Slutsteg i halvbredd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Slutsteg i halvbredd

Inläggav Tangband » 2020-11-11 19:07

gflar skrev:Ja, det såg inge vidare ut :( Men det va snyggt 8)

Nuprime har ju några klass D i mindre format. Men vet inte hur dom mäter heller.

Ice Power, Hypex, tpa 32xx är ofta bra grejor som rätt implementerade låter jättebra.
Vet inte om Nuprime kör med nån av dessa.

Övriga klass D ( det finns ju många ) bör man kanske lyssna till och utvärdera noggrant innan köp.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-11-11 19:30

dewpo skrev:
Emrik skrev:
dewpo skrev:Jag funderar själv på denna, Men jag vet inte mycket om den tyvärr :|
https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifier/ipar-1023b-power-amplifier-class-a-b-lm317-2x50w-8-ohm-p-13076.html
[ Bild ]

Också spännande men som sagt så hade det varit kul att veta lite mer. Köp en och prova åt mig!

8O Jag som hade hoppats på det omvända :twisted:

Frisk skrev:
dewpo skrev:Det var just det jag vill komma fram till, Att dagens lagstiftning är ganska tandlös.
Många produkter med giltig märkning uppfyller inte de heller kraven, I vart fall så har jag fått den uppfattningen.

Jag håller nog inte riktigt med, det är kostsamt att sätta stämpeln på en produkt som inte uppfyller kraven. Att det sänds från "anonyma" säljare direkt från Kina är kanske en sak, men produkter som säljs i butiker inom EU förväntar jag mig följer reglerna bättre. Sen tycker jag det är en ganska tydlig trend just nu, framförallt inom klassD-förstärkarna att sälja lösa moduler och på så sätt inte sälja en produkt utan komponenter som inte kräver tester.

dewpo skrev:
Inte kan det väl krävas en ny testning varje gång man ändrar designen på frontplåten?

Nä, inte för att ändra designen på frontplåten men för att ändra ingående komponenter och definitivt kabeldragning ferriter etc. mer än en gång har man räddat en produkt som inte klarat EMC-tester med en ferrit på rätt ställe, då finns ju också kravet att den sitter där på produkten även i framtiden. Ändras kablar och mekanik invändigt krävs nya tester. Är produkten avsedd att användas med vanlig strömkabel och högtalarkablar är det ju också så den ska testas, inte sällan skapar anslutna kablar problem och kan där kräva ferriter eller annat, varav det också är bra att veta hur produkten var testad vid godkännandet. Det skulle inte förvåna mig om man i många fall testat med kortsluten insignal/lågnivå och terminering direkt på högtalarutgången, utan kablar etc. Men det kan nog vara ganska lika oavsett tillverkare. Även ytbehandlingen av frontplåten kan definitivt ha stor påverkan. Vet en produkt med eloxiderade aluminium-plåtar som hade väldiga problem med EMC-testerna. Trots att produkten såg tämligen tät ut och hade heltäckande aluminum-låda isolerade den eloxiderade aluminiumen så bra att lådan inte alls blev så homogen som den såg ut, om jag minns rätt åtgärdades hela problemet med ny ytbehandling och några taggbrickor, så nog är lådan en viktig del av produkten. Detta är enligt mitt minne, som definitivt kan svika, det var inte en produkt jag vad speciellt inblandad i utvecklingen av och dessutom ganska många år sedan. Men att byta frontplåt kan vara skillnaden mellan att klara ett typprov eller ej.

Sitter just nu med en produkt där vi bytt en IC, ändrat lite routing på en del av kretskorten och pga det behöver göra fullständiga typprov på hela system.

Det låter dyrt, Jag antar att det blir konsumenterna som i slutändan får stå för notan :( Och att den blir ganska fet, Speciellt på produkter som går korta serier?

Det blir det säkert. En produkt som ingår i infrastruktur, men är väl ändå slutkonsument som får betala på ett eller annat sätt. Går ändå i hyfsad volym, eller hur man ser det. Jämfört med mobiltelefoner är det väl prototypvolymer. Samtidigt kräver kunderna i vissa fall typtestrapporter som är max ett par år gamla. Men är ju kraven, ändrar man layout eller egentligen ens byter konfiguration på en FPGA eller program i en microkontroller är det ju i princip omöjligt att säga om produkten fortfarande uppfyller kraven, sen är det väl en avvägning om man törs fortsätta sälja utan att testa om.

Edit: ursäkta mycket OT, men jag tycker det är ett spännande område. Jag får också för mig det är en oroande utveckling med alla dessa switchade apparater med relativt stora strömmar som säljs otestade i form av moduler att bara koppla ihop helt utan ordentliga instruktioner kring kabeldragningar jordningar skärmning av lådor etc. med lite tur en ok produkt, med otur sitter man i stora fält eller skickar ut skräp på elnätet för sina grannar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-11-11 20:11

Frisk skrev:
dewpo skrev:Det låter dyrt, Jag antar att det blir konsumenterna som i slutändan får stå för notan :( Och att den blir ganska fet, Speciellt på produkter som går korta serier?

Det blir det säkert. En produkt som ingår i infrastruktur, men är väl ändå slutkonsument som får betala på ett eller annat sätt. Går ändå i hyfsad volym, eller hur man ser det. Jämfört med mobiltelefoner är det väl prototypvolymer. Samtidigt kräver kunderna i vissa fall typtestrapporter som är max ett par år gamla. Men är ju kraven, ändrar man layout eller egentligen ens byter konfiguration på en FPGA eller program i en microkontroller är det ju i princip omöjligt att säga om produkten fortfarande uppfyller kraven, sen är det väl en avvägning om man törs fortsätta sälja utan att testa om.

En produkt som ingår i infrastruktur tycker i och för sig jag också att det är viktigt att den är vältestad.
Och sen så görs det antagligen ändock ett relativt rikligt antal likadana, Samt att det är många konsumenter som delar kostnaden broderligt.

Men när det gäller konsument produkter så gillar jag inte den likriktning det blir när produkter måste gå hemskt långa serier för att bära sig.
Något sånt här =>
Bild
eller rysk valfrihet =>
Valfrihet.png
Valfrihet.png (114.25 KiB) Visad 4227 gånger

Är höjden av andefattighet enligt mig, Och jag kan inte förstå något annat än att det är så världen kommer se ut så om det blir extremt dyrt och komplicerat att ändra på produkter?
Men jag har antagligen fel det är antagligen möjligt att kombinera ett mångfacetterat brett utbud med rigorös kontroll och säkerhet?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2020-11-11 22:01

Fan, Skulle precis skriva till rotelsnubben. Oh well.. de fick nog ett fint hem.

Tangband skrev:De råd som ges här är trots allt råd som de flesta inte ens testat , än mindre lyssnat till med just dina högtalare.

Helt sant och jag har förståelse för det. Men alltid kul att höra lite kvalificerade gissningar eller tips om underliga produkter man inte tänkt sig :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-11-11 22:46

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-11-12 13:24

Jag röstar på Benchmark AHB+.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-12 14:11

AndersP skrev:Jag röstar på Benchmark AHB+.

Var får du tag på en sån under 10000:- ? :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-12 15:48

Ja skicka genast länk så jag kan köpa!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-11-12 17:11

Ursäkta. Jag tycks ha missat prisgränsen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-12 18:16

Kostar under 10000?

(Dollar!)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-12 19:23

jonasp skrev:Kostar under 10000?

(Dollar!)

Aha det var ju billigt 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-12 22:03

Vincent ska väl låta bra?

https://www.hifikit.se/sp-997.html#horizontalTab2

edit: annars vinner ju cyrus på utseendet. Väldigt snygga. Häftigt också att de aldrig ändrat på designen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2020-11-13 18:47

Tack för alla tips!

AndersP skrev:Ursäkta. Jag tycks ha missat prisgränsen.

äsch prisgränsen tänkte jag mer för mig själv men tråden kan gärna fyllas med dyrare saker om någon annan bättre ställd också söker steg i halvbredd :) Vad jag lärt mig nu är att jag köper en Benchmark AHB+ direkt om jag hittar den för 10 000.

dewpo skrev:Denna finns med eller utan volymkontroll

Ser ju jättespännande ut! Dock så tänker jag mig att i den prisklassen så borde väl emotivan jag redan har stå sig bra?

Kraniet skrev:Vincent, cyrus

Vincent är nog bra men rätt fula. Cyrus rena slutsteg verkar lite ovanliga men helt klart intressant tror jag om man hittar en för rätt pris.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-13 19:24

Emrik skrev:Tack för alla tips!

äsch prisgränsen tänkte jag mer för mig själv men tråden kan gärna fyllas med dyrare saker om någon annan bättre ställd också söker steg i halvbredd :) Vad jag lärt mig nu är att jag köper en Benchmark AHB+ direkt om jag hittar den för 10 000.

Ser ju jättespännande ut! Dock så tänker jag mig att i den prisklassen så borde väl emotivan jag redan har stå sig bra?

Vincent är nog bra men rätt fula. Cyrus rena slutsteg verkar lite ovanliga men helt klart intressant tror jag om man hittar en för rätt pris.

Kul tråd. Jag tror många vill ha ett slutsteg som låter bra som inte tar så stor plats.

Filosofisk fråga : - varför skulle du köpa en Benchmark AHB+ direkt om du hittade den för 10000:- ?
Om du samtidigt hittade en förstärkare som du tyckte lät bättre för 5000 :- ? Varför köpa Benchmarken då ?

Jag kan tänka mig följande skäl:

1. Status - Benchmark är ju bra sägs det , kanske bäst ?
2. Du vill ha något som mätmässigt är bäst - punkt ! Ljudet kommer i andra hand i viktighet.
3. Du köper Benchmark för att nån auktoritet sagt det på forumet.

Nr 3 tror jag att du är för smart för att följa.

Filosofisk fråga till dig : om det skulle visa sig att en klass D förstärkare för 2000 :- spelar allra bäst av alla de alternativ som räknats upp här - skulle du våga köpa den, eller skulle du lita på vad ” de som vet bäst” sa på forumet, - att klass D inte kan vara bra i de billiga prisklasserna ?

Den här frågan kanske jag ställer till alla de som medverkar i tråden :wink:

Jag länkar till denna klassiker inom hifi :

http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-11-13 19:47

Tangband skrev:
Emrik skrev:Tack för alla tips!

Kul tråd. Jag tror många vill ha ett slutsteg som låter bra som inte tar så stor plats.

Filosofisk fråga : - varför skulle du köpa en Benchmark AHB+ direkt om du hittade den för 10000:- ?
Om du samtidigt hittade en förstärkare som du tyckte lät bättre för 5000 :- ? Varför köpa Benchmarken då ?

2. Du vill ha något som mätmässigt är bäst - punkt ! Ljudet kommer i andra hand i viktighet.

Filosofisk fråga till dig : om det skulle visa sig att en klass D förstärkare för 2000 :- spelar allra bäst av alla de alternativ som räknats upp här - skulle du våga köpa den, eller skulle du lita på vad ” de som vet bäst” sa på forumet, - att klass D inte kan vara bra i de billiga prisklasserna ?

Den här frågan kanske jag ställer till alla de som medverkar i tråden :wink:

Jag länkar till denna klassiker inom hifi :

http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

För att tjata samma fråga om och om igen, var hittar du ett klass-D-steg i den prisklassen? Då avser jag en produkt, inget eget plockihop utan krav på efterlevnad av standarder och säkerhetskrav. Jag letade lite innan jag köpte steg till mina basmoduler men hittade inget.
Sen är det ju uppenbart att klass D, framförallt med switchade nätdelar har "fördelar" beträffande pris.
Låg vikt, slipper både straffskatter baserat på vikt och länge transportkostnsder. Enklare mekanik, minskad vikt kräver mindre av chassie och transportskydd. Färre dyra komponenter, tunga trafo med mycket dyr koppar och tunga kostsamma kylflänsar. Dessutom låga utvecklingskostnader i många fall då de byggs kring en färdig kretslösning som sköter intelligensen.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-11-13 20:27

shifts skrev:
MorganM skrev:Holographic amp sixteen är min nya favorit.

Var tvungen att kolla hemsidan igen, men den är fortfarande endast fullbredd. ;)

Skicka en fråga till Holographic om en specialbyggd i halvbredd. Lådor har de (som kanske passar) och min gissning är att innanmätet får plats.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-14 11:24

Frisk skrev:För att tjata samma fråga om och om igen, var hittar du ett klass-D-steg i den prisklassen? Då avser jag en produkt, inget eget plockihop utan krav på efterlevnad av standarder och säkerhetskrav. Jag letade lite innan jag köpte steg till mina basmoduler men hittade inget.
Sen är det ju uppenbart att klass D, framförallt med switchade nätdelar har "fördelar" beträffande pris.
Låg vikt, slipper både straffskatter baserat på vikt och länge transportkostnsder. Enklare mekanik, minskad vikt kräver mindre av chassie och transportskydd. Färre dyra komponenter, tunga trafo med mycket dyr koppar och tunga kostsamma kylflänsar. Dessutom låga utvecklingskostnader i många fall då de byggs kring en färdig kretslösning som sköter intelligensen.

Möjligen kan man lägga till kundsupport och servicebehov. Vem ska jag vända mig till när produkten/tillverkaren kanske inte kan tillhandahålla en servicemanual eller ens ett kretsschema? Finns det ens en gällande adress till producenten bakom alla dessa Kina-tillverkade klass D-steg?

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2020-11-17 12:41

Tangband skrev:Filosofisk fråga : - varför skulle du köpa en Benchmark AHB+ direkt om du hittade den för 10000:- ?

Kanske lite av alla tre alternativ? :) Nu så är känslan att om jag hypotetiskt hittar en sådan där benchmark för 10k så köper jag den och testar. Om jag inte är nöjd så bör den vara lättsåld utan förlust senare.
Det här vem man bör lyssna på är svårt men jag tar gärna in input även om det nu fortfarande är jag som gör det sista avgörande beslutet. Har rätt stor respekt för många här men att blint tro på allt som sägs på internet är jag förbi som tur var.

Jag gillar klass D men en känsla jag har är att jag inte vill ha det till topparna. Om än att mina egna tester har motbevisat mig själv och att det nog skulle gå jättebra. Önskan är dock att ha ljudkvalité i klass med den yamaha dsp-1000 jag haft tidigare fast i mindre format och inte 20kg.
Just nu är jag sugen på audiogd-steget även om jag inte vet någonting om det riktigt. Det ligger i prisklassen jag tänkt och ser välbyggt ut. De recensioner jag sett är nästan alla positiva. Hoppas på black-någonting-rea på audiophonics.

Jag vet att klass D är bra om det är rätt gjort. Haft lite billigare som haft högt brusgolv och konstiga tjut och klick. Inget som xtzan lider av så den känns som en väldigt bra avvägning i pris/prestanda. Jag tycker om variation för mycket så det skulle kännas väldigt tråkigt att ha två likadana dock. Jag äger 8 kaffekoppar och alla är olika. Väldigt kul att se vilken kopp folk tar när de är på besök.
Purifistegen verkar intressanta men de får gärna bli billigare innan jag ger mig på det. Till stor del så lever man ju i sin egen illusion vilket gör att många alternativ kan vara godtyckliga.

Tack för input!

Vad jag förstått av tråden så finns det inte jättemycket i halvbredd så jag får nog nöja mig med de alternativ som redan hittats.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-17 16:37

Emrik skrev:Vad jag förstått av tråden så finns det inte jättemycket i halvbredd så jag får nog nöja mig med de alternativ som redan hittats.

Har jag missat något? Jag har inte sett Sentec PA-9 som förslag, iofs finns de bara begagnade men de låter bra och bör vara hffsat billiga. Fast de är ju monosteg förstås...

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-17 16:43

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2020-11-18 00:23

Bill50x skrev:
Emrik skrev:Vad jag förstått av tråden så finns det inte jättemycket i halvbredd så jag får nog nöja mig med de alternativ som redan hittats.

Har jag missat något? Jag har inte sett Sentec PA-9 som förslag, iofs finns de bara begagnade men de låter bra och bör vara hffsat billiga. Fast de är ju monosteg förstås...

[ Bild ]

/ B

Ja det där är ju fina grejer! Bra förslag. Gäller bara att komma över som du sa. Staplar alla saker så att det är flera gör egentligen inget.
Håller ögonen på begagnatmarknaden efter allt möjligt.

Baffel skrev:Hörde jag billigt ....

https://hifitorget.se/visa_annons.php/g ... 113711.htm

Absolut bra pris. Lite för stor bara kan jag tycka. Tack hur som :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-19 12:35

Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2020-11-19 20:09

FBK skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/nuprime_sta_9_nyskick_113938.htm

Jag högg till på nuprimen! Får se hur den står sig :) Tackar

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-19 23:25

Då får vi hoppas att det ljudliga uppfyller dina krav :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-20 10:04

Hittas ett sådant så är det bra att slå till, då det är riktigt bra och snyggt som du skriver DVD-ai :P Men i princip allt ifrån den tiden när Meridian de hade det utseendet är bra grejer. Jag har själv ägt 502 försteget när jag bara körde 2-kanal.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-11-23 10:43

Emrik, sälj nuprime!Här har du steget, du lär inte ångra detta byte :P https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 114327.htm

Föregående

Återgå till Köpråd