Värde på högtalarkablar MIT Terminator 4?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Värde på högtalarkablar MIT Terminator 4?

Inläggav hifikg » 2017-02-01 21:45

Johan B skrev:...För att exemplifiera och förtydliga mitt resonemang kring skillnaden i detta fallet mellan MIT och Coconut Audio, genom följande tankeexperiment:
Om någon skulle upptäcka att rent guld skulle fungera bättre än t ex. koppar när det gäller ljudkaraktären i en kabel och har någon teori kring detta och kan styrka den med ett rimligt teoretiskt resonemang/visa förbättringar/förändringar i olika mätningar och/eller blindlyssningstester etc., och sedan tillverkar en kabel med rent guld i ledarna och säljer denna, är det inte "bedrägeri" även om det blir en dyr kabel som dessutom kanske inte faller alla i smaken när det gäller dess "ljudkaraktär".
Om man däremot skulle ta samma guldmängd och gjuta en "magisk symbol" och sedan påstår att amuletten förbättrar ljudet om man lägger den på bordet framför sig när man lyssnar eftersom guldsymbolen rensar rummet från "störande kosmiska strålar", är detta bedrägeri även om man bara tar betalt för guldvärdet...

De teorier och resonemang som de "seriösa" kabalnasarna brukar framföra håller ju inte. De hittar på kvasivetenskapliga termer och förklaringar som inte finns inom någon gren av fysiken, alternativt har så enormt liten påverkan på någonting att det bara är trams. Till yttermera visso hör inte ens de bästa guldöron skillnad. I min ungdom brukade jag "lyssna på kablar" och hörde aldrig någon skillnad, men gjorde som du, köpte dyra kablar, dock utan låda på magen, någon gräns måste man ändå dra ;-) Det är de som förmedlar strömmen mellan slutsteg och världens bästa högtalare i detta nu, men vid olika ommöbleringar har jag använt lampsladd och skarvat kablar med sockerbitar och kört med Monster i ena kanalen och Supra i den andra, eller något helt annat. Den som väljer samma kabel nio av tio gånger, i mörkret, hos mig ska få de kablar hen tycker är bäst, oavsett om det är mina snordyra snokar eller lampsladden, jag lovar. Samtidigt är jag helt säker på att ingen, av kvinna född, någonsin kommer att klara det.

Samma sak med strömkablar. Ingen kan höra någon skillnad, men jag har ändå lite dyrare än nödvändigt. Inte för att det låter bättre, men det ger lite feelgood och det kan jag betala för och får du ut det av dina högtalarkablar så är det dig väl unt, inte tu tal om det. Men du hör inte skillnad blint. Det gör du inte. Eller påstår du att du gör det? Vill du visa det över en pava Châteauneuf-du-Pape så står jag för rödtjutet och ett par lampsladdar, hur många meter behöver vi? :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-02-01 21:50

Kalejdokom skrev:Vad får dig att tro att "amuletten" gör mer skillnad om den sitter på kabeln än om den ligger på bordet?

Jag har aldrig sett någon presentera några trovärdiga teorier, mätningar eller fysiska "bevis" för att en snordyr hokus-pokus kabel kan "låta" bättre än en vanlig kopparkabel av tillräcklig area. Jag har inga problem med att man köper dyra "high end" prylar av feelgood-skäl, märkeshybris eller av designintresse, det är var mans ensak. Men när man hävdar funktion/prestanda som saknar vetenskaplig förankring, får man vara beredd på kritik.

Nu läste du Johan B's inlägg slarvigt
Om någon skulle upptäcka att rent guld skulle fungera bättre än t ex. koppar när det gäller ljudkaraktären i en kabel och har någon teori kring detta och kan styrka den med ett rimligt teoretiskt resonemang/visa förbättringar/förändringar i olika mätningar och/eller blindlyssningstester etc., och sedan tillverkar en kabel med rent guld i ledarna...

Du kanske aldrig har sett någon presentera några trovärdiga teorier, mätningar eller fysiska "bevis"...
men det kan ju bero på ointresse, exempelvis.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-02-01 22:53

Det är minimal principiell skillnad mellan MIT och Coconut, eftersom ingen av dem kan styrka sina påståenden i kontrollerade lyssningstester. Vad dom ger för mer eller mindre påhittade förklaringar till deras kablars/produkters förträfflighet är ju inget värt om det som påstås inte kan bekräftas.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-01 23:08

Kalejdokom skrev:Ja, vad är det i den där "lådan" på kabeln som "förbättrar" ljudet i den grad att det motiverar ett pris på flera tusen kronor? Det enda jag kan tänka på är väl någon form av filter, typ konjugatlänk, men att det skulle passa för alla högtalare är ju rätt osannolikt. I övrigt är det väl bara koppar och plast, som i alla andra kablar.

Vill bara påpeka att det går att göra anpassning som passar precis alla högtalare/förstärkare i en liten box på kabeln, därmed inte sagt att just detta är det.

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtal ... elbygg.pdf
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-02-01 23:23

MagnusÖstberg skrev:
Kalejdokom skrev:Ja, vad är det i den där "lådan" på kabeln som "förbättrar" ljudet i den grad att det motiverar ett pris på flera tusen kronor? Det enda jag kan tänka på är väl någon form av filter, typ konjugatlänk, men att det skulle passa för alla högtalare är ju rätt osannolikt. I övrigt är det väl bara koppar och plast, som i alla andra kablar.

Vill bara påpeka att det går att göra anpassning som passar precis alla högtalare/förstärkare i en liten box på kabeln, därmed inte sagt att just detta är det.

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtal ... elbygg.pdf

Ljuvligt!

Anders förstås!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-02-01 23:27

Nu har tråden tyvärr spårat ur i precis den riktning som jag önskade att den INTE skulle göra! :( :roll:
Men då jag har "svurit i kyrkan får jag väl ändå bemöta/förtydliga medvetet eller omedvetet felaktiga tolkningar av min text, det kan ju även vara jag som inte är tillräckligt pedagogisk/tydlig i mina formuleringar. :wink:
Jag har väl också mer eller mindre gett upp hoppet om att bli så mycket klokare i denna tråd, när det kommer till min fråga om prisbilden.

Kalejdokom, du läser mitt inlägg som "djävulen läser bibeln" - i MIT-fallet finns det någon form av teoretiskt resonemang (jag är inte insatt i exakt hur eller i hur rimligt/korrekt det är men resonemanget/teorin är presenterad och öppen för yttre granskning - konjugatlänk nämndes tidigare och det kan vara det, jag är osäker här då det var ett antal år sedan de köptes) och man har de facto monterat diverse elektroniska komponenter (jag har inte konstruerat kabeln och vet därför inte exakt vilka och i vilken mängd/kvalitet men vet att det finns de som har dissekerat dylika kablars "lådor" så det går säkert att kolla upp om man vill) för att "justera" ljudkaraktären som kabeln ger. Om vi spekulerar vilt och förutsättningslöst och antar att MIT-elektronikboxen innehåller ett "loudnessfilter", så får man ju en påverkan av ljudet, vilket inte en guldamulett kommer att åstadkomma!

De låter annorlunda än t ex. EKK, därom råder inget tvivel, men om de låter "mer rätt eller mer fel" är upp till lyssnaren att avgöra och kan ju som sagt även påverkas i samklang av övrig utrustning i systemet (och vem har 100% "perfekt" ljud i alla delar i sitt system eller ens lyssningsrum?)!

När det gäller Coconut-produkterna, finns det ingen fysisk teoretisk möjlighet att de kan påverka ljudet åt endera hållet, varken "bättre eller sämre"!
Men visst kan deras produkter låta mer rätt/mindre fel än MIT, men det förutsätter att ljudet redan var bättre innan man applicerade deras prylar eller att MIT-boxarna försämrar ljudet. :lol:

Hifikg, imponerande att du har världens bästa högtalare! :)
Men hur kom man fram till det och vad är "bäst"? :wink:

Nätkablars påverkan är säkerligen ännu mindre än signal- och högtalarkablars inverkan.
Men ur ett teoretiskt perspektiv kan de kanske förbättra enheternas elektriska driftsbetingelser om de matas med kablar som är väl tilltagna och väl avskärmade för att utesluta ev. störningar - problemet är väl dock att det är kilometervis med "sämre" kabel innan vägguttaget och den sista metern "högkvalitativ" skärmad kabel lär väl inte inverka märkbart totalt sett...lösningen får väl kanske bli någon form av egen transformatorstation som skapar perfekt "ren" ström utan strömspikar och andra störningar! :mrgreen:
Men som med mycket annat får man väl kanske ställa sig frågan om förbättringen då blir så stor att den rättfärdigar kostnaden, det är en annan fråga - frågan leder ju dessutom till om man får större förbättring för mindre pengar om man använder dem till någon annan åtgärd i stället (vilket är mycket troligt)!? :?

En finlyssning med gott vin skulle vara trevligt! :)
Jag bor i mörka Småland men jag vet inte vart du bor.

Jag misstänker att det inte blir fler inlägg som svarar på min ursprungliga prisfråga...och rörande åsikter om MIT-kablar (eller andra kablar med för den delen) och deras "förträfflighet" eller "tillkortakommanden" lämnar jag helt därhän till en separat diskussionstråd, jag påstår inte att de är de perfekta kablarna (jag har som jag redan nämnde andra kablar i mitt system numer) men de låter annorlunda än "lampsladd" kan jag lova.
:|

MagnusÖstberg, tack för nyanserat och informativt inlägg (om än utanför prisfrågan)! :D

Mvh
Johan B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-01 23:38

Johan B skrev:Hifikg, imponerande att du har världens bästa högtalare! :)
Men hur kom man fram till det och vad är "bäst"? :wink:

Det har Stig sagt och han visste vad han talade om. Får väl reservera mig för att det KAN ha kommit något bättre sedan han föll ifrån för snart 20 år sedan, men hur sannolikt är det på en skala?

Dessutom har jag världens bästa engelska högtalare också, det du ;-)

Johan B skrev:En finlyssning med gott vin skulle vara trevligt! :)
Jag bor i mörka Småland men jag vet inte vart du bor.

Lite längre norrut, står under min avatar, där du även kan se att jag är en liten vätte som kan sitta på mina OA-52 o dingla med benen. Jag kanske smyger in via ett nyckelhål någon natt :-)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-02-01 23:48

Johan B skrev:
Det är väl extremt stor skillnad om man gör en teknisk lösning som skall "förbättra" ljudet och förklarar varför/hur detta är tänkt att fungera och styrker det med någon form av teoretiskt resonemang, gentemot någon flummig bedragare som hänvisar till "magi" och annat strunt och slänger sig med ren rappakalja!

Mvh
Johan B

Men vad är det för en teknisk lösning som förbättrar ljudet i den här kabeln då? Hur är det tänkt att den fungerar?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-01 23:56

Det här är inte så långt från Coconut Audio

http://www.mitcables.com/available-in-stores/acc-268-articulation-control-console.html

$80.000 e ju t o m värre än priset på min jättesnok *s*

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-02-02 00:02

Hehehe, välkommen till faktiskt johan!

Kunde inte blivit en bättre start tycker jag, sitter här och käkar popcorn och trycker på f5 ;)

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-02-02 00:07

Hifikg, wtf, har du pratat med The Stig!?
Han är ju känd för att aldrig säga ett enda ord under visiret till hjälmen...!
...eller vi kanske menar olika "Stig"!? :lol:

Med all ödmjukhet och utan tvivel om att dina prylar låter ruggigt bra - om man säger att något är "bäst", så bör man för rättvisans skull kanske definiera exakt vilka parametrar man grundar ordet bäst på och då jämföra dessa med andra tänkbara kandidater till titeln. 8)

Jag har tyvärr långt ifrån de bästa komponenterna i mitt ljudsystem, men de låter ändå förvånansvärt bra tycker jag som har haft ett (periodvis slumrande) hifi-intresse de senaste 25-30 åren.
Misstänker att jag nu når mest "ljudförbättring" för en given peng, genom att förbättra den akustiska miljön i lyssningsrummet på övervåningen (snedtak ovanför högtalarna och dito ovanför lyssningsplatsen på andra sidan rummet som säkerligen skapar en ljudmässig "horn-effekt" i kombination med många oönskade reflektioner mm). Ett litet experiment med bland annat upphängda filtar under snedtaket ovanför lyssningsplatsen gjorde en klar ljudförbättring, men uppskattades inte förbehållslöst av frugan! :lol: :roll:

Henrik - ställ frågan till MIT...jag vet inte mer än att det finns elektronik i boxen som påverkar ljudet på något sätt utifrån ett påstått teoretiskt resonemang.
Det skulle dock inte förvåna mig om det är något liknande resonemang/teknisk lösning som det länkades till av MagnusÖstberg - men jag vet som sagt inte den tekniska lösningen och försvarar inte heller den i grunden mer än att jag konstaterat att det påverkar ljudet (enligt vissa här är det säkerligen en klockren "ljudförstöring"!). 8)

Bjorn, jag är inte förvånad utifrån trådar jag följt tidigare...därav min passus redan i första inlägget - håll ljudkvalitativa frågan utanför min prisfrågetråd! :evil:

Mvh
Johan B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-02 00:19

Johan B skrev:Men då jag har "svurit i kyrkan

Välkommen till Faktiskt!

Johan B skrev:Om vi spekulerar vilt och förutsättningslöst och antar att MIT-elektronikboxen innehåller ett "loudnessfilter", så får man ju en påverkan av ljudet, vilket inte en guldamulett kommer att åstadkomma!

De låter annorlunda än t ex. EKK, därom råder inget tvivel, men om de låter "mer rätt eller mer fel" är upp till lyssnaren att avgöra och kan ju som sagt även påverkas i samklang av övrig utrustning i systemet (och vem har 100% "perfekt" ljud i alla delar i sitt system eller ens lyssningsrum?)!

Det där kan jag ju inte låta bli att kommentera. Det är inte troligt att kabelns låda innehåller ett filter som är avsett att påverka tonfrekvensområdet. Antagligen sitter där ett motstånd och en kondensator i serie, och i parallell med högtalaren. För dosan sitter väl i högtalaränden? Dess syfte är att avsluta kabeln med motståndet (som "kopplas in" av kondensatorn) vid höga frekvenser långt ovanför det hörbara området. Detta kan man göra för att undvika reflexion i högtalaränden, något som ett fåtal illa konstruerade förstärkare har problem med och börjar självsvänga. Något annat syfte (utom marknadsföringsmässiga) har inte lådan. Den är verkningslös för normala förstärkare och filtrerar inte signalen i vanlig bemärkelse.

Sen kan jag inte låta bli att undra hur du har kommit fram till att det inte råder något tvivel om att det låter annorlunda när du kopplar in dem i stället för EKK. Det finns tre rimliga tolkningar av det, du har haft en självsvängande förstärkare, endera kabeln är trasig, eller att experimentet är felaktigt utfört så att det tillåter att förväntanseffekter påverkar resultatet.

Som sagt, välkommen till Faktiskt! :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-02 00:21

Johan B skrev:Hifikg, wtf, har du pratat med The Stig!?
Han är ju känd för att aldrig säga ett enda ord under visiret till hjälmen...!
...eller vi kanske menar olika "Stig"!? :lol:

Med all ödmjukhet och utan tvivel om att dina prylar låter ruggigt bra - om man säger att något är "bäst", så bör man för rättvisans skull kanske definiera exakt vilka parametrar man grundar ordet bäst på och då jämföra dessa med andra tänkbara kandidater till titeln. 8) ...

Inte jag. Jag lyssnar och sitter nöjd. Väl medveten om att alla högtalarkonstruktörer och högtalarinnehavare i hela världen inte är helt eniga med mig och Ingenjör Carlsson. Fast å andra sidan, vad begriper de? Peter Walker, konstruktören av världens bästa engelska högtalare skriver i manualen att "exotic connecting cables are not necessary". Och de fungerar bra både med vdH och lampsladd.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-02 00:30

Johan, det är ju du själv som ger energi till brasan - du kan inte säga att vi inte får diskutera något annat än priset, när du själv leder in oss på det spåret!

Som kommentar till mitt tidigare inlägg syftade jag på din liknelse om guldet för att hävda att Coconut var humbug och MIT vetenskap. Jag har läst igenom större delen av MIT:s hemsida och alla knepiga formuleringar om "efficient storing and transporting energy" m.m. För mig låter argumenten likadana från MIT och Coconut - därav att jag är lika tveksam till en sten som ligger på bordet eller en odefinierad låda som sitter på kabeln.

Dock gör jag en reflektion efter att ha scannat MIT:s hemsida. Det är ju inte kablar dom säljer, utan "audio interfaces". Då tycker jag att vi kan glömma diskussionen om hur mycket en kabel påverkar ljudet eller om man kan höra skillnad på lampsladd och dyra "high end" ditos. Nu handlar det istället om ytterligare en burk mellan signalkällan och högtalaren (som t.ex. DAC, försteg, filter, slutsteg mm). Och då är det ju tveklöst så att det är något som påverkar ljudet - kanske till det bättre, jag har ingen aning! Och frågan kvarstår, vad är det i burken...?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-02-02 00:45

Kalejdokom skrev:. Och då är det ju tveklöst så att det är något som påverkar ljudet - kanske till det bättre, jag har ingen aning!

Jag har själv haft dyrkablar (för mig var 2000 kronor dyrt för totalt 3 meter kabel exklusive kontakter). Jag hade blivit invigd i att de skulle ge mer tyngd och botten än andra kablar. Döm om min förvåning när mina förutfattade förväntningar inte infriades! De lät däremot ANNORLUNDA. Eller så gjorde de inte det, vad vet jag, det var bara jag och en kompis som lyssnade, och inte ens vi var överens...

Jag skänkte nyligen bort dyr-kablarna i samband med en förstärkarförsäljning, köparen blev jätteglad :)

Jag har dock även andra hifivänner som har dyrkablar, och som är fullt övertygade om att de låter bättre, och vem är jag att säga att de har fel?

Numera stajlar jag mina kablar själv, så de hamnar ändå på en tusing eller två, fast med EKK i grunden...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-02 00:53

hifikg skrev:Det här är inte så långt från Coconut Audio

http://www.mitcables.com/available-in-stores/acc-268-articulation-control-console.html

Ja herrejeflar. En jitterfri analog högtalarkabel. Fantastiskt. Man kräks.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-02 05:22

Svante skrev:
hifikg skrev:Det här är inte så långt från Coconut Audio

Ja herrejeflar. En jitterfri analog högtalarkabel. Fantastiskt. Man kräks.

Jag förstår inte? Vad är problemet? :P Kabeln är väl Amerikansk. Då får man väl ta för givet att de har fått fram lite alternativa fakta. Kan presidenten och världens mäktigaste person så kan väl några kabeltillverkare också.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-02 05:49

Påståenden om att MIT är seriöst och Coconut inte är det, visar att MIT lyckats att lura vetenskapligt oskolade människor att deras rappakalja är något annat än det är - rappakalja.

Om man skall tro MIT så har dock Svante har dock fel i att MITs ibland förekommande låda är en konjugatlänk. De har på mässor varit synnerligen tydliga med att lådan ger tonfrekvenståverkan, närmare bestämt i registret runt 2 kHz. Hur mycket kommer i så fall att bero på lastande högtalare...

Sammanfattningsvis är det samma skrot och korn, möjligen med reservation för att MIT är bedrägligare då de verkligen försöker lura sina köpare. Med Coconut är det inte självklart att så är fallet.

- - -

Johan B skrev:Jag har inte varit registrerad medlem förrän nu, men har dock läst många intressanta trådar här under rätt lång tid.

Mitt första inlägg gäller ungefärligt värde på en högtalarkabel som jag har haft liggandes rätt länge utan användning (jag bytte till Tara Labs kablar i stället, främst för att använda mig av Bi-wire). Tyvärr har inte tillverkaren kvar den modellen i sitt sortiment längre så det är svårt att använda "nypris" som någon form av referenspunkt.

Det är ett stereopar (två kablar med vardera två ledare) med längden 12ft (ca 3,8m) på vardera kabel.
Tillverkare:
MIT (USA)

Modell:
Terminator 4 (det står även "Enhanced Image EAR 7.9" på elektronikboxarna som skall förbättra ljudet i högtalarna)
Fabriksterminerade med banankontakter i båda ändar.

Skick:
Mycket gott skick, fullt fungerande.

Jag kommer ihåg att de var ganska dyra när jag köpte dem men har ingen aning om vad de kan vara värda om jag skall sälja dem.

Kom gärna med lite inputs gällande prisbilden hos dessa kablar numer! :D

Ps. Ev. omdömen på ljudkvaliteten hos kablarna kan vi gärna ta i en annan tråd, för att hålla frågetråden någorlunda ren. 8)

Om jag förstått andra senare inlägg du gjort i tråden rätt så har du nu en aning om vad kablarna kostat nya.

En rimlig approximation för ett begagnatpris för "dyrkablar" kan man få om man multiplicerar nypriset med 0,1 - 0,2. Det gäller i princip oavsett åldern. Möjligen kan man få lite mera för en kabel som bara är någon dag gammal. Men självklart beror det även på slumpen, alltså vilken kund man lyckas hitta. Det finns alltid undantag. Men dyrkablar förlorar som regel sitt andrahandsvärde extremt snabbt.

Rätt så många dyrhögtalarkabeltillverkare hjälper faktiskt till med till att få det att ske, genom att året efter berätta hur dålig förra versionen är jämfört med den senaste...

Och det fungerar - eftersom deras kunder är som de är - sådana som tror på det som kabeltillverkarens säger och använder "information" därifrån som sitt utbildningsmaterial. Det hela är mycket tråkigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-02-02 07:43

Kul att se Faktiskt.se ännu än gång profilerar sig som platsen för kabel-diskussion.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-02 13:51

BORIS skrev:Kul att se Faktiskt.se ännu än gång profilerar sig som platsen för kabel-diskussion.

Du hänger inte på så många forum, eller diskussionsgrupper på Facebook va?

Tur att du inte snickrar och har åsikter om märket Festool - där kan vi snacka diskussioner :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-02 13:54

Johan B skrev:MagnusÖstberg, tack för nyanserat och informativt inlägg (om än utanför prisfrågan)! :D

Mvh
Johan B

Tack själv!

Har ju redan konstaterat att när det gäller kunskap om marknadsvärdet är jag och många andra inte insatta nog, och har inte mer kunskap än en googling skulle ge :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-02 15:28

Som sagt - tio till tjugo procent av nypriset brukar man kunna få när det gäller "high end-kablar", läs dyrkablar.

Det kanske låter lite och det kan självklart finnas fall där man kan få mera betalt (om köparen är beredd att betala, det finns ju inget annat pris än det någon betalar) men även 10 % är ändå typiskt mycket mera än kabeln kostar att tillverka. Marginalerna när det gäller dyrkabel är ofta extremt stora. Det kan vara flera hundra procent påslag från tillverkning till nettopris och sedan 100 - 300 % ytterligare i återförsäljarled.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har inga invändningar mot de höga marginalerna på den här sortens produkter, kablar är hanteringsintensiva och att marginalerna är stora är ett måste när det gäller lågpriskablar, så dyra kablar har väl liksom hängt med på köpet liksom.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-02 16:09

Finns väl mig veterligen något inbytessystem på MIT kablar och även om man själv inte vill byta upp sig så kanske nån annan mot en liten avans kan tänka sig att ha kablarna som så fråga hos distributören.

mvh/HArryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-02 17:10

Utbytessystem är bra om man har pengar och vill spendera dem för att få en kabel, men kanske inte så mycket om man har en kabel och vill ha pengar för den. Eller du menar att det kan göra att någon är beredd att betala mycket för kabeln för att använda den som inbyte?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-02 22:57

IngOehman skrev:Om man skall tro MIT så har dock Svante har dock fel i att MITs ibland förekommande låda är en konjugatlänk. De har på mässor varit synnerligen tydliga med att lådan ger tonfrekvenståverkan, närmare bestämt i registret runt 2 kHz. Hur mycket kommer i så fall att bero på lastande högtalare...

Ok, ja då är det ju ännu dummare. Fast kan man lita på vad försäljare på mässor säger? Alltså, jag menar det verkar så otroligt dumt att lägga saker i serie med högtalaren om man inte vet vad det är för högtalare.

Eller det kanske är smart om de lyckas sälja några kablar. En hörbar försämring är det ju inte svårt att få till på det viset.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2017-02-03 07:21

Jag tror att TS bör ställa frågan på ett ljudforum där de fortfarande tror på stora skillnader mellan olika typer av kablar.
Särskilt gällande kablar av typen transpirens och MIT där tillverkaren lägger till komponenter i (kanske) signalvägen för att det skall av någon förbättra den. Där kan det även finnas en köp och sälj avdelning där det ju går att lägga upp kablarna och kolla intresset. :)

Här lär intresset vara försvinnade litet är jag rädd. Annars verkar ju 10-20% av nyprisvärdet vara en hint kanske om man inte som jag även tycker att det är hutlöst ;)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-02-03 11:24

lennartj skrev:
Johan B skrev:Om någon skulle upptäcka att rent guld skulle fungera bättre än t ex. koppar när det gäller ljudkaraktären i en kabel och har någon teori kring detta och kan styrka den med ett rimligt teoretiskt resonemang/visa förbättringar/förändringar i olika mätningar och/eller blindlyssningstester etc., och sedan tillverkar en kabel med rent guld i ledarna...

Du [Syftande på Kalejdokom. / Per] kanske aldrig har sett någon presentera några trovärdiga teorier, mätningar eller fysiska "bevis"...
men det kan ju bero på ointresse, exempelvis.

Det har nog ingen här sett, i sådana fall skulle det ju inte vara någon diskussion. Jag vet inte hur många länkar jag följt från kabeltillverkare som samtliga bara mynnar ut i rappakalja.

Har du lust att peka oss i rätt riktning?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-03 12:21

Oj, nu blev det fel i citeringen, Almen. Det är Johan B som skrivit texten i citatet ovan - inte jag! Däremot är Lennarts kommentar riktad till mig, pga av vad jag skrev i citatet som du klippt bort från det inlägget. Snurrigt värre!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-03 12:43

IngOehman skrev:Utbytessystem är bra om man har pengar och vill spendera dem för att få en kabel, men kanske inte så mycket om man har en kabel och vill ha pengar för den. Eller du menar att det kan göra att någon är beredd att betala mycket för kabeln för att använda den som inbyte?

Vh, iö

Japp, skulle den vara värd 1500:- i inbyte kanske någon vill betala 1000:- bara som ett exempel. Har ingen aning om vad den anses värd i övrigt men skall få ett praktiskt andrahandsvärde bör man ju fråga ibland presumtiva köpare. Här på faktiskt kan den vara lika svårsåld som sand i Sahara.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-03 14:08

Kalejdokom skrev:Oj, nu blev det fel i citeringen, Almen. Det är Johan B som skrivit texten i citatet ovan - inte jag! Däremot är Lennarts kommentar riktad till mig, pga av vad jag skrev i citatet som du klippt bort från det inlägget. Snurrigt värre!

Jag har tydliggjort Almens inlägg.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd