distad skrev:Jag får svårt att rekommendera något då det är lite spridda skurar på vad du söker klangmässigt...

Det är ju en viss skillnad mellan tex. Dynaudio och B&W..... Och tex Dali Zensor som du inte tycker räcker till har ju ett neutralt ljud för att vara Dali. Är det så neutralt som möjligt, eller vill du ha högtalare men en viss värme. Vad lyssnar du på och beroende på det så kan ju viss musik låta apa på vissa högtalare och bättre på andra osv. osv. osv. Enligt dina lyssning på klubben får jag känslan att du får lägga en högre budget. Jag har erfarenhet angående några tips du fått då jag ägt dem, men man behöver mer kött på benen för att våga ge tips. Man vill ju inte att du ska sitt där med något som du inte blir nöjd med.
Har svårt att säga vad jag söker klangmässigt. Tidigare har jag tänkt att jag gillar högtalare som upplevs lite "varmare" men nyligen när jag lyssnade på min pappas Dali Opticon 5 så tycker jag dom lät riktigt bra trots att dom inte direkt låter "varmt". Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag inte gillar högtalare som upplevs vassa, med det har säkert mer att göra med akustiken i rummet än själva högtalaren. Jag gissar på att jag skulle bli nöjd med allt som länkats i tråden hittills, men man vill ju ändå köpa det bästa man kan med förutsättningarna man har.
Jag har inte lyssnat på några Dynaudio men jag tycker i princip bara jag läser positiva saker om dom, dessutom gillar jag hur dom ser ut, ofta väldigt clean look.