Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-05 12:13

CODY skrev:
Laila skrev: Eller, hemska tanke, att puppen på RB300* inte var/blev helt "korrekt" injusterad med avseende på typ "SRA å antiskating samt azimut"(*vars "fysik" jag är relativt väl bevandrad i då jag sedan länge innehaft en sådaner)

Vill även tillägga att Regas puppar(efter att ha haft bara två :oops: )
inte direkt faller mig på läppen m.a.p varken konstruktion, kvalitet
(precision i montering), återgivning eller prisvärdhet . . .

Men dä ä ju ja dä . . . :wink: :)

Nej, allt var injusterat så bra som möjligt med VTA och nåltryck, antiskating ställd med en blanksida på en LP. .....

Hur går du tillväga då . . . ?

ps. Jansson, trevlig läsning.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2012-07-05 13:40

Schull skrev:Jätte kul läsning Jansson.

/L

+1

Jag följer med intresse från sidolinjerna!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-05 14:53

+1, mycket trevlig läsning!

Verkar som Simply black/RB300 och Dr Feickert analogue Blackbird/Jelco SA-750 är dina två favvisar.

Skulle föreslå att du lånar hem dom plus en LP12 med den spec jag föreslagit och lever med alla tre en vecka eller så.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-05 15:10

phon skrev:
Naqref skrev:
Det största felet med LP-12an är dock fortfarande helt ignorerat och det är den dynamiska obalanserade fjärdringen av subchassiet. Det som gör att exempelvis en mekaniska störning i horisontalled genererar en stoakstisk wobblande rörelse i både i horisontalled och vertikalled med flertalet torsionsmoder. Det är detta som gör att den är extremt känslig för vilket underlag spelaren står på och det som gör att den måste justeras i tid och otid. Hade Linn sett till att ordna detta hade mångt och mycket av min kritik mot spelaren fallit. Förutom att den är grymt oprisvärd. Noteras bör att Keel-uppgraderingen inte fixar detta problem.

Det är lite tveeggat. Det är säkert denna svaghet som många formligen älskar spelaren och andra så tvärt ogillar den. Skulle Linn bygga bort svagheten så skulle de mista många fler trogna uppdaterare än vad de skulle vinna nya kunder. De senare har de redan skrämt bort.

Det där vobblandet såg jag på en LP12 jag mekade med, det var rätt tydligt. Om man lastade ner subchassit på tonarmssidan med vikter så att det blev balans i subchassit så blev det hela mycket bättre. Jag hade väl minst ett par tre hundra gram eller mer, kommer inte ihåg exakt.

Typexempel på feljusterad LP12. Läs mitt tidigare inlägg för mer info.
Ej korrekt justerad LP12 låter sämre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-05 15:22

+1
Glad att det inte var min spelare.
Är djupt imponerad av kunskapen om LP-12 hos ickeägare. Not.
Visst är det inte perfekt men de flestas obduktioner av den är långt ifrån sakliga.
Samt varför den myt om att en tom vinylsida är bra för antiskating?
Brukar ni spela av skivorna med nålspetsen?
Jösses.

Mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-05 15:59

Hej!
Tack alla för vänliga ord.
Va snälla ni är.

@Sportbilsentusiasten, du ligger rätt nära i mina tankar.

Jag kommer att stöta och blöta detta lite mer innan jag återkopplar vidare.

Som trådskapare tycker jag att det är mycket intressant att följa de resonemang som pågår parallellt i tråden. Jag är inte så sällan inkompetent att argumentera i sak. Men det är både lärorikt och berikande.
Fortsätt gärna med att utveckla tråden i grammofonens underbara men, för mig i alla fall, komplicerade värld. Håll bara en schysst samtalston.

Vad jag själv håller som prio 1 är min egna preferenser, därför är det bara det ni läsare kan få av mig. Desto bättre om ni andra vill bidra med egna preferenser det berikar bara ännu mer.
Därför är det i mina inlägg min högst egna subjektiva verklighet om hur jag vill att skivuppspelning på grammofon ska låta för att jag ska njuta av musiken.
Det är inte nödvändigtvis det samma som att det är strikt korrekt återgivning.
Jag har en förhoppning om att mycket av allt ska kunna kombineras till en riktigt bra helhet.

Bästa hälsningar till er alla som följer tråden!
Jansson
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-07-05 16:06

Harryup skrev:+1
Glad att det inte var min spelare.
Är djupt imponerad av kunskapen om LP-12 hos ickeägare. Not.
Visst är det inte perfekt men de flestas obduktioner av den är långt ifrån sakliga.
Samt varför den myt om att en tom vinylsida är bra för antiskating?
Brukar ni spela av skivorna med nålspetsen?
Jösses.

Mvh/Harryup

Jag har också haft tankar om det. En sådan ensidig skiva ser ju ut som baksidan på en pressmatris, alltså med andra ord ganska skrovlig. Det är därför som jag själv använder ett ograverat grammofonlack.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-07-05 16:17

Den jag använder är inte skrovlig.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-05 16:28

Jag använder spårtestskivor för att få med den friktion som finns vid riktig avspelning. Friktion i en punkt intresserar inte mig.

Mvh/Harryup

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-07-05 16:48

Harryup skrev:Jag använder spårtestskivor för att få med den friktion som finns vid riktig avspelning. Friktion i en punkt intresserar inte mig.

Mvh/Harryup

Om skivan inte är modulerat kan man inte se någon antiskating. Dessutom är antiskating kraften olika på olika punkter på en skiva. Vad använder du för skiva?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-07-05 17:42

sportbilsentusiasten skrev: Typexempel på feljusterad LP12. Läs mitt tidigare inlägg för mer info.

Precis, det var det jag gjorde, justerade bort obalansen.
Det gick åt någtra hektogram järn så var det kirrat. :)
Sen lät det bättre. Det mätte bättre också, men de två hänger ju ihop. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-05 17:47

CODY skrev:
Laila skrev: Eller, hemska tanke, att puppen på RB300* inte var/blev helt "korrekt" injusterad med avseende på typ "SRA å antiskating samt azimut"(*vars "fysik" jag är relativt väl bevandrad i då jag sedan länge innehaft en sådaner)

Vill även tillägga att Regas puppar(efter att ha haft bara två :oops: )
inte direkt faller mig på läppen m.a.p varken konstruktion, kvalitet
(precision i montering), återgivning eller prisvärdhet . . .

Men dä ä ju ja dä . . . :wink: :)

Nej, allt var injusterat så bra som möjligt med VTA och nåltryck, antiskating ställd med en blanksida på en LP. Och därefter finjusterat med HFNs testskiva under många timmar. Pickuppen var en OM40*, som ska vara en bra match kompliansmässigt. Jag vill reservera mig för att pickuppen kanske var trasig på något sätt eftersom den var gammal. Bristerna jag upplevde var marginella och inte av karaktären dist etc, utan endast att det lät jämförelsevis hårt och endimensionellt, med kraftig bas. Regan däremot har "flow" och inget saknas i något av registren. Jag har jämfört regan med technicsen AB genom samma förstärkare som har två phonoingångar (Sansui AU-5900), och reslutatet är detsamma.

När det gäller rega, och för att knyta an till Janssons fråga om sista grammofon, så tycker inte jag att man ska välja bort rega, bara för att det kanske är en vardaglig grammofon; killarna har förfinat det geniala konceptet under 40 år och p7an och p9an är slutresultatet av en förfining av en lyckad och enkel konstruktion. Som Linnkillarna i tråden påpekat och Jansson vet som naimkille finns det mycket att vinna på de synergieffekter som kan nås genom att sätta ihop matchade komponenter från samma tillverkare. Mitt förslag är därför att han köper en rega apheta (mc-pickup) med en rega ios riaa (MC-riaa), och sätter en så dyr rega spelare han kan mellan dessa.

Om man tycker att det är roligt att tweaka, "optimera" och sitta i bilen och tänka tankar som: "med den nya tangentialarmen, som tar alla pu, har jag blivit av med all innerspårsdistrsion"; "med ny silikon på mitt mellanhjul får den ingenjörsmässiga och 50-åriga Lencon de förutsättningar som krävs för att komma nära masterbandet"; eller; "med den nya bottenplattan för 19 000 kr i kombination med de nya fjädrarna, får tangentialarmen m,ed fine line slipad pickupp rätt förutsättningar - nu ä'r min spelare perfekt"; "en på golfboll i silikonbad vilande tonarm tar bort alla resonanser - nu får jag höra skiva som det var tänkt", etc, för att hemkommen sedan lyssna på skivor och vältra sig i tweakarplacebo, kan det naturligtvis vara skojigt.

Som antyds i inledningen tror jag att man kan hamna helt fel om man försöker sätta ihop komponenter som var för sig har bra värde och är "klassiker", ( t ex OM40, RB300 & SL1200). Visst kan man få ett bra resultat, men det gäller att vara öppen för att komponenternas rykte kan skapa placeboeffekter (ta inte åt dig Laila!!), och att ärtgröna/azurblå/solgula/juleröda pickupper från vad som tidigare var känt som en budgettillverkare, på motsvarande sätt kan skapa negativa placeboeffekter. Här har rega apheta fördelen att vara helt hifimässigt grå, vilket torde sörja för att den värsta placeboeffekten kanske försvinner även för de som måste kämpa mot placebo varje dag.

Allt gott!

*eftersom jag läst på detta diskussionsforum att man får höra masterbandet med denna pickup, så kanske allt detta kom från masterbandet.

Hej Cody!

Tack för konkreta råd och rekommendation.
Jag uppskattar ett tydligt och klart ställningstagande.

Angående Rega.
Jag har varit på fyra butiksdemos.
Två av dem säljer Rega dvs 50% , men ingen har tagit med Rega-spelare i ekvationen.
Vad detta beror på kan jag inte svara på utan jag har förutsättningslöst låtit handlaren välja ut de som denne anser att jag ska lyssna på.

Om jag har gjort min läxa ordentligt så finns det nog bara en butik kvar som säljer Rega i Stockholm. Det är Ljudmakarn.
Jag kommer aldrig att handla något som helst av dem, så Ljudmakarn går bort.

Min föresats i detta projekt är som jag tidigare skrivit, att när jag valt finns ingen ånger, tveksamhet, uppgraderingstankar eller förändringstankar. Inga tweaks eller oro om det är masterbandet jag lyssnar på eller ej. Ej heller irritation över innerspårsdistortion, skivsvaj eller dynamiskt svaj.
(Fyll gärna på)

Det ska bara vara klappat och klart.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-05 18:54

phon skrev:
sportbilsentusiasten skrev: Typexempel på feljusterad LP12. Läs mitt tidigare inlägg för mer info.

Precis, det var det jag gjorde, justerade bort obalansen.
Det gick åt någtra hektogram järn så var det kirrat. :)
Sen lät det bättre. Det mätte bättre också, men de två hänger ju ihop. :)

Du visar bara din okunnighet.
Pinsamt att du dessutom försöker göra dig lustig.

Varför inte skriva något som hjälper Jansson, istället för att fylla tråden med tjabbel?

Jag har köpt 2st nya LP12 (topspec) och haft dessa under nära 2 decenium och låtit montera alla uppgraderingar under åren jag ägde dom.
Jag brukade alltid vara med vid montage/justering av spelaren och det är något som kräver en veckolång utbildning hos Linn och som sedan tar ÅR att bli verkligen bra på.
Vilken erfarenhet har du av LP12?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-05 19:49

sportbilsentusiasten skrev:....
Varför inte skriva något som hjälper Jansson, istället för att fylla tråden med tjabbel?

Jag har köpt 2st nya LP12 (topspec) och haft dessa under nära 2 decenium och låtit montera alla uppgraderingar under åren jag ägde dom.
Jag brukade alltid vara med vid montage/justering av spelaren och det är något som kräver en veckolång utbildning hos Linn och som sedan tar ÅR att bli verkligen bra på. ...
Vilken erfarenhet har du av LP12?

Vem har tutat i dig detta . . . ? :? :)

raindog

Inläggav raindog » 2012-07-05 20:00

Jansson skrev:Hej alla!

En lägesrapport kanske är på sin plats?

Jag kommer att träffa raindog snart.
Han är så vänlig att låta mig lyssna på sin skivspelare, jag utesluter mina intryck av lyssning hemma hos honom av det enkla skälet att raindog är en privatperson och därför vill jag hålla denna lyssning anonym.
Detta av respekt gentemot hans gästfrihet. [... ]

Lyssningen på Continuo med Cantus ingår ju i din utvärderingsresa så det är helt ok om du vill skriva om intrycken av Continuo.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-05 20:29

Ja det vore intressant att veta om det gick att höra något dynamiskt svaj från den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-05 20:31

raindog skrev:
Jansson skrev:Hej alla!

En lägesrapport kanske är på sin plats?

Jag kommer att träffa raindog snart.
Han är så vänlig att låta mig lyssna på sin skivspelare, jag utesluter mina intryck av lyssning hemma hos honom av det enkla skälet att raindog är en privatperson och därför vill jag hålla denna lyssning anonym.
Detta av respekt gentemot hans gästfrihet. [... ]

Lyssningen på Continuo med Cantus ingår ju i din utvärderingsresa så det är helt ok om du vill skriva om intrycken av Continuo.

Då gör jag det.
Först och främst stort tack för att jag fick komma hem till dig och lyssna på din Continuospelare.

Denna genomsympatiske mannen raindog har en väldigt välljudande anläggning.
Det är faktiskt bland det allra, allra bästa jag hört alla kategorier.

Raindog du får rätta mig om nåt blir fel.

Skivspelare Continou med cantus-arm och ortofon mm pu.
puppan var en röd ortofon och mm resten har jag glömt.
Integrerad förstärkare Totem, fast den heter egentligen inte så.
Ino audio pi60.

Det här är idealiskt för mig eftersom jag också har ett par pi60S fast med basstöd då.

Vad raindog gav mig var en viktig pusselbit.
Den ger mig verktyg att sortera.

Det är min säkra uppfattning att den här continuospelaren är, i mina öron , bättre än Mirres alternativ.
Tveklöst.
Dessutom till hälften av pengarna för Mirres billigaste alternativ.
Det var: Simply black magic , Rega rb 300 och dyr-mc. som kostar 25000:-
(prislappen på dyr-mcn är 14000:- )

Det som jag hänger upp mig är att cantus-armen är väldigt avslöjande.
Spelar man en bucklig eller ngt ocentrerad skiva så får man veta det.

På en god pressning är den här spelaren skitbra!
På allvar!
Priset medräknat är ett tjockt lager grädde på jordgubbstårtan.

Så vad lärde jag mig av raindogs spelare?
Jag klarar inte tangential-armar. Tonhöjdsvariationer blir för prominenta på skivsvaj.
Men för dig som går i tankar om en ny grammofon.
Om du inte tar chansen att lyssna på continuo-spelaren gör du ett stort misstag.

För mig behövs hemdemo från butik av två heta kandidater:
-Nottingham analogue
-Dr Feickert

Vill det sig och gudarna är med mig kan det finnas en god möjlighet att få testa en LP 12a i min hemanläggning från en generös faktisktmedlem efter sommaren.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-05 20:33

paa skrev:Ja det vore intressant att veta om det gick att höra något dynamiskt svaj från den?

Nej, se däremot min ståndpunkt gentemot tangential-armar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-07-05 20:38

En tangentialarm bör vara bättre på svaj än en konventionell arm...? Ju?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-05 20:46

Jansson skrev:
paa skrev:Ja det vore intressant att veta om det gick att höra något dynamiskt svaj från den?

Du borde kanske även försöka få lyssna på en sådan Continou men med en seriös konventionell arm alltså?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-07-05 20:48

Jag hör till dem som på avstånd men med stort intresse följer tråden! En fråga: låg en filtmatta på Continuo-spelaren? En sådan är ofta en smula ojämn och ökar därmed, i kombination med den korta och högt upphängda armen, risken för kortvariga hastighetsavvikelser. Jag känner inte till en enda tillverkare som bryr sig om betydelsen av plant liggande och väl centrerade skivor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2012-07-05 20:54, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-05 20:54

PekkaJohansson skrev:Jag hör till dem som på avstånd men med stort intresse följer tråden! En fråga: låg en filtmatta på Continuo-spelaren? En sådan är ofta en smula ojämn och ökar därmed, i kombination med den korta och högt upphängda armen, risken för kortvariga hastighetsavvikelser.

Med vänlig hälsning

Pekka

Dä ä nog mäster teoretiskter dä . . . :wink: :D

raindog

Inläggav raindog » 2012-07-05 20:58

PekkaJohansson skrev:Jag hör till dem som på avstånd men med stort intresse följer tråden! En fråga: låg en filtmatta på Continuo-spelaren? En sådan är ofta en smula ojämn och ökar därmed, i kombination med den korta och högt upphängda armen, risken för kortvariga hastighetsavvikelser. Tillverkarna tycks för övrigt helt ha slutat bry sig om betydelsen av plant liggande och väl centrerade skivor.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det ligger en filtmatta på skivtallriken. Möjligen är den ojämn eller så är den inte det. Men det är inte den vertikala rörelsen som hörs utan rörelsen i sidled orsakad av dåligt centrerade skivor.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-05 20:59

Det är väl klart att en kort arm som är ledad högt upp kommer att ge nålen en rörelse framåt/bakåt när den rör sig upp/ner på en bucklig skiva, vilket sedan transformeras till svaj. Det bästa är ju om vertikala lagringen sitter i höjd med skivans överkant, det skulle generera minst rörelse i armens längsled och mindre svaj pga av buckliga skivor.
Det finns väl en del armar som är konstruerade på det sättet.
Och svängningar i sidled är ju inte optimalt för tangentialarmar på något sätt.
Numera pensionär.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-07-05 21:08

Tack för svar, raindog. Jag frågar eftersom jag själv har erfarenhet av en kort och högt upphängd tangentialarm av annan tillverkning. Jag vet att den horisontella rörelsen är mest problematisk, men jag menar att man bör ge akt på alla potentiella felkällor. Kombinationen ojämnt underlag, avsaknad av försänkning för skivetiketten (vilken ju ingår i standarden för LP-skivor) och den stora vinkeln mellan armlager och nålspets borde öka risken för hörbart svaj, inte minst med ojämna plattor. Jag gillar annars idén med den direkta kopplingen mellan skiva och tonarmslager i Cantus-armen.

Edit: paa hann före med ett liknande svar!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-05 21:11

Thomas_A skrev:En tangentialarm bör vara bättre på svaj än en konventionell arm...? Ju?

Vet ej.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-05 21:13

paa skrev:
Jansson skrev:

Du borde kanske även försöka få lyssna på en sådan Continou men med en seriös konventionell arm alltså?

Raindog kan nog bättre svara på detta. Tror att det finns en.
Frågan är om man rubbar någon balans i integrationen hos konstruktionen?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-05 21:13

Jansson skrev:Jag klarar inte tangential-armar. Tonhöjdsvariationer blir för prominenta på skivsvaj.

Nu vill jag opponera mig lite. Du klarade inte just den setupen. Möjligen var tonarmen för kort (längre tangentialer gör mindre utslag) eller så var kanske matchningen med fjädringsmjukheten i nålen sådan att armen gungar i förhållande till nålen för mycket. Kanske kan fixas med en styvare upphängning av nålröret, dvs annan pickup. Osv osv. Skivspelare lyssnar man på passade eller opassande kombinationer. Det senare är väldigt vanligt.
Så vid dina jämförelser är det ibland svårt att veta vad man lyssnar på.
Förutom att spelare kan vara feljusterad. Också väldigt vanligt.
När det gäller modifierade spelare så har jag hitills inte lyssnat på någon som låter bättre än originalet. Man vill ju gärna höra förbättringar då man ändrat något och det vanliga är att man bara har ett ex att mecka med.

mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-05 21:16

Tack för alla synpunkter!

Jag lyssnar och lär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-05 21:17

Jansson skrev:
paa skrev:
Jansson skrev:

Raindog kan nog bättre svara på detta. Tror att det finns en.
Frågan är om man rubbar någon balans i integrationen hos konstruktionen?

Det borde väl inte vara något problem, bara man får fast armen ordentligt i plinten, och inte på någon lös flimsig arm-montageplatta.
Numera pensionär.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd