Ted_B skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.
Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/
Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.
Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.
Ok, så en bra dac är grundtipset då, och behåll chromecasten, om jag nu har förstått det mesta rätt här. En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt. När det gäller budget så tycker jag att allt över 10 000 totalt är för mycket, då jag inte tror att mer pengar än så kan tillföra något kvalitetsmässigt i det här fallet. Speciellt inte om jag "bara" ska ha en dac. Får gärna kosta betydligt mindre. Ber om ursäkt för otydligheten i början om pengar jag är beredd att lägga, borde ha gjort det.

För övrigt kan jag tänka mig att köra Tidal eller annan tjänst om det kan bli hörbar skillnad mot Spottan, men först bör jag kanske uppgradera med ny dac innan jag testar?