Hallo.
Såg att någon skrev att de varit mycket nöjda med sin Primare SP31.7... Jag har en SP31.7 och är väl knappast nöjd med den
För det första ligger brusnivån på tok för högt, även då maskinen ställs i Standby(!). Detta då den inte bryter utgångarna, har man exempelvis CD-spelaren påslagen via de analoga ingångarna så kan man svagt höra musiken när försteget står i Standby.
Kontenta: Jag får alltid stänga av försteget via huvudbrytaren när jag lyssnat klart på musik för att kunna se på TV i rummet
Sedan så är handhavandet klumpigt, även med processorn kopplad till TVn (On-Screen Display).
Försteget maskar till stor del svaga detaljer i musiken, och grötar
ihop ljudet något (bara lite dock).
Ett passivt Creek försteg för 3 kkr smiskar SP31.7 på alla parametrar vad gäller ljudkvalité och upplevd stereobild
Kan dock vara lite problem att driva långa kablar med Creeken...
Rydberg: Jag tycker definitivt att du är inne på rätt spår med att köpa en receiver istället för ett dedikerat försteg. Tror inte att du kommer att tappa speciellt mycket i ljudkvalité, samtidigt som du sparar en sjujäkla massa dollares (du får ju ett helt gäng effektförstärkare samtidigt att driva bakkanaler med etc).
Om tomten är snäll till jul så blir det förmodligen en Denon 2805 eller 3805 och kanske om han är riktigt snäll en Denon 3910
Någon som kan förespråka 3805 framför 2805?