Piotr skrev:Titan bobin.. där ser man. De börjar dyka upp lite här å var ser jag, Scan Speak och Accuton bl.a. Har Ino kört med Titan länge?
/Peter
Alexi skrev:2-3år tror jag
Sedan 1996. Först i världen, och klart mer än 2-3 år Alexi.
Kan nämna att det inte är så vanligt att Titan är bästa valet (om det inte är hipp-poäng man är ute efter vill säga). Jag använder det i själva verket bara i detta enda motorsystem. Det är det enda där det är det bästa valet.
Vidare: Det är bara mekanisk överbelastning som minskas av HP-filtrering. Huruvida något är HP-filtrerat eller ej spelar ingen roll för termisk överbelastning. Då gäller bara en sak: vilken effekt som systemet exponeras med.
Förvisso kan HP-filtreringen ta bort lite effekt (om programmaterialet har huvuddelen av effekten under 80 Hz), men HP-filtrering minskar inte konsekvensen av den effekt man kör defacto in i systemet.
Tvärtom faktiskt. Frekvensregistret 150-300 Hz är det termisk mest känsliga och HP-filtrering maximerar den termiska skadeeffekten. Det beror på att eftersom högtalaren absorberar maximalt med effekt där, och att en HP-filtrering gör att talspolerörelsen minskar kraftigt, vilket i sin tur betyder att ytterändarna av talspolen inte tillgodoser sig någon spaltavkylnig.
Kan dock nämna att jag själv, trots intensiva försök, inte lyckats förstöra någon pi60s-bas med musikmaterial spelad på en peak-effektnivå om 650 W. Inte heller Vifa lyckades med sin månghundrawattiga testförstärkare som stod och gick hela helgen, med undantag av att dammskyddet smälte... Men det är bytt till ett material som tål avsevärt mycket högre effekter.
Den nämnda elementet (americantabloids) är så vitt jag känner till det enda pi60s-boomern av nuvarande modell (Ino-B88x) som gått sönder någonsin. Vid obduktionen framkom att talspolelacken smultit i inneändan, varvid ett par spolvarv "glidit av". Det måste ha varit hyggligt starkt spelat...
Vh, Ing. Öhman
Överkurs: Den Boomer (B85) jag tagit specifikt fram för sidosystem (>80 Hz), läs i14s, i28s, i56s, har på pappret lägre effekttålighet, men klarar defacto ändå nästan samma effektnivåer som B88x när de körs HP-filtrerade, eftersom de är specifikt konstruerade för det. De har mindre okyld talspole vid små membranrörelser och de absorberar dessutom mindre effekt i det kritiska området.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).