Dator högtalare,,, finns det något vettigt?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Dator högtalare,,, finns det något vettigt?

Inläggav Conan » 2025-02-15 09:56

Tell skrev:
dewpo skrev:Angående JBL305P så verkar det vara ett "väl optimerat" skräp bygge https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/inside-the-jbl305p-mkii.17346/ Tror inte det är något för mig :wink:

Är det nåt jag missar i tråden? Vad är det som är skräp? Ser att det är en som haft lite problem med sin men det är väl inte direkt ovanligt att det dyker upp folk som har det med precis vadsomhelst?

Nä jag ser inte heller vad som skulle vara ofattbart dåligt med det bygget. För de pengarna hade jag väl varit mer intresserad av konklusionen i "huvudrecensionen":
'
amirm skrev:It is hard to believe such great performance can be had for so little money in the form of JBL 305P Mark ii. We get it because of research and measurements like I have been showing that resulted in the advanced waveguide that it has for the tweeter. So I can definitely recommend the 305P Mark ii. Get a pair so that you can get calibrated on what good sound is like, and correlation between that and the measurements I am showing.

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-15 10:52

dewpo skrev:
Tell skrev:
dewpo skrev:Angående JBL305P så verkar det vara ett "väl optimerat" skräp bygge https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/inside-the-jbl305p-mkii.17346/ Tror inte det är något för mig :wink:

Är det nåt jag missar i tråden? Vad är det som är skräp? Ser att det är en som haft lite problem med sin men det är väl inte direkt ovanligt att det dyker upp folk som har det med precis vadsomhelst?

[ Bild ]

Ser inte riktigt problemet där heller? Ser ut som baksidan av ett par högtalarelement och lite elektronik? :)
Dom mäter ju som sagt väldigt fint och sålänge dom håller så är det ju en bra deal! Skulle jag leta datorhögtalare hade jag nog gått på ett par såna, men nu får mina små slutna och brutalt EQade Tangent Evo E4 duga istället.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-15 12:31

Ni menar att det är normal kvalité på ett par högtalare att hela fronten är i tunn plast?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-02-15 12:40

dewpo skrev:Ni menar att det är normal kvalité på ett par högtalare att hela fronten är i tunn plast?

Nej, men ska de vara hyggligt billiga så blir det nog så. Om vi pratar datorhögtalare, tycker jag att ambitionsnivån är väldigt hög. Själv har jag ett par Bose för någon tusenlapp; de duger fint att höra det jag vill höra. Om det kommer klipp från er på forumet, drar jag på mig ett par ordentliga hörlurar, bara. :D

PS. Om vi snackar om att bygga en DAW kommer saken i ett helt annat läge, givetvis.
... tycker jag!

Per

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-02-15 12:41

Jag använder en Squeezebox Boom, de är billiga nuförtiden :)
Den har Line In och Sub Out. Den ena till datorns/skärmens ljudkort och den andra till en liten subba som får dina brallor att fladdra. Bra ljud dessutom.
Eller installera LMS på datorn och gå ål in :mrgreen:

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-15 17:40

dewpo skrev:Ni menar att det är normal kvalité på ett par högtalare att hela fronten är i tunn plast?

Ah ja du tänker på det ja. Ja plast är väl det inte det bästa materialet för högtalare, men det är ju inte så mycket av det ändå i den där relativt lilla högtalaren, dessutom är den ju runda i t ex hornet vilket gör den starkare, den är också lite stadgad och säkert inte helt tunn. Oavsett så ser man ju några resonanser i Amirs mätningar kanske beroende på just plasten, men dom resonanserna är ganska smalbandiga och därför nog inte så tydliga och går att EQa ner om man vill det. Många verkar nöjda med den iaf, men du gör såklart som du känner för :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-02-16 11:14

"Plast" är ju ett ganska vitt begrepp och det finns alldeles säkert plaster & kompositer som lämpar sig utmärkt till högtalarkabinetter. Plasten i de där JBL-högtalarna är väl inte det mest fancy på marknaden utan är säkert vald för producerbarhet & pris i åtanke.

Men det finns ju andra högtalare i "bättre" material som t.ex. Genelec med sina fina kabinett i gjuten aluminium. En femtummare som t.ex. Genelec 8030 CP får man dock betala dubbla pengen för jämfört med ett par JBL 305P MkII .... och då får du bara en Genelec... :wink:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-16 12:14

Orsakerna kan ju såklart vara många till att man vill ha datorn separerad från ljudanläggningen, men för mitt datoranvändande som har mycket med ljud och bild att göra så har jag min dator kopplad till både TV och ljudanäggning för bästa möjliga bild och ljudupplevelse när det kommer till allt från musik, filmer/serier, spel, samt snabb åtkomst till diverse videolänkar som folk ofta delar med sig av musiktips och liknande på forum som ASR, Faktiskt eller andra websidor.

Men som sagt, om man ofta arbetar med datorn så är det väl såklart lite smidigare att ha den vid ett arbetsbord som du nu har. Så min fråga till dig dewpo är väl om du någon gång funderat på att bara koppla upp din dator till ditt befintiga bästa ljudsystem och TV, det gör ju så att du antagligen får både bättre ljud och bild, och samtidigt slipper du ens tänka på det här med att fixa nya datorhögtalare som antagligen kommer vara rätt svårt att få till ljudet på om de ska stå på ditt databord.

Själv använder jag ett simpelt trådlöst tangentbord med styrplatta som fungerar ypperligt att ha i knäet (ett billigt gammalt Logitech K400r), och när vi spelar spel på Steam kör vi ett gäng trådlösa gamla Xbox 360 kontroller med Xbox dongle. Men till saken, oavsett vad som ska göras så går det blixtsnabbt att skifta mellan allt med bästa möjliga audiovisuella upplevelse då allt är både ljudmässigt och bildmässigt i topptrim, istället för att behöva studsa över till något halvmediokert separat ljudsystem man halvhjärtat kokat ihop till datorn. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-16 12:38

Datorn är redan kopplad till min primära stereo, men det är endast möjligt för mig i dagsläget att lyssna på ljudet från ROON den vägen :| (Eller nej jag kan via Steam Link få över både blid och ljud till TV/Stereo). Hade jag haft en TV som pallat 144 Hz så hade jag troligtvis skaffat en lång optiskt HDMI-kabel så jag kunde spela på TV´n (Kontrollerna till Datorn har jag redan möjlighet att använda i vardagsrummet via Virtual Hear). Det är alltså endast ljud för att kunna arbeta som jag behöver vid datorn. Egentligen så fungerar det bra att använda lurar, men jag tycker att det blir väldigt varmt och jobbigt att bära lurar en längre tid...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-16 13:01

Kanske dessa begagnade Genelec 8010 kan vara nåt för dig?
https://gearloop.se/713774-genelec-8010

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-02-16 15:45

goat76 skrev:Kanske dessa begagnade Genelec 8010 kan vara nåt för dig?

Kanske inte superbra pris om de är passiva? Under 200 Hz är det inga höjdare, https://www.audiosciencereview.com/foru ... png.88483/

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-16 16:00

Jag tog för givet att de där Genelec var aktiva, då tar jag tillbaka mitt tips. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-02-16 16:59

Jag vet inte heller men det finns Genelec 8010A där A står för aktiva. Det kanske bara fallit bort i annonstexten? Kvarstår gör att de inte är speciellt duktiga under ca 200 Hz. Mina urgamla Canton Media Plus 3 är där klart bättre och långt billigare. Dock är dess förstärkare brusig.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2025-02-16 17:37

Även mina större 8020D i köket låter lätt ansträngda på högre volym, fast inte så att det skär, så det är nog basdistorsion jag hör. Dock stor skillnad i nivå mellan att laga mat två meter bort eller att sitta precis bredvid framför datorn. Dessutom verkar 8010A helt enkelt vara "för små", medan 8020D är en mer lyckad kompromiss. Fast åtta långsjalar är mycket för ett par datorhögtalare!

https://www.audiosciencereview.com/foru ... use.38060/
...perspektiv...

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-02-18 00:29

Orkade bara läsa rubriken :)

Men kan varmt rekommendera https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... li_lp_unf/

Edit: kanske framstod som onödigt drygt, men det är sent och jag är trött sry
Häpp!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-02-18 12:02

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Kanske dessa begagnade Genelec 8010 kan vara nåt för dig?

Kanske inte superbra pris om de är passiva? Under 200 Hz är det inga höjdare, https://www.audiosciencereview.com/foru ... png.88483/

De är aktiva.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-18 14:53

WhereNextColumbus skrev:Orkade bara läsa rubriken :)

Men kan varmt rekommendera https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... li_lp_unf/

Dom där ser ju finfina ut! Eller ja förutom att dom var väldigt fula då. Men bra tips nevertheless!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-02-18 19:44

Tell skrev:
WhereNextColumbus skrev:Orkade bara läsa rubriken :)

Dom där ser ju finfina ut! Eller ja förutom att dom var väldigt fula då. Men bra tips nevertheless!

Nej dom kanske inte är så granna, men vad gör det när man får något så litet som låter så bra för 4k. Bara koppla in med USB och köra!
Häpp!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-20 21:56

Det blev ett par begagnade Audio Pro Bravo Fx-01 som jag köpte i en lokal secondhand butik :|

Ihop med en liten förstärkare som jag hade liggande blev det så här...
AudioPro.jpg
AudioPro.jpg (227.35 KiB) Visad 4151 gånger

Tyvärr så märkte jag när jag kom hem att ring radiatorn på ena högtalaren någon gång i högtalarens liv fått en törn.
Men hur känsliga denna typen av diskanter är vet jag inte,,, för jag mätte inte upp några tydliga ljudfel på talaren :?

En subbas som komplement skulle nog sitta fint, för dom rullar av med en -3 dB punkt på 100 Hz.
Så framtida planer blir alltså att reparera dem skadade högtalaren samt att skaffa en bas och ordna med delning...

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-20 23:47

Jamen fram med mätmicken och ratta till dom med Equalizer APO vetja :) Du sitter ju i närfält så att EQa direktljudet lär funka fint det. Och trots att dom ligger på -3dB vid 100Hz (50Hz vad jag hittar på Google dock, sanningen kanske ligger nånstans mittimellan?) så kan du säkert fiska upp en del bas ifrån dom ändå såhär innan du skaffat dig en sub. Jag har ett par Tangent Evo E4 (4" i en liten sluten låda) som datorhögtalare just nu som ska ligga på -3dB vid 70Hz, men med lite brutalt EQande har jag fått ner dom till runt -35Hz. Jag tappar väldigt mycket max volym på det då eftersom både xmax och förstärkareffekt tar slut ganska snabbt när man EQar upp bas med sådär en 30dB, men vid dom volymer jag lyssnar på där så är det inga problem med någon störande dist (har dock kompromissat upp -3dB-punkten lite bara för att ha lite headroom).
Har du tid tycker jag du ska styra till dina datorfläktar lite också för att få ner bakgrundsbruset också :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-21 01:30

EqualizerAPO är det jag saknar mest efter att jag bytte till Linux för vardagsbruk, alternativ finns givetvis men jag använder nu det som är inbyggt i Linux ny standardljud, pipewire.

EqualizerAPO kan du använda som delningsfilter också med både global equalizer och equalizer per kanal för att få de olika elementen att spela precis som du vill. Det är underbart enkelt att konfigurera både i textformat och grafiskt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-21 12:14

Nu har jag med hjälp av EqualizerAPO fåt dom att spela 75-20 000 Hz ± 1dB,,, men att få dom att spela djupare bas resulterade bara skorr och missljud :|

E-APO.png
E-APO.png (100.04 KiB) Visad 3561 gånger

Ps jag fann också uppgifter om dessa högtalare att de skulle ha en -3 dB punkt på 50 Hz "in room" men det får man nog ta med en nypa salt skulle tro...

Tell

Inläggav Tell » 2025-02-21 14:06

dewpo skrev:Nu har jag med hjälp av EqualizerAPO fåt dom att spela 75-20 000 Hz ± 1dB,,, men att få dom att spela djupare bas resulterade bara skorr och missljud :|

E-APO.png

Ps jag fann också uppgifter om dessa högtalare att de skulle ha en -3 dB punkt på 50 Hz "in room" men det får man nog ta med en nypa salt skulle tro...

Du gjorde ett försök åtminstone! Men ja vad tillverkaren själva säger bör man alltid ta lite med en nypa salt, fast sen kan ju ditt specifika rum påverka också, råkar du ha en dipp där runt 50Hz så kommer du mest bara höra disten om du försöker fiska för mycket där. Så ska väl till en subb då om du vill ha mer djup :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-22 16:08

Hur svårt är det att byta ut en "Dual Ring Diaghargms" på en diskant?

Det verkar som om "Silk Dual Ring Tweeter Diaphragms" kostar ungefär 200 kr paret, medans en utbytes Tweeter landar på ungefär 560 kr.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-02-25 00:57

Är det xt25tg30-04 i de där lådorna? Jag har ett par liggande som du kan få för 600 kr (använda men i nyskick).

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-25 10:37

Kalejdokom skrev:Är det xt25tg30-04 i de där lådorna?

Jag trodde det :oops: Men när jag öppnade så såg jag att de var märkta "audio pro SA-T3ASH", men den verkar vara snarlik vifa diskanten.
Original diskanten finns att köpa från Ryssland, men det känns inte aktuellt. Så det får nog bli att ersätta med XT25TG30-04.
Kan inte tänka mig annat än att det fungerar? Och skulle det krävas modifieringar av delningsfiltret så lär dessa vara små...

Kalejdokom skrev:Jag har ett par liggande som du kan få för 600 kr (använda men i nyskick).

Tack för erbjudandet, men jag får nog hoppa. Saknar bil :oops: så jag svårt att ordna transporter.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-02-25 11:43

OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-02-25 13:17

STDI skrev:Man kan ju chansa.

:)

Föregående

Återgå till Köpråd