Moderator: Redaktörer
distad skrev:Jag tror man lyssnade betydligt mer förr, även om man mätte. Numera är det tvärtom.
jansch skrev:Redan på 1970-talet visste man att hörseln är ett uselt verktyg för att optimera högtalar- konstruktioner.
Bill50x skrev:jansch skrev:Redan på 1970-talet visste man att hörseln är ett uselt verktyg för att optimera högtalar- konstruktioner.
Öronen är ett bra verktyg att utvärdera befintliga konstruktioner. Man hör det man hör och ingen mätkurva i världen kan övertyga mig om att en dåligt ljudande högtalare är "perfekt". Att konstruera en högtalare är en annan sak, det måste vara stört omöjligt utan att kunna mäta. I alla fall inom rimlig tid.
/ B
distad skrev:Bill50x skrev:jansch skrev:Redan på 1970-talet visste man att hörseln är ett uselt verktyg för att optimera högtalar- konstruktioner.
Öronen är ett bra verktyg att utvärdera befintliga konstruktioner. Man hör det man hör och ingen mätkurva i världen kan övertyga mig om att en dåligt ljudande högtalare är "perfekt". Att konstruera en högtalare är en annan sak, det måste vara stört omöjligt utan att kunna mäta. I alla fall inom rimlig tid.
/ B
+1 Jag kommer fortsätta använda öronen. Har hört att en del köper grejer enbart utifrån mätdata. Kommer aldrig hända hos mig då mina öron "bestämmer"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster