Vilken subwoofer ska jag välja?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Vilken sub skall jag välja?

Omröstningen slutade 2006-01-31 21:26

A) XTZ
5
29%
B) Audio Pro
10
59%
C) Gale
2
12%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-27 12:29

Grismannen skrev:Jag rekomenderar att köpa en sub med inbyggt steg där fas, volym, och frekvens kan justeras. Dessa blir ju dock dyrare men det kan det vara värt. Jag har själv en Jamo E8 som funkar kanon för mig. Håller med om att en subba som inte spelar i fas med frontarna förstör mer än ger. Men om den spelar i fas då blir det MYCKET roligare. Då talar vi om filmupplevelser. :)

Vill försiktigt påminna om att alla förekommande subwoofrar med fasreglage kännetecknas av att fasratten bara kan användas för att förstöra det rytmiska släpet ytterligare! Ju mer man vrider på den, desto mera sliter man sönder rytmiken.

Förvisso kan fasratten användas för att tillse så att systemen spelar i fas med varandra, med det har ingenting att göra med huruvida de spelar rytmiskt i takt med varandra.

Det ena hanterar tidsintervall om någon hundradels sekund, det andra handlar om mer än tiodelssekunder. Faslöptid och grupplöptid är vitt skilda saker. Den förstnämnda kan vara båda positiv (tidsavancerande) och negativ (fördröjande), och är sällan större än 5 ms, den senare är ALLTID negativ, och kan för en subwoofer i ett rum uppgå till mer än en halv sekund i olyckliga fall!
(Polariteten på tiden kan man förstås välja att definiera åt andra hållet om man vill, men jag föredrar den ovanstående "tidsvinst-polariseringen" eftersom den ger negativ tid (fördröjning) för negativa fasvinklar.)

Sammanblandning av faslöptid och grupplöptid riskerar att leda till konstruktioner och koncept som är rent förskräckliga ljudmässigt, och tyvärr sker sådana sammanblandningar regelmässigt.

Mitt tips till den som har en sådan fasrattsförsedd subwoofer är därför att alltid ställa fasratten på noll, och istället optimera samarbetet med huvudhögtalarna genom att välja om man skall låta subwoofern spela i eller ur fas med huvudsystemet. Välj typiskt det läge som "låter mest", justera sedan nivå och delningsfrekvens och koppla om fasen igen, och växla fasen igen o s v. Du är klar när du hamnat i det fasläge som låter mest, och detta samtdigt är klangligt balanserat. Detta om du saknar mätappartur för att säkerställa vad som är det bästa fasläget.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-12-27 18:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-12-27 13:00

Jag har ett par B&W 801 matrix3 som frontar och de får väl räknas som fullregister även om jag inte fått tag i det speciella "BassAlignmentFilter" som rekommenderas att användas om man ställer högtalarna en bit från väggen.

Vissa musikskivor vinner verkligen på att köra med sub (har en B&W asw675) inkopplad, jag trodde inte det själv men lyssnar man t.ex. på Charlie Haden/Pat Metheny så försvinner basen utan sub ibland.

Lyssnar jag bara på subben (stänger av högtalar a+b) så låter det väldigt svagt, ett "mezzopiano" på sin höjd (för att tala musiktermer) om jag har lyssnat på lite halvhög volym, men just själva direktheten/snabbheten hos ljudet hjälper tydligen basarna i 801orna.

Jag tror inte på att köpa en billig sub om det ska lyssnas på musik dock, den här som jag har är kanske precis över det användbara strecket!

{Edit}
På de flesta flerkanalsförstärkare kan man ställa in timing för subben = avstånd från lyssningsplats, skulle man uppleva ett släp så kan man ställa in till ett längre avstånd för att få ihop det...{/edit}
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-12-27 13:26

ähhhhh Hetsporren, du får ta dig ner till Slöinge och lyssna på mina basmoduler :lol:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-27 13:30

Kribban skrev:du får ta dig ner till Slöinge och lyssna på mina basmoduler

Vad gör du i morgon? (se PM) :mrgreen:
jockewe skrev:På de flesta flerkanalsförstärkare kan man ställa in timing för subben = avstånd från lyssningsplats, skulle man uppleva ett släp så kan man ställa in till ett längre avstånd för att få ihop det...

Detta låter ju fint! :D

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-12-27 13:50

Har svarat på ditt PM :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-27 19:10

jockewe skrev:På de flesta flerkanalsförstärkare kan man ställa in timing för subben = avstånd från lyssningsplats, skulle man uppleva ett släp så kan man ställa in till ett längre avstånd för att få ihop det...

Grupplöptidsfelet för många subwoofrar i rum (när det inte låter någe' bra alls!) är inte sällan mer än en sextondels takt.

Jag utgår då ifrån att musiken är en vanlig fyrtaktare, och då betyder det att basen kommer ett fjärdedels taktslag för sent. Om tempot inte är upptempo, låt säga120 bpm, så kan det alltså röra sig om att 1/16 takt är 1/480 minut = 1/8 sekund.

Så:
I hur många hemmbioförstärkare kan man ställa in att man har subwoofern placerad 344(m/s) * 1/8(s) = 43 meter längre bort ifrån sig än huvudhögtalarna?

Ingen som jag träffat på hittills.

Men om det finns en, så måste man minnas att man inte kan tidsavancera något på riktigt, utan endast fördröjning av huvudsystemet står till buds som metod för att få ihop önskemålen, och gör man så bör man inte glömma hitta på ett sätt att fördröja bilden lika mycket...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-27 19:40

hur gör man för att lösa ett sånt problem?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-27 21:13

Man fixar de grunkor som inte artikulerar ljudet tillräckligt. Allt annat är meningslöst.

Det är ju inte bara en fördröjning som drabbar basen, utan även en utdragning i tiden när grupplöptidsdistorsionen är svår. Artikulationen blir bara försiktigt förbättrad av att fördröjningen åtgärdas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-27 21:31

kan man "specialbeställa" element så man synkar grupplöpstid med sidotalarnas element? eller beror grupplöpstiden på nåt helt annat?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-28 00:23

IngOehman skrev:

Grupplöptidsfelet för många subwoofrar i rum (när det inte låter någe' bra alls!) är inte sällan mer än en sextondels takt.
Vh, iö

Vad är det i subwoofers som skiljer sig från integrerade aktiva trevägs eller fyrvägs högtalare när det gäller fördröjningen i basen? Är det den låga delningen (80Hz) eller är det gamla ACE-basskonstruktioner med jättebrant basavskärning som du refererar till?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-28 10:21

Grismannen skrev:
Jag rekomenderar att köpa en sub med inbyggt steg där fas, volym, och frekvens kan justeras.

Hetsporren:Visst, men det går väl på AP:n?

Appslelut..... :mrgreen: Jag uttryckte mig oklart. Menade att det är bra att du valt en sådan och inte en vanlig flaxande sak. Och skulle någon annan komma på tanken att köpa sub så ska man köpa en driven. :P Edit: Eller driv den med ett separat steg.
Senast redigerad av Grismannen 2005-12-29 00:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-28 13:58

Grismannen skrev:Appslelut..... [...] skulle någon annan komma på tanken att köpa sub så ska man köpa en driven. :P
alla subwoofers måste väl drivas för att man ska höra något? sedan ifall man gör det med ett inbyggt class d-steg, eller alternativt förstärkeri beror ju på ens utrustning..

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-28 22:08

djberndt skrev:
Grismannen skrev:Appslelut..... [...] skulle någon annan komma på tanken att köpa sub så ska man köpa en driven. :P
alla subwoofers måste väl drivas för att man ska höra något? sedan ifall man gör det med ett inbyggt class d-steg, eller alternativt förstärkeri beror ju på ens utrustning..

Ja den måste nog förmodligen drivas av något slag av förstärkare som i sin tur kan vara kopplat till en cd-spelare eller någon annan apparatur för uppspelning av diverse musikstycken.

Tänkte på att subben har ett inbyggt steg... :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-28 22:10

Ungefär det sämsta stället man kan sätta elektroniken...

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-28 23:05

Grismannen skrev:
djberndt skrev:

Ja den måste nog förmodligen drivas av något slag av förstärkare som i sin tur kan vara kopplat till en cd-spelare eller någon annan apparatur för uppspelning av diverse musikstycken.

Tänkte på att subben har ett inbyggt steg... :?

du uppmanar alltså folk till att inte köpa andra typer av subwoofrar än de med inbyggda slutsteg?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-28 23:37

Är det en R1-pepparkaka? Det ser nästan ut så tycker jag.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-28 23:40

djbernt skrev:
du uppmanar alltså folk till att inte köpa andra typer av subwoofrar än de med inbyggda slutsteg

Nej nej inte alls. Köp gärna en utan,
och koppla den till ett separat steg. Men koppla den direkt på högtalarutgången tillsammans med andra högtalare är väll ingen bra ide?
Senast redigerad av Grismannen 2005-12-28 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-12-28 23:41

Bild

Ganska lika :D

Fast så ser ju nästan alla R-hojar ut nufortiden.

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-29 01:00

det är inte många idag som vågar lansera en sporthoj utan ett "r" i modellbeteckningen.

pepparkakan var meningen att likna en r6, så det var ruskigt nära! :o

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-29 01:18

Håller inte alls med om att alla R-hojar ser likadana ut, men R1 och R6 är väldigt lika varandra, ja.

Att säga att alla ser likadana ut är ungefär som att säga att alla kineser ser likadana ut...

Den som är ovan ser alltid likheterna först, men den insatte ser bara skillnaderna!

Att titta efter likheter är ju ett flagrant slöseri på tid när man redan vet vad som är lika. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag delar således ut 9 formgivningspoäng åt papparkaksdesignern - mycket skickligt fångad familjekaraktär!

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-29 02:20

jag är så van vid att förvånansvärt många i min omgivning på sin höjd kan säga skillnaden mellan en harley och en moped, att jag har förståelse för ifall de tycker att alla sporthojar ser likadana ut. nivån är ibland så låg att man blir glad ifall de över huvud taget kan identifiera den till just en sporthoj. 8O

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-12-29 09:22

IngOehman skrev:

Jag utgår då ifrån att musiken är en vanlig fyrtaktare, och då betyder det att basen kommer ett fjärdedels taktslag för sent. Om tempot inte är upptempo, låt säga120 bpm, så kan det alltså röra sig om att 1/16 takt är 1/480 minut = 1/8 sekund.

Så:
I hur många hemmbioförstärkare kan man ställa in att man har subwoofern placerad 344(m/s) * 1/8(s) = 43 meter längre bort ifrån sig än huvudhögtalarna?

Ingen som jag träffat på hittills.

Men om det finns en, så måste man minnas att man inte kan tidsavancera något på riktigt, utan endast fördröjning av huvudsystemet står till buds som metod för att få ihop önskemålen, och gör man så bör man inte glömma hitta på ett sätt att fördröja bilden lika mycket...

Vh, iö

Med andra ord så borde (om de är korrekt konstruerade)
exempelvis alla hembioreceivers med tidsfördröjningsfunktioner
se till att signalen till fronthögtalarna (2 eller 3 st) aldrig tids-
fördröjs oavsett vilket avstånd man ställer dem på!
Ställs de på olika avstånd jämtemot varandra så bör ju de ju då
dock tidsfördröjas mot varandra (fast det tyder väl egentligen på
felplacering).
Utan istället är det tidsfördröjningen till bakkanalerna som då
ställs om i korrenspondans till framhögtalarna då ljudfältet skapat
av dem torde vara lite mindre kritiskt vad gäller timing mot bilden?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-12-29 10:52

paa skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Vad är det i subwoofers som skiljer sig från integrerade aktiva trevägs eller fyrvägs högtalare när det gäller fördröjningen i basen? Är det den låga delningen (80Hz) eller är det gamla ACE-basskonstruktioner med jättebrant basavskärning som du refererar till?

Det här skulle jag också gärna vilja veta !
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2005-12-29 15:41

Utan att teoretisera allt för mycket omkring subbor kan jag berätta
att jag i mitt vardagsrum har en XTZ 12 Remote som komplement
till mina B&W DM602S3-frontar och är mycket nöjd med den! :)

Den har ett 12" Audax-element och en hyfsat kraftfull förstärkare
som jag tycker funkar bra till både film och musik... Kan sätta ett
och annat i rörelse när man drar på...

Den går förstås inte att jämföra med mina två nybyggda LTS-B1'or
(drivna av två Zachry D-250) jag har i gillestugan... Dom går betydligt
djupare och soffan skakar bokstavligen när man drar på lite... :D

/MHo

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-12-29 15:52

självbygg är det som gäller fråga NN
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-12-29 16:39

Hej Hetsporren!

* Krämare på *
Om du känner att du absolut vill ha en juste(?) subbwåffer så kan du köpa en som jag har. Jag köpte in den till min firma för vidareförsäljning, men har blivit stående oanvänd. Man skulle kunna säga att skicket är "demo". Det är en JM Lab SW700 tror jag den heter (11-tums bas). Den kostade ny c:a 6000 kr (nu i svagt uppdaterad modell). Pris 3000 kr.

* Krämare av *
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-30 13:43

Johan_Lindroos skrev:Pris 3000 kr

Begär man 3' så blir man ofta relativt nöjd med 2'... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-12-30 15:03

Då får man väl se då om det kommer ett bud...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-03 17:54

2st SVS
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-03 21:51

Sorry men nu blir det nog ingen sub (se min medlemstråd)...

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd