Tangband skrev:Filosofisk fråga : - varför skulle du köpa en Benchmark AHB+ direkt om du hittade den för 10000:- ?
Om du samtidigt hittade en förstärkare som du tyckte lät bättre för 5000 :- ? Varför köpa Benchmarken då ?
Jag kan tänka mig följande skäl:
1. Status - Benchmark är ju bra sägs det , kanske bäst ?
2. Du vill ha något som mätmässigt är bäst - punkt ! Ljudet kommer i andra hand i viktighet.
3. Du köper Benchmark för att nån auktoritet sagt det på forumet.
Nr 3 tror jag att du är för smart för att följa.
Filosofisk fråga till dig : om det skulle visa sig att en klass D förstärkare för 2000 :- spelar allra bäst av alla de alternativ som räknats upp här - skulle du våga köpa den, eller skulle du lita på vad ” de som vet bäst” sa på forumet, - att klass D inte kan vara bra i de billiga prisklasserna ?
Kanske lite av alla tre alternativ?

Nu så är känslan att om jag hypotetiskt hittar en sådan där benchmark för 10k så köper jag den och testar. Om jag inte är nöjd så bör den vara lättsåld utan förlust senare.
Det här vem man bör lyssna på är svårt men jag tar gärna in input även om det nu fortfarande är jag som gör det sista avgörande beslutet. Har rätt stor respekt för många här men att blint tro på allt som sägs på internet är jag förbi som tur var.
Jag gillar klass D men en känsla jag har är att jag inte vill ha det till topparna. Om än att mina egna tester har motbevisat mig själv och att det nog skulle gå jättebra. Önskan är dock att ha ljudkvalité i klass med den yamaha dsp-1000 jag haft tidigare fast i mindre format och inte 20kg.
Just nu är jag sugen på audiogd-steget även om jag inte vet någonting om det riktigt. Det ligger i prisklassen jag tänkt och ser välbyggt ut. De recensioner jag sett är nästan alla positiva. Hoppas på black-någonting-rea på audiophonics.
Jag vet att klass D är bra om det är rätt gjort. Haft lite billigare som haft högt brusgolv och konstiga tjut och klick. Inget som xtzan lider av så den känns som en väldigt bra avvägning i pris/prestanda. Jag tycker om variation för mycket så det skulle kännas väldigt tråkigt att ha två likadana dock. Jag äger 8 kaffekoppar och alla är olika. Väldigt kul att se vilken kopp folk tar när de är på besök.
Purifistegen verkar intressanta men de får gärna bli billigare innan jag ger mig på det. Till stor del så lever man ju i sin egen illusion vilket gör att många alternativ kan vara godtyckliga.
Tack för input!
Vad jag förstått av tråden så finns det inte jättemycket i halvbredd så jag får nog nöja mig med de alternativ som redan hittats.