I-or skrev:E skrev:Är den blåstreckade kurvan något slags önskat beteende? Finns det
någon bra förklaring till varför de tycker att en hörlur bör mäta så?
Mvh E*
PS. Anmärkningsvärt stora skillnader höger/vänster, mätfel?
Nästan alla hörlurar uppvisar ganska stora frekvensgångsskillnader mellan kanalerna även om dessa kan vara mycket svåra att mäta för höga frekvenser när små positionsskillnader på konsthuvudet ger upphov till stora avvikelser. Jag har mätt upp och ekvaliserat kanalerna individuellt för mina Audio Technica ATH-MSR7 eftersom jag störs en hel del av detta. För övrigt avviker frekvensgången generellt även en hel del mellan olika exemplar (jag har två av just denna modell, men har mätt på mängder av olika hörlurar).
Audio Technica ATH-MSR7 uppvisar hygglig frekvensgång utan ekvalisering, men framförallt låg distorsion, vilket gör dem till ett mycket bra val om man väljer att ekvalisera. Detta är något man alltid är tvungen att göra om man vill ha en vettig klangbalans eftersom alla människor har olika utformning av ytteröron och hörselgångar och det därför är omöjligt att utforma en passiv hörlur så att den passar alla lyssnare.
Den blåstreckade kurvan ser ut att sakna det så kallade huvudstöd
som trots allt inte varierar alltför mycket på individuell basis. Snarare
verkar det registret ligga lågt.

(Ja, jag skall erkänna att jag inte har hunnit läsa de två länkar som
har postats angående den så kallade Harman-kurvan. Jag tackar så
mycket för länkarna och lovar att titta närmare på dem!)
Mvh E*