Sourroundprocessor med ett bra försteg?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-28 11:01

Hmm, jag har funderat en del på vad Lindroos sa och kommit fram till att jag endå inte kommer att ta hembio på jätteblodigt allvar. Således har jag beslutat mig för att köpa en shysst reciever istället (om det blir nått), kollade runt lite igår. På Hifiklubben hade de en som hette Denon 3805 som verkade ganska vettig, pris 12000. På Lefflers så var de väl inet jätteövertygad om denon:en (oväntat! :lol: ), de tyckte den var i samma klass som H/K etc, men om man ville ha lite bättre ljud så fanns Arcam AVR-300 som fått mycket av sin teknik från det separata Arcam FMJ AV8 hembioförsteget. Jag är tyvärr inte speciellt intresserad av att handla på Klubben då jag inte gillar deras rutiner, dessutom är kunskapsnivån på personalen under all kritik.

Problemet är att AVR300 kostar 19000, frågan är om det är värt 7000 extra mot Denon:en? (sen köper jag min förstärkare 1000ggr hellre hos Lefflers då de är super där så lite prisövervikt hade inte gjort nått men 7000 är en del)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 11:38

Rydberg - behöver du inte effektresurserna så finns Denonen med samma teknik i en effektnivå lägre... Så spar du lite på kulorna om du ändå inte skall göra så blodigt allvar av det. 2805 kanske den heter då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-28 11:47

Jag frågade på hifiklubben igår om det var nån skillnad på förestegsdelen och svaret jag fick var: 3805 har bättre audiokretsar!

Jag svarade: Ja det var ju ett lagom diffust svar!

Hmm, jag kanske vill att det ska låta ok iaf och då är nog Arcam det bättre alternativet, särskilt om man som jag har extern slutsteg för frontarna.

GamuT d200 mkIII till 804:orna och 8 st Ambience 2 bak skulle väl funka? (sen får jag ju köpa ett par subbar också)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 11:52

Rydberg - bättre maila Denon... betvivlar att det finns någon butikskunskap ang. kretslösningat på Klubben. Känner ett par av de duktigare killarna som jobbat här nere och de har aldrig haft den formen av kunskapsnivå. Möjligtvis om man mailar huvudkontoret att någon vet (typ servicetekniker), men inte annars.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-28 12:05

Jo man kanske skulle göra det, troligtvis blir det endå inget köp på Klubben då de är jobbiga att ha o göra med vid garantiärende etc.

Hmm, får se om kassan tål ett inköp av en Arcam AVR300, den verkar mycket potent.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-10-28 12:10

Rydberg skrev:Hmm, jag kanske vill att det ska låta ok iaf och då är nog Arcam det bättre alternativet, särskilt om man som jag har extern slutsteg för frontarna.

GamuT d200 mkIII till 804:orna och 8 st Ambience 2 bak skulle väl funka? (sen får jag ju köpa ett par subbar också)

Menar du att du vill att det skall låta bättre i bara tvåkanal eller också i flerkanal? Om du är mer intresserad av att det skall låta bra i tvåkanal men inte är lika kritisk vad det gäller flerkanal kan du titta efter ett bra tvåkanalsförsteg med SSP pass through och där koppla in preout från en billigare hembiostärkare. På så vis går ju aldrig tvåkanalskällan (-orna) genom hemmabiostärkaren.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-28 12:38

Jag har en cdspelare med inbyggt försteg så 2kanal cd kommer att gå direkt via xlr till slutsteget. Jag vill att flerkanalsmusik ska låta fint och då behövs ju en något bättre förstegsdel vilket jag tro att Arcam:en har.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-28 17:39

Hej Rydberg!

AVR300:
Lite för hög utimpedans för att driva kablar till slutsteg (600 ohm), kan ge olika ljud beroende på valet av kablage och längd. Dock minimal skillnad!
För hög utimpedans för att driva hörlurar (390 ohm)

Annars verkar den ju ha de funktioner man behöver.

Fast jag tänker på det du skrev; att du vill ha en receiver i lite mer budgetbetonad prisklass. Nu är du ju rredan raskt uppe i nästan highendpris! Jag tycker du kan jämföra ARcamen med vad du även kan få för 5000 kronor, så kommer du se att du kommer att få nästan alla finesser och ändå mycket bra ljud (dock ej perfekt, men väldigt bra ändå). Du kör ju ändå tvåkanal vioa annat försteg. Tänk på att Dolby Digital är kraftigt bitreducerat och inte har extremt hög ljudkvalitet från början. DTS är ju förstås lite bättre.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-28 17:53

Ja Johan, du vet hur det är, man vill inte köpa dåliga prylar (det hatar jag att göra). Tydligen ska omvandlar etc vara mycket fina i AVR300 men vad vet jag?

Denonen är ju annars en fin pryl men jag vill köpa min förstärkare hos Lefflers, Klubben suger på alla de vis!

De har H/K, Marantz o Arcam där och kan ta in många fler märken.

Fan, det här blir svårt!!! :cry:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-28 23:04

om du nu ändå inte kan hålla dig på budgetnivå så varför inte gå på Meridian?

eller Linn :twisted:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-28 23:31

Style skrev:om du nu ändå inte kan hålla dig på budgetnivå så varför inte gå på Meridian?

eller Linn :twisted:
Har inte råd med det, är ju student.... :D

Förresten :twisted: på dig själv :wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-10-29 08:46

Hallo.

Såg att någon skrev att de varit mycket nöjda med sin Primare SP31.7... Jag har en SP31.7 och är väl knappast nöjd med den :?

För det första ligger brusnivån på tok för högt, även då maskinen ställs i Standby(!). Detta då den inte bryter utgångarna, har man exempelvis CD-spelaren påslagen via de analoga ingångarna så kan man svagt höra musiken när försteget står i Standby.
Kontenta: Jag får alltid stänga av försteget via huvudbrytaren när jag lyssnat klart på musik för att kunna se på TV i rummet 8O

Sedan så är handhavandet klumpigt, även med processorn kopplad till TVn (On-Screen Display).

Försteget maskar till stor del svaga detaljer i musiken, och grötar
ihop ljudet något (bara lite dock).

Ett passivt Creek försteg för 3 kkr smiskar SP31.7 på alla parametrar vad gäller ljudkvalité och upplevd stereobild 8O
Kan dock vara lite problem att driva långa kablar med Creeken...

Rydberg: Jag tycker definitivt att du är inne på rätt spår med att köpa en receiver istället för ett dedikerat försteg. Tror inte att du kommer att tappa speciellt mycket i ljudkvalité, samtidigt som du sparar en sjujäkla massa dollares (du får ju ett helt gäng effektförstärkare samtidigt att driva bakkanaler med etc). :D

Om tomten är snäll till jul så blir det förmodligen en Denon 2805 eller 3805 och kanske om han är riktigt snäll en Denon 3910 :D

Någon som kan förespråka 3805 framför 2805?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 16:53

Det blev en sånhär en:

Bild

.......dvs en Denon 3805, får hoppas att den är bra.... 8)

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-07-28 22:22

Rydberg skrev:Det blev en sånhär en:

.......dvs en Denon 3805, får hoppas att den är bra.... 8)

Hej Rydberg,

hur gick det med Denon'en... kom den upp till förväntad ambitionsnivå? :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-29 12:07

Jorå, det funkar fint på film tycker jag. Testade även att köra den som D/A och försteg ett tag då jag inte hade nån cd hemma och där har den för stora brister enligt mig, lite hårt och spretigt ljud som inte håller i längden. Men som sagt det var till hembion jag skulle ha den och där är den verkligen good enough :)

Användarvisningsbild
MKo

tackar för feedbacken...

Inläggav MKo » 2005-07-29 23:10

okej de va ju kul o höra... blev nämligen lite nyfiken när jag stötte på denna gamla tråd då man funderat lite på lämplig hemmabio stärkare. :)

Hela tråden va faktiskt intressant, hadde själv tankar engång på huruvida det skulle vara bättre att skaffa bara själva surroundprocessor och sedan komplettera alt. bygga egna monblock förstärkarmoduler, o även 5.1 ljudkort till PC:n har man också funderat på, men av trådens info att döma låter det vettigast att skaffa en komplett receiver av dom stora kända märkena.

mvh Michael

Föregående

Återgå till Köpråd