Får väl lägga mig in i debatten.
Lyssnade på diana i jämförelse till en Classé CD (minns inte modellen).
Vi körde Classén som transport vid de tillfällen som Dianan var inkopplad (och ja nivåerna var så gott som kalibrerade, alltså vi kunde inte höra någon skillnad i ljudvolym när vi bytte mellan Classéns inbyggda DAC och diana).
Efter en stunds bytande och lyssnande så tyckte nog samtliga att Classéns inbyggda DAC:ar lät både trevligare och tillförde en mer öppen och 3-dimensionell ljudbild än diana.
Classé dacarna var av 24-bitar/96 khz typ och torde ju vid uppsampling (om man nu gör något vettigt av informationen under uppsamplingen) ha en högre upplösning än dianas dacar (samt ett större dynamik område som torde resultera i ett lägre brusgolv, om nu de analoga delarna är vettigt konstruerade).
Det var mina 5 pence i bidrag till diskussionen.
Diana må vara en väldigt väl-konstruerad DAC, inget snack om saken, men det finns (enligt mig) bättre diton idag (vilket inte är konstigt pga utvecklingen som skett av digitalteknikrn under de senare åren).
Om sedan dianan eller Pioneer 668 har en bättre DAC är jag inte rätt person att svara på.
668 tillsamman med Denon 2105 samt pi60s och pIP lät väldigt bra hemma hos Öhman, det måste jag medge.
Däremot kan jag inte säga om 668 användes som transport eller ej (jag frågade aldrig då jag tyckte det var ovesentligt vid tillfället)
P.S. läste precis nyhetsbrevet från Öhman till Carlssonplanet angående någon modell från Pioneer som heter 2701 eller dyl. i jämförelse till 668.
Stod längst ner på internetsidan (från redaktören?) att aldrig har han någonsin fått en så klar beskrivning över skillnaderna mellan 668 och den andra modellen.
Läste igenom texten 2 ggr och förstår fortfarande inte i klartext skillnaderna i ljud. Visst beskriver IÖ skillnaderna i upplösning (16 bitar i jämförelse till 24 (21?) bitar) men var f-n står skillnaderna i klartext ljudmässigt?
Tycker mest att texten ger mest ingenting.