Prisvärd streamer för Apple Lossless och Spotify Hifi?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Prisvärd streamer för Apple Lossless och Spotify Hifi?

Inläggav eljulio » 2021-08-21 06:38

Belker skrev:
Diavolo skrev:Jag killgissar att jag hör det inte så vasst pga mer samplingar per sekund och även större informationsdjup, så att kurvorna blir mer lika kurvor än ett gäng staplar. Men vad vet jag. Jag bara hör att det låter mjukare okomprimerat via Apple Musik än samma låt via Spotify komprimerat kan ju bero på komprimeringen mest så klart.

Så funkar det inte. Kolla på den här videon:
[ YouTube ]

Mycket bra tips! Till och med jag förstod. Nästan.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2021-08-25 14:33

Suveränt tips, tusen tack!
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2021-08-25 15:36

Njae, ni jagade inte iväg mig. Jag grät floder över eljulios sub så den kortslöt lika mkt som min egen skalle när jag kollade på videon, samt snubbens lika ingående artikel om varför 24/192 är kass/meningslöst.

Det var toppen att få lära mig efter 24 år av tron att samplingen var rektangulär, att det var en punktsampling. Så här i efterhand, jag borde fattat förr. Nåväl, jag fick min BlueSound Node N130 igår och kopplade in den med coax på min NuPrime DAC-9 samt nätverkskabel till nätverkswitchen. Körde igång Apple Music och valde ett par olika skivor, några med 16/44,1 och några 24/192. Blev direkt besviken när min DAC visade 44,1 i bägge fallen. Så jag provade med min MacBook Pro 16 (mid-2019) som kör betaversionen av macOS. Men ack nej, enbart 44,1 på 24/192-material. Blev lite lack och började surfa på problematiken.

Det visar sig att det är högst varierande resultat att använda Apples produkter. AppleTV, Mac Mini eller en iPhone 7-> (kopplad med Lightning-USB-kabel) funkar att strömma 24/192 om kopplade direkt till DAC'en med sladd. Men om man väljer att strömma från sin iPhone via AirPlay, så om man har en Airport Express som enbart stödjer Airplay 1, så tar den emot 16/44,1, men har man en Gen2 så kör den via AirPlay 2 och då får den AAC256!! Detsamma gäller övrig strömning från iPhone med Apple Musik via Airplay 2. Merde! Här står jag nu med en ny nätverksspelare för högupplöst ljud och får bara komprimerat ljud!

Eller? Jodå, det finns lösning. Ska jag inte koppla in via sladd, utan vill strömma, då är jag förpassad till MacBook'en. Det man måste göra då är att för systemet (inte från Apple Musik) välja högtalaren (Kontrollpanelen längst upp, och för Ljud, välj din nätverksspelare som stödjer AirPlay2). Sätt även volymen på max, annars kommer ljudet nedkonverteras till AAC256.
Därefter, i Apple Musik, välj systemhögtalaren. Det står som mac'ens namn följt av AirPlay2-spelarens namn. Då fås 16/44,1. Inte 24/192.

Ja ja, lite klumpigare lösning än jag hade hoppats på. Apple tänkte sig kanske attfolk som bryr sig om högupplöst musik kommer köra en AppleTV. Men lite störigt är det allt, att inte AirPlay2 stödjer högupplöst från Apple Musik från alla typer av enheter

Tydligen så blir det däremot högupplöst även från ios-enheterna om man kör Qobus. Själv kör jag nu från Macbooken och inväntar stöd via iOS när det kommer. Eller om Spotify är snabbare att släppa HD via Spotify Connect...

Tipset nu för folk som vill ha en billig lösning att köpa en begagnad Apple Airport Express v1, eller en AppleTV 4K (om din DAC stödjer HDMI in), om man vill spela via tfn'en. Ja, eller direkt från en iPhone eller iPad då.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-08-25 16:29

...Och även om man till slut skulle hitta rätt i Apples kompatibilitetsdjungel, så kan Apple när som helst ta beslutet att en viss enhet är för gammal och därmed strypa framtida uppdateringar vilka kan vara nödvändiga för kompatibiliteten.

Jag gillar Apple, jag har alltid kört med iPhone sedan de lanserade sina telefoner i Sverige, jag har en iPad och även en MacBook. Men inte en sportkeps att jag skulle basera mitt ljudsystem på några produkter från dem, jag vill bara att det ska funka då musiklyssning gärna får vara rofyllt och oproblematiskt. :)

Jag skulle verkligen välkomna Apple Music som ett tänkbart alternativ för min streaming ifall de fungerade mer som en öppen tjänst likt Spotify, Tidal och Qobuz, där de lät mig som användare fritt välja hårdvara och lät andra företag integrera tjänsten lite mer fritt, exempelvis för Roon, Linn Kazoo eller dylikt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-08-25 16:53

Diavolo.

Det finns ytterligare ett problem med att använda en MacBook med Apple Music ifall man är brydd i att inget musikmaterial omsamplas från sitt ursprung. Även om man kopplar datorn trådat direkt till en DAC så är ljudinställningarna i MacBooken "globala" då ljudmixern är tänkt att kunna hantera flertalet ljudstreamar simultant, därför måste den spela upp alla ljud med samma samplingsfrekvens. Om datorns ljudinställningar är inställd på 192/24 kommer alla ljud oavsett om de ursprungligen var 44.1/16 (eller annat) omsamplas till 192/24.

Med exempelvis en PC med en ASIO-kompatibelt externt ljudkort blir ljudstreamen "ensam" vilket möjliggör automatisk omkoppling till ljudfilens ursprungliga samplingsfrekvens. Detta finns mig veterligen inte till Mac-datorer, de har endast en "global" inställning för ljud. Annat är det med exempelvis en iPhone som endast kan hantera en ljudstream åt gången, detta möjliggör att iOS-enheter kan anpassa ljudströmmen automatiskt till ljudfilernas ursprungliga samplingsfrekvens, från låt till låt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-08-25 16:56

Fast det ”problemet” löste vi för tio år sedan med det lilla programmet ”bit perfect”.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-08-25 17:11

hifikg skrev:Fast det ”problemet” löste vi för tio år sedan med det lilla programmet ”bit perfect”.

Jag visste på förhand att du skulle komma med det där. :)

Då kommer min följdfråga, hur går du tillväga för att integrera programmet "bit perfect" med Apple Music?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-08-25 17:55

goat76 skrev:
hifikg skrev:Fast det ”problemet” löste vi för tio år sedan med det lilla programmet ”bit perfect”.

Jag visste på förhand att du skulle komma med det där. :)

Då kommer min följdfråga, hur går du tillväga för att integrera programmet "bit perfect" med Apple Music?

Just nu har jag för gamla maskiner för att kunna köra Apple Music högupplöst via dator/bit perfect, men jag tror att bit perfect kan ha pensionerats i och med införandet av Big Sur, som är ett krav för högupplöst streaming via dator. Det är därför jag fortfarande rippar o köper plast, fast jag har allt tillgängligt via streaming, fast då måste jag ansluta luren istället för datorn. Orka!

Fast jag har en Dator med Big Sur hemma just nu, får se om jag ids testa. Återkommer!

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2021-08-25 18:46

Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2021-08-25 18:54

Btw, finns det HDMI->Coax eller HDMI->optisk och isf vad tappar man i kvalitet? Funderar på om jag ska köpa en AppleTV 4K istället och skicka tillbaka Noden
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2021-09-11 14:29

Tell skrev:
Diavolo skrev:Jag killgissar.

Okej så du vet alltså inte alls hur det funkar rent tekniskt, utan har med andra ord bara gått på hypen och marknadsföringen.
För i själva verket så finns det ingen hörbar skillnad mellan 16/44.1 och nånting mer högupplöst,
utan den skillnaden du hör är antingen pga olika masters eller bara gamla goda placebon :)

Är böjd att hålla med! Däremot så är skillnaden absolut hörbar mellan mp3-filer á la Spotifys 320 OGG och 16/44.1.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-09-11 17:27

Jag säger inte emot, men på hur många promille av utbudet är det
hörbart? Och hur många promille av lyssnarna hör skillnaden?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-09-11 17:46

E skrev:Jag säger inte emot, men på hur många promille av utbudet är det
hörbart? Och hur många promille av lyssnarna hör skillnaden?

Mvh E*

Det e ju rätt ointressant för oss som hänger här, vi e ju den lilla minoriteten som vill höra skillnad och några av oss kanske t o m gör det. Ibland.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-09-11 22:05

Min erfarenhet är att klart många high-res låter bättre oavsett orsak. Förmodligen är en stor del på grund av bättre master. Och jag tycker att det är lite grann samma med high-res eller inte som att spara hårddiskutrymme och rippa i MP3. Dvs, spelar roll?
Bättre är bättre och skall man ha en dac som inte klarar 24/96 så får man snart betala extra, så jag ser inte något problem i att en fil med upplösningen 24/96 kan låta bättre än en fil med upplösningen 16/44 och jag känner inget eget behov att utröna orsaken till varför heller.
Ibland är det bara så. Precis samma som under vinylåren så jagade man bra pressningar och alla var nöjda med att det var just det som man jagade. Men tänk om det var amerikanska mastrar som lät bättre och inte pressningarna? Minns inte att någon försökte utröna vad som gick fel i Holland, kanske för mycket genever? Det bara var så på den tiden också.

/Harry Up

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-09-12 07:07

Ursäkta trådkapningen. Jag har en DAC jag är nöjd med, men igår gick min Chromecast audio sönder. Något billigt vettigt alternativ ni rekommenderar? Behöver ju inte vara något fancy. Dacen tar ju hand om det digitala. Har minitoslink att ansluta med redan. Behöver egentligen inga andra funktioner än streaming. Utöver anslutning via wifi kan trådat vara bra.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2021-09-12 10:21

Bluesound Node (130) är ju billig, bra och användarvänlig men då betalar du förstås för en DAC till...

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-09-12 10:27

Hotspur skrev:Bluesound Node (130) är ju billig, bra och användarvänlig men då betalar du förstås för en DAC till...

Billig? nä inte väl ...?

Beggade kromkastare kan fås för ca 650 spänn på tradera. Även där betalar du för en DAC ...
Men du får bara 256kb/s ur en sådan med Spotify.
källa t.ex här:
https://community.spotify.com/t5/Androi ... -p/5075239
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-09-12 11:56

Ok, så en streamer som klarar att casta i den kvalitet som behövs då. Den här borde väl göra jobbet? https://www.dustinhome.se/product/50110 ... QcQAvD_BwE

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-09-12 12:08

eljulio skrev:Ok, så en streamer som klarar att casta i den kvalitet som behövs då. Den här borde väl göra jobbet? https://www.dustinhome.se/product/50110 ... QcQAvD_BwE

Hur många digitalutgångar har den? Jag får det till 0st :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-09-12 13:06

:oops: :oops:

Icke ett alternativ således. Som jag brukar säga till sonen min. Det är bra att vara läskunnig OCH förstå vad man läser.

Men från chromecast audion kopplade jag minitoslinken (3,5 uttag) till Dacens digitala ingång. Och en sådan har ju Yamahan (3,5 mm alltså)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-09-12 13:56

Jag köpte en begagnad surfplatta och kör ljudet digitalt ut via usb, billigt och bra.
Den fjärrstyrs av spotifyappen så jag behöver bara starta den och spotify. Sen kan jag köra spotify från mobilen men plattan spelar det som mobilen väljer.
Har en kråmkastare ochså som backup, (och lite som en protest mot att den plockats bort från marknaden för att den var för bra.)
Undvik gärna fruktprodukter om du inte redan är sektmedlem. :D

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2021-09-12 14:44

Calleberg skrev:
Hotspur skrev:Bluesound Node (130) är ju billig, bra och användarvänlig men då betalar du förstås för en DAC till...

Billig? nä inte väl ...?
Beggade kromkastare kan fås för ca 650 spänn på tradera. Även där betalar du för en DAC ...
Men du får bara 256kb/s ur en sådan med Spotify.
källa t.ex här:
https://community.spotify.com/t5/Androi ... -p/5075239

Jo, ni som bara vill komma så billigt undan som möjligt, nöjer er säkert med 256kb/s.
Att betala för t.ex. en låda innehållande Spotify Connect blir ju svindyrt i jämförelse.

Här ett annat tips, för er andra:
http://hifitorget.se/visa_annons.php/cocktail_audio_n25_136086.htm

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-09-13 14:53

Skulle denna rackare kunna duga då? https://www.hifiklubben.se/argon-audio- ... tream3mbk/

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-09-13 19:28

Vet inget om den. Men trevligt hur som helst att se andra färger än
blått i gränssnittet! :D Till exempel brandgult. Hoppas att blåljus-.
trenden är på utdöende..

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2021-09-18 19:47

Spotify HiFi, finns det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-18 19:57

Nej, Spotify Hifi finns ännu inte i Sverige. Ställde frågan till Spotify i veckan och det ska komma men när är det ingen som vet.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-09-19 20:34

Calleberg skrev:Jag köpte en begagnad surfplatta och kör ljudet digitalt ut via usb, billigt och bra.
Den fjärrstyrs av spotifyappen så jag behöver bara starta den och spotify. Sen kan jag köra spotify från mobilen men plattan spelar det som mobilen väljer.
Har en kråmkastare ochså som backup, (och lite som en protest mot att den plockats bort från marknaden för att den var för bra.)
Undvik gärna fruktprodukter om du inte redan är sektmedlem. :D

Ekvaliserar du även via surfplattan?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-09-19 22:10

Nope, just nu ekvaliseras inget alls. Och när det ekvaliseras kommer det göras senare i kedjan. Surfplattan är ju bara en ljudkälla av potentiellt 5st (CD, Blåtand, kråmkastare och sån där FM radio är de andra)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-09-20 05:56

Jag på EAPO

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-08 21:43

Tänkte bara nämna lite mer i ämnet.
Jag köpte en avdankad Mac Mini för en billig penning, men upptäckte snabbt att AirPlay tyvärr inte är möjligt till den årsmodellen, oavsett version av macOS. Här är kraven på Airplay på macOS: https://support.apple.com/sv-se/108046

Så tänkte jag att någon här måste väl ha skrivit något om det att använda en Mac Mini som streamer, och jodå... :D
Så istället för att köra AirPlay blir det tillsvidare att köra Fjärrstyrning av Minin från min bärbara (jag tror inte min gamla Airpad funkar till det men ska prova). Jisses så besvärligt allt blev. Ja ja, man kan inte alltid hitta alla lösningar initialt.

Nån som vill köpa en Mac Mini A1347 från 2014 med 8GB/500GB, samt en Bluesound Node 130? ;)
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd