Massor av tung-gung för 1.500:- ??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stephan

Re: Massor av tung-gung för 1.500:- ??

Inläggav Stephan » 2016-05-15 17:36

Tack för alla kloka tips!

Jag tror att ni(och även jag egentligen) har betydligt högre ambitioner än det här
gänget som är i åldrar mellan 55 och 60 och hade varit helt nöjda med en
transistorradio, bara den funkat...

Ladan som vi håller till i har genom åren fyllts på med tvivelaktig elektronik
och diverse förfärliga hembyggda högtalare som inte fungerat något vidare och nu står och samlar
damm i hörnen, förra året var det helt tyst på grund av att den självutnämnde discjockeyn
inte fattade att han måste skruva upp volymen på sin telefon om den ska vara ljudkälla
via line-out, det var efter den malören som frågan om något litet bättre väcktes.

Jag lovar att återkomma med rapport om tex anläggningen brinner upp eller om alla
blir väldigt missnöjda, svårt att tro det efter det som varit...

Blir det pannkaka så har vi lärt oss något till nästa år.

Lågpris-Anläggningen då:
Förstärkare: Pioneer RX-V620RDS (2x100W i 8 Ohm) 400:-
Högtalare: Dali 7 600:-
Sladdar: Kjell & Co 100:-
Ljudkälla: Lämplig dator och/eller telefon

Total kostnad: 1100:-

Soundcheck pågår hemmavid:
(GIllar mina Alfa ettor bättre)
Bild
Senast redigerad av Stephan 2016-05-15 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-15 17:46

Pipet av ett knott, alltid blir det nå't. Tjosan.
Som povel ramel sjöng
:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2016-05-15 18:01

Birth of the gammeldans!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-15 18:48

Dessutom har du bra smak när du visar ALFA-1'orna
Isophonbasen är nog den bästa 8"aren som finns.
Sedan beror det på om det är gen I eller II
I den första satt KK10 och den andra har KK7 som delas högre med lägre effekttålighet, en eftergift av alfaton för att spara pengar.
En 40 liters låda (25X75 på baffel) och ytterdjup 25 cm på19 eller 22 mm lådtjocklek samt basreflex är nästan för bra för att vara sant.
Det var åxå den jag hade i åtanke när jag skapade mina Originalhögtalare i slutet på 70-talet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2016-05-15 20:01

När det gäller Alfa 1 så har det varit mina all-time-favorites sedan jag hörde dem för första gången i mitten av 70-talet.

Köpte mina första 1977 för surt ihopsparade slantar, senare kompletterades dessa i början av 80-talet med Alfas basmodul, något
som var ganska ovanligt vid den tiden.

Åren gick och Alforna försvann till slut ur min ägo, många(och betydligt dyrare) högtalare har sedan dess passerat mina vardagsrum, men då och då tänkte
jag på Alforna, så små och behändiga och ändå bra punch i basen i ett normalt vardagsrum, kollade Blocket då och då, men inga Alfa...

Via Faktiskt kom jag för några år sedan i kontakt med en medlem som hade ärvt ett par som han ville skänka mig, betalade
en symbolisk slant och var åter ägare till mina gamla kärlekar. :D

Hur låter dom nu då, 40 år senare?

Alldeles ljuvligt, det är inte bara jag utan många med mig tycker att dom är alldeles enastående, speciellt med tanke på hur små och enkla
dom faktiskt är, en starkt bidragande orsak är nog Isophon-basarna som har fs på 25 Hz och riktigt bra rumskoppling mot bakväggen.

Lådorna är lövtunna på 10mm och en volym på 32 liter, basreflex är det inte men det sitter ett par små cirka 10mm hål bakom
basarna som säkert har någon liknande funktion, sladdarna är också lövtunna och filtren är inte renoverade heller.

Har inte lyckats spela sönder dessa trots att vi öst på med Marantz 2275:ans fulla effekt på fest flera gånger, tack gode gud för att
dom överlevde misshandeln med fullt dansgolv.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-15 20:05

Stephan skrev:När det gäller Alfa 1 så har det varit mina all-time-favorites sedan jag hörde dem för första gången i mitten av 70-talet.

Köpte mina första 1977 för surt ihopsparade slantar, senare kompletterades dessa i början av 80-talet med Alfas basmodul, något
som var ganska ovanligt vid den tiden.

Åren gick och Alforna försvann till slut ur min ägo, många(och betydligt dyrare) högtalare har sedan dess passerat mina vardagsrum, men då och då tänkte
jag på Alforna, så små och behändiga och ändå bra punch i basen i ett normalt vardagsrum, kollade Blocket då och då, men inga Alfa...

Via Faktiskt kom jag för några år sedan i kontakt med en medlem som hade ärvt ett par som han ville skänka mig, betalade
en symbolisk slant och var åter ägare till mina gamla kärlekar. :D

Hur låter dom nu då, 40 år senare?

Alldeles ljuvligt, det är inte bara jag utan många med mig tycker att dom är alldeles enastående, speciellt med tanke på hur små och enkla
dom faktiskt är, en starkt bidragande orsak är nog Isophon-basarna som har fs på 25 Hz och riktigt bra rumskoppling mot bakväggen.

Lådorna är lövtunna på 10mm och en volym på 32 liter, basreflex är det inte men det sitter ett par små cirka 10mm hål bakom
basarna som säkert har någon liknande funktion, sladdarna är också lövtunna och filtren är inte renoverade heller.

Har inte lyckats spela sönder dessa trots att vi öst på med Marantz 2275:ans fulla effekt på fest flera gånger, tack gode gud för att
dom överlevde misshandeln med fullt dansgolv.

Då ska du veta att dom inte finns längre.
Det är nu många år sedan Wikström, då generalagent berättade för mig att nå'n klant körde över ett av stansverktygen med en gaffeltruck och kostnaden för att göra nya verktyg ansåg för dyr så dom skrotade den.
Om du nånsin tittat på en PSL-203/50 så ser du att topp och botten är punktade ihop med 4 stag.
Jag har för mig att det var bottenstansen som förstördes av gaffeltrucken.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2016-05-15 20:20

Oh dear! :roll:

Bäst jag skaffar något annat om det blir dax för fest hemmavid.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-15 20:38

Stephan skrev:Oh dear! :roll:

Bäst jag skaffar något annat om det blir dax för fest hemmavid.

PSL-245/60 kanske? :-)
10" med en friluftresonans på 23 Hz vore väl något?
Jag har tom för mig att Alfan är tillräcklig bred för att tillåta den modifieringen.
Eller dammsuga tradera och blocket på högtalare med dessa element.
Just nu finns ett par Supreme med 10" bas på Tradera
http://gamla.tradera.com/item/170301/25 ... supreme-38
Köp och spara, ACME ploppmojänger :-)
Fast dom är i dyraste laget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-15 20:48

Hittade lite parametrar på basarna om du har intresse av sådant.
Bilagor
PSL 203-50.jpg
PSL 203-50.jpg (81.72 KiB) Visad 3399 gånger

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-28 14:21

nååååå, blev det något tung-gung eller :D
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
harpan57

Inläggav harpan57 » 2016-08-25 15:40

jag har antal Isophon element , 8 tum, 10 tum samt 6.5 tum på 'hyllan' om intresse finns ?
har ej plats att bygga fler lådor :)

Harpan57

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-25 16:04

harpan57 skrev:jag har antal Isophon element , 8 tum, 10 tum samt 6.5 tum på 'hyllan' om intresse finns ?
har ej plats att bygga fler lådor :)

Harpan57

lägg ut dom i din presentationstråd så kan du få betalt för dom.
jag skulle gärna ta dom, men saknar de medel som dom är värda.
Hoppas nå'n har plats i hjärtat för dom i alla fall.

Användarvisningsbild
harpan57

Inläggav harpan57 » 2016-08-30 11:37

HEj har någon intresse av antal Isophon 8" (30w) 10 " (30w ) 6.5" kan skänkas bort om hjärta finns för dom , som Bengt ? Perfector skriver !
jag har ej plats att bygga fler lådor :)

harpan57@hotmail.com

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-30 11:38

harpan57 skrev:HEj har någon intresse av antal Isophon 8" (30w) 10 " (30w ) 6.5" kan skänkas bort om hjärta finns för dom , som Bengt ? Perfector skriver !

harpan57@hotmail.com

Jag tar dom gärna om ingen annan anmäler intresse.

Användarvisningsbild
harpan57

Inläggav harpan57 » 2016-08-30 11:40

HEj har någon intresse av antal Isophon 8" (30w) 10 " (30w ) 6.5" kan skänkas bort om hjärta finns för dom , som Bengt ? Perfector skriver !

harpan57@hotmail.com

Föregående

Återgå till Köpråd