Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-03-24 19:12

Hur ligger det egentligen till med Airport Express, skickar den endast ut 16-bit signal om man använder extern DAC?

I så fall kommer det vid uppspelande av ljudfiler i 24-bit uppstå något som kallas "Truncation Noise". Det enda sättet att få bort dessa digitala artefakter är då att innan överföring till DAC tillföra dither, vilket i sin tur är digitalt brus.
Sen finns det något som kallas "Noise shaping" vilket kan flytta både Truncation Noise och det brus dither tillför utanför det hörbara området, det finns dock de som tycker att även detta påverkar de hörbara delarna av ljudet.

Om jag förstått det hela rätt så tillförs det inget dither från Airport Express när den skickar signalen vidare till en extern DAC, någon får rätta mig om jag har fel på den punkten.
Linn streamers arbetar internt i 35-bit och som jag förstår det så tillförs det dither till signalen innan den skickas vidare till DAC.

Varken Trucation Noise eller dither ska ge några enorma ljudliga problem men det kan vara hörbart, ju högre bits som används desto mindre hörbart blir det.

Jag hittade ett test på nätet som jag laddade ner som visar hur Truncation Noise låter och vad som sker med samma signal om dither tillförs och även vad som sker om även Noise Shaping tillförs, och sen även hur olika tillverkare av dithers/noise shaper-plugins lyckats med detta.

Klippet är 12 sekunder och består av en 8-bit fil för att göra det hela extra tydligt:
0-2 obehandlad med tydligt Truncation Noise
3-4 Reaper dither
5-6 Reaper noise shaping
7-8 Reaper dither/noise shaping
9-10 Elephant dither/noise shaping
11-12 Ozone dither/noise shaping
https://www.dropbox.com/s/gmml46yzltnpq ... e.wav?dl=0

Testet är stulet från denna sida: https://forum.cockos.com/showthread.php?t=23324

Det här tycker jag visar att det kan ske saker med ljudet i den digitala domänen och att det med fördel bör behandlas/reduceras av en streamer då det är möjligt.
Truncation Noise, jitter, osynkade klock-frekvenser och kanske fler saker i deverse kombinationer kan nog alla påverka det slutgiltiga ljudet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-24 19:37

Goat 76: AirPort express skickar ut 44,1 kHz 16 bit och jag anser att vid flacmaterial i cd kvalitet så fungerar det ju bra- så länge det inte blir avbrott i musiken genom toslink vill säga :P .
Kanske är det även den kassa nätdelen som gör att själva routerdelen fungerar mindre stabilt ?
Hursomhelst så blir uppspelningen med 24 bit 192 kHz material begränsad precis som du skriver eftersom airporten samplar ner allting till 44,1 Khz.

Linn jobbar med 35 bitar internt berättar du, då berättar jag att yamaha wxc 50 arbetar med 48 bitar internt i demodulatorkretsen i Sabre 9006, samt i volymkontrollen :P :D
I båda fallen är det såklart marknadsföringsnack. Klart är att Linn och många andra kör med upsampling . Det är väl högst oklart om det skulle bli bättre med vanligt cd- material bara pga upsamplingen?

Nästan alla moderna dacar arbetar med stor grad av noiceshaping, det är så delta/sigma konvertrar fungerar. Sabre dacen 9006 som sitter i yamahan har enligt reklamen en massa patenterade jitterreducerande finesser 8)
Det är bara " dinosauriedacar som tex pcm 63 mfl som är äkta multibitsdacar.
Nedan visas reklamen för yamahan :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-24 20:05

Diskuterar ni fortfarande detta?

Förutsättningen var digital ut från en streamingspelare. Om man vill veta att det som kommer ut på utgången är bitidentiskt är ett bra test att köra exempelvis en DTS-CD-signal och koppla den till en hembioreceiver. Om det då kommer normalt ljud och inte konstigt brus, så är överföringen bitidentisk.

TråfFrågan kan basvaras med: Ja, streamingspelare kan låta olika, och det kan då vara bra/bäst att använda en som kan spela upp den lagrade signalen bitidentiskt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-24 20:17

Tangband skrev:Goat 76: AirPort express skickar ut 44,1 kHz 16 bit och jag anser att vid flacmaterial i cd kvalitet så fungerar det ju bra- så länge det inte blir avbrott i musiken genom toslink vill säga :P .
Kanske är det även den kassa nätdelen som gör att själva routerdelen fungerar mindre stabilt ?

Linn jobbar med 35 bitar internt berättar du, då berättar jag att yamaha wxc 50 arbetar med 48 bitar internt :P :D
I båda fallen är det såklart marnadsföringssnack. Klart är att Linn och många andra kör med upsampling . Det är väl högst oklart om det skulle bli bättre med vanligt cd- material bara pga upsamplingen?

Nästan alla moderna dacar arbetar med stor grad av noiceshaping, det är så delta/sigma konvertrar fungerar. Sabre dacen 9006 som sitter i yamahan har enligt reklamen en massa jitterreducerande finesser 8)
Det är bara " dinosauriedacar som tex pcm 63 mfl som är äkta multibitsdacar.
Nedan visas reklamen för yamahan :D

Jag menar såklart inte att det är bättre rent allmänt om en maskin arbetar i 35 eller 48 bitar internt, det har bara med hur dessa jobbar internt och vad som passar just den maskinen. Det är inte marknadsföringssnack, det är fakta.
Upsamplingen är så vitt jag vet det också endast intern i Linn streamers, det som sedan kommer ut är ursprungligt bit-antal.

Du verkar missförstå det jag vill ha sagt här då du verkar tro att jag skryter om hur en streamer från Linn arbetar? :?
Det jag vill ha sagt här är att om en Airport Express downsamplar allt högupplöst material till 16-bit utan tillförsel av dither så finns det en risk att Truncation Noise följer med signalen till DAC;en vilket kan medföra aningen sämre ljud. Linn tillför dither till signalen internt när den återgår till 24-bit eller 16-bit från de 35-bit den behandlat signalen internt med, innan den når DAC;en.

Truncation Noise som jag tar upp måste bearbetas innan dessa artefakter når D/A-omvandlaren, sen är det försent. Om man vill att noise shaping även ska redusera det brus dither medför så bör detta som jag förstått det även det bör ske innan det når DAC;en.

Så Tangband, det känns som om du inte riktigt läser det jag skriver på grund av ditt, vad det verkar, ogillande av Linn?
Linn är bara ett exempel här på att de t ex använder dither vid downsampling, säkert gör din Yamaha detsamma. Detta är bara en av som det verkar flertalet saker som kan göra att en streamer låter annorlunda än en annan.

Lyssna på exemplet jag delade och kommentarera gärna vad du tror om detta med Truncation Noise och hur de sätt det bekämpas kan ge ljudliga skillnader. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-24 20:25

Det är lika sant att om man istället upsamplar allt material som från början var 16 bit 44,1 KHz så finns en viss risk att det blir sämre än att köra " raka rör" som AirPort Expressen gör- dvs ger en bitkorrekt utsignal utan intern uppsampling i 16 bitar 44,1 kHz för vanligt cd- material.

Apple airporten ÄR verkligen bitkorrekt med cd- material via optiskt ut enligt en massa tester på nätet , jag skulle inte ta gift på att transporter som inte är testade noggrant är bit-korrekta ?
Senast redigerad av Tangband 2019-03-24 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-24 20:30

Johan_Lindroos skrev:Diskuterar ni fortfarande detta?

Förutsättningen var digital ut från en streamingspelare. Om man vill veta att det som kommer ut på utgången är bitidentiskt är ett bra test att köra exempelvis en DTS-CD-signal och koppla den till en hembioreceiver. Om det då kommer normalt ljud och inte konstigt brus, så är överföringen bitidentisk.

TråfFrågan kan basvaras med: Ja, streamingspelare kan låta olika, och det kan då vara bra/bäst att använda en som kan spela upp den lagrade signalen bitidentiskt.

Jo, men i den här diskussionen så finns det några som påstår att även bitkorrekta transporter låter olika :P

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-24 20:48

Johan_Lindroos skrev:Diskuterar ni fortfarande detta?

Självklart är alla streamers som diskuteras bit korrekta. Det är inte det frågan handlar om.

För övrigt kan jag inte säga att jag hör skillnad på iPhone och MacMini längre, nu när den gäckande HDMI-jordslingan är eliminerad.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-03-24 21:05

Jag gjorde en mycket ovetenskaplig jämförelse mellan att sampla upp i streamern/servern eller att skicka signalen rå till en DAC.

NoUppS.png
Rå! 48 kHz
NoUppS.png (224.12 KiB) Visad 8177 gånger

UppS.png
Uppsamplad! 48 kHz -> 96 kHz
UppS.png (221.01 KiB) Visad 8177 gånger

NoUppS_VS_UppS.png
Jämförelse :)
NoUppS_VS_UppS.png (45.15 KiB) Visad 8177 gånger

Lite skillnad gör det allt :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-24 21:19

Tangband skrev:Det är lika sant att om man istället upsamplar allt material som från början var 16 bit 44,1 KHz så finns en viss risk att det blir sämre än att köra " raka rör" som AirPort Expressen gör- dvs ger en bitkorrekt utsignal utan intern uppsampling i 16 bitar 44,1 kHz för vanligt cd- material.

Apple airporten ÄR verkligen bitkorrekt med cd- material via optiskt ut enligt en massa tester på nätet , jag skulle inte ta gift på att transporter som inte är testade noggrant är bit-korrekta ?

Airport Express är säkert bit-korrekt så länge den får en 16-bit signal, men bara då.

Härmed byter jag fokus till din Yamaha-streamer istället för Linn så att din tankeförmåga inte grumlas av företagsnamnet. :)
Jag tar här endast tar upp problem som uppstår vid nedsampling, du får gärna ta upp fel som uppstår vid uppsampling om du vill, du har säkert rätt och jag kommer inte att stoppa dig.
Men jag misstänker att det största problemet med uppsampling är just att det sedan ska nedsamplas, men uppenbarligen tycker flera företag att uppsamplingen för med sig fler fördelar än nackdelar.

Då din streamer även den internt arbetar i högre bits än vad musikmaterialet ligger på så sker det alltid en nedsampling från de 48-bit Yamahan arbetar med till 24-bit eller 16-bit innan den når DAC;en. Truncation noise förhindras helt då dither tillförs. Om din Yamaha inte tillför dither innan signalen når din DAC så följer Truncation Noise med i omvandligen. (Jag vet inte om Yamahan tillför dither eller inte.)

Som jag förstått det så tillför Airport Express inte dither till en urspruns-signal då det skett en nedsampling vilket då medför att Truncation noise skickas vidare till DAC, om detta är hörbart vid vanlig musiklyssning vet jag inte för just denna spelare. Dither är dock ett verktyg uppfunnet just för att ta bort detta, problemet är inte speciellt nytt och folk har uppenbart hört det eftersom de hittat på en lösning.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-24 22:34

Michael skrev:För de som är lite insatta så förstås ju hur galet det är, t.ex. när paralleller till andra 'digitala' saker tas upp - som inte alls är samma sak! Men det vet inte de som inte vet, så då kan tokigheterna tyvärr spridas. Alla kommer nog inte ändå kunna förstå, men det får vi leva med. Jag tror flera kan få lite inblick i hur det funkar. Så fortsätt med din vänlighet, genom dina förklaringar. Tack!

Uhm, digital sampling oavsett om det gäller ljud eller bild ÄR samma sak. Båda handlar om nyqvist, bitdjup, dithering, aliasing jadda jadda. Men visst är det också olika då ljud egentligen bara samplar i två led - tid och amplitud, medans bild är höjd och bredd, amplitud (gånger tre för tre färgkanaler) och även tid om det är film. Plus att vi har ögon, öron och hjärna som tolkar olika, så helt lika är det inte där heller. Dock pratar vi ju egentligen bara om den digitala domänen här.

Ang Belkers mätningar så handlar väl det där om att olika streamers skitar ner DACens analoga delar på olika sätt o därmed ger olika ljud (dock hur märkbart?). Så då har det väl egeentligen inte med streamern att göra? Alltså om man har en störningskänslig DAC, har nån USB-cleaner (eller vad dom nu kallas) eller kör Toslink så borde det inte påverka?

Goat76: Truncation-fel på en 16bit-signal är dock inte direkt hörbart, så det är inget att tänka på :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-24 22:54

Tell skrev:
Ang Belkers mätningar så handlar väl det där om att olika streamers skitar ner DACens analoga delar på olika sätt o därmed ger olika ljud (dock hur märkbart?). Så då har det väl egeentligen inte med streamern att göra? Alltså om man har en störningskänslig DAC, har nån USB-cleaner (eller vad dom nu kallas) eller kör Toslink så borde det inte påverka?

Jag menar att det har med streamers att göra, även om det inte är den digitala strömmen i sig som påverkar. Streamers existerar i verkligheten och den är komplex. Det är inte meningsfullt att separera teori och verklighet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-24 22:56

Tell skrev:Goat76: Truncation-fel på en 16bit-signal är dock inte direkt hörbart, så det är inget att tänka på :)

Tycker du, kanske du borde lägga till... :)

If a signal is quantized without using dither, there will be quantization distortion related to the original input signal... In order to prevent this, the signal is "dithered", a process that mathematically removes the harmonics or other highly undesirable distortions entirely, and that replaces it with a constant, fixed noise level.

The final version of audio that goes onto a compact disc contains only 16 bits per sample, but throughout the production process, a greater number of bits are typically used to represent the sample. In the end, the digital data must be reduced to 16 bits for pressing onto a CD and distributing.

There are multiple ways to do this. One can, for example, simply discard the excess bits – called truncation. One can also round the excess bits to the nearest value. Each of these methods, however, results in predictable and determinable errors in the result. Using dither replaces these errors with a constant, fixed noise level.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-25 00:57

Innan jag fortsätter vill jag lägga in texten nedan. Författare är Paul Frindle. Det är utdrag ur en artikel från AES Conference Papers, Audio Engineering Society 1997.
Jag anser det vara en bra artikel. Jag har samma erfarenheter i ämnet som Paul Frindle.

7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page1.jpg
7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page1.jpg (745.18 KiB) Visad 8113 gånger

7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page2.jpg
7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page2.jpg (986.02 KiB) Visad 8113 gånger

7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page3.jpg
7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page3.jpg (1.23 MiB) Visad 8113 gånger

7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page4.jpg
7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page4.jpg (991.82 KiB) Visad 8113 gånger

7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page5.jpg
7077 Paul Frindle - Are we measuring the right things_page5.jpg (333.57 KiB) Visad 8113 gånger

Det är kul att folk på professionell nivå som gör seriösa dubbelblindtester kommer fram till samma resultat som jag själv gjort på 80 och 90-talet.

Då ni läst detta och kontemplerat över det som sägs så fortsätter jag min vandring framåt i ämnet. Så, håll till godo.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-25 02:52

goat76 skrev:
Tell skrev:Goat76: Truncation-fel på en 16bit-signal är dock inte direkt hörbart, så det är inget att tänka på :)

If a signal is quantized without using dither, there will be quantization distortion related to the original input signal... In order to prevent this, the signal is "dithered", a process that mathematically removes the harmonics or other highly undesirable distortions entirely, and that replaces it with a constant, fixed noise level.

The final version of audio that goes onto a compact disc contains only 16 bits per sample, but throughout the production process, a greater number of bits are typically used to represent the sample. In the end, the digital data must be reduced to 16 bits for pressing onto a CD and distributing.

There are multiple ways to do this. One can, for example, simply discard the excess bits – called truncation. One can also round the excess bits to the nearest value. Each of these methods, however, results in predictable and determinable errors in the result. Using dither replaces these errors with a constant, fixed noise level.

Tycker o tycker, vad ligger felen på? Kanske 90dB under signalen? Sitter på mobilen nu, men om letar upp xiphs klipp igen om der här har jag för mig o att han demonstrerar hur väldigt lågt det är. Är iaf bara liiite högre än nivån på ditherbruset (som du garanterat inte hör).
Ska läsa Peters text imorrn också om jag får lite mer tid :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-25 03:06

2019-03-25-00-56-34.jpg
2019-03-25-00-56-34.jpg (87.19 KiB) Visad 8106 gånger

Det här tycker jag var centralt.

Låt säga att vi har en mängd samples (i numerisk form) som ska spelas upp som ljud. Vart och ett är perfekt överfört (inga bitfel) och vi har dem i rätt ordning. Vi är inte så lite malliga. I vilken takt ska de matas ut? Lätt, i rätt takt förstås! Inga problem. Rätt takt vet vi antingen för att vi vet eller för att den informationen bifogades. Det är trivialt, antar vi, att sköta utmatning i given takt. Felet som blir är att jämföra med en skivspelare som snurrar i yttepytte lite fel hastighet. Så långt så najs.

Vi, mottagaren, står och fångar frisbees. Ingen blåser in i skogen osv, och vi är ruggigt snabba. Alla kommer fram, i rätt ordning. Traven kan lagras, och vi kan sen kasta dem vidare utan slarv.

Men vi kastar vidare samtidigt som vi tar emot nya frisbees. Det hinner vi lätt, men det skapar faktiskt en del bekymmer om det är viktigt att kasta ut i rätt takt.

Alla metaforer kraschar och det är oklart om en frisbee är en bit, en frame eller något annat. Jag trasslade in mig i olikfärgade frisbees och annat, men lagom är bäst. De är i alla fall kvanta, som kan hanteras robust. Förhoppningsvis är illustrationen i någon mån illustrativ.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-25 07:38

Tell skrev:
goat76 skrev:

Tycker o tycker, vad ligger felen på? Kanske 90dB under signalen? Sitter på mobilen nu, men om letar upp xiphs klipp igen om der här har jag för mig o att han demonstrerar hur väldigt lågt det är. Är iaf bara liiite högre än nivån på ditherbruset (som du garanterat inte hör).
Ska läsa Peters text imorrn också om jag får lite mer tid :)

Som jag förstår det så bildar Truncstion Noise mer en filterliknande effekt, det hörs kanske inte så tydligt på egen hand men när det apliceras på en befintlig signal fortplantar det sig och gör så att signalen får en något vassare digital karaktär.

Du som ibland leker med studioprogram kan ju göra ett litet test. Lägg på en ganska liten filtereffekt på någon inspelning som du tycker ger en liten men ändå ganska tydlig effekt. Ha en till kanal med exakt samma grundljud utan tillagd effekt, fasvänd denna kanal och spela upp båda kanalerna samtidigt så inser du att filtereffektens egenljud är extremt litet.
Hur kan den här lilla detaljen påverka grundljudet så pass mycket trots att det på egen hand knappt hörs?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-03-25 15:05

Jag tror på streamingspelare som påverkar ljudet, A.k.a uppsamplar innan de skickar till DAC´n.
I mitt ovetenskapliga test ovan flyttades -0,1 dB punkten från 19 kHz till 22 kHz, På 48 kHz testsignal, genom att använda uppsamling innan DAC´n.
Är inte det ungefär skillnaden mellan detektion och ickedetektion i FE test?
Varför är de flesta på faktiskt så negativa till att behandla den digitala signalen innan den skickas vidare?

HRES.png
HRES.png (36.21 KiB) Visad 8042 gånger

UppS_IMP.png
UppS_IMP.png (34.79 KiB) Visad 8042 gånger

NoUppS_IMP.png
NoUppS_IMP.png (31.34 KiB) Visad 8042 gånger

Ps Jag förstår mycket väl att detta inläggs kvalitet är låg jämfört med många andra inlägg i tråden :oops:
Men jag hoppas ändock att någon kunnig tar sig tid att kommentera det uppmätta resultatet :|

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-25 15:39

Det ser lite märkligt ut. Dessutom är båda osymmetriska och där den ena har mer ”förringning” än ”efterringning” och vice versa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-25 15:55

dewpo skrev:Jag tror på streamingspelare som påverkar ljudet, A.k.a uppsamplar innan de skickar till DAC´n.
I mitt ovetenskapliga test ovan flyttades -0,1 dB punkten från 19 kHz till 22 kHz, På 48 kHz testsignal, genom att använda uppsamling innan DAC´n.
Varför är de flesta på faktiskt så negativa till att behandla den digitala signalen innan den skickas vidare?

HRES.png

UppS_IMP.png

NoUppS_IMP.png

Ps Jag förstår mycket väl att detta inläggs kvalitet är låg jämfört med många andra inlägg i tråden :oops:
Men jag hoppas ändock att någon kunnig tar sig tid att kommentera det uppmätta resultatet :|

Kan du förklara lite mer om hur du kopplat och testat? Och hurra för att du testar!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-03-25 17:44

Belker skrev:
dewpo skrev:Jag tror på streamingspelare som påverkar ljudet, A.k.a uppsamplar innan de skickar till DAC´n.

HRES.png

UppS_IMP.png

NoUppS_IMP.png

Kan du förklara lite mer om hur du kopplat och testat? Och hurra för att du testar!

:oops: Jag borde förstås talat om hur jag mätt,
Det är en loop-back mätning, ett Meas sweep 0-24000 Hz 48 kHz samplingsfrekvens.
Och skillnaderna mellan de två mätningarna är att i den ena samplas det upp av Streamern till 96 kHz medans den andra skickas i 48 kHz direkt till DAC´n.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-25 18:01

Räknas det som en ren streamer om den samtidigt ägnar sig åt uppsampling? Min CD-spelare kan utföra sådana trick och jag tror att de påverkar DAC-en (som i sig inte har någon funktion för att förvränga data), men normalt är uppsamplingen avstängd och CD-spelaren används mycket sparsamt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-25 18:27

Här står lite.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_media_player

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-03-25 18:58

dewpo skrev:Varför är de flesta på faktiskt så negativa till att behandla den digitala signalen innan den skickas vidare?

Jag har väl ingen koll så, men jag känner att ska man sampla om innan så ska det samplas upp till exakt den sample-raten och bitdjupet som DAC:en använder, annars borde DAC:en själv sampla upp den igen vilket borde bli sämre. Det är i varje fall min känsla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-25 19:03

petersteindl skrev:Här står lite.

Med vänlig hälsning
Peter

Digitala mediaspelare är andra djur än rena transporter som jag ser det. Blandar man in allt som står uppräknat där är jag inte främmande för att de kan påverka ljudet både hitan o ditan
Bilagor
Skärmklipp 2019-03-25 18.00.31.png
Skärmklipp 2019-03-25 18.00.31.png (105.21 KiB) Visad 7944 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-25 19:24

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Här står lite.

Med vänlig hälsning
Peter

Digitala mediaspelare är andra djur än rena transporter som jag ser det. Blandar man in allt som står uppräknat där är jag inte främmande för att de kan påverka ljudet både hitan o ditan

Söker man på streamer på wiki så kan man välja "A Digital media player" under "Technology".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-25 23:01

Ok, låt oss ta några exempel.

Bryston BDP-π - Nätverkspelare 19000 kr. Vad får man som är speciellt om man köper Bryston?

BDP-π Digital Player Bryston’s BDP digital music players let you hear a perfect replica of high resolution studio masters with incredible detail and breathtaking realism.
Unlike other digital music players, our sole purpose is to play your music with the greatest possible fidelity without the burden of deep computer knowledge.
Built upon the Raspberry Pi® and HifiBerry® platform, the new BDP-π is faster and more capable than our classic BDP-1 yet fits in a chassis 1/3rd as wide as our full size gear and costs less than half of a flagship BDP-2.
Virtually any DAC can be connected via the on-board S/PDIF and Toslink connectors.
Also, get ultra-high resolution by connecting a USB DAC.
Connect an external USB drive containing your music library, stream your favorite internet radio stations, and enjoy lossless TIDAL streaming all on the BDP-π Inputs: 4x USB 2.0, 1x Ethernet (10/100 Mbps) Outputs: SPDIF (RCA), Optical (TOSLINK), HDMI, USB 2.0
Control: IR, TCP/IP
Features:Dedicated high resolution digital audio playerPlayback from USB drivesVirtually all common file typesRaspberry Pi® and HifiBerry® platformMultiple control options (iOS, Android, Desktop)NAS Connectivity supportedTIDAL, Internet Radio, Custom URLsRequires external DAC
Physical:2.75″ H x 5.7″ W x 8.5″ D2.6 Ib/ 1.2 kg

Nästa exempel. Vad får man som är speciellt om man köper Naim? Vad jag ser så kan den kopplas synkront där mottagaren är master och sändaren går som slave. Jag har nämnt sådant mode i tidigare inlägg för de som orkat läsa och ta in information. Dock måste det då finnas någon form av operativsystem i burken.

Naim NDX 2 - Streamer & DAC 65000 kr.
Naim är en av mycket få high end-tillverkare som har utvecklat en egen streamingplattform för att nå prestanda som inte är möjlig med standardteknik. Efter 8 år är det dags för nästa generation, som har tagit 25 av Naims utvecklare 3 år att utveckla och resultatet liknar inte något annat. Sortimentet börjar med ND5 XS2. Här har man sparat in på allt som inte påverkar ljudkvalitén. Därför har den inte samma lyxiga färgskärm som de exklusivare modellerna och den går heller inte att uppgradera med extern nätdel.
Men den innehåller Naims unika nya streamingmodul NP800 som de större modellerna har, samma arkitektur med separat överföring av ljuddata och klockning och balanserad LVDS-teknik där man inte är beroende av jordens potential.
ND5 XS2 ger extrem prestanda i förhållande till priset.
Classic-seriens NDX2 är byggd med högre budget och då kan man kosta på den mer. Här använder man det exklusivare Classic-serie-chassiet som plattform. Det har bättre mekaniska egenskaper och är extremt välskärmat. Alla kretskort är mekaniskt avkopplade som man kan förvänta sig av en Classic-serie-modell, för att minimera problem med oönskade vibrationer vid komponenterna.
Nätdelen har högre precision och är kraftfullare. NDX2 går att bygga ut med de externa nätdelarna XPS DR och 555PS DR. NDX2 blir då ett tyst rum utan intern nätdel, samtidigt som det DR-reglerade externa nätdelarna får NDX2 att prestera ännu bättre.
NDX2 passar perfekt i de flesta high end-anläggningar
The streaming section of the NDX 2 uses the latest Naim network card featuring low noise, high-speed low-voltage differential signalling (LVDS) to route the digital audio signal.
The higher speed is capable of decoding all HD audio formats at up to 32 bits/384 kHz or DSD128.
Rather than the source acting as the digital timing master, the new streaming board turns things around and allows the DAC clock to control the flow of audio data.
The data is integer-over-sampled in a SHARC DSP to an incredible 40-bit accuracy before it’s fed to the Burr-Brown DAC.
The Burr-Brown® PCM1792A digital-to-analogue converter working alongside this new streaming platform is one of the best available.
Naim improved its performance even further by implementing their own digital filters and adding a discrete current-to voltage converter immediately after the DAC.
The NDX 2 features an integrated low-noise power supply with a custom-designed toroidal transformer and separate windings for the digital and analogue sections.
However, the player can be upgraded with an external XPS DR or 555 PS DR power supply, giving you a marked increase in sonic authority and emotion. Audio Inputs Digital (S/PDIF) - 2 x Optical TOSLink (up to 24bit/96kHz), 1 x coaxial RCA (up to 24bit/192kHz, DoP 64Fs), 1 x coaxial BNC (up to 24bit 192kHz, DoP 64Fs) USB - 2 x USB Type A socket (front and rear - 1.6A charge) Streaming - Chromecast built-in, Apple AirPlay, TIDAL, Spotify® Connect, Bluetooth (AptX HD), Internet Radio, UPnP™ (hi-res streaming), Roon Ready Audio Outputs Analogue - 1 x RCA pair 1 x 5-pin DIN Connectivity Network - Ethernet (10/100Mbps),
WiFi (802.11 b/g/n/ac with external antennae) Updates - Update your system wirelessly via the Naim app Formats
Multiroom - Party Mode Streaming: Sync up to six Naim products and control via the Naim app Audio Formats - WAV - up to 32bits/384kHz, FLAC and AIFF - up to 24bit/384Hz, ALAC (Apple Lossless) - up to 24bit/384Hz, MP3 - up to 48kHz, 320kbit (16 bit), AAC - up to 48kHz, 320kbit (16 bit), OGG and WMA - up to 48kHz (16 bit), DSD - 64 and 128Fs, M4A - up to 48kHz, 320kbit (16 bit)
Note: Gapless playback supported on all formats.
Internet Radio Formats - Windows Media-formatted content, MP3, ACC, OGG Vorbis streams and MMS Internet Radio Provider - vTuner premium 5* Ripping and Storage Storage - 2 x USB Type A socket (front and rear - 1.6A charge)
Power Power Consumption Typical use: 19W Network standby mode: <2W Deep sleep: <0.5W
User Control Handheld - Zigbee® RF4CE
App Control - Naim App for iOS and Android
Front Panel - 5" colour LCD display and four buttons
Physical Dimensions - 87mm x 432mm x 314mm (H x W x D) Weight - 10kg
Finishes - Brushed and anodised aluminium
Supplied with - Zigbee® remote (inc. batteries),
Power-Line Lite cable (UK denominations only),
Burndy link plug,
5-pin DIN interconnect cable,
BNC to RCA adaptor,
Wi-Fi (x2) and Bluetooth antennae,
cleaning cloth,
quick start guide

Vad får man om man lägger till 33 loppor? :)

Naim NDS Streamer 98000 kr.

Our reference network player, the NDS, is an audiophile-quality music source, every bit the sonic equal of the very finest high-end CD players and turntables.
Whether you’re browsing your digitally stored music collection, exploring tens of thousands of internet radio stations, discovering music via the built in Spotify Connect feature, or indulging in a high-resolution 24bit/192kHz download, the NDS delivers unrivalled performance.
FeaturesUPnP-enabled to allow streaming of audio files at up to 24bit/192kHz resolution from Naim Audio hard disk servers, network-attached storage (NAS) devices or any home computerSupports a broad range of music formats: WAV, FLAC, DSD (single rate), Apple Lossless, AIFF, AAC, Windows Media-formatted files, Ogg Vorbis and MP3.
Gapless playback on all lossless file formats and on most compressed musicvTuner 5* full-service internet radio40bit SHARC processor optimises digital pathways and helps eliminate jitterSpotify Connect built-in to stream millions of songs from the world’s most popular streaming serviceNative support for TIDAL streaming service with free 90 day trial of lossless HiFi tierReference-quality
Burr Brown PCM1704 precision laser-trimmed sign-magnitude DACsThree 24bit/192kHz capable digital inputs (S/PDIF) to support optimum connection to external sourcesFully isolated internal layout, with shielding cans housing streaming module, DSP power supply and DACsHeavy brass sub-chassis with steel-sprung floating suspension system for optimum isolationiOS and Android Naim Audio app for intuitive controlMultiroom & Party Mode compatible

Ok, vi får reda på att efter 8 år är det dags för nästa generation, som har tagit 25 av Naims utvecklare 3 år att utveckla.
Ok, Naim har i sitt anletes svett jobbat i 3 år med 25 Naimexperter på att utveckla en apparat som är lika bra som en 30-spännsapparat på Konrads, enligt hifikg. Har jag förstått det rätt då? :)
Jag är helt rudis på det här med streamers. Jag har aldrig haft någon eller använt någon och jag vet inte vad de gör. Jag har dock idag frågat lilltroll om han vet vad en streamer är för något. :)
Tydligen är det en mackapär som tar emot kod från olika streamingtjänster och då är det någon form av mjukvara och ett operativsystem inbyggt i mackapären, någon form av dator som inte används som dator. Har vi förstått det rätt då?

Men den skall ju enkom skyffla data från ingång till utgång utan att data manipuleras med, ungefär som en passiv låda med 6 ingångar och 1 utgång och en vridomkopplare. Är det så? :)

Linn skall ju ha den slutgiltiga lösningen.
Linn Klimax Exakt DSM för 103000 kr. Här kanske 100 ingenjörer jobbat i 10 års tid för att på ett Linnskt sätt skyffla digitaldata från ingång till utgång? Vad vet jag?

ANALOGUE IN RIGHT, LEFT - To connect sources with phono outputs.
BALANCED IN RIGHT, LEFT - To connect sources with balanced (XLR) outputs.
EXAKT LINK- To connect to Exakt compatible devices
SPDIF IN - To connect sources with Spdif digital outputs.
ETHERNET - To connect to a network.
TOSLINK IN- To connect sources with Toslink (optical) digital outputs.
MAINS INPUT - To connect to the mains electricity supply.
FALLBACK - To put the device into Fallback mode (used when reprogramming the unit).
HDMI IN 1, 2, 3 - To connect sources with HDMI outputs.
HDMI OUT - To connect to a display device with HDMI inputs.

Men Düska T+A SD 3100 HV för ringa 248000 kr kanske har Die endgültige Lösung.
Coaxial (RCA) | Balanced (XLR) 2,5 Veff / 20 Ohm | 5,0 Veff / 40 Ohms
Headphone output
Headphone output 6,3 mm jack (20 Ohms) und 4,4 mm Pentaconn (8 Ohms)
Connections
Digital output 1x coax, IEC 60958 S/P-DIF (LPCM)
Digital inputs 1 x AES-EBU 32…192 kHz / 16-24 Bit
6 x S/P-DIF:
2 x Standard Coax
2 x high quality BNC 32…192 kHz / 16-24 Bit,
2 x optical TOS-Link 32…192 kHz / 16-24 Bit

2 x USB DAC:
Device-Mode with max. 768 kSps (PCM) und DSD 1024, supports
asynchronous data transfer. *DSD512 und DSD 1024 with Windows PC with appropriate driver installed only.

2 x USB Master-Mode for USB-Mass storage (Stick or HDD)
2 x HDMI IN, 1 x HDMI OUT with ARC
1 x IPA (LVDS)
LAN, Antenna input for WLAN and FM, 2 x H-Link
D/A-Converter
PCM Double-Differential-Quadruple-Converter with four 32-Bit Sigma-Delta D/A-Converter per channel. 705,6 / 768 kSps conversion rate
DSD T+A-True-1Bit DSD D/A-Converter, up tp DSD 1024 (49,2 MHz), native bitstream
Upsampling (PCM) T+A-Signalprocessor – synchronous upsampling
with 4 selectable oversampling algorithms
FIR short, FIR long, Bezier/IIR, Bezier
Analogue filter Phase-linear Bessel filter 3rd order, switchable
with 60 or 120 kHz cut off frequency
Frequency response PCM 44.1 kSps: 2 Hz – 20 kHz
PCM 48 kSps: 2 Hz – 22 kHz / DSD 64: 2 Hz – 44 kHz
PCM 96 kSps: 2 Hz – 40 kHz / DSD 128: 2 Hz – 60 kHz
PCM 192 kSps: 2 Hz – 80 kHz / DSD 256: 2 Hz – 80 kHz
PCM 384 kSps: 2 Hz – 100 kHz / DSD 512: 2 Hz – 100 kHz
PCM 768 kSps: 2 Hz – 120 kHz / DSD 1024: 2 Hz – 120 kHz
THD < 0.001 %
S/N ratio > 117 dB
Channel separation > 110 dB
Streaming Client
Formats / Standards MP3, WMA, AAC, OGG Vorbis, FLAC, WAV, AIFF, ALAC / UPnP AV, T+A Control
Data rates PCM 32…192 kHz,16/24 Bit; MP3 bis 320 kBit,
variable and constant bit rate
Music services Tidal, Deezer, qobuz (Subscription required)
Features Gapless Playback for MP3 (Lame), WAV, FLAC
T+A Control App for iOS und Android
Interfaces LAN: Fast Ethernet 10/100 Base-T, WLAN: 802.11 b/g/n
Tuner
Internet Radio Airable Internet Radio Service (> 11000 Stationen weltweit)
FM, FM-HD 87,5 – 108 MHz; sensitivity 1 µV; S/N > 65 dBA
DAB, DAB+ 168 -240 MHz (Band III); sensitivity 2,0 µV, S/N > 96 dBA
Features RDS/RDBS, Stationname (PS), Programm type (PTY), Radiotext (RT)
Bluetooth
Bluetooth Standard / Codec A2DP (Audio), AVRCP 1.4 (Control) / aptX®, MP3, SBC
Mains / Accessories / Dimensions
Mains 2 x 110-120 V or 220-240 V, 50-60 Hz
Operation: 2 x 40 W
Standby < 0,5 W
Dimensions (W x H x D) / Weight 17 x 46 x 46 cm / 26 kg
Accessories 2x power cord, remote control F 3100, BNC adapter

Själv ser jag på varje digital eller analog moduttmojäng som en svart låda med överföringsfunktion och en form av interface samt GUI.
Jag skriver utifrån sådant koncept.

Om jag nu skall sjösätta en Bremen streamer, vad skall den i så fall uträtta?? Jag är tacksam för seriösa svar. Jag är lite mossig på streamers, men det verkar nytt och åtråvärt för stunden.

Jag ser allt i form av matematiska formler och överföringsfunktioner i någon form i en så kallad black box med ingång och utgång där man på ett totalt kontrollerbart sätt skall styra en deterministisk korrelation mellan ingång och utgång. Man kan t.ex. dedicera boxen till att t.ex tidsfördröja insignalen 7,83229 ms samt ha en LP på något sätt vid någon godtyckligt vald önskad frekvens och även kunna styra fasläget och styra Gain. Det innebär Amplitud, fas och frekvens i vågekvationen där man kan applicera någon form av godtyckligt valt filter.

Jag spelar CD-skivor i min Oppo 105 som sedan via S/Pdiff skickar digitalsignal till min DAC. Jag har nu 3 olika DACar varav den första var LIcence No1 och Forsell Air Reference.
Den senaste DACen kan även ta emot USB audio och kopplas till nätverk. Den stora modellen kanske kommer ha 16-20 individuella kanaler som kan användas hursomhelst. Vi kör egna lösningar med FPGA som lilltroll programmerar.

För att se vad man gör har vi ett standard GUI från MatLab som kan finnas i en mobil eller en läsplatta eller dator.

Men hur sker streaming och vad anser ni er behöva för funktioner. Multiroom? Osv.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-25 23:14

Den ska fungera med Roon. Punkt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-26 00:42

Belker skrev:Den ska fungera med Roon. Punkt.

Vad jag förstår tycker Harryup också detta. Frågan är, varför? Kan du motivera det?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-03-26 01:21

"If you can't beat them join them"
Är mitt svar på frågan om Roon.

Så kan ni slå dem?

Multirum, Dsp, Mixning, Sångtexter på Tv, Metadata hantering, Biografier, Discografier, Låt Radio, Tidal & Qobus strömning + Lokala filer, Dropbox backup, App styrning
+ Mycket mer - Roon är ganska komplett i dag.

För kan ni slå dem så ska ni förstås göra det :twisted:
Det behövs definitivt konkurrent till Roon om det skall bli bra för konsumenterna!

OT Det känns ganska konstigt att ha åsikter om en produkt som man vet att man inte kommer ha råd med :oops:
Men Roon slutpunkter finn ju i alla prislägen från raspberry pi baserade till yttersta high end.
Så skall ni bli en konkurrent till Roon så behöver ni nog stödja även annan hårdvara än er egen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-26 07:36

petersteindl skrev:
Belker skrev:Den ska fungera med Roon. Punkt.

Vad jag förstår tycker Harryup också detta. Frågan är, varför? Kan du motivera det?

Det är användarvänligt, ( bäst? ) erbjuder bra grafik ( bäst ? ) och kostar 1000:- i månaden för användaren. :D
Du kan läsa här om Lejonklous streamer, det finns redan mjukvara som kan mycket som ROON kan- open Source och gratis.
https://www.lejonklou.com/forum/viewfor ... 05507f22dd

bryston sneglar på rasberry pi konceptet - även här är mycket av mjukvaran gratis

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd