev precis i den här tråden.
Jag kommer ihåg vad han skrev. Han kan kanske upplysa er som inte kommer ihåg eller har läst. :wink:

1. Nej jag har inte blindtestat dom alls men jag tror på speccen att signatur kan spela starkare än icke signatur. Det är av värde hur man än vrider och vänder på det. Innebär den här extra kapaciteten att det låter bättre på alla volymen? Antagligen mätbart på något sätt men jag har ingen aning om ifall jag skulle ta det i blindtest.

2. Jag tycker de har samma sound iaf men skulle säkert höra grejer om jag fick jämföra sida vid sida. Om man är nöjd med egenskaperna för övrigt med i14 men att man börjar höra dist vid starka volymer medan man inte gör det med i16s så är det väl en bra kandidat? Att säga att i14 och i28 låter helt olika tycker jag dock är en överdrift. Så skulle inte gå så långt som att säga äpplen och päron. Det är såklart två olika kontruktioner..dock med samma element..

Jag är inget emot blindtest av vad som helst och jag sätter inte Ino i något speciellt fack. Annars hade jag väl antagligen inte sålt mina Y-2 bara sådär? För övrigt skriker jag aldrig om blindtest och bryr mig inte så mycket om dom. Jag litar mest på mina öron och på konstruktioner som vekar vettiga. Och jag väljer det jag tycker låter bra.

Kanske också skall vara tydlig med att jag är typiskt en sådan som gillar "signatur-modeller" när det gäller det mesta. Det där lilla extra ger mig extra glädje som jag uppskattar. För mig personligen så präglades nog mitt val av vetskapen om hur gedigna konstruktioner signaturmodellerna är - jag uppskattar att äga något sånt vilket jag inte tycker är konstigt alls. Jag försöker ju inte lura någon genom att säga att signaturmodellen är vad jag rekommenderar, det är bara min åsikt. Går väl bra att tycka olika? Jag har heller inte blindtestat mitt PA steg mot mitt class AB-steg. Jag kanske inte ens skulle höra skillnad men det känns fan så mycket bättre med mitt AB-steg.

Det jag har läst om blindtest så tycker jag inte det verkar som något superbra sätt att testa saker - iaf inte när det testas under så korta perioder. Man kanske hör uppenbara skillnader direkt men mindre skillnader tror jag tar längre tid att lära sig höra om man inte har ett väldigt tränat öra för just dom högtalarna i det rummet. Men ge mig en vecka med pi60 och pi60s sida vid sida i ett bra rum så börjar det bli intressant. Jag kanske inte skulle höra skillnad förrän man börjar närma sig de där extra 4 decibelen. Det skulle fortfarande inte göra att jag ångrade mitt val av i28 över i32s t.ex.

Jag skulle slå vad om att även du själv är mycket snabbare och bättre på att höra vad som är bra eller dåligt i ljudet hos en högtalare idag än för 15 år sedan. Jag upplever iaf detta och jag slår vad om att jag har mer att lära vilket innebär att det finns en chans att man inte skall döma ut skillnader mellan saker allt för snabbt. Jag har träffat hur många personer som helst som har noll intresse för högtalare som inte verkar höra någon skillnad alls mellan olika högtalare - det finns ljud, mer reflekterar dom inte över. Det betyder inte att det inte finns skillnad mellan ett par Cerwin Vega och i32s t.ex.. Eller folk som väljer den ljusaste tvn på mediamarkt för den hade mer blåstick än plasman bredvid. Det betyder inte att man skall döma ut plasman helt.

Nu har det blivit allt för mycket text och det enda jag egentligen ville framföra var att
1. Jag inte bryr mig speciellt mycket om blindtest och tjatar aldrig om det
2. Jag själv valde signatur för det kändes gött och jag tycker inte det är speciellt märkvärdigt att rekommendera signatur till någon annan.
3. Vissa tränade lyssnare kanske hör skillnad mellan pi60 och pi60s - själv har jag aldrig testat, jag tog signatur ändå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-24 08:13

Jag har denna uppfattning gällande signatur vs icke-signatur.

1. Vid låga ljudtryck så är det förmodligen väldigt svårt att höra skillnad på dessa. Klangen är den samma och att signatur har lägre dist hörs inte om bägge högtalares distnivå är under hörtröskeln. För att jag skall kunna säga något här så måste det till ett riktigt blindtest.

2. Vid högre ljudtryck. Specifikt vid de nivåer där icke-signatur börjar dista klart hörbart så låter fortfarande signatur bra och distfritt. Detta beror på att signaturbasen har högre xmax(linjär slaglängd) än icke-signatur. Den kan således inom sitt linjära, och lågdistande, område putta mer luft.

3. Det finns inget magiskt med signatur högtalarna och i28 har så klart lägre dist än i16s, i56 distar mindre än i32s osv.. men jämför du två stycken högtalare av samma storlek dvs pi60 vs pi60s, i28 vs i32s, i56 vs i64s så kommer du finna att signatursystemet har mer kapacitet och därför distar mindre.

4. Om denna extra kapacitet är värd priset är upp till var person att avgöra. Jag kan tycka att ett bra rum och ett vettigt bassystem(om man kör delat) förmodligen bör prioriteras först, men det är också ganska omständligt att byta högtalare igen så man kanske vill köpa "rätt" från början. Då är det inte alls fel att gå på signatur högtalare.

5. Pratar vi om fullregisterhögtalarna där ett bassystem inte kommer brukas så är pi60s det bästa ino har så vill man ha det bästa är det pi60s som gäller.

6. bs60 ger ett klart lyft till både pi60 och pi60s. Du får dock ut mest(ljudtryck/Vd) ur dina bs60 med pi60s då det är huvudhögtalarna som är flaskhalsen.
pi60s + bs60 är således mest kapacitet du kan få med ino utan att gå på ett delat system. Det bör dock vara tillräckligt med kapacitet för de flesta.

7. Slutsats. Om jag fick välja mellan i14+basar eller pi60s så skulle jag ta det delade systemet utan tvekan pga dessa ökade kapacitet, men om man inte vill ha ett delat system så finns det i min bok klara anledningar att köpa pi60s över pi60 om man har råd.

EDIT:
8. Om man prioriterar kvalité över kvantitet och funderar på delat system så rekommenderar jag att man skaffar basar och filter som håller samma kvalité som ens huvudhögtalare. Enligt mig så är det inte en fördel att bara ta vilka basar som helst och slänga in och sedan dela i sin receiver. Då tar jag mycket hellre ett par pi60s+bs60, men allt handlar om vad man prioriterar och vilka krav man har. För mig personligen så är kvalitet det viktigaste och överkapacitet i systemet är primärt till för att få ned disten, men det får inte vara på bekostnad av ljudkvalitén ur andra aspekter.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-02-24 09:15

Jag har ju haft i28,i56,i64s(i32s via d-option) i samma rum vid samma tillfälle under ganska lång tid.

Största skillnaden var givetvis att man kunde spela något högre och renare med s-modellerna, även om man i fallet i56/i64s kommer att skjuta diskantsäkringen först i 9 fall av 10 oavsett. Så skillnaden var enklast att identifiera med i28/i32s

Sen var det något i övre röstregistret som jag hela tiden tyckte blev snäppet bättre med s-modellerna. Lite bättre skärpa vill jag minnas om man ska ta till liknelser.
Men, dessa skillnader bleknar ju ganska snabbt när man jämför storlekar sinsemellan. Där blir det högst påtagliga skillnader främst i spridning.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd