Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
martinfor

Inläggav martinfor » 2006-03-30 11:17

Fast ska man få det riktigt bra från spelenheten krävs det attt man har ett bra katalogsystem. Finns programvaror för det med :-)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-30 11:28

jag har alla uppdelade i artister det borde la vara enkelt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-30 11:30

martinfor skrev:Fast ska man få det riktigt bra från spelenheten krävs det attt man har ett bra katalogsystem. Finns programvaror för det med :-)
Se så.. du vet att vi vill att du utvecklar dig utförligt nu. Du kommer inte undan ;-)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-03-30 11:59

CJNE skrev:Ser mycket lovande ut, det borde innebära bitperfekt ända ut till S/PDIF vilken enligt den här specen dessutom har lågt jitter (nån som har jämförande siffror på andra transporter?).

Fortfarande ingen som har eller har provat en sån här?

Jitter nivåerna skall tydligen vara rätt så bra, va jag har läst. Kan dock tilllägga att designen i burken inte ser så super bra ut. Jag förstår varför endel tycker att ljudet blir bättre när dom plockar bort kristallen för 48kHz.

Jag har en Squeezebox, men använder den inte (bl.a. p.g.a. att jag inte har någon nätverkssladd i ljudrummet). Provade den lite snabbt när jag hade köpt den. Upptäckte naturligtvis en bug i server mjukvaran, gick dock att ta sig runt. Kommer inte ihåg om jag provade om rätt bitar kom ut eller inte. Fick dock inget ljud i stereon (via coax), men det p.g.a. fel i min stereo anläggning.

Ett intryck jag fick är att Squeezebox'en är en dum burk och funktionaliteten är implementerad i server mjukvaran (opensource). På ett sätt bra, men får lite bieffekter. Då ljudet buffras påvägen, så ligger ju ljudet en tid efter det som servern skickar ut. Att spola var i princip omöjligt (jag och en kompis lyckades inte förstå hur man skulle göra).

//Michael

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-30 12:58

Mich skrev:Jitter nivåerna skall tydligen vara rätt så bra, va jag har läst. Kan dock tilllägga att designen i burken inte ser så super bra ut. Jag förstår varför endel tycker att ljudet blir bättre när dom plockar bort kristallen för 48kHz.

Hur påverkar det tweaket signalen då? Berätta gärna mer :).

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-03-30 13:18

Jepp det stämmer att själva enheten är en display med d/a o några utgångar. Allt ligger egentligen i serverprogramvaran. Den visar upp musikarkivet exakt som det ser ut i mappstrukturen. Det finns en del programvaror som hjälper till med sortering har sett på när ett program (kommer ej ihåg namn) sorterade rättade till namn och tog bort dubletter mm. Går ganska mkt fortare än om man ska fixa det manuellt. Ex på annat program
www.mediamonkey.com

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-03-30 13:53

CJNE skrev:Hur påverkar det tweaket signalen då? Berätta gärna mer :).
Kan eventuellt minska jittret. Det sitter en krets som dels används som två oscillatorer (två kristaller) och även används som buffer för S/PDIF signalen. Så teoretiskt skulle ljudet kunna påverkas. Beror också på efterföljande DAC.

PS. Kanske slänger upp en bild senare.

//Michael

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-30 14:12

om man skulle jämföra ljudkvalitén på Squeezeboxen med ett ljudkort i samma prisklass hur skulle den stå sig då?
bra ljud e ju liksom det viktigaste

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-03-30 18:38

Så här ser det ut inne i SqueezeBox2 vid S/PDIF utgången.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-03-31 14:51

Mich skrev:Kan eventuellt minska jittret. Det sitter en krets som dels används som två oscillatorer (två kristaller) och även används som buffer för S/PDIF signalen. Så teoretiskt skulle ljudet kunna påverkas. Beror också på efterföljande DAC.

Intressant :)
Det kanske har ändrats i version 3, de skriver ju själva att jittret ska vara väldigt lågt på den men det kanske de även skrev för version 2 :P.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-04-01 21:16

Jag låter iTunes och Slimserver "dela" mappar så allt ligger i ordning.
Har bara psitiva erfarenheter.

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-04-02 19:58

Sedan ett par dagar tillbaka så är jag en nöjd ägare utav en Squeezebox 3. Jag tycker verkligen att den fungerar kanon. Inga problem att komma igång med den och den trådlösa streamingen fungerar utmärkt.

Förhållandevis enkelt att bläddra mellan olika artister/album och en klar och tydlig display.

För tillfället kör jag ljudet digitalt ut och använder en Benchmark DAC-1 för att sköta om DA-omvandlingen. Känslan just nu är att min cd-spelare kommer att samla damm i fortsättningen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-02 20:06

joakim99 skrev:Sedan ett par dagar tillbaka så är jag en nöjd ägare utav en Squeezebox 3. Jag tycker verkligen att den fungerar kanon. Inga problem att komma igång med den och den trådlösa streamingen fungerar utmärkt.

Förhållandevis enkelt att bläddra mellan olika artister/album och en klar och tydlig display.

För tillfället kör jag ljudet digitalt ut och använder en Benchmark DAC-1 för att sköta om DA-omvandlingen. Känslan just nu är att min cd-spelare kommer att samla damm i fortsättningen.

klarar den alltså av att ge samma ljudkvalité som din cd?

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-04-02 20:38

Menar du Squeezeboxen eller Benchmark-dacen?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-02 22:41

Kort fråga: Som jag förstår det så måste man streama musiken, det räcker alltså inte med en utdelad nätverksdisk ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-02 23:06

joakim99 skrev:Menar du Squeezeboxen eller Benchmark-dacen?

Squeezeboxen,den benchmark dacen klår nog den i dom flesta dacarna i cd spelare :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-04-03 00:45

Bamsefar skrev:Kort fråga: Som jag förstår det så måste man streama musiken, det räcker alltså inte med en utdelad nätverksdisk ?

Såvitt jag förstår det hela måste du köra SlimServer i din dator för att lyssna på din musiksamling dvs du kan inte direkt läsa filerna (som om du t.ex. körde WinAmp på en annan dator och hade en mappad enhet på din dator med musiken på).

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-04-03 10:24

adzer skrev:

Squeezeboxen,den benchmark dacen klår nog den i dom flesta dacarna i cd spelare :)

Ok, då är jag med. Jag tycker att Squeezeboxen gör ett gott jobb. Den skickar ut en hyffsat bra digital signal så länge som det inte uppstår några bandbreddsproblem. Jag skall testa att streama några DTS-filer (i wav-format) och se hur pass bra det går.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-03 11:45

joakim99 skrev:
adzer skrev:

Ok, då är jag med. Jag tycker att Squeezeboxen gör ett gott jobb. Den skickar ut en hyffsat bra digital signal så länge som det inte uppstår några bandbreddsproblem. Jag skall testa att streama några DTS-filer (i wav-format) och se hur pass bra det går.

gör gärna det
jag har min dator som musik källa och spelar nästan bara lossless format(wave/flac) så att den klarar detta är mycket viktigt

Kaffekoppen
Inaktiverad

Flac..

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-03 11:49

XXX
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-04-03 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-03 18:03

UrSv skrev:
Bamsefar skrev:Kort fråga: Som jag förstår det så måste man streama musiken, det räcker alltså inte med en utdelad nätverksdisk ?

Såvitt jag förstår det hela måste du köra SlimServer i din dator för att lyssna på din musiksamling dvs du kan inte direkt läsa filerna (som om du t.ex. körde WinAmp på en annan dator och hade en mappad enhet på din dator med musiken på).

Om du har musiken lagrad via Linksys-burken så ska det gå att köra SlimServer på den, smutt :).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-03 18:13

Jag har sålt min LinkSys till förmån för en Maxtor Shared Storage, jag kan iofs köra en streamingserver på MSS:en (den finns tom där standard installerad) men jag vill helst se en lösning som innebär att den är rent filorienterad...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-03 18:34

Bamsefar skrev:Jag har sålt min LinkSys till förmån för en Maxtor Shared Storage, jag kan iofs köra en streamingserver på MSS:en (den finns tom där standard installerad) men jag vill helst se en lösning som innebär att den är rent filorienterad...

Ahaja, jag har min kvar och är lite smått sugen på att testa den lösningen.
Kör MSS Linux också och kan man installera "egna" program på den?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-07 10:04

Nu har jag också en :)
Är supernöjd med den, väldigt bra finish på hårdvaran och mjukvaran känns väldigt genomtänkt och stabil (slimserver).
En riktigt bra funktion i slimserver är att den kan konvertera flacfiler samt streama dem on-the-fly, så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac :).
Det här blev lite tungt för min stackars Linksys dock, jag fick slänga ihop en linuxserver av lite gamla HTPC-delar….

Bitperfekt verkar det också vara, har inte testat DTS men HDCD-enkodat gick igenom iallafall.

Rekommenderas!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-07 10:21

Vill veta mer...

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-07 13:52

Kaffekoppen skrev:Vill veta mer...

Om något speciellt? Kan svara/testa om det är något speciellt, rent allmänt kommer jag för tillfället inte på något mer än att den är mycket trevlig och fungerar som jag hade förväntat mig.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-07 14:47

CJNE skrev:Ahaja, jag har min kvar och är lite smått sugen på att testa den lösningen.
Kör MSS Linux också och kan man installera "egna" program på den?

Sorry, såg inte din fråga förrens nu :oops:

MSS kör Linux precis som NSLU2:an. Mycket bra liten låda som jag ser det. Kanske inte riktigt lika många programpaket som är direkt installerbara men det duger för en annan 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-07 15:00

CJNE skrev:En riktigt bra funktion i slimserver är att den kan konvertera flacfiler samt streama dem on-the-fly, så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac :).

Fy vad äckligt coolt.

Så har man ännu en sak att sukta och längta efter... :roll: :wink:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-07 15:12

CJNE skrev:Nu har jag också en :)
Är supernöjd med den, väldigt bra finish på hårdvaran och mjukvaran känns väldigt genomtänkt och stabil (slimserver).
En riktigt bra funktion i slimserver är att den kan konvertera flacfiler samt streama dem on-the-fly, så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac :).
Det här blev lite tungt för min stackars Linksys dock, jag fick slänga ihop en linuxserver av lite gamla HTPC-delar….

Bitperfekt verkar det också vara, har inte testat DTS men HDCD-enkodat gick igenom iallafall.

Rekommenderas!

varför vill man konvertera sin flac filer?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-04-07 15:22

adzer skrev:
CJNE skrev:--snip---
så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac :).
--snip---

varför vill man konvertera sin flac filer?

För att när man sitter på jobbet skall det streamas via linan över Internet som är rätt långsamt. Kör man då FLAC direkt lär det inte funka nåt vidare...

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd