Jag har mätt hundratals rör i rör-testare och konstaterat att nytillverkade JJ-rör uppfyller spec med avseende på transkonduktans, dynamisk andoresistans och ström.
GDS-försteget har mätts med diverse olika rör (vilket jag redogjort för tidigare) och någon skillnad avseende linjäritet/distorsion och brus har ej noterats - givet att rören är i gott skick. Det bör förstås inskärpas att GDS-försteget är en förhållandevis kraftigt återkopplad konstruktion, varför avvikelser på grund av rörens toleranser blir ytterligt små. Som jag påpekade förut blir förutsättningarna med apparater utan återkoppling helt annorlunda och då kan det uppstå skillnad i förstärkning. Är det fråga om RIAA-steg utan återkoppling kan även klangliga avvikelser uppstå på grund av att anodresistansen utgör en del av tidskonstanerna för ekvaliseringen.
När folk "rullar rör" i stugorna misstänker jag att det ofta inte mäts på rören innan test, varför upplevda skillnader kan bero på något så enkelt som att ett eller flera rör är uttjänta. Utöver det har vi förstås det vanliga förväntanseffekterna - "klart att gamla bäst-tyska Telefunken från Ulm låter bättre än JJ".
Dukade upp hifi-frukost. Tallriken har jag fått av Rydberg, som hittade den i fikarummet på jobbet (före detta Telefunkens lokaler i Ulm.: