Njae, ni jagade inte iväg mig. Jag grät floder över eljulios sub så den kortslöt lika mkt som min egen skalle när jag kollade på videon, samt snubbens lika ingående
artikel om varför 24/192 är kass/meningslöst.
Det var toppen att få lära mig efter 24 år av tron att samplingen var rektangulär, att det var en punktsampling. Så här i efterhand, jag borde fattat förr. Nåväl, jag fick min BlueSound Node N130 igår och kopplade in den med coax på min NuPrime DAC-9 samt nätverkskabel till nätverkswitchen. Körde igång Apple Music och valde ett par olika skivor, några med 16/44,1 och några 24/192. Blev direkt besviken när min DAC visade 44,1 i bägge fallen. Så jag provade med min MacBook Pro 16 (mid-2019) som kör betaversionen av macOS. Men ack nej, enbart 44,1 på 24/192-material. Blev lite lack och började surfa på problematiken.
Det visar sig att det är högst varierande resultat att använda Apples produkter. AppleTV, Mac Mini eller en iPhone 7-> (kopplad med Lightning-USB-kabel) funkar att strömma 24/192 om kopplade direkt till DAC'en med sladd. Men om man väljer att strömma från sin iPhone via AirPlay, så om man har en Airport Express som enbart stödjer Airplay 1, så tar den emot 16/44,1, men har man en Gen2 så kör den via AirPlay 2 och då får den AAC256!! Detsamma gäller övrig strömning från iPhone med Apple Musik via Airplay 2. Merde! Här står jag nu med en ny nätverksspelare för högupplöst ljud och får bara komprimerat ljud!
Eller? Jodå, det finns lösning. Ska jag inte koppla in via sladd, utan vill strömma, då är jag förpassad till MacBook'en. Det man måste göra då är att för systemet (inte från Apple Musik) välja högtalaren (Kontrollpanelen längst upp, och för Ljud, välj din nätverksspelare som stödjer AirPlay2). Sätt även volymen på max, annars kommer ljudet nedkonverteras till AAC256.
Därefter, i Apple Musik, välj systemhögtalaren. Det står som mac'ens namn följt av AirPlay2-spelarens namn. Då fås 16/44,1. Inte 24/192.
Ja ja, lite klumpigare lösning än jag hade hoppats på. Apple tänkte sig kanske attfolk som bryr sig om högupplöst musik kommer köra en AppleTV. Men lite störigt är det allt, att inte AirPlay2 stödjer högupplöst från Apple Musik från alla typer av enheter
Tydligen så blir det däremot högupplöst även från ios-enheterna om man kör Qobus. Själv kör jag nu från Macbooken och inväntar stöd via iOS när det kommer. Eller om Spotify är snabbare att släppa HD via Spotify Connect...
Tipset nu för folk som vill ha en billig lösning att köpa en begagnad
Apple Airport Express v1, eller en
AppleTV 4K (om din DAC stödjer HDMI in), om man vill spela via tfn'en. Ja, eller
direkt från en iPhone eller iPad då.