E88cc rör

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: E88cc rör

Inläggav Morello » 2025-08-29 08:09

Jag har mätt hundratals rör i rör-testare och konstaterat att nytillverkade JJ-rör uppfyller spec med avseende på transkonduktans, dynamisk andoresistans och ström.

GDS-försteget har mätts med diverse olika rör (vilket jag redogjort för tidigare) och någon skillnad avseende linjäritet/distorsion och brus har ej noterats - givet att rören är i gott skick. Det bör förstås inskärpas att GDS-försteget är en förhållandevis kraftigt återkopplad konstruktion, varför avvikelser på grund av rörens toleranser blir ytterligt små. Som jag påpekade förut blir förutsättningarna med apparater utan återkoppling helt annorlunda och då kan det uppstå skillnad i förstärkning. Är det fråga om RIAA-steg utan återkoppling kan även klangliga avvikelser uppstå på grund av att anodresistansen utgör en del av tidskonstanerna för ekvaliseringen.

När folk "rullar rör" i stugorna misstänker jag att det ofta inte mäts på rören innan test, varför upplevda skillnader kan bero på något så enkelt som att ett eller flera rör är uttjänta. Utöver det har vi förstås det vanliga förväntanseffekterna - "klart att gamla bäst-tyska Telefunken från Ulm låter bättre än JJ".

Dukade upp hifi-frukost. Tallriken har jag fått av Rydberg, som hittade den i fikarummet på jobbet (före detta Telefunkens lokaler i Ulm.:
Bilagor
tfk.jpeg
tfk.jpeg (88.98 KiB) Visad 553 gånger
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2025-08-29 08:59

Jag ägnade en stund åt att titta på ett antal rörkonstruktioner på hifimarknaden, främst försteg då det verkar vara där en del märker skillnad när man byter rör.
De flesta apparaterna saknar återkoppling i kretsarna och flertalet har sk "passiv" riaa filtrering och då kan man nog precis som Morello skriver få mer eller mindre skillnader beroende
på variationer hos rören, med lämplig återkoppling så kommer dessa skillnader minska rejält.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-29 10:39

Cool tallrik :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-08-29 10:50

Sprudel, du antyder att jag mätt med dålig precision och/eller med felaktig metod osv, men har du faktiskt jämfört olika rör i verifierat gott skick under kontrollerade former? Om du inte har gjort det framstår din argumentation som tveksam.

För protokollet - jag har aldrig sett sådana tester vare sig här på forumet eller annorstädes. Däremot har jag läst hundratals anekdoter med svag eller obefintlig vetenskaplig bäring
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-29 10:58

Ja många som köper rör har ingen aning om hur dom mäter.
Även rör i nyskick mäter lite olika märken emellan.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-08-29 11:35

Imperial-Blomman skrev:Ja många som köper rör har ingen aning om hur dom mäter.
Även rör i nyskick mäter lite olika märken emellan.

Precis.
Jag mäter inte, jag bara lyssnar.
När det är stor bredd, djup och höjd i ljudbilden så är det bra. Går foten igång så att man stampar takten är det bra.
Låter det förbaskat bra.. Då är jag nöjd.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-08-29 15:03

Morello skrev:Sprudel, du antyder att jag mätt med dålig precision och/eller med felaktig metod osv, men har du faktiskt jämfört olika rör i verifierat gott skick under kontrollerade former? Om du inte har gjort det framstår din argumentation som tveksam.

För protokollet - jag har aldrig sett sådana tester vare sig här på forumet eller annorstädes. Däremot har jag läst hundratals anekdoter med svag eller obefintlig vetenskaplig bäring

Njae, jag radar bara upp felkällorna, under förutsättning att det låtande resultatet skiljer sig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-29 15:34

Vid diskussioner angående mätresultat kontra subjektiva dito bör man alltid hålla i minnet att felkällorna är betydligt större på den subjektiva sidan. Detta gäller speciellt för elektronik.

Att subjektiva resultat skiljer sig kan i det här fallet utöver de regelmässiga fallgroparna vid öppen lyssning bero på diverse tekniska orsaker, vilket Morello påpekar ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-29 15:52

Ja e medveten om fallgroparna.
Men ja hör / ser ett mönster mellan olika märken.
Ja har rullat rör i över 30 år.
Å skillnaderna i olika anläggningar e större lr mindre mellan olika märken.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-08-29 17:08

I-or skrev:Vid diskussioner angående mätresultat kontra subjektiva dito bör man alltid hålla i minnet att felkällorna är betydligt större på den subjektiva sidan. Detta gäller speciellt för elektronik.

Att subjektiva resultat skiljer sig kan i det här fallet utöver de regelmässiga fallgroparna vid öppen lyssning bero på diverse tekniska orsaker, vilket Morello påpekar ovan.

Helt med. Om en apparat med en annorlunda återkoppling reagerar olika med olika rör, är det då bytet av röret som ger den ljudande skillnaden, eller apparaten?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-29 17:17

De e väl symbiosen!?!
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-29 17:17

sprudel skrev:
Helt med. Om en apparat med en annorlunda återkoppling reagerar olika med olika rör, är det då bytet av röret som ger den ljudande skillnaden, eller apparaten?

Med annorlunda menar du rimligen mindre genomtänkta konstruktioner med en mycket låg eller obefintlig återkopplingsgrad.

Huruvida man kan dra några slutsatser gällande rörets sanna egenskaper beror, som Morello har poängterat, på om det innehåller specifikationen eller ej.

Under förutsättning att så är fallet närmar man sig det filosofiska när man ska utröna om det är komponenten eller systemet som ger skillnaderna. Ett välkonstruerat system ska inte minst vara relativt okänsligt för komponentvariationer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-08-30 10:01

I-or skrev:
sprudel skrev:

Med annorlunda menar du rimligen mindre genomtänkta konstruktioner med en mycket låg eller obefintlig återkopplingsgrad.

Huruvida man kan dra några slutsatser gällande rörets sanna egenskaper beror, som Morello har poängterat, på om det innehåller specifikationen eller ej.

Under förutsättning att så är fallet närmar man sig det filosofiska när man ska utröna om det är komponenten eller systemet som ger skillnaderna. Ett välkonstruerat system ska inte minst vara relativt okänsligt för komponentvariationer.

Klart att det kan skilja mellan olika system.
System som kan mejsla ut olika typer av ljudbild som man urskilja med olika märken av rör är ju kanon. Då kan man verkligen få valuta av de bättre rören.

Föregående

Återgå till Köpråd