Köpråd av ny vinyl-spelare.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mhr1229

Re: Köpråd av ny vinyl-spelare.

Inläggav mhr1229 » 2017-07-23 12:00

DuST skrev:Nu är det klart.. Blev varken en ny Thorens eller en Pro-Ject spelare utan en sån här : https://www.whathifi.com/clearaudio/concept/review
Måste säga att jag är klart imponerad av första intrycket. Riktigt kul att lyssna på vinyl igen. :)

Nu ska den gamla Thorens-svarven renoveras och moddas en aning. Blir fint att ha i min andra rigg framöver.

Tack till alla som kommit med synpunkter och gett råd. Trevlig fortsättning på sommaren till er alla.

MVH Pär.

Så trevligt! Den är, som alla Clearaudio-spelare riktigt snygg! Den kommer du säkert att bli nöjd med. Clearaudio bygger ordentliga grejer. Jag hade annars tänkt tipsa om Rega Planar 3, som ligger i samma prisklass som de Thorens- och Pro-Ject-spelare du hade funderat på. Jag har inte hört den själv men Bengt på Vinylbutiken, som också säljer Pro-Ject, är lyrisk!

När jag gjorde mitt återsteg i vinylen funderade jag starkt på en Concept. Nu blev det inte en sån men fast i vinylträsket är jag!

Mycket nöje!
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
mhr1229

Re: Köpråd av ny vinyl-spelare.

Inläggav mhr1229 » 2017-07-23 12:13

Thomas_A skrev:Även om det är lite utanför trådämnet men vad tror ni om spelaren Simply Black V2? Den är utrustad med bara en 5 mm centrumtap och en specialgjord puck för att justera icke-centrerade skivor. Såg detta igår när jag kollade runt. Oklart för mig vad den kostar utan tonarmen Cantus.

Den kostar 35 000 med en Cantus-arm och eftersom Cantus-armen kostar 17 000 kan man väl tänka sig ett pris på 20 000 kr för drivverket utan arm. Om du saknar PU kommer Mirre dessutom att kunna snickra ihop ett bra paket åt dig. Jag har hört det spelas på det drivverket många gånger hos Mirre på Veteran Hifi med såväl Cantus- som Mörch-armar och kan vittna om att det är en utmärkt spelare för sina pengar. Armen har jag hört hemma hos mig på min SME 30 och även den är bra. Lättare att ställa in och handha än många andra tangentialarmar. Men den vinner förstås inga skönhetspris...

En Simply Black kan du få förborrad för vilken 9 tumstonarm (vet inte om den kan ta längre armar) du vill så du måste inte använda den med Cantus men om du inte redan har en bra tonarm är det ett bra paket. Mirres service är dessutom helt outstanding. Kan nog inte jämföras med någon annan. Möjligheten att centrera ocentrerade skivor är en bonus men den har sina begränsningar. Är det riktigt illa hjälper ingenting!
Frilansskribent i Hifi & Musik

Föregående

Återgå till Köpråd