-Martin- skrev: Men du, den verkar inte vara så flexibibel som man kanske skulle önska?
Nja, sådär, men den är ju bra mycket smidigare än en del så kallade HighEnd-kablar som knappt går att böja. Den duger åt mig i vart fall.
Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev: Men du, den verkar inte vara så flexibibel som man kanske skulle önska?
PekkaJohansson skrev:Jag ber att få tacka phon för tipset om den tunnare antennkabeln! Med lite tur borde jag kunna trycka ned ett stereopar av KTV 0,7/2,9 CV även i mina snålt dimensionerade (20 mm) kabelrör.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kaffekoppen skrev:CT-100 Det är enkardelig ledare!
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:johanu skrev:Nja signalkabelns ekk är väll rg62.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 021604.htm
Sant, fungerar utmärkt som antennsladd.
Rg 62 har ju en väldigt tät skärm, vilket är bra skydd mot hf.
Kopparskärmen gör det lätt att löda ( aluminium är svårt ).
Att mittledaren är enkardelig förhindrar den distortion som kan uppstå med flerkardeliga koppartrådar.
Fungerar också utmärkt som koaxial digitalkabel mellan dvd och DA.
Det finns dock andra antennsladdar som är ( ändå ) billigare och som låter likadant.
Falskt, RG62 fungerar inte alls optimalt som antennkabel eftersom karaktäristisk impedans vanligtvis då ska vara 75 ohm och i en del fall 50 ohm. Den karaktäristiska impedansen hos RG62 är 93 ohm.
PekkaJohansson skrev:Med 4,3 mm ytterdiameter och tvära böjar i rören? Jag tvivlar!
Förresten, några bra tips på RCA-pluggar? Till mini-RG62 använder jag Neutriks snålvariant, den där med plasthylsa för fasthållning, men den är så väldigt pillig att ha att göra med.
Med vänlig hälsning
Pekka
tvett skrev:Jag rekommenderar:
Syns bra på bilden vad det är för kabel
PekkaJohansson skrev:Jag ber att få tacka phon för tipset om den tunnare antennkabeln! Med lite tur borde jag kunna trycka ned ett stereopar av KTV 0,7/2,9 CV även i mina snålt dimensionerade (20 mm) kabelrör.
Med vänlig hälsning
Pekka

2-ch skrev:Ibland blir det så fel.
Efter en ommöblering röckte mina gamla kablar inte till längre. Så kag köpte en mikrofonkabel i tron om att den var bra för svaga signaler, samt att den var väldigt smidig och följsam.
(tror det var Elfa 55-802-04) Satte dit kontakterna och provade.
Fick mig en ordentlig överraskning. Jag som aldrig hört någon skillnad på olika signalkablar, verkligen hörde det för första gången.
Det lät helt enkelt förskräckligt! Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
2-ch skrev:Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
johanu skrev:2-ch skrev:Ibland blir det så fel.
Efter en ommöblering röckte mina gamla kablar inte till längre. Så kag köpte en mikrofonkabel i tron om att den var bra för svaga signaler, samt att den var väldigt smidig och följsam.
(tror det var Elfa 55-802-04) Satte dit kontakterna och provade.
Fick mig en ordentlig överraskning. Jag som aldrig hört någon skillnad på olika signalkablar, verkligen hörde det för första gången.
Det lät helt enkelt förskräckligt! Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
Intressant.
Vilken variant köpte du? Den med 2, 3 eller 4a ledare?
//Johan
tvett skrev:2-ch skrev:Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
Du lärde dig inget om placebo? Jag tolkade det som att du inte gjorde A/B-jämförelse på grund av att de gamla kablarna var för korta?
2-ch skrev:tvett skrev:2-ch skrev:Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
Du lärde dig inget om placebo? Jag tolkade det som att du inte gjorde A/B-jämförelse på grund av att de gamla kablarna var för korta?
A/B-jämförlese var helt enkelt onödig i det här fallet. Skillnaden var för stor för att kunna döljas av placebo. Det gick helt enkelt inte att lyssna på. Men se ovan hur signalvägen gick, det kanske inte är så lyckat att koppla så som jag gjorde.
Dessutom skulle väl placeboeffekten varit åt det andra hållet, här hade jag ju skapat min egen kabel?
johanu skrev:Jag tror att kopplingen du gjorde kan vara boven i dramat.
Du ska bara ha den mellan två apparater och endast en kanal.
Mvh
//Johan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster