Johan B skrev:...För att exemplifiera och förtydliga mitt resonemang kring skillnaden i detta fallet mellan MIT och Coconut Audio, genom följande tankeexperiment:
Om någon skulle upptäcka att rent guld skulle fungera bättre än t ex. koppar när det gäller ljudkaraktären i en kabel och har någon teori kring detta och kan styrka den med ett rimligt teoretiskt resonemang/visa förbättringar/förändringar i olika mätningar och/eller blindlyssningstester etc., och sedan tillverkar en kabel med rent guld i ledarna och säljer denna, är det inte "bedrägeri" även om det blir en dyr kabel som dessutom kanske inte faller alla i smaken när det gäller dess "ljudkaraktär".
Om man däremot skulle ta samma guldmängd och gjuta en "magisk symbol" och sedan påstår att amuletten förbättrar ljudet om man lägger den på bordet framför sig när man lyssnar eftersom guldsymbolen rensar rummet från "störande kosmiska strålar", är detta bedrägeri även om man bara tar betalt för guldvärdet...
De teorier och resonemang som de "seriösa" kabalnasarna brukar framföra håller ju inte. De hittar på kvasivetenskapliga termer och förklaringar som inte finns inom någon gren av fysiken, alternativt har så enormt liten påverkan på någonting att det bara är trams. Till yttermera visso hör inte ens de bästa guldöron skillnad. I min ungdom brukade jag "lyssna på kablar" och hörde aldrig någon skillnad, men gjorde som du, köpte dyra kablar, dock utan låda på magen, någon gräns måste man ändå dra
Samma sak med strömkablar. Ingen kan höra någon skillnad, men jag har ändå lite dyrare än nödvändigt. Inte för att det låter bättre, men det ger lite feelgood och det kan jag betala för och får du ut det av dina högtalarkablar så är det dig väl unt, inte tu tal om det. Men du hör inte skillnad blint. Det gör du inte. Eller påstår du att du gör det? Vill du visa det över en pava Châteauneuf-du-Pape så står jag för rödtjutet och ett par lampsladdar, hur många meter behöver vi?