Imperial-Blomman skrev:Maarten skrev:Sprudel skrev:Snell typ E-kurvan är ju tjusig värre.
Jag siktar på en enkel anläggning, signalkälla, integrerad, högtalare. Ev Morello peq till bas om allt skulle gå åt h-e!
Nu har jag hittat en väldigt bra placering i rummet för basen så kanske borde det fungera.
Ja, Snell är klart bättre här än vad A-N verkar vara (av det lilla jag sett) och säkerligen mycket mer prisvärd.
Men varför inte bygga en Snell-kopia med moderna element? * Det är inte svårt och du kommer att få oändliga möjligheter att välja karaktär.
Gällande väggnära placering så medför även detta SBIR som är svåra att kompensera för. Se t ex viewtopic.php?f=20&t=73980&hilit=piP&start=60#p2274566
Mer sudoku, som INTE inkluderar rumsmoder, varför värdet är begränsat. Bilderna syftar endast till påvisa svårigheten att anpassa efter väggnära placering:
Trace av Audio Note AN-E Lexus och simulerad diffraktion samt SBIR med olika placering i rum:
Audio Note AN-E Lexus_SBIR_väggnära:
Audio Note AN-E Lexus_SBIR_fritt_placerad:
Rumsresponsen map SBIR ovan ser inte alls lika illa ut som direktljudet men då är spridningsdata framfuskat i Vcad varför de ska tas med en stor nypa salt.
Mycket mer korrekt är rumssimulering som bygger på verkliga mätningar, såsom t ex de för piP. Nedan är en jämförelse för piP 300 mm resp 800 mm ut:
Se även bild från tråden ovan.
@Peter: Din Hifi-historia är enorm och tillbakablickarna läsvärda!I-or skrev:Audio Note AN-E Lexus Signature ser ut som en ren kalkonkonstruktion av frekvensgången att döma.
Är betyget:
* Edit: Moderna element kan ju vara t ex:
Purifi PTT8:
[ Bild ]
WO24p:
[ Bild ]
Dessa delat runt 1,5-2 kHz till en diskant med vågledare kan bli mycket bra.
Om man vill bygg med gamla element kan Vifa M21 eller P21 eller möjligen Seas CA22 vara kandidater.
Purifi i all ära.
Men ska man göra en Snell klon så skulle iallafal ja köra m papperskon.
Ja skulle då kolla närmare på moderna Seas lr Tympani.
Det finns väl ingen 8" midwoofer med papperskon i tillverkning idag?
Men lite mindre storlekar finns ju och även SB Acoustics har ju fina grejor för att bygga trevägare med papperkoner. Kanske en typ A?