Integrera en subwoofer med Guru Junior

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Baffel » 2021-04-22 14:31

Du har ett lyssningsrum på 31,5 kvadrat. Vill ned till 30Hz. Frun lite kinkig på utseende sub. Varför inte köra soffsubkonceptet rakt av? Om det går. Vill du inte bygga sub så köp de övriga delarna i den lösningen eljulio har plus en lagom stor estetiskt tilltalande sub. Mycket prisvärda grejer. :)

viewtopic.php?f=3&t=71680
Senast redigerad av Baffel 2021-04-22 14:33, redigerad totalt 1 gång.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 14:33

Morello skrev:Man kan göra som REL och det är såklart enkelt, men man vinner ingen kapacitet och får därtill en suboptimal integration av sub och huvudhögtalare.

Som sagt, i soffsubtråden finns mer djuplodande inlägg från bland annat i-or och undertecknad.

Där finns också väldigt många djuplodande inlägg om konstruktion av sub skrivna av i-or.

Stark läsrekommendation alltså.

Läser nu :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-22 14:41

Mkt nöje. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-04-22 15:06

Undra just hur länge den här myten med att låta frontarna spela parallellt med subbasar ska leva vidare. Det är ju bara korkat.

Men har man låga krav kan det bli rätt roligt. Kör så på systemet i stugan nu. Ofiltrerade frontar, sub+front inställning och baslådorna delade vid 100 Hz. Blir en jävla oumph i midbasen :D

edit: Tänk också på att baslåda och frontar bör ha samma typ av låda. Dvs är frontarna basreflex bör baslådan också va det och vise versa. Annars har de olika fas och kommer inte summera korrekt.
Basreflexen i frontarna bör då lämpligen stoppas igen ifall baslådan är sluten.
Mvh
Magnus

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 15:16

En sista fråga bara:

Om jag skulle använda delningsfiltret i min förstärkare så får jag ansluta lågnivåkabeln till subbens LFE-ingång. Således bypassas subbens lågpassfilter. Men övriga funktioner i subens eventuella inbyggda DSP, såsom rumskorrigerig med ARC, EQ, osv bör väl ändå gå att använda? Att signalen först processas i min förstärkare där jag kan ställa tonkontroller och crossover, och att low-pass-signalen därefter processas en gång till i subbens DSP är väl inte optimalt kanske, men ser ni några uppenbara problem med det? Är det i mitt fall bättre att att använda en woofer utan DSP och låta förstärkaren sköra basmanageringen helt själv (vilket i princip bara är gemensam low/high pass crossover)?

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 15:38

Kraniet skrev:edit: Tänk också på att baslåda och frontar bör ha samma typ av låda. Dvs är frontarna basreflex bör baslådan också va det och vise versa. Annars har de olika fas och kommer inte summera korrekt.
Basreflexen i frontarna bör då lämpligen stoppas igen ifall baslådan är sluten.

Med 360 graders faskontroll på subben kan man iofs justera för det problemet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-22 15:58

Som sagt, för en lyckad integration behöver du ett låg- och högpassfilter med en delningsfrekvens i korkarna av 70-120 Hz. Flankdämpningen bör vara cirka 24 dB/oktav.
-Innehar F-skattsedel-

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 16:18

Morello skrev:Som sagt, för en lyckad integration behöver du ett låg- och högpassfilter med en delningsfrekvens i korkarna av 70-120 Hz. Flankdämpningen bör vara cirka 24 dB/oktav.

Och om jag har det så är det inget problem att köra lågpasssignalen genom en inbyggd dsp i suben, för EQ, rumskorrigering, etc?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-04-22 16:20

Svar nej.
-Innehar F-skattsedel-

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 16:31

Morello skrev:Svar nej.

Ok, eftersom Sonos inte specar sitt filter så kan jag bara gissa att dom följer standard och kör på Fourth Order (24dB/oktav), eller möjligtvis Third Order (18dB/oktav) flankdämpning. Men då är frågan varför det låter så jäkla dåligt för mig. :D Och då måste väl svaret vara dålig rumsakustik, fas-mismatch mellan sub och frontar, osv. Som jag teoretiskt sett skulle kunna lösa med DSP i subben. Jag har inte riktigt tid/ork att bygga min egen sub, inte just nu i alla fall. Men jag ska nog försöka låna hem en Dynamo 800x, eller köpa på öppet köp, och testa med. Tack för alla svar, man lär sig mycket på det här forumet!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-22 16:38

Känner du för det så skissa upp ditt rum , ta lite foton och lägg ut så kan väl någon kunnig göra en snabb överblick över hur ditt rum, möbler , mattor , hyllor osv i dagsläget lämpar sig för bra ljudåtergivning.

Får du en anledning till att städa vardagsrummet med. :mrgreen:

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 17:14

Baffel skrev:Känner du för det så skissa upp ditt rum , ta lite foton och lägg ut så kan väl någon kunnig göra en snabb överblick över hur ditt rum, möbler , mattor , hyllor osv i dagsläget lämpar sig för bra ljudåtergivning.

Får du en anledning till att städa vardagsrummet med. :mrgreen:

Problemet är väl att det är ett vardagsrum där jag inte har självbestämmanderätt. Jag har ett dedikerat ljud/bildrum i källaren där jag kan göra vad jag vill, men det kommer aldrig tillåtas basfällor och absorbenter i vardagsrummet, så mycket kan jag säga. Som ni ser på bilderna är högtalarna placerade för högt upp och jag har ingen toe-in pga att lyssningspositon varierar (ofta är det ståendes lyssning som gäller). Rummet är avlångt och soff/tv-delen används sällan för musiklyssning, utan det är den främre halvan som är viktigast.

175520654_1204249616702933_8438377102358323176_n.jpg
175520654_1204249616702933_8438377102358323176_n.jpg (224.83 KiB) Visad 2233 gånger

175934666_311420490340976_3128540370470053008_n.jpg
175934666_311420490340976_3128540370470053008_n.jpg (112.34 KiB) Visad 2233 gånger

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 17:30

Fotat från soffan:

175544731_566279807684093_5805282977811386388_n.jpg
175544731_566279807684093_5805282977811386388_n.jpg (99.63 KiB) Visad 2228 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-22 17:38

bjornw skrev:. Jag har inte riktigt tid/ork att bygga min egen sub, inte just nu i alla fall.

Men soffa har du i rummet ser jag. Anlita någon snickare som smäller ihop soffsubben? Det lär nog inte vara allt för dyrt. :)

Problemet är väl att det är ett vardagsrum där jag inte har självbestämmanderätt.

Måhända att du inte har, men kan du inte få det för platsen under soffan? :mrgreen: OM just den eljulios, eller rättare sagt I-ors konstruktion av soffsub skulle vara lämplig för dig? Storlek och där den sen skulle vara placerad? Det får kanske herr konstruktör av densamma ge sin syn på. :)

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 17:53

Baffel skrev: Måhända att du inte har, men kan du inte få det för platsen under soffan? :mrgreen: OM just den eljulios, eller rättare sagt I-ors konstruktion av soffsub skulle vara lämplig för dig? Storlek och där den sen skulle vara placerad? Det får kanske herr konstruktör av densamma ge sin syn på. :)

Om jag ska leta problem så blir det en väldigt lång kabel bort till soffan, förbi en dörr dessutom. :?

Jag hade faktiskt en trådlös sub från Sonos under soffan förut, men jag var rädd att den skulle smashas av dammsugaren, så den fick flyttas. Den är numera gömd i hörnet till vänster om teven och används alltså enbart till tv-setupen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-22 18:09

Okej ska väl inte tjata hål i huvudet på dig gällande soffsubben , men du kan ju dra kablar bakom golvlisterna eller köpa tex

Kabelkanal
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000030093
46-353_xl_1.jpg
46-353_xl_1.jpg (20.25 KiB) Visad 2205 gånger

Kabel förbi dörrposter , hmm . Vet ej någon vettig lösning där. Det gällande gömma undan kablarna dvs.

Det är nog mer soffsubben som skadar dammsugaren än tvärt om. . Elementen i I-ors soffsub kommer ju inte dammsugaren åt. :)

Så, nog om soffsub. Nu får du avvakta tips och råd gällande din rumsakustik och möjligheter att förbättra den ( om/ vad som kan vara lämpligt). :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-22 19:31

bjornw skrev:Hej! Jag har ett par Guru Junior i mitt vardagsrum som en del av en multiroomlösning. Dessa drivs av en Sonos Amp (senaste generation, klass D, 125 w RMS). Setupen låter bra för sitt syfte - en lättåtkomlig vardagsstereo för hela familjen. HiFi-ambitionerna är inte jättehöga då jag har ett dedikerat ljud/bild-rum i källaren.

Men nu har jag börjat leka med tanken på att skaffa en subwoofer för att få lite mer botten. Jag är alltså inte ute efter att kunna spela avgrundsdjupt eller ens särskilt högt och jag lyssnar företrädesvis på rock och jazz. Det jag är ute efter är att se om jag kan få ett fylligare ljud med subwoofer (plus att det är en bra ursäkt för att få köpa en ny leksak). Sonosförstärkaren har en sub-utgång och inbyggt low/high pass filter med justerbar crossover mellan 50 och 110 hz. Jag testade att ansluta en sub från BK Electronics via lågnivå men det blev inte bra. Med delningsfrekevensen satt någonstans runt 75 hz integrerade den "bäst", men det lät otroligt mycket bättre utan sub. Jag testade att tweaka positionering, fas och volym, men det blev inte bra hur jag än gjorde. Vad bör vara lämpligt att ställa ett high pass-filter på för Guru Junior? Kanske svårt att svara generellt på eftersom rumsakustiken spelar stor roll... Jag har inte heller hittat något specat frekvensomfång vid -3 db för högtalarna, vilket gör det (i teorin) svårare at konfigurera. Kanske någon som vet?

Därefter lånade jag hem en Rel T5/i från en återförsäljare och anslöt via högnivå. Då började det hända grejer - jag fick till en väldigt bra integration när frontarna spelade full range. Men tyvärr fick jag även brum i subwoofern som jag inte blev av med trots hjälp från Rels support. Jordbrummet lyckades jag eliminera, men så fort förstärkaren skickade signal blev det ett mer högfrekevent brum. Jag tänker att det kanske är ett kompatibilitetsproblem mellan Klass D och klass AB (olika motstånd i high level output/input?) - men det här är enbart gissningar från min sida. När jag istället gick via lågnivå så försvann brummet, men då blev resultatet ungefär som med BK-suben - inte bra alls.

Nu har jag kikat på lite olika subar med klass D-steg och high level inputs och har fastnat lite för Martin Logan Dynamo 800x. En helt annan sorts sub än de Rel gör, med inbyggd DSP, appstyrning och inbyggd Anthen Room Correction. Det verkar vara en riktigt rolig sub som man kan tweaka och tunea i oändlighet från lyssningsposition, och den har speaker level inputs. Men vad tror ni, är det en bra idé att låta mina Guru Junior spela full range, eller borde jag göra ytterligare försök att låta förstärkaren sköta basmanageringen? Eller för den delen - skita i subben helt? :P

Hej Björn, jag har funderat lite...

Jag är inte säker på att förstärkaren verkligen högpassfiltrerar topparna (Gurusarna) när du ansluter en sabbwåffer. Inget jag har hittat i manualen antyder att den skulle göra det. Du skulle behöva kolla detta genom att lyssna på 1st Guru på mycket nära avstånd. Blir det skillnad i basen om du kopplar in subben eller tar bort den?

Varför frågar jag detta?

Jo, det kan vara så att Guru ihop med subben spelar i motfas (att m Guru inte högpassfiltreras). Då hjälper det inte att skruva på fasratten på subben för den ändrar bara fasläget vid dess brytfrekvens, inte vid dess lägsta frekvensregister. Det du ska prova är ISTÄLLET att vända fasen på Gurusarna istället. Prova och återkom med resultat.

Sedan ser man på dina bilder att du verkar ofta lyssna i mittpartiet av rummet. Där blir det oftast utsläckningar i frekvensgången. Här måste du experimentera med olika placeringar av subben. Det kan exempelvis funka bättre med subben närmare mitten av rummet. En subb är ofta(st) svårt att få till bra jämfört med två baslådor (vilket Gurusarna faktiskt ÄR) av rumsakustiska skäl.

En annan tanke som du ju själv är inne på... Det verkar för mig som om du inte behöver någon subb eftersom du ju spelar rätt svagt. Gurusarna går förvånansvärt djupt ändå med tanke på deras storlek.

Annars skulle jag föreslå en vanlig hembioreceiver åt dig. De har alltid hyfsat bra delningsfilter att och har alltid möjlighet till högpassfiltrering av topparna. Ofta kan du streama från dem också liksom att de har frekvensgångsjustering med medföljande mik som ställer in det ENKELT för dig. Det blir typ 80-90% korrekt. Speciallösningar kan göra det bättre, men det är stor risk att det blir ännu mer felkopplat för dig.

Hur ser du på saken?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-22 20:28

bjornw skrev:
Baffel skrev:Då får vår Björn skapa en ny tråd om det. Ifall du Björn vill gå vidare med REL - Subwoffern. :)

OK, jag skapar en separat tråd om brumproblemet, men faktum kvarstår att Rel rekommenderar att man ansluter via högnivå och kör frontarna utan high pass-filter, dvs full range, för bästa integration. Men en del här verkar ju hävda att detta inte går, eller åtminstone inte är optimalt. Vem ska jag lita på? :D

OBS att det enbart var via högnivå jag hade problem, inte lågnivå.

Du ska naturligtvis lita på det du själv hörde, du vet redan hur väl REL-subwoofern integrerade med dina fronthögtalare så du borde rimligtvis främst undersöka varför brummet uppstod och hur du kan fixa det.
Eftersom du sällan spelar speciellt högt kommer du nog knappast vinna någonting alls på att dela frontarna.

Kanske kan du låna hem en annan REL för att utesluta att det inte var något fel på ditt exemplar?
Testade du att koppla subwoofern till något annat vägguttag?

Det är iallafall värt att gå vidare med den lösningen du redan vet fungerar och låter bra, förutom brummet då som du råkat ut för. Det är ju faktiskt fullständigt absurt att någon försöker tuta i dig att det inte funkar när du själv redan vet att det gör det.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 20:32

Johan_Lindroos skrev:Hej Björn, jag har funderat lite...

Jag är inte säker på att förstärkaren verkligen högpassfiltrerar topparna (Gurusarna) när du ansluter en sabbwåffer. Inget jag har hittat i manualen antyder att den skulle göra det. Du skulle behöva kolla detta genom att lyssna på 1st Guru på mycket nära avstånd. Blir det skillnad i basen om du kopplar in subben eller tar bort den?

Jodå, det är högpassfilter, det har jag enkelt testat genom att sätta crossover högt i förstärkarens filter och sen helt enkelt sänka subbens volym till noll. Sedan är det bara att slå av och på subutgången på förstärkaren med tillhörande Sonos app. Skillnaden blir rätt markant. :)

Johan_Lindroos skrev:Sedan ser man på dina bilder att du verkar ofta lyssna i mittpartiet av rummet. Där blir det oftast utsläckningar i frekvensgången. Här måste du experimentera med olika placeringar av subben. Det kan exempelvis funka bättre med subben närmare mitten av rummet. En subb är ofta(st) svårt att få till bra jämfört med två baslådor (vilket Gurusarna faktiskt ÄR) av rumsakustiska skäl.

Jag har testat ställa subben i högra främre hörnet samt mellan frontarna. Resultatet blir ungefär detsamma - inte bra det vill säga.

Johan_Lindroos skrev:En annan tanke som du ju själv är inne på... Det verkar för mig som om du inte behöver någon subb eftersom du ju spelar rätt svagt. Gurusarna går förvånansvärt djupt ändå med tanke på deras storlek.

Jag villhöver nog en sub mer än jag behöver den hehe... Nä, men när jag spelade med den lånade Rel T/5i så integrerade den fantastiskt bra och det blev precis det lyft jag var ute efter, bara lite extra botten på baskaggar och basgitarrer. Jag fjärrstyrde strömuttaget för suben och slog av och på den medan jag loopade introt på "Jack of Speed" med Steely Dan. Suben gjorde verkligen det där lilla extra. Men, det var ju utan högpassfilter, så det kan omöjligt ha låtit bra enligt den samlade vetenskapen här... ;)

Johan_Lindroos skrev:Annars skulle jag föreslå en vanlig hembioreceiver åt dig. De har alltid hyfsat bra delningsfilter att och har alltid möjlighet till högpassfiltrering av topparna. Ofta kan du streama från dem också liksom att de har frekvensgångsjustering med medföljande mik som ställer in det ENKELT för dig. Det blir typ 80-90% korrekt. Speciallösningar kan göra det bättre, men det är stor risk att det blir ännu mer felkopplat för dig.

Jag misstänker att resultatet inte skulle bli väldigt annorlunda än med Sonos Amp, såvida det inte var en riktigt dyr och bra receiver. Dock är poängen med min Sonos Amp att det ska vara en liten, smidig, WAF-säkrad och lättanvänd del av min multiroomlösning, så med en annan förstärkare behöver jag även en streamer från Sonos. Ska jag gå den vägen så är jag mer sugen på en liten, nätt två-kanalare som är kompatibel med Rels högnivåkopplingar ($€¥@€#%! i kyrkan).

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-22 20:36

bjornw skrev:
Baffel skrev:
Men du hade ju bara lånat REL- subben? Kör du skarpt läge , ny tråd är det väl vettigt att du har subben hemma när du ska få till det.

Här är förstärkeriet:
https://www.sonos.com/support/sv-se/son ... %2Famp.htm

Spec / instruktioner REL- sub?

Nä, det är sant, kanske meningslöst att skapa ny tråd då :P
I så fall får jag väl låna hem en igen. Jag tror dock inte att det var jordbrum, för jag testade till och med med deras trådlösa enhet (Arrow) som också kopplas vis speakon high level. Och då fick jag samma brum, trots att den galvaniska kopplingen var bruten. När jag körde trådlöst kunde jag till och med koppla bort jordkabeln som jag var tvungen att ansluta när jag körde kablad signal.

Det lutar ju åt att det var något fel med den enheten du lånade hem, se om du kan låna hem en annan.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 20:37

goat76 skrev:
Du ska naturligtvis lita på det du själv hörde, du vet redan hur väl REL-subwoofern integrerade med dina fronthögtalare så du borde rimligtvis främst undersöka varför brummet uppstod och hur du kan fixa det.
Eftersom du sällan spelar speciellt högt kommer du nog knappast vinna någonting alls på att dela frontarna.

Kanske kan du låna hem en annan REL för att utesluta att det inte var något fel på ditt exemplar?
Testade du att koppla subwoofern till något annat vägguttag?

Det är iallafall värt att gå vidare med den lösningen du redan vet fungerar och låter bra, förutom brummet då som du råkat ut för. Det är ju faktiskt fullständigt absurt att någon försöker tuta i dig att det inte funkar när du själv redan vet att det gör det.

Jag testade verkligen allt, förutom ett annat exemplar av suben :). Rels support var väldigt behjälplig också, men även dom gick bet. Jag tänkte faktiskt testa ett annat ex, men dom är slut hos alla ÅF i Göteborg, så jag får i så fall vänta tills den kommer in igen någonstans. Rel har ju dessutom precis lanserat nästa generation i T-serien (T/x), så frågan är hur lätt det blir att få tag på en T/5i nu.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-04-22 21:18

Du får nog glömma tanken på högnivå; https://en.community.sonos.com/componen ... st16328351
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 21:28

pLudio skrev:Du får nog glömma tanken på högnivå; https://en.community.sonos.com/componen ... st16328351

Japp, den tråden har jag läst. Det är mycket möjligt att det är just Rel-subbarna och deras förstärkararkitektur som är inkompatibel med Sonos Amp. Det är därför jag är sugen på att testa hlgnivå till en sub med klass D-steg för att se om det lirar bättre.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-22 21:31

bjornw skrev:
pLudio skrev:Du får nog glömma tanken på högnivå; https://en.community.sonos.com/componen ... st16328351

Japp, den tråden har jag läst. Det är mycket möjligt att det är just Rel-subbarna och deras förstärkararkitektur som in inkompatibel med Sonos Amp. Det är därför jag är sugen på att testa high level till en sub med klass D-steg för att se om det lirar bättre.

Enligt en användare i den där tråden pLudio länkade till så är problemet följande:

"Before the Sonus Amp, The REL was connected to a NAD D7050 (same room, same wiring) and have reconnected it to make sure I didn’t cause the issue. The issue is definitely with the way the Sonos cuts signal to the outputs when in standby. Basically, the “loop” between +/- in the high-level output is cut, so we end up with a ground loop. If Sonos could provide an option/setting to enable signal to the outputs when in standby, this would solve the issue."

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-22 21:49

goat76 skrev:Enligt en användare i den där tråden pLudio länkade till så är problemet följande:

"Before the Sonus Amp, The REL was connected to a NAD D7050 (same room, same wiring) and have reconnected it to make sure I didn’t cause the issue. The issue is definitely with the way the Sonos cuts signal to the outputs when in standby. Basically, the “loop” between +/- in the high-level output is cut, so we end up with a ground loop. If Sonos could provide an option/setting to enable signal to the outputs when in standby, this would solve the issue."

Fast den användaren hade nog inte fattat att Rel har en jordskruv på suben. Det var bara att dra en sladd från den till min jordslinga (som går mellan skivspelare, riaa och Sonos Amp) så var jordbrummet borta. Det brum jag fick sedan var inte när förstärkaren gick ner i standby utan tvärtom när den skickade signal. Jag har ju dessutom testat med Rels trådlösa enhet och fick samma brum då, så något jordproblem ska det inte kunna vara. När jag körde trådlöst kopplade jag dessutom bort jordkabeln från suben och alla länkar i kedjan förutom sub och Sonos Amp. Ändå brum. Jag misstänker att det kan ha att göra med impedans på högnivåsignalen där Rels klass AB-förstärkeri förväntar sig något annat än vad Sonos Amp skickar. Men jag kan inte mycket om sådant och gissar bara. Eller så var suben trasig.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-22 22:07

bjornw skrev:
goat76 skrev:Enligt en användare i den där tråden pLudio länkade till så är problemet följande:

Fast den användaren hade nog inte fattat att Rel har en jordskruv på suben. Det var bara att dra en sladd från den till min jordslinga (som går mellan skivspelare, riaa och Sonos Amp) så var jordbrummet borta. Det brum jag fick sedan var inte när förstärkaren gick ner i standby utan tvärtom när den skickade signal. Jag har ju dessutom testat med Rels trådlösa enhet och fick samma brum då, så något jordproblem ska det inte kunna vara. När jag körde trådlöst kopplade jag dessutom bort jordkabeln från suben och alla länkar i kedjan förutom sub och Sonos Amp. Ändå brum. Jag misstänker att det kan ha att göra med impedans på högnivåsignalen där Rels klass AB-förstärkeri förväntar sig något annat än vad Sonos Amp skickar. Men jag kan inte mycket om sådant och gissar bara. Eller så var suben trasig.

Det kanske är som du misstänker, impedansen i subwooferns högnivåkopplingen ligger på 150k ohm för att inte lägga någon märkbar last på förstärkaren, kanske en mismatch med hur just Sonos utgångar beter sig?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-04-22 22:58

Jag skulle nog fundera på att skippa REL-grejsimojsen. Tror nog det blir bättre antingen med enbart juniorerna eller på sikt med en lite mer riktig basmodullösning (brant delning och kanske två stycken basar).

Hade en REL hemma som gav lite imponerande resultat i början men som jag aldrig riktigt fick till. Det blev bättre med bara fullrangehögtalare till slut.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-22 23:21

bjornw skrev:
Johan_Lindroos skrev:Hej Björn, jag har funderat lite...

Jodå, det är högpassfilter, det har jag enkelt testat genom att sätta crossover högt i förstärkarens filter och sen helt enkelt sänka subbens volym till noll. Sedan är det bara att slå av och på subutgången på förstärkaren med tillhörande Sonos app. Skillnaden blir rätt markant. :)

Johan_Lindroos skrev:Sedan ser man på dina bilder att du verkar ofta lyssna i mittpartiet av rummet. Där blir det oftast utsläckningar i frekvensgången. Här måste du experimentera med olika placeringar av subben. Det kan exempelvis funka bättre med subben närmare mitten av rummet. En subb är ofta(st) svårt att få till bra jämfört med två baslådor (vilket Gurusarna faktiskt ÄR) av rumsakustiska skäl.

Jag har testat ställa subben i högra främre hörnet samt mellan frontarna. Resultatet blir ungefär detsamma - inte bra det vill säga.

Johan_Lindroos skrev:En annan tanke som du ju själv är inne på... Det verkar för mig som om du inte behöver någon subb eftersom du ju spelar rätt svagt. Gurusarna går förvånansvärt djupt ändå med tanke på deras storlek.

Jag villhöver nog en sub mer än jag behöver den hehe... Nä, men när jag spelade med den lånade Rel T/5i så integrerade den fantastiskt bra och det blev precis det lyft jag var ute efter, bara lite extra botten på baskaggar och basgitarrer. Jag fjärrstyrde strömuttaget för suben och slog av och på den medan jag loopade introt på "Jack of Speed" med Steely Dan. Suben gjorde verkligen det där lilla extra. Men, det var ju utan högpassfilter, så det kan omöjligt ha låtit bra enligt den samlade vetenskapen här... ;)

Johan_Lindroos skrev:Annars skulle jag föreslå en vanlig hembioreceiver åt dig. De har alltid hyfsat bra delningsfilter att och har alltid möjlighet till högpassfiltrering av topparna. Ofta kan du streama från dem också liksom att de har frekvensgångsjustering med medföljande mik som ställer in det ENKELT för dig. Det blir typ 80-90% korrekt. Speciallösningar kan göra det bättre, men det är stor risk att det blir ännu mer felkopplat för dig.

Jag misstänker att resultatet inte skulle bli väldigt annorlunda än med Sonos Amp, såvida det inte var en riktigt dyr och bra receiver. Dock är poängen med min Sonos Amp att det ska vara en liten, smidig, WAF-säkrad och lättanvänd del av min multiroomlösning, så med en annan förstärkare behöver jag även en streamer från Sonos. Ska jag gå den vägen så är jag mer sugen på en liten, nätt två-kanalare som är kompatibel med Rels högnivåkopplingar ($€¥@€#%! i kyrkan).

Bra att den har högpassfilter!

2) Vad jag menade med "subben närmare mitten av rummet" var inte i mitten där framme vid högtalarna, Jag menade att du skulle kunna prova att ha subben mer närmare där du som lyssnare är, alltså mer centralt i rummet. Nu kanske du inte vill ha den som en låda du kommer att snubbla in i dock... Genom att ha den så kan du göra så att den första resonansen i längsledd kan undvikas att exciteras så att du inte får en stor dipp i frekvensgången där (i ditt fall annars vid ca 24 Hz men även ca 74 Hz).

...som sagt, en ensam subb är ofta svårt att få till bra i ett rum.

En annan grej, det kan ha varit så att när du hade REL:en hemma så var det helt enkelt så att nivån i basregistret helt enkelt var starkare än förut. Kanske för stark. Liknande effekt kan du erhålla genom att använda tonkontroll (basratten eller annan form av EQ) på ett eller annat vis i din signalkedja. Å andra sidan kanske det inte finns sådana möjligheter i sonossystemet, men jag har ingen koll alls egentligen när det gäller Sonos.

Jag tycker hur som helst att du borde kunna lyckas med din existerande subb, bara att laborera vidare så tror jag till sist att du borde kunna hitta en inställning och placering som fungerar hyfsat bra (så bra det går att åstadkomma med en ensam subb utan att ordna med special-EQ eller andra finesser).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-04-23 07:19

Vägghängd subb bakom gardinen bredvid dörren? Blir centrerad i rummet som Johan skriver om och diskret. Kräver dock lite eftertanke för att lösa kabeldragningen diskret.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-23 08:23

Löp hela linan ut. Vägghängd sub , om det passar ljudmässigt och kabeldragningsmässigt , upphängd på väggen med målat motiv på. Gör en tavla av den. :)
Ska väl erkännas att ett sådant projekt är hyfsat långt ifrån att köpa en fix och färdig kub till subwoffer men så mycket mer kul , kreativt ,snyggt och spännande.

En standard kubsub är ju ingen direkt roligt historia ( annat än ljudet kan vara bra). Estetiskt tämligen ointressant. Fula, tycker jag men smaken är som baken. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-04-23 09:14, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd