Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Rydberg » 2019-03-26 14:19

Morello skrev:Pratar vi om apparater som tar in datat och slussar det vidare utan DSP eller pratar vi om något annat? Klangfärgen kommer aldrig att påverkas givet att en DSP inte är inblandad.

Förvirringen verkar gränslös just nu.

Menar du alltså att det enda som påverkar hur en apparat uppfattas, i termer av ljus eller mörk klangfärg, är tonkurvan? :? Då är det ju bara att lyssna på Benchmark DAC-1 och man kan konstatera att den inte "låter" som tonkurvan.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-26 14:20

Johan_Lindroos skrev:
Tell skrev:
sprudel skrev:
Hur kan man lura ut att de gör det? Jag är misstänksam på Aurender som många upplever låta "analogt". I min setup gav den en mörk presentation.

Skulle väl vara om man samplar signalen innan den når DACen o jämför den med det man matade in i streamern? Fast hur man gör det på bästa sätt vet jag inte.
Vad menar du med "mörk" förresten? Så jag bara förstår vad du menar med dina termer? :)

Morello skrev:Pratar vi om apparater som tar in datat och slussar det vidare utan DSP eller pratar vi om något annat? Klangfärgen kommer aldrig att påverkas givet att en DSP inte är inblandad.

Lite det jag menar, att vissa tillverkare har en DSP igång som dom inte går ut med alls just för att få en färgning på en signal som egentligen inte ska färgas. Företag i allmänhet är väl inte direkt kända för att alltid vara helt ärliga med vad dom pysslar med.

En PCM-signal är ju redan samplad, den är ju på intet vis analogt lagrad. Vad menar du?

+1 Jag såg detta också. Jag tror Tell menar upsampling d v s samplar om, eller samplar upp. Men det är ett lite tveeggat ord.

Jag har för några dagar sedan börjat ett inlägg i tråden som svar till darkkg. Det är också en fortsättning i förståelsen av digitala artefakter som ger digitala fel i den digitala domänen och som yttrar sig som analoga fel i den analoga domänen om de inte åtgärdas före D/A-omvandlingen under förutsättning att de är åtgärdningsbara.

I det inlägget kommer jag in på samplingsteoremet och Nyqvist. Det passar bra nu.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-26 14:21

Alexi skrev:Om vi pratar om en skillnad på 0,1dB som bara är vid 19kHz, men ingen skillnad alls vid 18 eller 20kHz. Då håller jag med dig om att den nog är extremt svår att detektera genom lyssningstest.
Men pratar vi om ett lågpassfilter som har börjat falla 0,1dB vid 19kHz. Då ligger det inom vad jag tror erfarna testare vid gynnsamma förhållanden och rätt material klarar av att detektera.

Mitt största problem vid F/E-lyssning brukar inte vara att höra skillnaden. Det svåra för mig är att hitta en tillräckligt tydlig särprägel på skillnaden för att många gånger i rad, över lång tid kunna peka ut vilken av de två som är F respektive E korrekt. Minsta lilla störning som får mig att tappa koncentrationen riskerar att sabba hela serien.

Om ett lågpassfilter har påverkat med 0,1dB vid 19khz så kommer den ha påverkat ännu mindre vid 18khz, o att ens höra en skillnad på 0,1dB vid säg 1khz är redan det omöjligt för dom allra allra flesta, så att höra den där 0,05dB skillnaden vid 18khz kommer inte heller gå speciellt bra.
O om du inte kan höra en tydlig särpräglad skillnad, är du ens säker på att du faktiskt hör den eller om det bara är påhitt?

Johan_Lindroos skrev:
Tell skrev:Skulle väl vara om man samplar signalen innan den når DACen o jämför den med det man matade in i streamern? Fast hur man gör det på bästa sätt vet jag inte.

En PCM-signal är ju redan samplad, den är ju på intet vis analogt lagrad. Vad menar du?

Att man samplar den igen för att kunna jämföra om/vad som hände före och efter streamern, om det är en DSP inblandad eller vad det nu kan vara. Ett simpelt nulltest borde räcka.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-26 15:04

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Vad jag förstår tycker Harryup också detta. Frågan är, varför? Kan du motivera det?

Det är användarvänligt, ( bäst? ) erbjuder bra grafik ( bäst ? ) och kostar 1000:- i månaden för användaren. :D
Du kan läsa här om Lejonklous streamer, det finns redan mjukvara som kan mycket som ROON kan- open Source och gratis.
https://www.lejonklou.com/forum/viewfor ... 05507f22dd

bryston sneglar på rasberry pi konceptet - även här är mycket av mjukvaran gratis

Du menar 1000 kr per år. Jag ser priset 119 $ per år och 499 $ engångssumma för livstid.

Använder du själv Roon?

Mvh
Peter

Ojdå- kring tusen kronor per år var det ju :oops:
Nej, men jag har sett gränssnittet och det verkar riktigt snyggt på ROON. Jag kör med yamahas musiccast vilket fungerar fint och är ungefär i klass med tex Linns gränssnitt vilket jag också gillar.
Tidigare hade jag ju naim och använde naims gränssnitt och det var även det bra men ganska långsamt jämfört med musiccast och Linn kazoo. Nyare versionen är säkert bättre.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-26 15:09

Rydberg skrev:

Menar du alltså att det enda som påverkar hur en apparat uppfattas, i termer av ljus eller mörk klangfärg, är tonkurvan? :? Då är det ju bara att lyssna på Benchmark DAC-1 och man kan konstatera att den inte "låter" som tonkurvan.

Fast det e ju en DAC
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-03-26 15:17

hifikg skrev:
Rydberg skrev:

Fast det e ju en DAC

Så observant av dig :wink: Frågan var ju om distorsionen som genereras i analoga utsignalen kan förändra perceptionen av klangbalansen. Jag fick ett rejält lyft när jag bytte digitalkort i min Bryston BDP-2 från ESI Juli@ till Bryston IAD.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-26 15:22

Jag tycker de som aldrig provat eller lyssnat till extremt påkostade streamers ska låna hem själv och lyssna och jämföra. Man kan diskutera ihjäl sig på ett forum och diskutera teknik och intryck men det har lite med verkliga skillnader att göra.

Min erfarenhet är, som jag redan påtalat, att använder man bitkorrekta apparater så är det en mycket liten skillnad som kan höras. Ungefär så stor som mätningarna i tex stereophile visar, och som man kan förvänta sig av dessa. Skillnaden är ofta mindre än tex mellan mp3 320 Kbit vs cd-kvalitet. Tycker jag.
Ibland låter billigare apparater dessutom bättre än dyrare. Det finns inte nån som helst logik :?

En analogi skulle kunna göras till tex två riaasteg eller två försteg.

Det ena steget har spec 20-20000Hz +-0,3 db och 0.004 % total distorsion samt signal/brus på 95 db. Det andra steget har spec 20-20000Hz +-0,1 db och 0,002 % total distorsion samt signal/brus på 105 db.

I den gamla analoga världen så skulle man nog säga att det fanns fog för att båda apparaterna skulle låta väldigt lika.
I den digitala världen så sågas däremot den sämre apparaten jäms med fotknölarna - om det ens görs mätningar av den testade hifitidningen. :P

Helt plötsligt har vi 2019 den digitala high-end världen där, enligt reklamen 50 ingengörer utvecklat en streamer under 10 års tid för ett försäljningspris kring 200000:- som mäter någon tusendels % bättre med avseende på THD, och helt plötsligt beskriver hifitidningarna enorma skillnader. Bläddrar man sedan i samma tidning får man syn på helsidesannonser från nyss hyllade streamers :?

Nåväl- prova själv är nog det bästa :D
Senast redigerad av Tangband 2019-03-26 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-03-26 15:34

ottovonkopp skrev:
dewpo skrev:"If you can't beat them join them"
Är mitt svar på frågan om Roon.

Så kan ni slå dem?

Multirum, Dsp, Mixning, Sångtexter på Tv, Metadata hantering, Biografier, Discografier, Låt Radio, Tidal & Qobus strömning + Lokala filer, Dropbox backup, App styrning
+ Mycket mer - Roon är ganska komplett i dag.

För kan ni slå dem så ska ni förstås göra det :twisted:
Det behövs definitivt konkurrent till Roon om det skall bli bra för konsumenterna!

OT Det känns ganska konstigt att ha åsikter om en produkt som man vet att man inte kommer ha råd med :oops:
Men Roon slutpunkter finn ju i alla prislägen från raspberry pi baserade till yttersta high end.
Så skall ni bli en konkurrent till Roon så behöver ni nog stödja även annan hårdvara än er egen.

Logitech Mediaserver är minst lika bra och gratis.

Nä, Eller jo man kan få Logitech´s Mediaserver att göra nästan allt Roon gör -
Med tricks, hack & fulfunktioner efter timmar av huvudvärk och tandgnissel -
Så gör den det Roon gör "out of the box" utan man som användare behöver ödsla mycket tid alls.

Om du inte tror mig så jämför hur enkelt det är att använda ett FIR filter i Roon!
Jämfört med att sätta upp BrutFIR på LMS :twisted:

Och sen när allt fungerar på LMS så ser det ändock inte speciellt snyggt ut :wink:

Nej jag tycker tyvärr att det är som att jämföra en trimmad 740 med en Ferrari :wink:

Pony_0.PNG
Album recension på Windows 10!
Pony_0.PNG (451.73 KiB) Visad 7672 gånger

Pony_1.PNG
Artist Biografi på iPad
Pony_1.PNG (903.61 KiB) Visad 7672 gånger

Pony_2.PNG
Sångtexter på iPad!
Pony_2.PNG (345.22 KiB) Visad 7672 gånger

Pony_3.PNG
Hur visar LMS sångtexter på TV?
Pony_3.PNG (889.09 KiB) Visad 7672 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-26 15:37

Tell skrev:
goat76 skrev:Som jag förstår det så bildar Truncstion Noise mer en filterliknande effekt, det hörs kanske inte så tydligt på egen hand men när det apliceras på en befintlig signal fortplantar det sig och gör så att signalen får en något vassare digital karaktär.

Du som ibland leker med studioprogram kan ju göra ett litet test. Lägg på en ganska liten filtereffekt på någon inspelning som du tycker ger en liten men ändå ganska tydlig effekt. Ha en till kanal med exakt samma grundljud utan tillagd effekt, fasvänd denna kanal och spela upp båda kanalerna samtidigt så inser du att filtereffektens egenljud är extremt litet.
Hur kan den här lilla detaljen påverka grundljudet så pass mycket trots att det på egen hand knappt hörs?

Kolla på det här klippet vetja så förstår du hela grejen. 12:30 in så pratar han om truncation noise, dither osv (o även hur ohörbart det är).

Jag har sett videon förut.

Så, gjorde du det enkla testet jag föreslog?
Då du isolerar filtrets egna ljud från grundljudet så inser du hur litet egenljudet av själva filtret verkligen är, det är samma sak här.

Ett ytterst vanligt återkommande klagomål när det kommer till digitalt lagrad musik är att det låter vasst och kallt (en beskrivning du mycket väl förstår även om du föredrar andra termer).
Jag tror iallafall att det är dessa typer av fel som orsakar detta och när folk ibland påstår att en digital spelare har analoga kvalitéter så misstänker jag att maskinen i fråga tillför dither vid nedsampling från den högre samplingen apparaten internt jobbar med.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-26 15:49

Tell skrev:
Alexi skrev:Om vi pratar om en skillnad på 0,1dB som bara är vid 19kHz, men ingen skillnad alls vid 18 eller 20kHz. Då håller jag med dig om att den nog är extremt svår att detektera genom lyssningstest.
Men pratar vi om ett lågpassfilter som har börjat falla 0,1dB vid 19kHz. Då ligger det inom vad jag tror erfarna testare vid gynnsamma förhållanden och rätt material klarar av att detektera.

Mitt största problem vid F/E-lyssning brukar inte vara att höra skillnaden. Det svåra för mig är att hitta en tillräckligt tydlig särprägel på skillnaden för att många gånger i rad, över lång tid kunna peka ut vilken av de två som är F respektive E korrekt. Minsta lilla störning som får mig att tappa koncentrationen riskerar att sabba hela serien.

Om ett lågpassfilter har påverkat med 0,1dB vid 19khz så kommer den ha påverkat ännu mindre vid 18khz, o att ens höra en skillnad på 0,1dB vid säg 1khz är redan det omöjligt för dom allra allra flesta, så att höra den där 0,05dB skillnaden vid 18khz kommer inte heller gå speciellt bra.
O om du inte kan höra en tydlig särpräglad skillnad, är du ens säker på att du faktiskt hör den eller om det bara är påhitt?

Johan_Lindroos skrev:
Tell skrev:Skulle väl vara om man samplar signalen innan den når DACen o jämför den med det man matade in i streamern? Fast hur man gör det på bästa sätt vet jag inte.

Att man samplar den igen för att kunna jämföra om/vad som hände före och efter streamern, om det är en DSP inblandad eller vad det nu kan vara. Ett simpelt nulltest borde räcka.

Hmm, detta får du förklara närmare. Sampling görs på en analog signal i en A/D-converter. Du kan inte D/A-omvandla en digital signal och därefter sampla den analoga signalen på nytt och tro att du får samma checksumma som före ADDA.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-26 16:05

Meningen är ju att vi ska komma fram till något, på vägen dit kan det synas lite förvirrat. Vi diskuterar i alla fall HiFi och vill du blir mer ännu mer förvirrad kan du ju kika in i Öppen diskussion. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-26 16:36

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Som jag förstår det så bildar Truncstion Noise mer en filterliknande effekt, det hörs kanske inte så tydligt på egen hand men när det apliceras på en befintlig signal fortplantar det sig och gör så att signalen får en något vassare digital karaktär.

Du som ibland leker med studioprogram kan ju göra ett litet test. Lägg på en ganska liten filtereffekt på någon inspelning som du tycker ger en liten men ändå ganska tydlig effekt. Ha en till kanal med exakt samma grundljud utan tillagd effekt, fasvänd denna kanal och spela upp båda kanalerna samtidigt så inser du att filtereffektens egenljud är extremt litet.
Hur kan den här lilla detaljen påverka grundljudet så pass mycket trots att det på egen hand knappt hörs?

Kolla på det här klippet vetja så förstår du hela grejen. 12:30 in så pratar han om truncation noise, dither osv (o även hur ohörbart det är).

Jag har sett videon förut.

Så, gjorde du det enkla testet jag föreslog?
Då du isolerar filtrets egna ljud från grundljudet så inser du hur litet egenljudet av själva filtret verkligen är, det är samma sak här.

Ett ytterst vanligt återkommande klagomål när det kommer till digitalt lagrad musik är att det låter vasst och kallt (en beskrivning du mycket väl förstår även om du föredrar andra termer).
Jag tror iallafall att det är dessa typer av fel som orsakar detta och när folk ibland påstår att en digital spelare har analoga kvalitéter så misstänker jag att maskinen i fråga tillför dither vid nedsampling från den högre samplingen apparaten internt jobbar med.

Kolla videon igen. Ingen av övertonerna som blir av kvantifiseringsfelen som blir ligger över -100dB från huvudsignalen. Du hör verkligen inte det. På en 8bit-signal ja, men inte 16. Det är lite därifrån dom där uttrycken att digitalt låter vasst o kallt kommer ifrån, att man förr i tiden kanske inte hade riktigt rätt koll på dithering, körde låg bitrate, inte hade vettiga AA-filter och/eller att jitter fortfarande var ett issue. Plus då att folk subjektivt föredrog den analoga disten som kom från vinyler etc framför en vettig digital signals ofärgade ljud.

O nej jag har inte kunnat testat då jag inte har haft vettig tillgång till min dator på ett tag, men dom skillnaderna som blir om jag lägger på nåt kul filter o nullar ut ligger garanterat en bra bit högre än -100dB :)

petersteindl skrev:
Tell skrev:Att man samplar den igen för att kunna jämföra om/vad som hände före och efter streamern, om det är en DSP inblandad eller vad det nu kan vara. Ett simpelt nulltest borde räcka.

Hmm, detta får du förklara närmare. Sampling görs på en analog signal i en A/D-converter. Du kan inte D/A-omvandla en digital signal och därefter sampla den analoga signalen på nytt och tro att du får samma checksumma som före ADDA.

Med vänlig hälsning
Peter

Mja samplar om då, whatever, du förstår vad jag menar ;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-03-26 16:44

Tell, vad är din tes? Att alla som har jämfört digitaltransporter som ger bitperfekt output och som upplever skillnader inbillar sig?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-26 16:46

Rydberg skrev:
hifikg skrev:
Rydberg skrev:Menar du alltså att det enda som påverkar hur en apparat uppfattas, i termer av ljus eller mörk klangfärg, är tonkurvan? :? Då är det ju bara att lyssna på Benchmark DAC-1 och man kan konstatera att den inte "låter" som tonkurvan.

Fast det e ju en DAC

Så observant av dig :wink: Frågan var ju om distorsionen som genereras i analoga utsignalen kan förändra perceptionen av klangbalansen. Jag fick ett rejält lyft när jag bytte digitalkort i min Bryston BDP-2 från ESI Juli@ till Bryston IAD.

Att den analoga signalen kan vara mer eller mindre korrupt har väl ingen tvivlat på (och att den sedan kan bli väldigt mycket mer så under resten av sin väg genom kedjan och till öronen), men så länge vi rör oss i den digitala domänen händer inget med ljudet såvida ingen medvetet lägger till eller drar ifrån något.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-03-26 17:10

hifikg skrev:
Rydberg skrev:
hifikg skrev:
Fast det e ju en DAC

Att den analoga signalen kan vara mer eller mindre korrupt har väl ingen tvivlat på (och att den sedan kan bli väldigt mycket mer så under resten av sin väg genom kedjan och till öronen), men så länge vi rör oss i den digitala domänen händer inget med ljudet såvida ingen medvetet lägger till eller drar ifrån något.

Du får väl fortsätta leva med den villfarelsen då. De som är vet bättre kanske kan försöka ta reda på varför det blir skillnader, mycket intressantare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 17:19

Rydberg skrev:Tell, vad är din tes? Att alla som har jämfört digitaltransporter som ger bitperfekt output och som upplever skillnader inbillar sig?

Jfr kabeldebatten; elektriskt ekvivalenta kablar som "låter" olika.

Nu skulle jag iofs inte ta gift på att alla digitalspelare har identiska bitströmmar ut, men det bore vara en självklarhet att så är fallet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 17:22

sprudel skrev:

Meningen är ju att vi ska komma fram till något, på vägen dit kan det synas lite förvirrat. Vi diskuterar i alla fall HiFi och vill du blir mer ännu mer förvirrad kan du ju kika in i Öppen diskussion. :D

Jag tror chansen att komma fram till något vettigt just nu är liten. Det råder förvirring om begreppsapparaten och en del deltagare tar med envishet resultat från öppna tester som ingångsdata för debatten. Jag tror det kärvs seriösa tester; läs analys av dataströmmarna för att "avmystifiera" digitalspelarträsket.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-03-26 17:30

Morello skrev:digitalspelarträsket.

:mrgreen:

Får ta med mig två spelare nästa gång jag kommer förbi! :D

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-03-26 17:45

Samma DAC 44-96 med olika Konverterings filter :twisted:

Linear_Mixed.png
Linear_Mixed.png (29.76 KiB) Visad 7579 gånger

Linear.png
Linear.png (21.71 KiB) Visad 7579 gånger

Mixed.png
Mixed.png (21.55 KiB) Visad 7579 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-26 18:12

Nu har jag lyssnat ett antal timmar sedan sist under avslappnade former med wxc50 inställd på att vara endast dac :)
Mconnect HD med AirPort express är transport via Toslink in i wxc50. Även volymen styrs av mconnect HD.

Det låter alldeles utmärkt, men jag kan nog inte påstå att det låter bättre än wxc50 som komplett streamer med försteget påkopplat. Jag kan inte ens påstå att jag hör några ens små skillnader längre heller.
Det som är helt säkert och som gör att jag inte skulle kunna leva med airporten som digital transport via Toslink är att det inte är lika stabilt. Det blir dropouts i musiken var 15: e minut ungefär med jitter suppression läge 1 ( sämsta läget ) på yamahan, och läge 2 och tre är helt oanvändbart.

En annan sak är att airporten verkar störa andra apparater via nätsladden. Tv:n får nämligen synliga störningar vid analog tv bara apparaten kopplas in på samma strömdosa. Detta syns inte om jag väljer hdmi på tv:n. Ingen av mina andra stereoapparater stör tv:ns analoga tv-bild.
Så Apple AirPort express skulle jag av feelgood-skäl på lång sikt inte vilja ha inkopplad tillsammans med en massa stereoapparater som delar samma fas och strömdosa.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-26 18:57

hifikg skrev:
Rydberg skrev:
hifikg skrev:
Fast det e ju en DAC

Vad är det för ljud det rör sig om i den digitala domänen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-26 19:05

sprudel skrev:
hifikg skrev:
Rydberg skrev:Så observant av dig :wink: Frågan var ju om distorsionen som genereras i analoga utsignalen kan förändra perceptionen av klangbalansen. Jag fick ett rejält lyft när jag bytte digitalkort i min Bryston BDP-2 från ESI Juli@ till Bryston IAD.

Inga alls. Bara data. Ergo, ingen ljudpåverkan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-26 19:09

hifikg skrev:
sprudel skrev:
hifikg skrev:

Jag bara skojade lite där :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-26 19:19

sprudel skrev:
hifikg skrev:
sprudel skrev:

Jag bara skojade lite där :)

Att tro något annat vore som att tro att CD-skivor med plastomslag låter sämre än sådana som är inslagna i papperskonvolut... Fast det kanske någon tror.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-26 19:55

Rydberg skrev:

Nej, men nu talar jag bara om sådant som sker i den digitala domänen och innan signalen når översamplingsfiltret i DAC.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-27 09:47

Morello skrev:
Rydberg skrev:

Nej, men nu talar jag bara om sådant som sker i den digitala domänen och innan signalen når översamplingsfiltret i DAC.

Fast går det att göra en sådan avgränsning om man diskuterar hur streamers fungerar faktiskt? För min del så kan man inte utgå ifrån ideala förhållanden utan det blir vad det blir. Har man "tur" och inte har så mycket yttre störningar och kanske inte ambitionen att blanda källor som är kopplade till andra faser och HDMI in och allt möjligt annat elände så kanske en grej beter sig på ett sätt. Men helt annat sätt om man kör i en ideal (ur störningssynpunkt miljö) hemma med en integrerad streamer och aktiva högtalare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-27 10:03

Ännu mer förvirring. Det du nämner har ingenting med huruvida datata manipuleras av digitalspelaren elle rej.
Innan begreppsapparaten är klar för alla deltagare i mötet är debatten helt meningslös.

Frågan är om digitalspelaren manipulerar datat (avsiktligt eller oavsiktligt). Vill man undersöka det på riktigt finns det ingen lämpligare metod än att just undersöka datat som kommer ut. Att blanda in DAC och lyssningstester för detta menar jag är helt befängt, för att inte säga okunnigt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-27 10:59

Morello skrev:Ännu mer förvirring. Det du nämner har ingenting med huruvida datata manipuleras av digitalspelaren elle rej.
Innan begreppsapparaten är klar för alla deltagare i mötet är debatten helt meningslös.

Frågan är om digitalspelaren manipulerar datat (avsiktligt eller oavsiktligt). Vill man undersöka det på riktigt finns det ingen lämpligare metod än att just undersöka datat som kommer ut. Att blanda in DAC och lyssningstester för detta menar jag är helt befängt, för att inte säga okunnigt.

Fast rådrubriken är: Kan streamingspelare låta olika?

Nu råder två olika frågeställningar:

1. Manipuleras datat i av digitalspelaren innan den sänder vidare och ev slutligen ljudliga effekter?
2. Hur påverkas det ursprungliga datat digitalspelaren skickar av andra omständigheter och ev slutligen ljudliga effekter?

Det sista du skriver behöver nyanseras, det är ju via lyssning problemet/frågeställningen aktualiserats, men för analysen av vari förändringen har sin elektriska existens håller jag med.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-27 11:09

sprudel skrev:
Morello skrev:Ännu mer förvirring. Det du nämner har ingenting med huruvida datata manipuleras av digitalspelaren elle rej.

Fast rådrubriken är: Kan streamingspelare låta olika?

Nu råder två olika frågeställningar:

1. Manipuleras datat i av digitalspelaren innan den sänder vidare och ev slutligen ljudliga effekter?
2. Hur påverkas det ursprungliga datat digitalspelaren skickar av andra omständigheter och ev slutligen ljudliga effekter?

Det sista du skriver behöver nyanseras, det är ju via lyssning problemet/frågeställningen aktualiserats, men för analysen av vari förändringen har sin elektriska existens håller jag med.

Precis, och räcker det med att det är bit för bit identiskt i datat som kommer ut, eller behöver man analysera datat på ett ännu djupare plan?

Morello, herr Steindl påpekade tidigare i tråden att han kan skapa två bit-identiska filer som låter väldigt olika genom att tillföra maximalt med jitter, men samtidigt tillräckligt lite för att bit-informationen ska hålla sig intakt.
Vad säger du om det?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-27 11:41

Tillförs dither förblir inte filerna identiska.

Sprudel, problemet är att lyssninsgtesterna här i kanalen nästa alltid sker öppet och då tillskriver i alla fall jag testet relevans lika med noll då jag av erfarenhet vet att inbillning är mycket väl utbrett även på faktiskt.se.

Så, vill man undersöka saken på riktigt:

Kommer dataströmmarna ut intakta eller ej?
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd