Jag tycker de som aldrig provat eller lyssnat till extremt påkostade streamers ska låna hem själv och lyssna och jämföra. Man kan diskutera ihjäl sig på ett forum och diskutera teknik och intryck men det har lite med verkliga skillnader att göra.
Min erfarenhet är, som jag redan påtalat, att använder man bitkorrekta apparater så är det en mycket liten skillnad som kan höras. Ungefär så stor som mätningarna i tex stereophile visar, och som man kan förvänta sig av dessa. Skillnaden är ofta mindre än tex mellan mp3 320 Kbit vs cd-kvalitet. Tycker jag.
Ibland låter billigare apparater dessutom bättre än dyrare. Det finns inte nån som helst logik
En analogi skulle kunna göras till tex två riaasteg eller två försteg.
Det ena steget har spec 20-20000Hz +-0,3 db och 0.004 % total distorsion samt signal/brus på 95 db. Det andra steget har spec 20-20000Hz +-0,1 db och 0,002 % total distorsion samt signal/brus på 105 db.
I den gamla analoga världen så skulle man nog säga att det fanns fog för att båda apparaterna skulle låta väldigt lika.
I den digitala världen så sågas däremot den sämre apparaten jäms med fotknölarna - om det ens görs mätningar av den testade hifitidningen.
Helt plötsligt har vi 2019 den digitala high-end världen där, enligt reklamen 50 ingengörer utvecklat en streamer under 10 års tid för ett försäljningspris kring 200000:- som mäter någon tusendels % bättre med avseende på THD, och helt plötsligt beskriver hifitidningarna enorma skillnader. Bläddrar man sedan i samma tidning får man syn på helsidesannonser från nyss hyllade streamers
Nåväl- prova själv är nog det bästa