Scartkabel.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-12 00:47

Beasten skrev:
Jax skrev:
Beasten skrev:kollat om det finns en lucka på framsidan?

Du blandar inte ihop komponent och S-video nu?

nä.....komponent ingång brukar sitta brevid s-video.....komponetingången består av 3 rca, 1(gul) bild och 2ljud(inte alltid ljud kanske, då är det bara 1, men det är rca i alla fall)

Du blandar tydligen ihop komponent med komposit.

Komponent består av 3 signaler för video, en för luminans (den svartvita bilden) och två krominanssignaler. S-video består av två videosignaler, luminansen som i komponent samt krominansen som är de båda krominanssignalerna i komponent modulerade på en bärvåg. Komposit är en signal där man kombinerat de båda signalerna från S-video.

Komponent (och RGB) är bäst, S-video näst bäst och komposit sämst.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-12 00:48

Beasten skrev:nä.....komponent ingång brukar sitta brevid s-video.....komponetingången består av 3 rca, 1(gul) bild och 2ljud(inte alltid ljud kanske, då är det bara 1, men det är rca i alla fall)

Det är komposit och inte komponent. Komponent har tre olika kontakter (bnc oftast) för bilden alena.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 00:55

Naqref™ skrev:
Beasten skrev:nä.....komponent ingång brukar sitta brevid s-video.....komponetingången består av 3 rca, 1(gul) bild och 2ljud(inte alltid ljud kanske, då är det bara 1, men det är rca i alla fall)

Det är komposit och inte komponent. Komponent har tre olika kontakter (bnc oftast) för bilden alena.

fårlåt mig.....nä jag blandade inte ihop komponent och komposit....däremot blandade jag ihop meddelandet jag skrev med ett annat....sorry....ni skulle sett det andra meddelandet.....gäsp...nu är det nog dags att sova

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-12 01:15

Beasten skrev:
Naqref™ skrev:

fårlåt mig.....nä jag blandade inte ihop komponent och komposit....däremot blandade jag ihop meddelandet jag skrev med ett annat....sorry....ni skulle sett det andra meddelandet.....gäsp...nu är det nog dags att sova

Det är inte försent att skriva det du egentligen skulle skriva. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-12 20:06

Förvirrad. :? Går det att sätta kontakterna i fram på Tv,n eller inte? Dom där med 3 färger Gul,vit,röd. Att man tar en såndär kabel med scart i ena änden och rca i andra. :) Fast det verkar som det var sämst eller? Och bäst är att göra som jag gör nu att bara ha scart i bägge ändor?
Senast redigerad av Grismannen 2005-12-12 20:09, redigerad totalt 1 gång.

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 20:08

Grismannen skrev:Förvirrad. :? Går det att sätta kontakterna i fram på Tv,n eller inte? Dom där med 3 färger Gul,vit,röd. Att man tar en såndär kabel med scart i ena änden och rca i andra. :)

ja det går, men om det blir bättre eller sämre än med scart törs jag inte svara på......tror ine det är nån större skillnad

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-12 20:11

OK då tutar vi och kör på scart+scart om det inte går så testar jag med att trycka in den i fram. Tackar för alla svar. :D

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 20:20

Grismannen skrev:OK då tutar vi och kör på scart+scart om det inte går så testar jag med att trycka in den i fram. Tackar för alla svar. :D

är det inget fel på scartkabeln eller ingångarna så funkar det

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-12-12 22:29

Se till att DVD-spelaren skickar ut RGB i scarten. På de flesta spelarna kan man välja RGB, S-Video eller Composite för scartutgången. Kontakterna i fram på TV:n tar bara Composite, det sämsta alternativet (men det brukar finnas en separat S-Video in i fram också).

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-13 19:55

Jag köpte supran och det e säker en fin kabel om man har en tv som gör den rättvisa och det gör inte min. Och så tror jag att mina scartingångar på den är en aning glapp och det kan ingen kabel råda bot på. :cry: MEN JAG E GLAD ÄNDÅ!!! :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-12-14 15:21

Lurad!! :wink:

Åtminstone kan du nu känna dig trygg, vilket förstås inte är fel.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-14 18:44

Eller så får jag vänta på att tv,n pajjar, och köpa en ny som gör kabeln rättvisa. :P

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-14 18:46

Går köpa ny tv fast den fungerar.....köper man en kabel för flera hundra till en gammal tv, så kan det ju inte vara kostnaden som är problemet...... :roll:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-14 22:53

The_Man skrev:Går köpa ny tv fast den fungerar.....köper man en kabel för flera hundra till en gammal tv, så kan det ju inte vara kostnaden som är problemet...... :roll:

Absolut kan man det. :) Inköpet grundar sig i att jag fick för mig att det var kabeln som glappade i tv,n och att en lite bättre skulle lösa problemet. Typ att den gamla var lite för liten eller hur man ska säga. Det har man märkt att kablar av lite bättre kvalite iaf om vi snackar signalkablar sitter bättre än billigare diton. Trodde att något sådan även skulle kunna tillämpas i det här fallet. MEN faktiskt så var den här kabeln bättre än den andra för när jag (pinsamt) lade några gamla kassettband under den för att den skulle sitta lite i spänn i tv,n så löste sig problemet och störningarna försvann. Det gick inte med den gamla kabeln, så där ser man helt galet var det inte. :wink:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-14 22:57

nä inte alls helt galet....men kunde funkat med en ny billgare också, men nu har du ju bra kabel för framtiden.... :wink:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-14 23:08

The_Man skrev:nä inte alls helt galet....men kunde funkat med en ny billgare också, men nu har du ju bra kabel för framtiden.... :wink:

Det har du rätt i. :D En vällagrad Supra. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-17 02:39

lite sen i matchen men ser man verkligen någon skillnad (bildmässigt) på en guldpläterad "super-scart" och en vanlig no-name? Jag kollar på ELFA nu på sådana blev lite fundersam på om dyra är bättre (om de är runt 5 m) än en billig. Kan man bygga själv med rg62? :) (Fast det blir väl lite "tjockt"..) så viktigt är det inte förrän man har något vettigare att titta på än en 29" crt. Men det är kul att bygga och se om man ser skillnad. Vad ska man annars tjäna pengar för :o

edit: det visar sig kanske jag köpte 15 m rg62 och en 4 m scart för 84.50 exkl moms samt 6 rca-kontakter för 14.50.

edit2: det var inget med andra ord :roll:

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-17 17:00

RG62 är inte optimal för video. RG59 är väl mera lämplig?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-17 17:27

Ett stift lossnade i min ultrabudgetscartkabel från någon av elektronikkedjorna. Jag tog mig till Clas Ohlson för att hitta en ny. De hade tre sorter:

-Billig för typ 39 kr. Fullstiftad, skärmad med vitmetallkontakt.
-Halvdyr för 89 kr (endast 1,5 m), som ovan fast guldpläterad.
-Lyxvarianten för typ 169 kr. Metallhylsor på kontakterna, av allt att döma samma kabel (samma utseende, samma märktext).

Jag köpte mellanvarianten som gyllene (!) medelväg. Vid jämförelse med min gamla kabel, som var avsevärt tunnare, vann den nya tydligt. Det kröp i enfärgade partier av bilden med den gamla, verifierat av flickvännen i quick'n'dirty "blindtest". TV:n var en 14" av bättre modell och DVD-spelaren lite sunkigare (ca 7-8 år gamla).

Även om ett stift blev löst i den gamla kabeln är det största problemet att kontakten i TV:n börjat lossna och glappa. Jag skulle inte vilja ha en superkraftig kabelhylsa som sitter för hårt. Hellre byta kabel än TV...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
n3mmr

Scartkabelkvalitet

Inläggav n3mmr » 2006-01-18 12:15

Jag blir lite fundersam av den här tråden: Är det ingen som har funderat över vad för egenskaper som faktiskt skulle kunna påverka den verkliga överföringskvaliteten?

Jag har nyss skaffat mig en egen erfarenhet av hur illa det kan vara ställt med SCART-kablar: en billig en från en av våra större nyetablerade tillbehörskedjor ( :-) ) visade sig vara precis så "billig" som priset tydde på.

Vid obduktion av kabeln visar det sig att man kopplat ihop två scartkontakter medelst en enkeltrådskabel: Inga koaxar, inte ens virade par!

Bara en kabel med 22 enkla trådar.....

Det blev INTE bra. Skuggor, flimmer och störningar. Kabeln var 10 meter.

Min bestämda tro är att om bara SCARTkabeln utförs korrekt, dvs med korrekt koax för de signaler som ska ha det och stabila kontakter, väl lödda, så är det så bra det blir.

Det som kan återstå är dämpningen vid videofrekvens, om kabeln ska vara lång, och smidighet/stabilitet/vikt.

Ca 200:- ska man kunna få en helt OK kabel för, upp till ca 5 m. Verkar det.

P S: Eftersom de flesta TV och DVDer med SCARTkontakt inte har förgyllda kontakter, så borde förnicklade kontakter på kabeln vara bättre än förgyllt. Fast nån nämnvärd skillnad kan det knappast vara.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-18 12:59

om man vill göra lite självknåp vilka kablar kan komma i fråga då?
vilka små smala videkablar finns det?
vad hände med nomoremrregestryman?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-18 23:05

profbd skrev:om man vill göra lite självknåp vilka kablar kan komma i fråga då?
vilka små smala videkablar finns det?
vad hände med nomoremrregestryman?

Han blidde lite kortare i namnet.

ELFA har en sida med "kabeltv-koaxar", koaxar som ska användas som anläggningskablar i kabeltvnät.

Själv använder jag gärna den av dessa som är 3.6 mm i ytterdiameter, ca 55 pf/m,
dubbelskärmad , och lätt att hantera.

Blir lätt att lägga in i dörrposter, bakom paneler osv.

Med ELFAs klämferriter i ändarna blir det helt OK.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-19 17:41

Jax skrev:
Beasten skrev:är man så noga ska man nog inte använda scart, komponent kablar är att föredra då, det finns på alla tv och dvd

Komponent och RGB genom SCART är helt likvärdiga. Det är enbart en fråga var i kedjan man omvandlar YUV till RGB, spelaren eller TVn.

Förhållandet mellan YUV och RGB är ett enkelt linjärt ekvationssystem.

Du menar typ

a0*Y + a1*U + a2*V = R
b0*Y + b1*U + b2*V = G
c0*Y + c1*U + c2*V = B

??

Men sync, då?

Och är det YUV som skickas ut i de flesta DVD-spelares komponentutgångar??

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-20 01:17

hittade lite om rgb och yuv bl.a funktioerna för att beräkna uyv av rgb http://en.wikipedia.org/wiki/YUV
SKulle kunna bygga en rgb->yuv konverter kanske lite snabbt och snärtigt.. om man nu behöver det.

n3mmr, det måste ha vatt en scartkabelk med endast komposit-signal. Scart kan ju skicka rgb-video också som blir renare och finare.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-20 05:50

Scart är en skitkontakt och bör undvikas.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-20 11:54

Pinnick skrev:hittade lite om rgb och yuv bl.a funktioerna för att beräkna uyv av rgb http://en.wikipedia.org/wiki/YUV
SKulle kunna bygga en rgb->yuv konverter kanske lite snabbt och snärtigt.. om man nu behöver det.

Jamen gör det då!! :-)

n3mmr, det måste ha vatt en scartkabelk med endast komposit-signal. Scart kan ju skicka rgb-video också som blir renare och finare.

mvh
/Pinnick

Närå, jag lovar. SCART-kabeln har ALLA signaler förbundna, men med väldigt olämplig kabel.

(Varför tvivlar du på att jag nån enstaka gång vet lite grann om vad jag pratar om?? Jag obducerade ju eländet: nog måste jag kunna räkna till 21..... :evil: )

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-20 18:50

Nej det gör jag inte jag fattade fel. :oops:

citat:

Vid obduktion av kabeln visar det sig att man kopplat ihop två scartkontakter medelst en enkeltrådskabel: Inga koaxar, inte ens virade par!

trodde enkeltrådskabel = en ledare med 22 kardeler.

helt och hållet min okunnighet . Ledsen!

edit: dessutom så håller jag med om att en billig rgb-scartkabel inte har någon vidare kvalitet jämfört med en "riktig"!
Jag har jämfört en billig komposit med en billig scart-rgb, då var scart-rgb-kabeln bättre med lugnare och renare bild. Men en komposit kabel gjord av rg62 (i brist på rg59) med riktiga rca-kontakter spöar den billiga scart-sladden. Kan tänka mig att en scart med rg59 eller något samt komponent-kablar med rg59 också blir riktigt bra. Jag ska testa.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-23 19:40

Pinnick skrev:Nej det gör jag inte jag fattade fel. :oops:

citat:

trodde enkeltrådskabel = en ledare med 22 kardeler.

helt och hållet min okunnighet . Ledsen!

edit: dessutom så håller jag med om att en billig rgb-scartkabel inte har någon vidare kvalitet jämfört med en "riktig"!
Jag har jämfört en billig komposit med en billig scart-rgb, då var scart-rgb-kabeln bättre med lugnare och renare bild. Men en komposit kabel gjord av rg62 (i brist på rg59) med riktiga rca-kontakter spöar den billiga scart-sladden. Kan tänka mig att en scart med rg59 eller något samt komponent-kablar med rg59 också blir riktigt bra. Jag ska testa.

mvh
/Pinnick

Borde lära mig av med paranoian. Och börja utgå från att folk (utom vissa... :-) ) har rimliga, fast kanske fel, anledningar till vad dom skriver.

Ursäkta!!!

:oops:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-23 20:22

Inga problem överhuvudtaget. Jag är här för att hitta bäst grejor till lägst pris och inte klanka på någon. 8)

Apropå komposit så är jag fortfarande nöjd med att ha rg62. (Komposit som ska vara sämre än rgb, komponent och s-vhs). Jag tror inte min 29" crt för 3000:- kan ta tillvara på en renare signal så man ser någon egentlig skillnad om man t.ex. skulle bygga en scart med rg59. Byter man till projektor så är det klart att man nog ser skillnad mellan komposit och komponent t.ex. Sladden kostade ca 100 bananer för 5m.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-25 12:07

Pinnick skrev:Inga problem överhuvudtaget. Jag är här för att hitta bäst grejor till lägst pris och inte klanka på någon. 8)

Apropå komposit så är jag fortfarande nöjd med att ha rg62. (Komposit som ska vara sämre än rgb, komponent och s-vhs). Jag tror inte min 29" crt för 3000:- kan ta tillvara på en renare signal så man ser någon egentlig skillnad om man t.ex. skulle bygga en scart med rg59. Byter man till projektor så är det klart att man nog ser skillnad mellan komposit och komponent t.ex. Sladden kostade ca 100 bananer för 5m.

mvh
/Pinnick

Jag lovar: om din CRT har S-Video in eller RGB så blir det bättre bild nån av dom vägarna än med komposit..

5 m RG62 kan däremot vara svårt att skilja från 5m RG59 på komposit. Det har du antagligen rätt i. Men prova!

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd