Högtalarväxel - användarkommentarer

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Högtalarväxel - användarkommentarer

Inläggav distad » 2024-10-10 11:10

Jag tror man lyssnade betydligt mer förr, även om man mätte. Numera är det tvärtom.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

jansch

Inläggav jansch » 2024-10-10 12:16

distad skrev:Jag tror man lyssnade betydligt mer förr, även om man mätte. Numera är det tvärtom.

Etablerade tillverkare var förr väldigt noga med mätningar, åtminstone i Sverige och Tyskland när mätningar byggde på analogteknik trots att det "kostade skjortan" att få tillgång till frifältsrum.
Nu som då "dribblade" man med mätresultaten för att det skulle se så bra ut som möjlig för gemene man. En "frekvenskurva" i marknadsföringen var ett kvalitetsbevis till skillnad från nu. Man blev dock lite besviken på att urvalet av mätresultat som marknadsföringsfolk gjorde alltid handladeom den till synes bästa kurvan

Redan på 1970-talet visste man att hörseln är ett uselt verktyg för att optimera högtalar- konstruktioner.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-10-10 15:39

jansch skrev:Redan på 1970-talet visste man att hörseln är ett uselt verktyg för att optimera högtalar- konstruktioner.

Öronen är ett bra verktyg att utvärdera befintliga konstruktioner. Man hör det man hör och ingen mätkurva i världen kan övertyga mig om att en dåligt ljudande högtalare är "perfekt". Att konstruera en högtalare är en annan sak, det måste vara stört omöjligt utan att kunna mäta. I alla fall inom rimlig tid.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-10-10 16:24

Bill50x skrev:
jansch skrev:Redan på 1970-talet visste man att hörseln är ett uselt verktyg för att optimera högtalar- konstruktioner.

Öronen är ett bra verktyg att utvärdera befintliga konstruktioner. Man hör det man hör och ingen mätkurva i världen kan övertyga mig om att en dåligt ljudande högtalare är "perfekt". Att konstruera en högtalare är en annan sak, det måste vara stört omöjligt utan att kunna mäta. I alla fall inom rimlig tid.

/ B

+1 Jag kommer fortsätta använda öronen. Har hört att en del köper grejer enbart utifrån mätdata. Kommer aldrig hända hos mig då mina öron "bestämmer"
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

jansch

Inläggav jansch » 2024-10-10 21:54

distad skrev:
Bill50x skrev:

/ B

+1 Jag kommer fortsätta använda öronen. Har hört att en del köper grejer enbart utifrån mätdata. Kommer aldrig hända hos mig då mina öron "bestämmer"

Du och jag och alla andra väljer med alla sinnesintryck, precis som evolutionen har utvecklat oss till att göra. Sedan styr också erfarenheter, kultur, märkesfokusering, osv med stor påverkan.

Det är extremt få människor som väljer enbart utifrån data/fakta oavsett vad vi vill köpa. Vi vill ha tillfredsställelse, beröm, acceptans, mm som bekräftelse på våra val vi gör.

Sedan har vi det rent subjektiva, du t.ex vill ha accenturerad basåtergivning (enligt vad du själv sagt), andra vill inte ha det.

"Öronen" hör det vi just nu tycker om, detta oavsett vad mätdata säger.

Föregående

Återgå till Köpråd