Dark serpentine

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-02-28 22:59

Ragnwald skrev:
rhenrics skrev:fyra bra kontakter från biltema kostar 80 spänn inkl moms 8)

Bild
Denna är den ända som tillåter lödning av samtliga ledare och kostar 40:-/st. Blir 160:- för 4st.

Nope, de kostar 39.90 paret. Har själv köpt två par så jag borde veta 8)

ser ingen större skillnad på dessa och WBT:s som kostar 250 spänn stycket, och tror inte jag skulle höra ngn heller.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-28 23:03

Det tror inte jag heller, de ser för ögat i alla fall, riktigt fina ut. :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-02-28 23:09

ronnyx skrev:Nu har jag i alla fall beställt ett par Dark Serpentine :D och dom finns att köpa från www.innotec.se

Har precis beställt 2 m Koax kabel KTV1,1/4,9CE svart, 2 m kabelstrumpa 5-10 mm, 2 m skärmstrumpa rund 7,14 mm à totalt 189 kr inkl moms. Plus två par "BTA" (biltema) kontakter à 80 kr som jag köper nu i helgen (ser fö ut att vara indentiska med dark serpentines). Totalt 270 kr. För det får jag en minst lika bra kabel som dark serp, men som dessutom är trippelskärmad, eftersom jag trär på en extra kopparskärmsstrumpa.

Lite data om kabeln:

Diameter innerledare: 1,13 mm Cu
Diameter isolation: 4,9 mm Cell-PE
Ytterdiameter: 6,8 mm PE
Kapacitans: 54 pF/m
Våghastighet: 0,84
Dämpning 500 MHz: 12,9 dB/100 m

8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-02-28 23:11

Ragnwald skrev:Det tror inte jag heller, de ser för ögat i alla fall, riktigt fina ut. :wink:

kan berätta att de även känns fina och exklusiva i verkligheten också 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-02-28 23:16

Speciellt om man drar krympslangen över gulddelen :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-02 23:37

Nån som vet vilken kabel (eller likvärdig) som används för Dark surge xlr-kabeln? 2000 spänn känns som ett extremt överpris för en signalkabel så den borde gå att göra själv betydligt billigare.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-03 00:33

En distribuerad, marknadsförd kabel såld genom butik känns dyrare än en hemmapulad? Nej nu växer pepparn...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-03 10:23

tvett skrev:En distribuerad, marknadsförd kabel såld genom butik känns dyrare än en hemmapulad? Nej nu växer pepparn...

de flesta tillverkare gör ju sina egna kablar från scratch, istället för att köpa färdiga rullar från hyllan. du inser kanske att t ex en hemmapulad nordost inte lika lätt låter sig göras? 8)

var marknadsförs för övrigt naqrefs kablar? På Faktiskt? :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-03 10:37

rhenrics skrev:
var marknadsförs för övrigt naqrefs kablar? På Faktiskt? :lol:

jag tror faktiskt det finns nån återförsäljare i usa...sverige har ingen marknad för kablage

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-04 17:32

rhenrics skrev:Nån som vet vilken kabel (eller likvärdig) som används för Dark surge xlr-kabeln? 2000 spänn känns som ett extremt överpris för en signalkabel så den borde gå att göra själv betydligt billigare.

För att svara på min egen fråga:
"Dubbelkoax med semiindividuella skärmar"
länk

verkar alltså som han kör samma koaxkabel dubbelt med gemensam jord från respektive skärm. dubbla kabellängder renderar alltså dubbelt slutpris på färdig signalkabel 8O :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-04 17:43

lustigt att du gnäller på relativt billiga handgjorda kablar...finns rätt många andra att gnälla på :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-04 17:43

Haakan_W skrev:lustigt att du gnäller på relativt billiga handgjorda kablar...finns rätt många andra att gnälla på :)
:lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-04 17:58

rhenrics skrev:verkar alltså som han kör samma koaxkabel dubbelt med gemensam jord från respektive skärm. dubbla kabellängder renderar alltså dubbelt slutpris på färdig signalkabel 8O :lol:

Han har ju skalat bort den yttersta isoleringen, bara det är ju ett extra moment som tar ganska mycket tid.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-04 22:01

Rydberg skrev:Han har ju skalat bort den yttersta isoleringen, bara det är ju ett extra moment som tar ganska mycket tid.

Var framkommer det? Jag tolkar det som att den inre folien är en individuell skärm för resp kabel, medans de yttre kopparskärmarna för resp kabel (vilka även agerar jord) likaväl kan lödas ihop i ändarna. Men även om det vore så att den yttre isoleringen avlägsnas, och kopparskärm sålunda flätas mot kopparskärm, så finns det ju verktyg med vilka man enkelt avisolerar kablar.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-04 22:06

Haakan_W skrev:lustigt att du gnäller på relativt billiga handgjorda kablar...finns rätt många andra att gnälla på :)

vilka andra kabeltillverkare köper färdig standardkabel som kostar 10kr/metern och säljer som dyrkabel? Ett par kablar som kostar högst 300 spänn att pula ihop själv tycker inte jag blir "relativt billiga" när de säljs för 2000 kr bara för att de är färdigmonterade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-04 22:13

rhenrics skrev:
vilka andra kabeltillverkare köper färdig standardkabel som kostar 10kr/metern och säljer som dyrkabel?

dom flesta? vad tror du egentligen att större kabeltillverkare betalar för sina kilometervis med kabel? förmodligen mindre än 10kr/meter...

mycket ska man då höra innan öronen trillar av....

ps: dom som tillverkar sina egna kablar betalar nog inte mer än nån 50öring per meter (om man bortser från maskininköpskostnaden)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-04 22:13

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:

Sant, låt det bli en varning till andra kabeltillverkare så de inte får för sig att göra så.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-04 22:59

Haakan_W skrev:
rhenrics skrev:
vilka andra kabeltillverkare köper färdig standardkabel som kostar 10kr/metern och säljer som dyrkabel?

dom flesta? vad tror du egentligen att större kabeltillverkare betalar för sina kilometervis med kabel? förmodligen mindre än 10kr/meter...

mycket ska man då höra innan öronen trillar av....

ps: dom som tillverkar sina egna kablar betalar nog inte mer än nån 50öring per meter (om man bortser från maskininköpskostnaden)

jag frågade inte primärt efter vilka tillverkare som betalar 10 kr eller mindre än så per löpmeter, utan vilka som använder standardtillverkade kablar (dvs utan att vara vare sig designade eller specialspecade av beställaren) och som går att köpa för gemene man? Berätta gärna. 8)

ps. maskin-, personal-, lager-, materiel-, tillverkning- och utvecklingskostnader ska man alltså helt bortse ifrån enligt dig?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-04 23:02

är ni polare med naqref eller? hade diskussionen handlat om jorma hade det nog låtit annorlunda. han använder väl hissinstallationskabel som råmateriel för sina strömkablar? 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-04 23:52

rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller? hade diskussionen handlat om jorma hade det nog låtit annorlunda. han använder väl hissinstallationskabel som råmateriel för sina strömkablar? 8)

Du är ju nästan lika rolig som jag i mina bästa stunder ! :roll:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-05 00:00

Laila skrev:
rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller? hade diskussionen handlat om jorma hade det nog låtit annorlunda. han använder väl hissinstallationskabel som råmateriel för sina strömkablar? 8)

Du är ju nästan lika rolig som jag i mina bästa stunder ! :roll:

jahopp :roll:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-05 00:02

ja jag ser väl naqref som en internetpolare....men jag försvarar inte priset därför...

om vi tar jorma som exempel så är priset avsevärt mycket högre...

tex en kabel för 2000kr....

den kanske naqref i bästa fall får 500kr ex moms för (enklare räkning)
1000kr säljer kanske distributören kabeln för å återförsäljaren tar 2000kr...

vore det inte bättre gnälla på hifihandlarnas höga priser?

500 - alla omkostnader kanske ger en lön på mellan 2-300kr per kabel....tycker du att han ska ha ännu mindre betalt än så?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-05 00:52

Haakan_W skrev:

ja jag ser väl naqref som en internetpolare....men jag försvarar inte priset därför...

om vi tar jorma som exempel så är priset avsevärt mycket högre...

tex en kabel för 2000kr....

den kanske naqref i bästa fall får 500kr ex moms för (enklare räkning)
1000kr säljer kanske distributören kabeln för å återförsäljaren tar 2000kr...

vore det inte bättre gnälla på hifihandlarnas höga priser?

500 - alla omkostnader kanske ger en lön på mellan 2-300kr per kabel....tycker du att han ska ha ännu mindre betalt än så?

återförsäljaren är en online-butik, distributör är väl naqref själv?

egentligen är det skitsamma, menar bara att just den här kabeln är lätt att göra själv och därför av mig upplevs som dyr i förhållande till materialkostnaden.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-05 01:06

Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är esoterisk nog att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-05 01:10

tvett skrev:Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är esoterisk nog att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.

till skillnad från vilka andra tillverkare? sluta jiddra och fram med fakta istället. börjar bli jävligt tröttsamt med dina idiotinlägg som inte tillför ett endaste dugg.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-05 01:12

tvett skrev:Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är esoterisk nog att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.

du kanske använder 1000 kr signalkabel till din egen skitanläggning? förstår att du tycker den är prisvärd då :lol:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-05 01:12

tvett skrev:Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är nog esoterisk att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.
Precis, en välkänd kabel med bra värden på allt helt utan mumbo-jumbo! Han försöker inte hitta på något om skin-effekter, ingenting om kristallerna i kopparn, detta är väl helt enkelt en bra kabel som knappast kan bli bättre, utan mystik, det mest mystiska är väl namnet på kabeln...

Sedan är det en annan femma om den är prisvärd eller inte!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-05 01:20

rqu skrev:
tvett skrev:Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är nog esoterisk att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.
Precis, en välkänd kabel med bra värden på allt helt utan mumbo-jumbo! Han försöker inte hitta på något om skin-effekter, ingenting om kristallerna i kopparn, detta är väl helt enkelt en bra kabel som knappast kan bli bättre, utan mystik, det mest mystiska är väl namnet på kabeln...

Sedan är det en annan femma om den är prisvärd eller inte!

ehh... har ngn ifrågasatt kabelns prestanda? EKK är också jävligt kompetent så om ngn skulle börja sälja sådan med påförd strumpa och biltemakontakter för typ 2000 spänn då skulle ni falla in i hallejuasång också antagligen. :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-05 01:23

rhenrics skrev:

du kanske använder 1000 kr signalkabel till din egen skitanläggning? förstår att du tycker den är prisvärd då :lol:

Vill att ni som läser detta läser det igen och funderar på vad denna människa egentligen sa.

Här nedan min signatur finns en lista på min anläggning och kablar. Han säger det alltså inte hypotetiskt utan det är ett uttalande.
Senast redigerad av tvett 2008-03-05 01:24, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-05 01:24

rhenrics skrev:
återförsäljaren är en online-butik, distributör är väl naqref själv?

egentligen är det skitsamma, menar bara att just den här kabeln är lätt att göra själv och därför av mig upplevs som dyr i förhållande till materialkostnaden.

du vet att man måste köpa 100m kabel för att få tag i ct100?

sen tror jag inte att naqref distribuerar eller säljer dom från sin hemsida som förr i tiden...iaf inte för dom priserna...

jag betalade 300kr för ett par oballade en ggn i tiden å jag tror inte det var nåt kompispris

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd