Spelar spel gör man väl på en NES?

Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:edit: men det blir många höjda ögonbryn när jag säger att jag inte använder xbox till att spela spel
Nattlorden skrev:Varför skall du spela CD i en UHD-spelare? Den skall du ju spela i CD-spelaren!
avr7000 skrev:Ont om plats?
Annars varför inte en 4 K spelare och en beg. DVD spelare som spelar DVD Audio och SACD?
shifts skrev:Ja, funderade på om den var för gammal. Priset var nog inget fynd direkt, men började bli desperat. Får lämna en rapport senare när den anlänt.
Kaan skrev:Då faller ju ändå X-Box på att den inte stödjer 4K fullt ut som trådskaparen önskade? Sen att det är en Microsoft produkt gör ju inte saken bättre![]()
Kraniet skrev:Kaan skrev:Då faller ju ändå X-Box på att den inte stödjer 4K fullt ut som trådskaparen önskade? Sen att det är en Microsoft produkt gör ju inte saken bättre![]()
Xbox one s har 4k stöd och HDR10 samt Dolby Vision
Och som sagt så sköter den den hanteringen ganska snyggt. (eller gjorde iaf)
För HDR hanteras inte alls likadant av olika maskiner det är värt att notera.
shifts skrev:Hittade en lösning på mitt eget problem. Paus hade en Pioneer BDP-LX88 i sin fyndförna som jag knep precis. Hoppas inte hemsidan lurades med mig och att den verkligen finns fysiskt.
shifts skrev:shifts skrev:Hittade en lösning på mitt eget problem. Paus hade en Pioneer BDP-LX88 i sin fyndförna som jag knep precis. Hoppas inte hemsidan lurades med mig och att den verkligen finns fysiskt.
Well, den visade sig efter några dagars väntan vara såld.
shifts skrev:shifts skrev:Hittade en lösning på mitt eget problem. Paus hade en Pioneer BDP-LX88 i sin fyndförna som jag knep precis. Hoppas inte hemsidan lurades med mig och att den verkligen finns fysiskt.
Well, den visade sig efter några dagars väntan vara såld.
Johan_Lindroos skrev:Jag har den första generationen av Sony X800. Jag skrev lite om den i MoLt för några år sedan. Jag köpte den för att kunna spela UHD-BD och att den även klarar av DVD-Audio och SACD. Då ger den alltså multikanal ut via HDMI som sedan hembioreceivern D/A-omvandlar. Min Pioneer 669 fungerar inte längre med ena surroundkanalen ut, och jag har bytt hembioreceiver till Denon som inte har analog multikanal in. Det finns en viss fördel med att köra SACD och DVD-Audio via HDMI för då kan man låta hembioreceivern uppmixa 5.1 till de antal högtalare man har. Jag tycker det fungerar rätt så bra. Däremot tycker jag inte att X800:an är något vidare för att spela CD-plattor, som är så vanligt med DVD/BD/UHD-BD-spelare. Jag miss knappt hur den funkar eftersom jag tror att den inte funkade som jag vill, men vill minnas att den inte spolar med ljud och att spolknappen går långsamt i olika steg och "fastnar"; RIKTIGT P-SS-SKIT m.a.o.
Om man är noga med HDR o.likn. tror jag man bör kika på Panasonics spelare istället som har en bra mappning för olika skärmar som inte klarar dynamikomfånget. Kanske någon av mellanmodellerna som lär ha deras eget videochip (som inte den billigaste har). Min proj klarar ändå inte HDR så för mig
Som jag ser det är inte X800 den ultimata spelaren ur alla aspekter, men en som är rätt bra på vissa saker och inte kostar så mycket.
Jag har också en X-BOX One S (tror jag?) där Microsoft fackade upp sig rejält med någon mjukvaruuppgradering och förstörde bilden, som de (vad jag känner till) fortfarande inte har löst. Man kan inte lita på dem.
Fråga på bara så kan jag svara efter bästa förmåga.
FBK skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag har den första generationen av Sony X800. Jag skrev lite om den i MoLt för några år sedan. Jag köpte den för att kunna spela UHD-BD och att den även klarar av DVD-Audio och SACD. Då ger den alltså multikanal ut via HDMI som sedan hembioreceivern D/A-omvandlar. Min Pioneer 669 fungerar inte längre med ena surroundkanalen ut, och jag har bytt hembioreceiver till Denon som inte har analog multikanal in. Det finns en viss fördel med att köra SACD och DVD-Audio via HDMI för då kan man låta hembioreceivern uppmixa 5.1 till de antal högtalare man har. Jag tycker det fungerar rätt så bra. Däremot tycker jag inte att X800:an är något vidare för att spela CD-plattor, som är så vanligt med DVD/BD/UHD-BD-spelare. Jag miss knappt hur den funkar eftersom jag tror att den inte funkade som jag vill, men vill minnas att den inte spolar med ljud och att spolknappen går långsamt i olika steg och "fastnar"; RIKTIGT P-SS-SKIT m.a.o.
Om man är noga med HDR o.likn. tror jag man bör kika på Panasonics spelare istället som har en bra mappning för olika skärmar som inte klarar dynamikomfånget. Kanske någon av mellanmodellerna som lär ha deras eget videochip (som inte den billigaste har). Min proj klarar ändå inte HDR så för mig
Som jag ser det är inte X800 den ultimata spelaren ur alla aspekter, men en som är rätt bra på vissa saker och inte kostar så mycket.
Jag har också en X-BOX One S (tror jag?) där Microsoft fackade upp sig rejält med någon mjukvaruuppgradering och förstörde bilden, som de (vad jag känner till) fortfarande inte har löst. Man kan inte lita på dem.
Problemet är att så gott alla som inte kostar mycket är smäck. Och jag har läst om Panasonic mellanmodeller och de är långt ifrån felfria utan kvaliten är sisådär och alla är ägare är långt ifrån nöjda. Därför Har Sony Sony UBP-X800M2 hamnat långt upp på listan då den verkar mer pålitlig än smäck lådorna i plast. Får se hur det blir, beror mycket på hur mycket bilen behöver i reparationer så den går genom besiktningen senare i höst.
shifts skrev:Fann efter lite mer letande en Pioneer UDP-LX500 som enda kvarvarande exemplar i butiken (sista i Sverige, Europa?).. Har verkligen letat ordentligt (trodde jag, både i Sverige, Norden och Europa), men kammat helt slätt förutom en begagnad dansk men på en portal det inte gick att regga sig på utan dansk adress. För kostsam ny tyckte jag från början, men nu när jag hittade ett ex blev det köp då alternativen är för få.
FBK: HDMI-kopplingen var trasig på den där du länkande nu. Såg fin ut i övrigt.
tomsk skrev:Sitter själv med en pannasonic ub 820
Samma som deras dyra om man bortser från analoga delen om det är film eller du har bra avkodate efter HDMI kan jag rekommendera denna
FBK skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag har den första generationen av Sony X800. Jag skrev lite om den i MoLt för några år sedan. Jag köpte den för att kunna spela UHD-BD och att den även klarar av DVD-Audio och SACD. Då ger den alltså multikanal ut via HDMI som sedan hembioreceivern D/A-omvandlar. Min Pioneer 669 fungerar inte längre med ena surroundkanalen ut, och jag har bytt hembioreceiver till Denon som inte har analog multikanal in. Det finns en viss fördel med att köra SACD och DVD-Audio via HDMI för då kan man låta hembioreceivern uppmixa 5.1 till de antal högtalare man har. Jag tycker det fungerar rätt så bra. Däremot tycker jag inte att X800:an är något vidare för att spela CD-plattor, som är så vanligt med DVD/BD/UHD-BD-spelare. Jag miss knappt hur den funkar eftersom jag tror att den inte funkade som jag vill, men vill minnas att den inte spolar med ljud och att spolknappen går långsamt i olika steg och "fastnar"; RIKTIGT P-SS-SKIT m.a.o.
Problemet är att så gott alla som inte kostar mycket är smäck. Och jag har läst om Panasonic mellanmodeller och de är långt ifrån felfria utan kvaliten är sisådär och alla är ägare är långt ifrån nöjda. Därför Har Sony Sony UBP-X800M2 hamnat långt upp på listan då den verkar mer pålitlig än smäck lådorna i plast. Får se hur det blir, beror mycket på hur mycket bilen behöver i reparationer så den går genom besiktningen senare i höst.
FBK skrev:FBK skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag har den första generationen av Sony X800. Jag skrev lite om den i MoLt för några år sedan. Jag köpte den för att kunna spela UHD-BD och att den även klarar av DVD-Audio och SACD. Då ger den alltså multikanal ut via HDMI som sedan hembioreceivern D/A-omvandlar. Min Pioneer 669 fungerar inte längre med ena surroundkanalen ut, och jag har bytt hembioreceiver till Denon som inte har analog multikanal in. Det finns en viss fördel med att köra SACD och DVD-Audio via HDMI för då kan man låta hembioreceivern uppmixa 5.1 till de antal högtalare man har. Jag tycker det fungerar rätt så bra. Däremot tycker jag inte att X800:an är något vidare för att spela CD-plattor, som är så vanligt med DVD/BD/UHD-BD-spelare. Jag miss knappt hur den funkar eftersom jag tror att den inte funkade som jag vill, men vill minnas att den inte spolar med ljud och att spolknappen går långsamt i olika steg och "fastnar"; RIKTIGT P-SS-SKIT m.a.o.
Nu har du satt myror i min hjärna, så jag velar lite. Har skickat frågan vidare om detta till en kille som ska hjälpa mig med bildkalibrering av TV:n Det är det här som jag funderar på som står om Panasonicen: När du spelar vanlig 1080p Bluray ser den inbyggda 4K Direct Chroma-uppskalningen till att ge en skarp och detaljerad bild. Och jag spelar nästan bara vanliga Blu-ray filmer.
Johan_Lindroos skrev:Det hela har att göra med var man tror/gissar att tillverkaren lagt mest krut på att skala bilden; i spelaren eller bildvisaren. Man kan får prova och se vad man gillar bäst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster