Streamer av god klass

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Streamer av god klass

Inläggav eljulio » 2021-01-04 05:24

Ted_B skrev:
Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.

Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.

Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.

Ok, så en bra dac är grundtipset då, och behåll chromecasten, om jag nu har förstått det mesta rätt här. En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt. När det gäller budget så tycker jag att allt över 10 000 totalt är för mycket, då jag inte tror att mer pengar än så kan tillföra något kvalitetsmässigt i det här fallet. Speciellt inte om jag "bara" ska ha en dac. Får gärna kosta betydligt mindre. Ber om ursäkt för otydligheten i början om pengar jag är beredd att lägga, borde ha gjort det. :oops: :cry:

För övrigt kan jag tänka mig att köra Tidal eller annan tjänst om det kan bli hörbar skillnad mot Spottan, men först bör jag kanske uppgradera med ny dac innan jag testar?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 07:38

eljulio skrev:En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt.

Alla streamers är datorer. En Raspberry Pi är pytteliten och fläktlös så det går jättebra i lyssningsrummet. Eventuell musikserver kan stå var som helst i huset.

Ett förslag är att köpa en modern DAC med bra USB som du kopplar till en Raspberry Pi 4 och Chromecast via Toslink så kan du välxa mellan två lösningar. Med ett extra SD-kort till RPi:n kan du enkelt prova olika mjukvaror. RPi4:an är billig.

Tids nog vet du vad du vill ha av en streamer.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-04 08:11

pLudio skrev:

Alla streamers är datorer.

Ja precis.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM

Inläggav JM » 2021-01-04 09:15

Jag föredrar att fjärrstyra en dator fast kopplad till anläggningen än att sända allt ljuddata trådlöst? På detta sätt har jag koll på alla bitar.
Streamers verkar helt onödiga, potentiellt ljudförstörande och trasslar bara till tillvaron till ett högt pris.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 09:32

JM skrev:Jag föredrar att fjärrstyra en dator fast kopplad till anläggningen än att sända allt ljuddata trådlöst? På detta sätt har jag koll på alla bitar.

Du tappar inga bitar i etern.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 09:55

eljulio skrev:
Ted_B skrev:
Tangband skrev:
Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.

Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.

Ok, så en bra dac är grundtipset då, och behåll chromecasten, om jag nu har förstått det mesta rätt här. En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt. När det gäller budget så tycker jag att allt över 10 000 totalt är för mycket, då jag inte tror att mer pengar än så kan tillföra något kvalitetsmässigt i det här fallet. Speciellt inte om jag "bara" ska ha en dac. Får gärna kosta betydligt mindre. Ber om ursäkt för otydligheten i början om pengar jag är beredd att lägga, borde ha gjort det. :oops: :cry:

För övrigt kan jag tänka mig att köra Tidal eller annan tjänst om det kan bli hörbar skillnad mot Spottan, men först bör jag kanske uppgradera med ny dac innan jag testar?

Men vad är du ute efter om du ska köra Spotify? En dator , vilken som helst , som är uppkopplad på nätet liggandes vid ditt spelverk ihop med en bra DAC med fjärr för att ändra volymen . Tex denna
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14486.html
Som fått bra recensioner ,så har du ju en smidig lösning . Nya låtar i Spotify byter du ju på en annan dator . Eller ni , vet inte hur många som kan vara uppkopplade på Spotify samtidigt . Smidigt , enkelt och bra. Har väldigt svårt tänka mig att man skulle höra så stor skillnad, om ens någon , med någon annan lösning när man kör Spotify . Det oavsett pengar . Och med höra menar jag om det gjorts seriösa , vettiga BLINDTESTER . Det är det enda som skulle övertyga mig i alla fall. Inte tal om bits och rates , tåtar eller optiskt osv.

Jag tycker du ska göra så här:

Om du kan låna . Billigaste tex det jag nämnt ovan jämfört med en lösning för 10 000 kr. Du ska veta på detta forum är det som afrodisiakum att nämna blidtest och Peters högtalare . Vem vet pga av det kanske du kan låna av forumister här som är nyfikna på vad du skulle komma fram till för resultat. En tanke bara . :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-04 10:28

Nu är du där jag anade att du skulle hamna, råd från alla håll och kanter med anekdotisk bevisföring som grund. :mrgreen:
Förstår att mina förslag hamnade utanför din budget, men jag har lyssnat på dem alla.
En streamer som har riktigt gott rykte i billigare klass är raspberry pi. Den och en bra och välrenommerad dac, gärna begagnad som Chord 2 Qute, Qutest (för dyr kanske?), Benchmark dac 2 så är du hemma.
Nu när du skaffat dig högtalare med potential att avslöja det mesta av god upplösning i den tidigare kedjan så är det rimligt att du förbättrar den delen också. Spotify är också en svag länk, välj hellre egna CD som du rippar eller andra förlustfria format som Tidal t ex.
Säkert kan någon forummedlem låna ut en Rasperry så att du får prova, och kanske en dac. Var bor du?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 10:51

Ted_B skrev:
eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering! :D

Allt gott!

Som tidigare sagts, köp en bra dac, ny eller begagnad, och koppla chromecasten optiskt till den.
Det blir bra resultat för rimliga pengar.

Du är då fast vid spdif protokollet dessutom med optisk kontakt, inte nog med det , - du måste även skaffa ett ROON abonnemang för att inte chromecasten ska förstöra musiken totalt.

Rasberry pi som digital drive med en bra dac är ett betydligt bättre förslag. Men du bör tappa signalen från pajen via asynkron USB.
...Eller en bärbar dator med focusrite 2i2 med usb kabel och ASIO , även om sladden irriterar.

Läs gärna Molt för att se vilka dacar som inte detekterats. Det är inte många.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-04 11:01

Vadå "dessutom optisk kontakt" - det finns ingen nackdel med toslink (eller annan optisk överföring) jämfört med kopparkabel.
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 11:06

Morello skrev:Vadå "dessutom optisk kontakt" - det finns ingen nackdel med toslink (eller annan optisk överföring) jämfört med kopparkabel.

Nej, men toslink är en defakto spdif och underlägset asynkron data förbindelse via USB med ASIO.
Tyvärr har de flesta streamers ingen USB utgång , men datorer och professionella ljudkort har det.
Ska man streama ljud anser jag att allt bör vara inbyggt i apparaten så man slipper spdif.

Jag fick mig en öron-öppnare för tre veckor sedan då jag fick höra hur bra dator - asynkron USB/ASIO - focusrite 2i2 kunde låta i en mycket påkostad anläggning.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 11:12

Tangband skrev:
Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?

Ger uselt resultat med chromecast både digitalt och analogt.
Test finns på audiosciencereview.
ROON fungerar felfritt

Jag letade upp recensionen som du tog bilden från:
Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tput.4544/

Vad som alltså låter kasst är när man Cast:ar från webbläsaren Google Chrome till Chromecasten för den drar ned kvalitén på ljudet. Det är inte relevant för Spotify Connect vad jag kan se.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-04 11:17

Tangband skrev:
Morello skrev:Vadå "dessutom optisk kontakt" - det finns ingen nackdel med toslink (eller annan optisk överföring) jämfört med kopparkabel.

Nej, men toslink är en defakto spdif och underlägset asynkron data förbindelse via USB med ASIO.
Tyvärr har de flesta streamers ingen USB utgång , men datorer och professionella ljudkort har det.
Ska man streama ljud anser jag att allt bör vara inbyggt i apparaten så man slipper spdif.

Jag fick mig en öron-öppnare för tre veckor sedan då jag fick höra hur bra dator - asynkron USB/ASIO - focusrite 2i2 kunde låta i en mycket påkostad anläggning.

Mja, det är inget fel med SPDIF (optisk eller över koax) - givet att saker är korrekt implementerade.

Men har Focusrite 2i2 asynkron USB-mottagare? Jag har en sådan (focusrite) vilken jag nyttjar jämte mikrofon för akustiska mätningar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-04 11:21

Precis som redan nämnts så är det alltid tal om en form av dator när det ska streamas. Hur får du nu Spotify till din Chromecast Audio? Mobil, surfplatta etc. är också datorer!

Tangband skrev:

Plockar du någon av dessa som USB? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Freedom/

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-04 11:34

Varför köpa både en streamer och en dac?
Prova med t ex en Topping d50 eller e30 optiskt kopplad till chromecasten, det blir ju en högst rimlig kostnad, använd mobilen för att styra Spotify/Tidal.
Utvärdera hur du tycker det låter och gå vidare därifrån om du inte är nöjd, tänk dock på att vi är ett flertal här som inte riktigt tycker att Spotify räcker till, det är något som inte låter bra med Spotify, Tidal brukar få bättre omdöme.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-04 12:32

Känns som att vettigast att börja med är en DAC av god kvalitet och koppla in min befintliga chromecast i den. Sen streama som vanligt via telefonen. Nästa steg är väl sen att prova Tidal loseless och detektera eventuella skillnader.

Var jag bor? En bit utanför Kalmar.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-04 12:34

Denna var det ju bra pris på. Finns det lika bra alternativ tro som kan beställas från svenska handlare? Vilka krav ska man ställa på en DAC?

BosseS

Inläggav BosseS » 2021-01-04 12:58

Ted_B skrev:Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.

För Spotify tycker jag den fungerar utmärkt. Den kopplar snabbt upp sig vid uppstart och är stabil.
Ta även emot bluetooth och nät för uppspelning från disk och annat.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-04 13:08

Tangband skrev:

Synkron överföring och därmed klockning styrd från datorn är jag tveksam till. Det blir alltid en kompromiss. Asynkront bör det vara om jag skall känna mig helt trygg.

BTW; Det verkar inte helt simpelt att använda asynkron avspelning generellt från dator (varianter på ljuddistribution i PC-miljö). Det är inte generellt kompatibelt med alla program, t.ex. Spotify etc... Med generiska uppspelningsprogram (i dator) tvingas väl drivrutinen till USB-DAC:en att hänga på Kernel-ljudet trots att man har en "asynkron" överföring av ljuddata?

Focusrites billigare serie är förvisso inte dåliga, men inte direkt stat-of-the-art heller. Har man den slutgiltiga lösningen i högtalaränden har jag svårt att förstå varför man skall nöja sig med ganska bra i signakälleänden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2021-01-04 14:31

Det finns mycket skrivet om Rpi:s dåliga USB- överföring. Detta är vad jag förstår orsaken till att man kompletterar med en HAT från t.ex Allo https://allo.com/ vilket jag gjort. Min Rpi2+ Allo Digione fungerar utmärkt, kontrolleras enkelt via platta/telefon. Jag tycker denna lösning är riktigt smutt och enligt tester t.ex https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-allo-digione-rpi-s-pdif.5418/ så är det en bra implementering. Andra lösningar inkluderar DAC till ett lägre pris t.ex. https://allo.com/sparky/boss-dac.html, men denna kan inte jämföras med min Bremen Licence No1 8)
Sprudel skriver:
Säkert kan någon forummedlem låna ut en Rasperry så att du får prova, och kanske en dac. Var bor du?

Skicka PM till mig om du vill låna någon av dessa....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 14:53

oa51 skrev:Det finns mycket skrivet om Rpi:s dåliga USB- överföring.

Ja, men Raspberry Pi 4 har inte det problemet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-04 14:53

Varför skulle asynkron överföring vara bättre? Hut ska detta påverka ljudet menar ni? Vad finns det för problem med SPDIF som kan lösas med asynkron överföring, anser ni?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 14:54

eljulio skrev:Känns som att vettigast att börja med är en DAC av god kvalitet och koppla in min befintliga chromecast i den. Sen streama som vanligt via telefonen. Nästa steg är väl sen att prova Tidal loseless och detektera eventuella skillnader.

Var jag bor? En bit utanför Kalmar.

Jag tycker nog nästan som sprudel : låna hem lite olika alternativ - hör du ingen skillnad så grattis- det blev billigt och bra. :)

Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.

Såhär ser jittret ut från chromecast med chrome jämfört med focusrite 2i2 .

Ser ni någon skillnad ? Varför i hela friden skulle man vilja koppla in en chromecast i en anläggning där högtalarna kostar 60000:- ?
Senast redigerad av Tangband 2021-01-04 16:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 15:06

120 dagar Tidal Premium/HiFi för 40:-.

Från tråden :
viewtopic.php?f=9&t=71340

Kanske fortfarande är aktuellt , ? Ifall man vill testa på Tidal.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-04 16:20

jonasp skrev:Varför skulle asynkron överföring vara bättre? Hut ska detta påverka ljudet menar ni? Vad finns det för problem med SPDIF som kan lösas med asynkron överföring, anser ni?

Om källans klocka är bättre än en klockan i mottagaren så nej, men vad är sannolikheten att klockan i en dator har lika bra prestanda som en klocklösnimg i en dedicerad (bra) hifi-streamer?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-04 16:25

hcl skrev:Synkron överföring och därmed klockning styrd från datorn är jag tveksam till. Det blir alltid en kompromiss. Asynkront bör det vara om jag skall känna mig helt trygg.

.

Det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att föra ett vetenskapligt samtal när begrepp som "trygg", "tveksam" och "alltid kompromiss"(utan saklig invänding) används.

Faktum är att det går utmärkt bra att implementera klockan på sändarsidan och sedan medelst en faslåst slinga återvinna den på mottagarsidan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-04 17:22

Tangband skrev:Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.

Det behövs nog inte Roon för det, skippa Chrome. Det går numera lika bra trådlöst direkt från t.ex. Tidal eller egna filer från VLC.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2021-01-04 19:04

Tangband skrev:
Jag tycker nog nästan som sprudel : låna hem lite olika alternativ - hör du ingen skillnad så grattis- det blev billigt och bra. :)

Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.

Ser ni någon skillnad ? Varför i hela friden skulle man vilja koppla in en chromecast i en anläggning där högtalarna kostar 60000:- ?

Det är solklart att det inte låter lika bra som du skriver och visar med bilderna.
Däremot är det att man streamar/castar från webbläsaren Chrome som gör att det blir så där kasst. Alltså inte för att det är streamern Chromecast som tar emot det. Kör man Spotify Connect till Chromecasten så är det inte så där illa. Alltså är det rätt hårt att såga Chromecast helt bara för att det blir skit när man castar från webbläsaren Chrome.

Jag fick ett ryck igår och skakade liv i min Raspberry Pi med HifiBerry DAC+ Pro. Relativt smidig lösning för under 1500 om man gillar att pilla och har musik på en NAS eller för den delen musiken på ett USB-minne inkopplat.
Jag drog igång samma musik på Chromecast med Spotify Connect som jag har som FLAC via NAS till RaspberryPi. Drog på mig mina Sennheiser HD600 och växlade mellan källorna. Visst är det skillnad men väldigt marginell. Lite renare och tydligare i hela registret med FLAC via RaspberryPi. Det lär nog mest bero på att Spotify Connect via Chromecast inte kommer upp i 320kbps. Nu ska jag försöka få igång Spotify via RaspberryPi genom Rune Audio. Ofta väger smidigheten med Spotify högre än ljudkvaliteten men det är väl bäst att ha möjlighet till båda.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 19:23

MusicMan skrev:
Tangband skrev:

Det är solklart att det inte låter lika bra som du skriver och visar med bilderna.
Däremot är det att man streamar/castar från webbläsaren Chrome som gör att det blir så där kasst. Alltså inte för att det är streamern Chromecast som tar emot det. Kör man Spotify Connect till Chromecasten så är det inte så där illa. Alltså är det rätt hårt att såga Chromecast helt bara för att det blir skit när man castar från webbläsaren Chrome.

Jag fick ett ryck igår och skakade liv i min Raspberry Pi med HifiBerry DAC+ Pro. Relativt smidig lösning för under 1500 om man gillar att pilla och har musik på en NAS eller för den delen musiken på ett USB-minne inkopplat.
Jag drog igång samma musik på Chromecast med Spotify Connect som jag har som FLAC via NAS till RaspberryPi. Drog på mig mina Sennheiser HD600 och växlade mellan källorna. Visst är det skillnad men väldigt marginell. Lite renare och tydligare i hela registret med FLAC via RaspberryPi. Det lär nog mest bero på att Spotify Connect via Chromecast inte kommer upp i 320kbps. Nu ska jag försöka få igång Spotify via RaspberryPi genom Rune Audio. Ofta väger smidigheten med Spotify högre än ljudkvaliteten men det är väl bäst att ha möjlighet till båda.

Visst har du rätt i mycket av det du skriver, men trådskaparen har ju en väldigt påkostad anläggning som i nuläget är väldigt snedkomponerad där ”vad skit somhelst” ska driva en DAC och att man då ska räkna med bra resultat? Du märker själv att din Rasberry pi låter bättre som digital drive än chromecast då du lyssnar med lurar. Jag kan bara nämna att genom ett par bra högtalare blir skillnaderna ännu större.

Hearing is knowing, så det är nog det bästa förslaget att låna hem lite olika grejor, inte bara utgå från ” sämsta man kan hitta ”.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 19:27

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.

Det behövs nog inte Roon för det, skippa Chrome. Det går numera lika bra trådlöst direkt från t.ex. Tidal eller egna filer från VLC.

Är du helt säker på det ? Vem vet vad som hänt med firmware osv för chromecasten sedan audiosciencereview-testen?
Jag tycker själv det ser ut som ett solklart fall att chromecast struntar i ljudkvalitet, eftersom det inte fungerar med chrome.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 19:30

Är det bara jag och Morello som spelar CD-skivor på det här forumet :?: :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd