Cervin Vega 1215 Special edition

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Cervin Vega 1215 Special edition

Inläggav avr7000 » 2024-07-06 21:17

Man måste inte älska Purifi...
Men rent objektivt (mätningar av ett antal parametrar) så är de bättre än alla andra element i sin storleksklass (nu pratar jag om 6.5 tum, de nya 8 och 10" har jag inte kollat så mycket på än).
Detta att de är bättre syns inte bara på mätningar utan hörs också tydligt om de implementeras väl i en högtalare.

Skulle detta varit ormolja kan jag garantera dig att Purifi skulle varit kölhalade här på faktiskt ett antal gånger.... sådant är faktiskt... och det har inte hänt.

Jag har en nära hifikompis som har OA51.N med OA51.N basstativ.... vi lyssnar ofta på musik tillsammans hos mig och hos honom. Högst upp på hans önskelista är att byta elementen och bygga om sina OA51 till Purifi Bliesma som jag har här hos mig.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-06 21:45

Sorry, men det är flockmentalitet ni sysslar med och jag avstår av det enkla skälet att mina öron är annorlunda. Jag hoppas någon gång kunna köpa ett par 52.N eller 51.N för de låter bäst i "mina öron"

Jag rekommenderar att du läser om §2 i policyn och funderar över vad du skrivit. // Redaktör'N
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-06 21:50

distad skrev:Sorry, men det är flockmentalitet ni sysslar med och jag avstår av det enkla skälet att mina öron är annorlunda. Jag hoppas någon gång kunna köpa ett par 52.N eller 51.N för de låter bäst i "mina öron"

Att du tycker att OA51.N eller OA52.N låter bättre i dina öron har jag full respekt för (och är naturligtvis glad som en av skaparna av dessa) men att skriva att det är "flockmentalitet" att vi är några som utvärderat Purifi och tycker de är väldigt bra är bara respektlöst och ett jäkla trams från din sida.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-07-06 23:19

Kan vi inte istället låta den här tråden handla om hur du snyggar till och förbättrar de här ikonerna för att sedan avsluta lyckligt med att du säljer dem till mig för ett mycket överkomligt pris ? :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-07 00:14

avr7000 skrev:
distad skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Vet inte vilka Purifi och i vilken slutgiltig högtalare du lyssnat på men jag vet att OA52.P har väldigt god baskapacitet,häpnadsväckande för ett 6,5” element.
Och ren distinkt bas också.

Det är just OA52.P som jag lyssnat på....och jag skulle inte vilja ha dem.... :oops: Så det är mina öron som "är annorlunda" eftersom det bara "är jag" som inte gillar vad jag hör. Alla andra blir ju religiösa när P kommer på tal.

Jag skulle vilja säga att purifi är så mycket bättre än andra element i samma storlek att det kräver tillvänjning innan man fattar vad man hör/hur bra det faktiskt låter... :)

Och jag å andra sidan tycker ni "skriver ner" vad "jag upplever" när det skrivs att det krävs tillvänjning.......och jag upplever det som "respektlöst emot mig"...... jag har mina öron och jag kan tyvärr inte göra om dem så de "passar er". Men är jag respeklös när jag har en avvikande åsikt så får det väl vara så... mina hörsel är vad den är.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-07 00:34

distad skrev:
avr7000 skrev:
distad skrev:Det är just OA52.P som jag lyssnat på....och jag skulle inte vilja ha dem.... :oops: Så det är mina öron som "är annorlunda" eftersom det bara "är jag" som inte gillar vad jag hör. Alla andra blir ju religiösa när P kommer på tal.

Jag skulle vilja säga att purifi är så mycket bättre än andra element i samma storlek att det kräver tillvänjning innan man fattar vad man hör/hur bra det faktiskt låter... :)

Och jag å andra sidan tycker ni "skriver ner" vad "jag upplever" när det skrivs att det krävs tillvänjning.......och jag upplever det som "respektlöst emot mig"...... jag har mina öron och jag kan tyvärr inte göra om dem så de "passar er". Men är jag respeklös när jag har en avvikande åsikt så får det väl vara så... mina hörsel är vad den är.

Nu har du ju inte hört Purifi i någon omfattning att man ens kan tala om tillvänjning...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-07 00:46

distad skrev:
avr7000 skrev:
distad skrev:Det är just OA52.P som jag lyssnat på....och jag skulle inte vilja ha dem.... :oops: Så det är mina öron som "är annorlunda" eftersom det bara "är jag" som inte gillar vad jag hör. Alla andra blir ju religiösa när P kommer på tal.

Du är inte respektlös för att du har en avvikande åsikt.... Det som var respektlöst var att klistra epitetet "flockbeteende" på 3-4 personer som tycker att Purifi är fantastisk bra.

Jag/vi tyckte själva att OA51.N var det bästa sedan skivat bröd (speciellt sett till pris) när vi gjort den... Det betyder inte att vi kan leta vidare och tycka att nästa steg är ännu bättre.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-08 06:15

avr7000 skrev:
distad skrev:
avr7000 skrev:

Du är inte respektlös för att du har en avvikande åsikt.... Det som var respektlöst var att klistra epitetet "flockbeteende" på 3-4 personer som tycker att Purifi är fantastisk bra.

Jag/vi tyckte själva att OA51.N var det bästa sedan skivat bröd (speciellt sett till pris) när vi gjort den... Det betyder inte att vi kan leta vidare och tycka att nästa steg är ännu bättre.

Okej. Ber om ursäkt om det togs illa upp. Och .N är ännu bäst, men ni får leta vidare om ni vill, själv så stannar jag vid .N stationen om det skulle bli några OA. hifikg har stannat vid .2 stationen och kallar dem för världens bästa högtalare, så vi alla har "helt olika öron".

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-08 09:08

No worries.

Själv har jag ju fastnat för OA....
Inga vanliga högtalare kan ge mig det som OA kan.

Stefan

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2024-07-08 10:36

avr7000 skrev:No worries.

Stefan

Om jag inte fattat alldeles fel har du Larsen 9. Stämmer det? Undrar i så fall hur dina olika 51:or står sig mot dem?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-08 11:04

OA51.purifi/bliesma med purifi basstativ (som i konstruktion är samma som L9 men i OA51-skrud) låter bättre än L9 i kraft av sina bättre element.

Stefan

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-07-08 18:45

avr7000 skrev:OA51.purifi/bliesma med purifi basstativ (som i konstruktion är samma som L9 men i OA51-skrud) låter bättre än L9 i kraft av sina bättre element.

Stefan

Vad kostar dylik konfiguration inklusive allt? Och hur de samlade dimensionerna ut?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-07-08 19:04

eljulio skrev:
avr7000 skrev:OA51.purifi/bliesma med purifi basstativ (som i konstruktion är samma som L9 men i OA51-skrud) låter bättre än L9 i kraft av sina bättre element.

Stefan

Vad kostar dylik konfiguration inklusive allt? Och hur de samlade dimensionerna ut?

En bit över 35000 kr för element o filter (konsument pris).
Då är det pappbasar o aluminium magnesium diskanter.

Vi hade ett pris på 85000 kr för ett komplett par med stativ i lack när vi ställde ut dem på mässan i Jönköping innan covid.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-08 19:21

avr7000 skrev:No worries.

Stefan

Efter lite Pm:ande med en forum medlem så verkar det som jag är mycket känslig för distorsion... ändå.... trodde inte att så var fallet. Men efter pm med lite mätningar på högtalare så får jag nog tänka om att dist "kan" påverkar mig mer än jag trodde. :?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-07-08 19:25

avr7000 skrev:
eljulio skrev:

Stefan

En bit över 35000 kr för element o filter (konsument pris).
Då är det pappbasar o aluminium magnesium diskanter.

Vi hade ett pris på 85000 kr för ett komplett par med stativ i lack när vi ställde ut dem på mässan i Jönköping innan covid.

Ok, det låter ju ändå rätt ok. Var 85 000 utpris för kund då? Hur står sig elementen i denna modd mot purifi? viewtopic.php?f=17&t=73553

Jag är otroligt nöjd ska sägas med genomförd moddning. Blev väldigt, väldigt bra. :)

Arnold2424

Inläggav Arnold2424 » 2025-03-27 10:35

Hej, har du kvar dem? Har ägt ett par AT-100 i yngre årar och funderar på att göra ett par 1215 från grunden om inte man får tag på dessa lådor i realtid...
tacksam för svar. :)

Föregående

Återgå till Köpråd