Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Jo, han menar att ingångskänsligheten inte räcker för att besvara frågan. Om det som avses är ingångsspänning för full utstyrning och det ena steget kan ge 1 Watt och det andra 1000 W och de har samma ingångskänslighet så ger samma nivå från försteget klart olika stark högtalarsignal, till exempel! Gain är mer talande. Men de uppgifterna kanske är osäkra.
Jo, mätning är nog det bästa om man vill veta. Att meta är att väta. Akustiskt som du är inne på, eller elektriskt.
Frisk skrev:Om de har thx-märkning ska se ha 29dB förstärkning om jag förstått rätt, men enigt spec verkar ju NAD208 ha 28,3dB gain, så viss variation får nog förekomma, utan att ha läst thx-specen.
Men enligt Stereophile har Cambridge azur 851A 38,9dB om det nu var rätt siffror jag läste och om azur 851W har samma spec. Varje 3dB är en fördubbling. Om det verkligen skiljer ca 10dB i förstärkning bör Cambridgen låta tydligt starkare.
DVD-ai skrev:Du har, justerat in bcx för deras ev olikheter i ingångsimpedans?
gopnik skrev:Hade inte 851W någon sorts specialingångssteg som anpassar ingångsimpedansen? Var har jag nu läst det...
gflar skrev:gopnik skrev:Hade inte 851W någon sorts specialingångssteg som anpassar ingångsimpedansen? Var har jag nu läst det...
Från Cambridge hemsida
”TERRAPIN BUFFERING
When designing a stereo system, listeners are often encouraged to think about system matching, where components are handpicked to provide the best overall sound quality. People often assume this is due to the different audio characteristics, but frequently it is due to impedance (the relationship between voltage and current input/output) matching components. Products perform at their optimum when their input and output impedances match. This isn’t always possible though so we decided to develop our unique Terrapin impedance buffering module. This enables the 851W to be paired with a huge variety of audio sources and pre-amplifiers of varying impedance without risking any sacrifice in musicality or overall audio performance.”
Exakt vad detta betyder vet jag inte
gflar skrev:Annars då? Har du kryat på dig och kunnat finlyssna något mer?
Jag är nyfiken på dina intryck, och vill vill veta hur du upplever 851W jämfört med NAD 208.
gflar skrev:Ja det är en integrerad, den består av två stora tunga delar. Separat strömförsörjning som bara den väger 32 Kilo.
Förstärkardelen väger 23 Kilo. Hade funderingar på 2 st 851W och ett försteg, men inser att det inte blir bättre/lämpligare än det jag har.
Ska kolla efter ny media-bänk för att få plats med prylarna istället för nya slutsteg. Eventuellt tillverka nått eget.
gflar skrev:Ok, tack för att du delar med dig av intrycken.
Kände sug efter 851W ett tag, men besinnar mig och kör vidare med Musical Fidelity KW 550
Nattlorden skrev:gflar skrev:Ok, tack för att du delar med dig av intrycken.
Kände sug efter 851W ett tag, men besinnar mig och kör vidare med Musical Fidelity KW 550
Det är väl inget man gör sig av med om man lyckats lägga beslag på, eller? Fin pryl!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster