Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Goat 76: AirPort express skickar ut 44,1 kHz 16 bit och jag anser att vid flacmaterial i cd kvalitet så fungerar det ju bra- så länge det inte blir avbrott i musiken genom toslink vill säga.
Kanske är det även den kassa nätdelen som gör att själva routerdelen fungerar mindre stabilt ?
Linn jobbar med 35 bitar internt berättar du, då berättar jag att yamaha wxc 50 arbetar med 48 bitar internt![]()
![]()
I båda fallen är det såklart marnadsföringssnack. Klart är att Linn och många andra kör med upsampling . Det är väl högst oklart om det skulle bli bättre med vanligt cd- material bara pga upsamplingen?
Nästan alla moderna dacar arbetar med stor grad av noiceshaping, det är så delta/sigma konvertrar fungerar. Sabre dacen 9006 som sitter i yamahan har enligt reklamen en massa jitterreducerande finesser![]()
Det är bara " dinosauriedacar som tex pcm 63 mfl som är äkta multibitsdacar.
Nedan visas reklamen för yamahan
Johan_Lindroos skrev:Diskuterar ni fortfarande detta?
Förutsättningen var digital ut från en streamingspelare. Om man vill veta att det som kommer ut på utgången är bitidentiskt är ett bra test att köra exempelvis en DTS-CD-signal och koppla den till en hembioreceiver. Om det då kommer normalt ljud och inte konstigt brus, så är överföringen bitidentisk.
TråfFrågan kan basvaras med: Ja, streamingspelare kan låta olika, och det kan då vara bra/bäst att använda en som kan spela upp den lagrade signalen bitidentiskt.
Johan_Lindroos skrev:Diskuterar ni fortfarande detta?
Förutsättningen var digital ut från en streamingspelare. Om man vill veta att det som kommer ut på utgången är bitidentiskt är ett bra test att köra exempelvis en DTS-CD-signal och koppla den till en hembioreceiver. Om det då kommer normalt ljud och inte konstigt brus, så är överföringen bitidentisk.
TråfFrågan kan basvaras med: Ja, streamingspelare kan låta olika, och det kan då vara bra/bäst att använda en som kan spela upp den lagrade signalen bitidentiskt.
Tangband skrev:Det är lika sant att om man istället upsamplar allt material som från början var 16 bit 44,1 KHz så finns en viss risk att det blir sämre än att köra " raka rör" som AirPort Expressen gör- dvs ger en bitkorrekt utsignal utan intern uppsampling i 16 bitar 44,1 kHz för vanligt cd- material.
Apple airporten ÄR verkligen bitkorrekt med cd- material via optiskt ut enligt en massa tester på nätet , jag skulle inte ta gift på att transporter som inte är testade noggrant är bit-korrekta ?
Michael skrev:För de som är lite insatta så förstås ju hur galet det är, t.ex. när paralleller till andra 'digitala' saker tas upp - som inte alls är samma sak! Men det vet inte de som inte vet, så då kan tokigheterna tyvärr spridas. Alla kommer nog inte ändå kunna förstå, men det får vi leva med. Jag tror flera kan få lite inblick i hur det funkar. Så fortsätt med din vänlighet, genom dina förklaringar. Tack!
Tell skrev:
Ang Belkers mätningar så handlar väl det där om att olika streamers skitar ner DACens analoga delar på olika sätt o därmed ger olika ljud (dock hur märkbart?). Så då har det väl egeentligen inte med streamern att göra? Alltså om man har en störningskänslig DAC, har nån USB-cleaner (eller vad dom nu kallas) eller kör Toslink så borde det inte påverka?
Tell skrev:Goat76: Truncation-fel på en 16bit-signal är dock inte direkt hörbart, så det är inget att tänka på
goat76 skrev:Tell skrev:Goat76: Truncation-fel på en 16bit-signal är dock inte direkt hörbart, så det är inget att tänka på
Tycker du, kanske du borde lägga till...![]()
If a signal is quantized without using dither, there will be quantization distortion related to the original input signal... In order to prevent this, the signal is "dithered", a process that mathematically removes the harmonics or other highly undesirable distortions entirely, and that replaces it with a constant, fixed noise level.
The final version of audio that goes onto a compact disc contains only 16 bits per sample, but throughout the production process, a greater number of bits are typically used to represent the sample. In the end, the digital data must be reduced to 16 bits for pressing onto a CD and distributing.
There are multiple ways to do this. One can, for example, simply discard the excess bits – called truncation. One can also round the excess bits to the nearest value. Each of these methods, however, results in predictable and determinable errors in the result. Using dither replaces these errors with a constant, fixed noise level.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Goat76: Truncation-fel på en 16bit-signal är dock inte direkt hörbart, så det är inget att tänka på
Tycker du, kanske du borde lägga till...![]()
If a signal is quantized without using dither, there will be quantization distortion related to the original input signal... In order to prevent this, the signal is "dithered", a process that mathematically removes the harmonics or other highly undesirable distortions entirely, and that replaces it with a constant, fixed noise level.
The final version of audio that goes onto a compact disc contains only 16 bits per sample, but throughout the production process, a greater number of bits are typically used to represent the sample. In the end, the digital data must be reduced to 16 bits for pressing onto a CD and distributing.
There are multiple ways to do this. One can, for example, simply discard the excess bits – called truncation. One can also round the excess bits to the nearest value. Each of these methods, however, results in predictable and determinable errors in the result. Using dither replaces these errors with a constant, fixed noise level.
Tycker o tycker, vad ligger felen på? Kanske 90dB under signalen? Sitter på mobilen nu, men om letar upp xiphs klipp igen om der här har jag för mig o att han demonstrerar hur väldigt lågt det är. Är iaf bara liiite högre än nivån på ditherbruset (som du garanterat inte hör).
Ska läsa Peters text imorrn också om jag får lite mer tid
dewpo skrev:Jag tror på streamingspelare som påverkar ljudet, A.k.a uppsamplar innan de skickar till DAC´n.
I mitt ovetenskapliga test ovan flyttades -0,1 dB punkten från 19 kHz till 22 kHz, På 48 kHz testsignal, genom att använda uppsamling innan DAC´n.
Är inte det ungefär skillnaden mellan detektion och ickedetektion i FE test?
Varför är de flesta på faktiskt så negativa till att behandla den digitala signalen innan den skickas vidare?
Ps Jag förstår mycket väl att detta inläggs kvalitet är låg jämfört med många andra inlägg i tråden![]()
Men jag hoppas ändock att någon kunnig tar sig tid att kommentera det uppmätta resultatet
Belker skrev:dewpo skrev:Jag tror på streamingspelare som påverkar ljudet, A.k.a uppsamplar innan de skickar till DAC´n.
I mitt ovetenskapliga test ovan flyttades -0,1 dB punkten från 19 kHz till 22 kHz, På 48 kHz testsignal, genom att använda uppsamling innan DAC´n.
Är inte det ungefär skillnaden mellan detektion och ickedetektion i FE test?
Varför är de flesta på faktiskt så negativa till att behandla den digitala signalen innan den skickas vidare?
Ps Jag förstår mycket väl att detta inläggs kvalitet är låg jämfört med många andra inlägg i tråden![]()
Men jag hoppas ändock att någon kunnig tar sig tid att kommentera det uppmätta resultatet
Kan du förklara lite mer om hur du kopplat och testat? Och hurra för att du testar!
dewpo skrev:Varför är de flesta på faktiskt så negativa till att behandla den digitala signalen innan den skickas vidare?
petersteindl skrev:Här står lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_media_player
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:Här står lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_media_player
Med vänlig hälsning
Peter
Digitala mediaspelare är andra djur än rena transporter som jag ser det. Blandar man in allt som står uppräknat där är jag inte främmande för att de kan påverka ljudet både hitan o ditan
Belker skrev:Den ska fungera med Roon. Punkt.
petersteindl skrev:Belker skrev:Den ska fungera med Roon. Punkt.
Vad jag förstår tycker Harryup också detta. Frågan är, varför? Kan du motivera det?
Användare som besöker denna kategori: JAT och 2 gäster