Moderator: Redaktörer
Se så.. du vet att vi vill att du utvecklar dig utförligt nu. Du kommer inte undanmartinfor skrev:Fast ska man få det riktigt bra från spelenheten krävs det attt man har ett bra katalogsystem. Finns programvaror för det med
CJNE skrev:Ser mycket lovande ut, det borde innebära bitperfekt ända ut till S/PDIF vilken enligt den här specen dessutom har lågt jitter (nån som har jämförande siffror på andra transporter?).
Fortfarande ingen som har eller har provat en sån här?
Mich skrev:Jitter nivåerna skall tydligen vara rätt så bra, va jag har läst. Kan dock tilllägga att designen i burken inte ser så super bra ut. Jag förstår varför endel tycker att ljudet blir bättre när dom plockar bort kristallen för 48kHz.
Kan eventuellt minska jittret. Det sitter en krets som dels används som två oscillatorer (två kristaller) och även används som buffer för S/PDIF signalen. Så teoretiskt skulle ljudet kunna påverkas. Beror också på efterföljande DAC.CJNE skrev:Hur påverkar det tweaket signalen då? Berätta gärna mer.
Mich skrev:Kan eventuellt minska jittret. Det sitter en krets som dels används som två oscillatorer (två kristaller) och även används som buffer för S/PDIF signalen. Så teoretiskt skulle ljudet kunna påverkas. Beror också på efterföljande DAC.
joakim99 skrev:Sedan ett par dagar tillbaka så är jag en nöjd ägare utav en Squeezebox 3. Jag tycker verkligen att den fungerar kanon. Inga problem att komma igång med den och den trådlösa streamingen fungerar utmärkt.
Förhållandevis enkelt att bläddra mellan olika artister/album och en klar och tydlig display.
För tillfället kör jag ljudet digitalt ut och använder en Benchmark DAC-1 för att sköta om DA-omvandlingen. Känslan just nu är att min cd-spelare kommer att samla damm i fortsättningen.
joakim99 skrev:Menar du Squeezeboxen eller Benchmark-dacen?
Bamsefar skrev:Kort fråga: Som jag förstår det så måste man streama musiken, det räcker alltså inte med en utdelad nätverksdisk ?
adzer skrev:joakim99 skrev:Menar du Squeezeboxen eller Benchmark-dacen?
Squeezeboxen,den benchmark dacen klår nog den i dom flesta dacarna i cd spelare
joakim99 skrev:adzer skrev:joakim99 skrev:Menar du Squeezeboxen eller Benchmark-dacen?
Squeezeboxen,den benchmark dacen klår nog den i dom flesta dacarna i cd spelare
Ok, då är jag med. Jag tycker att Squeezeboxen gör ett gott jobb. Den skickar ut en hyffsat bra digital signal så länge som det inte uppstår några bandbreddsproblem. Jag skall testa att streama några DTS-filer (i wav-format) och se hur pass bra det går.
UrSv skrev:Bamsefar skrev:Kort fråga: Som jag förstår det så måste man streama musiken, det räcker alltså inte med en utdelad nätverksdisk ?
Såvitt jag förstår det hela måste du köra SlimServer i din dator för att lyssna på din musiksamling dvs du kan inte direkt läsa filerna (som om du t.ex. körde WinAmp på en annan dator och hade en mappad enhet på din dator med musiken på).
Bamsefar skrev:Jag har sålt min LinkSys till förmån för en Maxtor Shared Storage, jag kan iofs köra en streamingserver på MSS:en (den finns tom där standard installerad) men jag vill helst se en lösning som innebär att den är rent filorienterad...
CJNE skrev:Ahaja, jag har min kvar och är lite smått sugen på att testa den lösningen.
Kör MSS Linux också och kan man installera "egna" program på den?
CJNE skrev:En riktigt bra funktion i slimserver är att den kan konvertera flacfiler samt streama dem on-the-fly, så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac.
CJNE skrev:Nu har jag också en
Är supernöjd med den, väldigt bra finish på hårdvaran och mjukvaran känns väldigt genomtänkt och stabil (slimserver).
En riktigt bra funktion i slimserver är att den kan konvertera flacfiler samt streama dem on-the-fly, så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac.
Det här blev lite tungt för min stackars Linksys dock, jag fick slänga ihop en linuxserver av lite gamla HTPC-delar….
Bitperfekt verkar det också vara, har inte testat DTS men HDCD-enkodat gick igenom iallafall.
Rekommenderas!
adzer skrev:CJNE skrev:--snip---
så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac.
--snip---
varför vill man konvertera sin flac filer?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster