Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Belker » 2019-03-26 08:42

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Belker skrev:Den ska fungera med Roon. Punkt.

Vad jag förstår tycker Harryup också detta. Frågan är, varför? Kan du motivera det?

Det är användarvänligt, ( bäst? ) erbjuder bra grafik ( bäst ? ) och kostar 1000:- i månaden för användaren. :D
Du kan läsa här om Lejonklous streamer, det finns redan mjukvara som kan mycket som ROON kan- open Source och gratis.
https://www.lejonklou.com/forum/viewfor ... 05507f22dd

bryston sneglar på rasberry pi konceptet - även här är mycket av mjukvaran gratis

Gratis är gott, men Roon betalar jag gärna 100 kr i månaden för (inte 1000!). Det är en verkligt genomarbetad och stabil mjukvara som gör att man bara vill sitta och spela mer musik. Inte perfekt än, bättte än allt annat, totalt sett. Sen vilket OS som får själva streamern att snurra är Sheiß egal.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-26 08:43

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Belker skrev:Den ska fungera med Roon. Punkt.

Vad jag förstår tycker Harryup också detta. Frågan är, varför? Kan du motivera det?

Det är användarvänligt, ( bäst? ) erbjuder bra grafik ( bäst ? ) och kostar 1000:- i månaden för användaren. :D
Du kan läsa här om Lejonklous streamer, det finns redan mjukvara som kan mycket som ROON kan- open Source och gratis.
https://www.lejonklou.com/forum/viewfor ... 05507f22dd

bryston sneglar på rasberry pi konceptet - även här är mycket av mjukvaran gratis

Du menar 1000 kr per år. Jag ser priset 119 $ per år och 499 $ engångssumma för livstid.

Använder du själv Roon?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 09:54

Har aldrig förstått varför folk lägger kopiösa summor på något som är en liten dator som tar in data via ethernet/wifi eller hårddisk och spottar ut det via USB eller toslink.
Varför inte en raspberrypi eller en liten fläktlös windows-maskin?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-03-26 10:04

dewpo skrev:"If you can't beat them join them"
Är mitt svar på frågan om Roon.

Så kan ni slå dem?

Multirum, Dsp, Mixning, Sångtexter på Tv, Metadata hantering, Biografier, Discografier, Låt Radio, Tidal & Qobus strömning + Lokala filer, Dropbox backup, App styrning
+ Mycket mer - Roon är ganska komplett i dag.

För kan ni slå dem så ska ni förstås göra det :twisted:
Det behövs definitivt konkurrent till Roon om det skall bli bra för konsumenterna!

OT Det känns ganska konstigt att ha åsikter om en produkt som man vet att man inte kommer ha råd med :oops:
Men Roon slutpunkter finn ju i alla prislägen från raspberry pi baserade till yttersta high end.
Så skall ni bli en konkurrent till Roon så behöver ni nog stödja även annan hårdvara än er egen.

Logitech Mediaserver är minst lika bra och gratis.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-26 10:49

goat76 skrev:Som jag förstår det så bildar Truncstion Noise mer en filterliknande effekt, det hörs kanske inte så tydligt på egen hand men när det apliceras på en befintlig signal fortplantar det sig och gör så att signalen får en något vassare digital karaktär.

Du som ibland leker med studioprogram kan ju göra ett litet test. Lägg på en ganska liten filtereffekt på någon inspelning som du tycker ger en liten men ändå ganska tydlig effekt. Ha en till kanal med exakt samma grundljud utan tillagd effekt, fasvänd denna kanal och spela upp båda kanalerna samtidigt så inser du att filtereffektens egenljud är extremt litet.
Hur kan den här lilla detaljen påverka grundljudet så pass mycket trots att det på egen hand knappt hörs?

Kolla på det här klippet vetja så förstår du hela grejen. 12:30 in så pratar han om truncation noise, dither osv (o även hur ohörbart det är).

dewpo skrev:Jag tror på streamingspelare som påverkar ljudet, A.k.a uppsamplar innan de skickar till DAC´n.
I mitt ovetenskapliga test ovan flyttades -0,1 dB punkten från 19 kHz till 22 kHz, På 48 kHz testsignal, genom att använda uppsamling innan DAC´n.
Är inte det ungefär skillnaden mellan detektion och ickedetektion i FE test?
Varför är de flesta på faktiskt så negativa till att behandla den digitala signalen innan den skickas vidare?

HRES.png

UppS_IMP.png

NoUppS_IMP.png

Ps Jag förstår mycket väl att detta inläggs kvalitet är låg jämfört med många andra inlägg i tråden :oops:
Men jag hoppas ändock att någon kunnig tar sig tid att kommentera det uppmätta resultatet :|

Det finns nog inte nån vuxen i hela världen som hör en 0,1dB skillnad vid 19khz. Skulle nån lyckas så är den fanimej värld så gott som alla Nobelpris som finns, även fast dom inte har med ljud att göra.

petersteindl skrev:Ok, låt oss ta några exempel.

...

Med vänlig hälsning
Peter

Många exempel på gaaalet prissatta prylar. Så skulle faktiskt inte förvåna mig om dom pysslade med lite gömd DSPing för att få nån skillnad på ljudet för att på så vis lura på rika audiofiler att köpa deras produkter.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-26 11:10

Tell skrev:
Många exempel på gaaalet prissatta prylar. Så skulle faktiskt inte förvåna mig om dom pysslade med lite gömd DSPing för att få nån skillnad på ljudet för att på så vis lura på rika audiofiler att köpa deras produkter.

Hur kan man lura ut att de gör det? Jag är misstänksam på Aurender som många upplever låta "analogt". I min setup gav den en mörk presentation.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 11:12

Pratar vi om apparater som tar in datat och slussar det vidare utan DSP eller pratar vi om något annat? Klangfärgen kommer aldrig att påverkas givet att en DSP inte är inblandad.

Förvirringen verkar gränslös just nu.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-26 11:39

De flesta system är uppbyggda lite runt att tagga popskivor. Och ganska trista då det gäller hantera jazz och klassiska skivor för att inte tala om alternativa utgåvor av samma skiva.
Spelar man pop brukar man klara sig på att en mapp heter gruppnamnet i den en mapp för ett albumnamn och i den en mapp för alla låtar.
Spelar man klassiskt så vill man ha med dirigent, orkesternamn, version etc. Ofta brukar skivorna innehålla olika kompositörers stycken, kanske olika orkestrar, kanske olika dirigenter, solister etc. Allt detta hanterar Roon som bygger upp sitt eget system med taggning av skivan. Gratis är gott men tycker Roon är helt överlägset. Man lägger till mer och mer stöd för olika hårdvaror och man kan numera spela upp på en mängs olika sätt och antalet uppspelningsenheter är fritt. Spelar man endast pop eller har bara ett ställe man vill spela upp på så klarar vilket program som helst det men blandad logisk framgång. Dessutom så får man i Roon en liten "korv" i nederkant av grafiken som visar om låten är komprimerad eller inte. Sen finns inbyggd dsp funktionalitet om man är lockad av det. Jag tycker att 4900:- för livstid är rimligt då servicen är på en helt annan nivå än andra program. Dessutom får man en liten "redaktion" som går igen ens skivsamling och skriver och berättar om olika inspelningar och orkestrar man har.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-26 11:39

Morello skrev:Pratar vi om apparater som tar in datat och slussar det vidare utan DSP eller pratar vi om något annat? Klangfärgen kommer aldrig att påverkas givet att en DSP inte är inblandad.

Fast säger man det så är man mindre vetande, beware!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-26 11:50

Morello skrev:Pratar vi om apparater som tar in datat och slussar det vidare utan DSP eller pratar vi om något annat? Klangfärgen kommer aldrig att påverkas givet att en DSP inte är inblandad.

Personligen skulle jag aldrig använda ordet aldrig i datorsammanhang eftersom en firmwareuppgradering räcker för att något skall hända. En installation med någon form av dator inblandad kan man inte förutsätta att den skall bete sig konstant över tiden. En begränsning i diskussionen är också att en del förutsätter en ideal miljö utan störningar av något slag. Så ser det inte ut hemma hos folk med dimmers, ledbelysning, apparater travade på varandra, störningar på nätet, trasslig wifi, dåligt trådat nätverk etc etc. Vilket också Steindeln har redovisat att det är mätbart och även påverkar mätningar på andra saker än dacar. Så när jag testat streamers så förutsätter jag absolut ingenting innan och jag förutsätter inte att om jag skulle få fram något resultat som skulle gälla hos andra heller.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-26 11:51

sprudel skrev:
Tell skrev:

Hur kan man lura ut att de gör det? Jag är misstänksam på Aurender som många upplever låta "analogt". I min setup gav den en mörk presentation.

Skulle väl vara om man samplar signalen innan den når DACen o jämför den med det man matade in i streamern? Fast hur man gör det på bästa sätt vet jag inte.
Vad menar du med "mörk" förresten? Så jag bara förstår vad du menar med dina termer? :)

Lite det jag menar, att vissa tillverkare har en DSP igång som dom inte går ut med alls just för att få en färgning på en signal som egentligen inte ska färgas. Företag i allmänhet är väl inte direkt kända för att alltid vara helt ärliga med vad dom pysslar med.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-26 11:52

hifikg skrev:

Nä, det behöver man inte vara men man har förutfattade meningar anser jag som inte gynnar en själv om man är ute efter att optimera musikåtergivningen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-26 11:56

Tell skrev:
sprudel skrev:
Tell skrev:

Skulle väl vara om man samplar signalen innan den når DACen o jämför den med det man matade in i streamern? Fast hur man gör det på bästa sätt vet jag inte.
Vad menar du med "mörk" förresten? Så jag bara förstår vad du menar med dina termer? :)

Lite det jag menar, att vissa tillverkare har en DSP igång som dom inte går ut med alls just för att få en färgning på en signal som egentligen inte ska färgas. Företag i allmänhet är väl inte direkt kända för att alltid vara helt ärliga med vad dom pysslar med.

Och denna DSP skulle påverka ljudet men det skulle inte synnas i frekvensgången alls inom det hörbara området men väl i höras slutresultatet?
Finns många HiFi-tidningar och forum människor runt klotet som lätt skulle avslöja om något görs för att "luras". Är ju bara att lyfta på locket så kan man se vad som sitter på kortet.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 12:12

Harryup skrev:

Personligen skulle jag aldrig använda ordet aldrig i datorsammanhang eftersom en firmwareuppgradering räcker för att något skall hända. En installation med någon form av dator inblandad kan man inte förutsätta att den skall bete sig konstant över tiden. En begränsning i diskussionen är också att en del förutsätter en ideal miljö utan störningar av något slag. Så ser det inte ut hemma hos folk med dimmers, ledbelysning, apparater travade på varandra, störningar på nätet, trasslig wifi, dåligt trådat nätverk etc etc. Vilket också Steindeln har redovisat att det är mätbart och även påverkar mätningar på andra saker än dacar. Så när jag testat streamers så förutsätter jag absolut ingenting innan och jag förutsätter inte att om jag skulle få fram något resultat som skulle gälla hos andra heller.

/Harryup

Ändras klangfärgen så finns per definition en DSP med i leken. Det var vad jag menade. De störningar du tar upp kommer inte att ge en deterministisk inverkan på överföringsfunktionen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-26 12:12

Tell skrev:
sprudel skrev:
Tell skrev:

Nedtonad i övre register, mer fokus på mellanregister.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-26 12:14

Morello skrev:
Ändras klangfärgen så finns per definition en DSP med i leken. Det var vad jag menade. De störningar du tar upp kommer inte att ge en deterministisk inverkan på överföringsfunktionen.

Vill du förklara vad du menar med

"deterministisk inverkan på överföringsfunktionen"?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 12:18

sprudel skrev:
Morello skrev:

Tex ett avrullat diskantregister eller ett hissat basregister, dvs ett konsekvent beteende som kan verifieras.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-26 12:33

Harryup skrev:
hifikg skrev:

Nä, det behöver man inte vara men man har förutfattade meningar anser jag som inte gynnar en själv om man är ute efter att optimera musikåtergivningen.

/Harryup

Tvärtom. Då kan man ägna sig åt de delar av kedjan som verkligen kan påverka musikåtergivningen. Det borde räcka för en normal livstid. Eller så sitter man nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-26 13:03

Det är väl så att olika delar påverkar i olika grad. Väldigt stor påverkan har ju själva musiken, om man lyssnar på den, eller genom den, för ljud.
Jag tycker ju att det är kul om återgivningen kan bli ännu bättre, det höjer upplevelsen av musiken, men vi är olika. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-26 13:05

sprudel skrev:Det är väl så att olika delar påverkar i olika grad. Väldigt stor påverkan har ju själva musiken, om man lyssnar på den, eller genom den, för ljud.
Jag tycker ju att det är kul om återgivningen kan bli ännu bättre, det höjer upplevelsen av musiken, men vi är olika. :)

För att få en chans att uppleva en förbättring bör man göra förändringar där de kan förväntas höras tycker jag. För min del handlar det, numera, bara om att välja olika fonogram.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-26 13:11

sprudel skrev:
Morello skrev:

Jag tror det var jag som började använda ordet deterministisk i sammanhanget. Det betyder att något följer en lag eller en matematisk fysikalisk formel. Lag om orsak och verkan. Vet man verkan genom mätning så kan man med given input räkna ut orsak. Vet man orsak så kan man med given input räkna ut output. All simulering i CAD utgår från matematiska formler och således deterministiska processer där frekvensgång och THD och Intermodulationsdist är exempel, men även vikningsdist i digitala sammanhang. Motsatsen till deterministiskt är slumpvis d v s stokastiskt och det är exempelvis vanligt brus som inte påverkas direkt av insignalen. Sedan finns det en speciell form i kaotiska funktioner. De ter sig slumpvis vid första anblick, men är inte det. Ett annat aber är sammansatta olika funktioner som påverkar varandra. De är deterministiska men svårare att analysera. Med deterministiskt menas också att man kan göra mätningar där man ändrar värdet på input och får ett motsvarande värde på output vid mätning. Sedan brukar man även ha kravet att tidsinvarians skall råda d v s att en upprepad mätning vid annat tillfälle skall ge samma mätresultat. Jag tycker ordet deterministiskt är ett bra ord i sammanhanget. Därav följer att ordet stokastiskt också är ett bra ord i sammanhanget för att beskriva slumpmässiga processer som ger slumpmässigt resultat vid mätning, exempelvis brus. Då man mäter THD + noise så mäter man kombinationen av en deterministisk störning och en slumpmässig.

Hoppas det framgår vad jag menar då jag använder ordet deterministiskt i sammanhanget. Jag tror att Morello använder ordet i samma betydelse.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 13:12

Fonogram, andra problem, vinets kvalitet, vädret etc har ingenting med sakfrågan att göra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 13:15

petersteindl skrev:
Jag tror det var jag som började använda ordet deterministisk i sammanhanget.

Det vågar jag med bestämdhet påstå att det inte var - begreppet användes långt innan du eller jag föddes för att beskriva olika system. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-26 13:19

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Det vågar jag med bestämdhet påstå att det inte var - begreppet användes långt innan du eller jag föddes för att beskriva olika system. :)

Då menar jag dels i tråden, dels kanske på forumet gällande distorsion och frekvensgång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-03-26 13:21

Tell skrev:
dewpo skrev:Jag tror på streamingspelare som påverkar ljudet, A.k.a uppsamplar innan de skickar till DAC´n.
I mitt ovetenskapliga test ovan flyttades -0,1 dB punkten från 19 kHz till 22 kHz, På 48 kHz testsignal, genom att använda uppsamling innan DAC´n.
Är inte det ungefär skillnaden mellan detektion och ickedetektion i FE test?
Varför är de flesta på faktiskt så negativa till att behandla den digitala signalen innan den skickas vidare?

Det finns nog inte nån vuxen i hela världen som hör en 0,1dB skillnad vid 19khz. Skulle nån lyckas så är den fanimej värld så gott som alla Nobelpris som finns, även fast dom inte har med ljud att göra.

Om vi pratar om en skillnad på 0,1dB som bara är vid 19kHz, men ingen skillnad alls vid 18 eller 20kHz. Då håller jag med dig om att den nog är extremt svår att detektera genom lyssningstest.
Men pratar vi om ett lågpassfilter som har börjat falla 0,1dB vid 19kHz. Då ligger det inom vad jag tror erfarna testare vid gynnsamma förhållanden och rätt material klarar av att detektera.

Mitt största problem vid F/E-lyssning brukar inte vara att höra skillnaden. Det svåra för mig är att hitta en tillräckligt tydlig särprägel på skillnaden för att många gånger i rad, över lång tid kunna peka ut vilken av de två som är F respektive E korrekt. Minsta lilla störning som får mig att tappa koncentrationen riskerar att sabba hela serien.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-26 13:35

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Sökte på forumet och du har inte använt ordet tidigare på forumet än nyss i denna tråd. Ingvar har använt det en gång gällande ljud och det var i ett inlägg år 2005. Då gällde det applicering av fördistorsion för att kancellera deterministiskt uppkommen distorsion.

Andra kanske använt ordet i ljudsammanhang på forumet men inte som jag kan påminna mig ha sett.
Vill någon söka vidare så överlåter jag det till sökaren paa. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 13:41

Forumet är dock inte hela världen; begrepp som "stokastisk" och "deterministisk" har använts i sammanhanget signaler & system sedan Hedenhös dagar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-26 13:48

Morello skrev:Forumet är dock inte hela världen; begrepp som "stokastisk" och "deterministisk" har använts i sammanhanget signaler & system sedan Hedenhös dagar.

Det vet jag. Det används tyvärr mer sällan än vad det borde, tycker jag. En del gamla ingenjörer använder ordet samt att jag läst det i artiklar i AES. Men Sprudel ställde en specifik fråga till dig. Eftersom jag använt ordet tidigare i tråden så svarade jag och jag svarade som jag gjorde. Sprudel hade ju lika gärna kunnat fråga mig.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 13:49

Ganz geanu!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-26 13:59

Tell skrev:
sprudel skrev:
Tell skrev:

En PCM-signal är ju redan samplad, den är ju på intet vis analogt lagrad. Vad menar du?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd