Förstärkare??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 12:00

IngOehman skrev:På motsvarande eller samma nivå?

Pratar du om hur starkt apparaten spelar alltså? Får man inte bestämma det själv medelst volymkontrollvridning? :o

Var finns en 8-åring som kan förklara när man behöver en??? :wink:

Allvarligt talat:
Problemet med ditt inlägg är att du inte tycks begripa att förstärkaregenskaper inte är endimensionella. Nu är det ju många som har denna kunskaps-/förståndshälta, även efter 8-årsåldern, och det är ju inget fel med det, alla kan inte vara kunniga i alla ämnen.

Men du behöver inte annonsera dina tillkortakommanden inslaget i en massa attityd och jämförelser med 8-åringar. Det blir bara löjligt när det är du som har svårt att greppa diskussionen.
Om du inte förstår varför förstärkare kan uppvisa andra egenskaper än att vara dyra och billiga respektive bra och dåliga, så fråga! Det finns många här på forumet som kan förklara för dig.

Och dessutom tror jag att Booster är fullt kapabel att skriva själv vilka egenskaper han är ute efter.

Vh, Ing. Öhman

I 99 fall av 100 när folk frågar vilken förstärkare de ska köpa så vill de bara ha lite namnförslag och tips på bra förstärkare att provlyssna. Jag tror inte de ö h t ens har reflekterat över alla de parametrar du listar upp som "livsnödvändiga" att ta ställning till innan man kan skaffa sig en förstärkare. För de allra flesta så är en förstärkare bara något man lyssnar på musik med. Med "nivå" ovan avsågs alltså kvalitetsnivå på ljudåtergivning och inget annat. De flesta väljer heller inte sin förstärkare med samma omsorg som de väljer t ex en livspartner. Nu vet jag inte vad du brukar använda dina förstärkare till, men för vissa ändamål kanske en fru trots allt passar bättre? :lol:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-02 12:09

Get a room! 8O
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 12:16

Nattlorden skrev:rhenrics - kan du ta det lite lugnt? Självklart tar man det tydligaste exempel man kan hitta när man upplever att den man talar med inte förstår.

Vad är ditt eget förslag till Booster då?

Inte förstår? Jag är fullt medveten om att det finns esoteriska varianter på HiFi som inte alls konkurrerar på samma marknad som "vanlig" hifi. Ungefär som att jämföra en italiensk sportbil mot en 1/5 så dyr japansk dito, syna respektive spec och komma fram till att den italienska bilen är extremt överprissatt, och därur dra slutsatsen att vad gäller bilar så finns det ingen som helst relation mellan pris och prestanda. Vad Oehman inte verkar fatta är att det inte bara är fritt fram att hur som helst jämföra priser och produkter från helt olika segment av en marknad och dra generella slutsatser av det.

Jag har redan gett ett förslag på förstärkare: Bladelius Thor. Och nej jag har ingen aning om vilka av Oehmans "parametrar" den uppfyller eller inte uppfyller, men jag vet att den låter j-vligt bra. Kan även tipsa om Tact S2150 som nyligen prissänkts till motsvarande 17500 SEK inkl moms. Den har jag dock inte själv provlyssnat men den har fått bra kritik i pressen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 12:28

rhenrics - jämförelsen faller eftersom den italienska sportbilen är tekniskt överlägsen... det är bara i pris/prestandaförhållandet den får stryk. Öhmans exempel var på en dyr produkt med över lag SÄMRE egenskaper än de billiga "instegs"komponenterna.

Sådana taskiga komponenter finns i alla prisnivåer, valet av de esoteriska var självfallet bara för att det blir så tydligt. Och eftersom det finns både taskiga och bra komponenter i samtliga prisklasser, så är det därför som vissa reagerar kraftfullt när det påstås föreligga något beroende mellan pris och prestanda... och om det finns något sådant så är det tydligast i det extremt billiga segmentet där komponentkvalité/val kompromissas med och däröver är det ett svagt statistiskt samband som dock inte går att tillämpa på en slumpvis utvald produkt.

Att chansa på en 20,000kr förstärkare och säga "testa denne" är både en dålig hjälp och säger inte så lite om personen som rekommenderar...

Tar man reda på hur den skall användas och personens behov så blir det mycket lättare att kunna ge ett kompetent förslag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 12:48

Nattlorden skrev:rhenrics - jämförelsen faller eftersom den italienska sportbilen är tekniskt överlägsen... det är bara i pris/prestandaförhållandet den får stryk. Öhmans exempel var på en dyr produkt med över lag SÄMRE egenskaper än de billiga "instegs"komponenterna.

Sådana taskiga komponenter finns i alla prisnivåer, valet av de esoteriska var självfallet bara för att det blir så tydligt. Och eftersom det finns både taskiga och bra komponenter i samtliga prisklasser, så är det därför som vissa reagerar kraftfullt när det påstås föreligga något beroende mellan pris och prestanda... och om det finns något sådant så är det tydligast i det extremt billiga segmentet där komponentkvalité/val kompromissas med och däröver är det ett svagt statistiskt samband som dock inte går att tillämpa på en slumpvis utvald produkt.

Att chansa på en 20,000kr förstärkare och säga "testa denne" är både en dålig hjälp och säger inte så lite om personen som rekommenderar...

Tar man reda på hur den skall användas och personens behov så blir det mycket lättare att kunna ge ett kompetent förslag.

Tekniskt överlägsen :?: Skojar du eller? Och menar du att det är därför den kostar 5 ggr mer? Bara för att det finns enstaka "taskiga" komponenter i samtliga prisklasser så betyder det inte att inte flertalet andra komponenter faktiskt ger valuta för pengarna. Ska man göra marknadsekonomi av det hela så tycker jag det är mer relevant att titta på marknaden i stort, inom det aktuella segmentet (brukshifi, inte lyx eller esoterisk dito), och inte på enstaka ytterligheter. Skulle du godta mitt påstående om att det finns en icke-försumbar korrelation mellan pris och prestanda om jag ger enbart ett exempel från ett helt ovidkommande segment? Jag tror inte det.

Vidare så har jag inte "chansat" när jag tipsade om Thoren. Jag har lyssnat på den själv om det inte framgick. Vad mer kan man göra än att tipsa om förstärkare som man själv uppskattar när någon frågor om råd? I slutändan är det ändå alltid den som frågor som måste provlyssna och bestämma om det är något att ha eller ej, alldeles oavsett hur många parametrar man har lyckats ringa in. Förövrigt är det väl upp till frågeställaren själv att bestämma hur många parameterar som anses relevanta för honom/henne?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 13:37

rhenrics - en Ferrari F50 är tekniskt överlägsen en Nissan Micra. Betvivlar du det så ta ut dem på bana, eller gör trafikmagasinets undanmanöverprov så får du bevis nog.

Dumma frågor räcker det med dumma svar till alltså, menar du? Okej, men om man nu vill hjälpa personen att spara ett antal år och ett antal kronor i felköp från sitt hifiliv genom att upplysa om att det inte är så enkelt som att gå på någon "som lyssnat"s subjektiva uppfattning utan att ha koll på övriga, avsevärt mer väsentliga parametrar?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-02 13:52

rhenrics skrev: De flesta väljer heller inte sin förstärkare med samma omsorg som de väljer t ex en livspartner. Nu vet jag inte vad du brukar använda dina förstärkare till, men för vissa ändamål kanske en fru trots allt passar bättre? :lol:

Såhär uttryckte en trevlig audiofil från Dubai sig:

.....no problem take your time. Finalising on a good amp is like choosing a wife. Let me know when you decide on which amp you prefer......

:lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 14:05

Nattlorden skrev:rhenrics - en Ferrari F50 är tekniskt överlägsen en Nissan Micra. Betvivlar du det så ta ut dem på bana, eller gör trafikmagasinets undanmanöverprov så får du bevis nog.

Dumma frågor räcker det med dumma svar till alltså, menar du? Okej, men om man nu vill hjälpa personen att spara ett antal år och ett antal kronor i felköp från sitt hifiliv genom att upplysa om att det inte är så enkelt som att gå på någon "som lyssnat"s subjektiva uppfattning utan att ha koll på övriga, avsevärt mer väsentliga parametrar?

Nissan Micra???? Driver du med mig? :lol: Menar du på fullt allvar att den specar jämförbart med en Ferrari F50? 8O

Det beror ju på vad man har för målsättning med denna hobby. Köpa en förstärkare och sitta nöjd med den resten av livet. Eller prova lite olika bara för att det är kul och intressant. Varje affär man gör måste inte nödvändigtvis vara den sista man gör, har man en sådan målsättning kommer man nog att drabbas av tung beslutsångest. Sedan tror jag inte att det hjälper hur många parametrar man än försöker uppfylla. Förr eller senare kommer man alltid att tröttna, och det kommer nya maskiner man vill testa.

Så, för att sammanfatta min ståndpunkt om det behövs, så tycker jag inte frågan var dumt ställd. Och jag tycker inte enkla svar med namn på tänkbara förstärkare att provlyssna är dumma svar. Jag tycker även att det är lite av oförskämd elitism att försöka ge intryck av att hundra parametrar måste till för att man ska kunna vara nöjd med sitt förstärkarköp. Då är det väl bara typ 20-30 personer i hela Sverige som verkligen kan det här med att köpa förstärkare som ger god musikåtergivning, valuta för pengarna och nöjd köpare? Rent spontant känns det som att det borde finnas andra viktigare områden att göra sig oumbärlig på? 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 14:17

rhenrics skrev:Nissan Micra???? Driver du med mig? :lol: Menar du på fullt allvar att den specar jämförbart med en Ferrari F50? 8O

Läs om - jag säger att F50 är överlägsen, vilket du ju betvivlade i posten innan (innan jag satte exempelnamn på dem).

Då är det väl bara typ 20-30 personer i hela Sverige som verkligen kan det här med att köpa förstärkare som ger god musikåtergivning, valuta för pengarna och nöjd köpare? Rent spontant känns det som att det borde finnas andra viktigare områden att göra sig oumbärlig på? 8)

Varför då inte nyttja de 1-2-5 av de där 30 som finns här på forumet då? Istället för att "gagga emot"? :wink: (Syftar inte på mig själv som en av dem, jag lär själv fortfarande)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 14:29

Nattlorden skrev:
Läs om - jag säger att F50 är överlägsen, vilket du ju betvivlade i posten innan (innan jag satte exempelnamn på dem).

Nej kära du, det är nog du som får läsa om :lol: Jag pratade om japanska sportbilar för en 1/5 del av priset en motsvarande presterande italiensk sportbil kostar. Varpå du svarar att den italienska bilen är (oklart hur) tekniskt överlägsen. Det är det jag betvivlar!

Jag gaggar inte emot. Det finns olika sätt att be någon förtydliga sig. Engelholm gjorde det t ex på ett bra sätt. Medans jag fick intrycket att IngOehman närmast dumförklarade frågeställaren med sina sarkasmer och spydigheter. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 14:43

rhenrics - Okej, jag bara sträckte exemplet lite ytterligare, jag kan nämligen sälja en Micra till dig för 1/5 av priset på en F50 om du så önskar.

( OT: Fast ingen aning om vad du syftar på för bilar dock, det enda jag kan tänka mig som håller din prestandajämförelse är väl toyotas LeMans-bilar och de ligger inte på 1/5. )

Ibland kan det bli lite dumt om man menar annat än vad man skriver om man debatterar med Ingenjör'n, då hans adelsmärke är att saker och ting skall vara exakt & rätt... Det krävs lite vana att läsa samt att hålla tungan i rätt mun när man svarar... Det räcker sällan med att ha nästan rätt om man inte håller lite reservationer. Tyvärr kan det hetta till lite för båda parter efter ett par poster. :oops: Har haft mina duster också en gång i tiden... för vilket jag är honom ytterst tacksam, för i slutändan lärde jag mig lite (mycket) nytt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-02 14:45

En Micra till 1/5 del av priset på en F50 verkar extremt överprissatt. Micran alltså.

http://www.ferrari-forsale.com/F50-1997-ForSale

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 14:52

jonasp - jo, men det är ju mycket utav hifi också... (tyvärr)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 15:51

rhenrics skrev:
IngOehman skrev: Booster faktiskt fortfarande inte har svarat på frågan om vad det är för egenskaper han söker i förstärkaren, egentligen.

Han vill, egentligen, få råd om förstärkare som lirar på motsvarande samma eller högre nivå som en Musical Fidelity A308 i prisklassen runt 20 kkr. Varje läskunnig 8-åring hade förstått detta enbart genom att läsa innantill.

Okej då föreslår jag härmed att mycket välljudande alternativ till dig Booster:

Slutsteg Rotel RB-1080 (200 watt i 8 ohm):
Bild
Pris 15 000 kr

Dokumenterat välljudande av bl.a. Ljudtekniska Sällskapet OCH (hör o häpna) HiFi & Musik! Kanske har de båda förmodligen rätt!?

Sedan tar du ett matchande Rotelförsteg för de överblivande pengarna, ett Rotel RC-03 för 4 000 kr.
Bild

Pris totalt 19 000 kronor.

För tusenlappen som blir över kan man ju köpa sig lite musik, film, eller en ny DVD-spelare.

Det är mycket svårt att hitta något som är lika välljudande oavsett pris. Möjligtvis kanske en del kompromisser i försteget, såsom kanalobalans från volympotten å så. Man kan ju skaffa något som är bättre i så fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 16:03

Nattlorden skrev:rhenrics - en Ferrari F50 är tekniskt överlägsen en Nissan Micra. Betvivlar du det så ta ut dem på bana, eller gör trafikmagasinets undanmanöverprov så får du bevis nog.

En Nissan Micra kostar väl knappast 1/5 av priset för en Ferrari F50?

Jag skulle kunna tänka mig att man tar en Mitsubishi Lancer Evolution eller en Subaru Impreza WRX ut på en rallybana så har inte F50 skuggan av en chans! Sådana bilar kostar väl i runda slängar 1/5 av en F50. Fast jag själv skulle förstås helst ha en F50 ändå!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 16:22

Johan - jo, om bilhandlare vore lika oseriösa som hifihandlare hade det säkert funnits "micror" som kostat så mycket... och folk som trott på dem... som sagt... jag går gärna och köper en ny micra och säljer vidare för 1/5 av en F50. :lol: :wink: :twisted:

Rallybil? Det är ju en kompromiss för att väglaget är färgat. Gör om samma sak på Nordschleife (Nürburgring). :wink:

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-02 16:34

Det spelar inte så stor roll om du tar EVO mot F50 på bana heller så länge det inte e nån ovalbana.. Eftersom Mitsun har vissa saker som är tekniskt överlägset Ferrarin så kommer de att vara rätt lika.

Dock e jämförelsen lite klen, när du köper en Ferrari betalar du en massa för handbygget, varumärket och det gör du säkerligen hos en massa HIFI-tillverkare oxå..

En bättre jämförelse vore massproducerade kläder, t.ex Jeans av likvärdig kvalitet som kan kosta 150 eller 1500 kronor och det enda som skiljer är märket.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 16:45

Nattlorden skrev:Johan - jo, om bilhandlare vore lika oseriösa som hifihandlare hade det säkert funnits "micror" som kostat så mycket... och folk som trott på dem... som sagt... jag går gärna och köper en ny micra och säljer vidare för 1/5 av en F50. :lol: :wink: :twisted:

Rallybil? Det är ju en kompromiss för att väglaget är färgat. Gör om samma sak på Nordschleife (Nürburgring). :wink:

Kanske lite trist att behöva ta bilen till en bana med slät asfalt till ett annat land bara för att just där är F50 en bättre bil, men på alla andra "vanliga" vägar vinner de fyrhjulsdrivna Evo/WRX. Tänk på vinterväglag också! Vilken galning är ute och åker med sin Ferrari då, de måste ju stå i garage för att inte bli förstörda. Fast jag tar ändå Ferrarin om jag får välja en gång till!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 16:48

BengtO skrev:Det spelar inte så stor roll om du tar EVO mot F50 på bana heller så länge det inte e nån ovalbana.. Eftersom Mitsun har vissa saker som är tekniskt överlägset Ferrarin så kommer de att vara rätt lika.

Dock e jämförelsen lite klen, när du köper en Ferrari betalar du en massa för handbygget, varumärket och det gör du säkerligen hos en massa HIFI-tillverkare oxå..

En bättre jämförelse vore massproducerade kläder, t.ex Jeans av likvärdig kvalitet som kan kosta 150 eller 1500 kronor och det enda som skiljer är märket.

Enligt barnprogrammnet Rea som testar saker så vann ett par billiga jeans klart över ett par Levi´s då det gällde vilka som höll bäst genom att fästa ett ben i varsitt snöre och dra med en bil! Sedan har jag för mig att SP fick prova hur de höll för förslitning också. Levi´sbyxorna ansågs snyggast har jag för mig, men vann alltså inte hållbarhetstestet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Förstärkare??

Inläggav paa » 2005-02-02 16:53

Booster skrev:har lyssnat på Musical Fidelity A.308 men Hifi center i Malmö sa att den håller inte!!!
Ge mig råd!

Vad är det som går sönder på den då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-02-02 18:13

rehnrics skrev:
Inte förstår? Jag är fullt medveten om att det finns esoteriska varianter på HiFi som inte alls konkurrerar på samma marknad som "vanlig" hifi. Ungefär som att jämföra en italiensk sportbil mot en 1/5 så dyr japansk dito, syna respektive spec och komma fram till att den italienska bilen är extremt överprissatt, och därur dra slutsatsen att vad gäller bilar så finns det ingen som helst relation mellan pris och prestanda. Vad Oehman inte verkar fatta är att det inte bara är fritt fram att hur som helst jämföra priser och produkter från helt olika segment av en marknad och dra generella slutsatser av det.

Hallå !

Att jämföra olika bilar med varandra i detta sammanhang är helt irrelevant, varför ? jo därför att det finns ingen "Referensbil"
som det faktiskt gör med musikåtergivning

altså det som spelades in i studion skall så ostört (oförändrat)avspeglas i rummet där man spelar upp musiken, vilket torde i förstärkarfallet betyda , att signalen skall bara förstärkas rätt och slätt, utan att förändras.

Jag väljer helt klart en blå micra för att den är så snygg och dra så lite bensin, och är billigare och serva och tar mig minst lika bra (inte lika fort dock) från punkt A-->B.

/Göran Nilsson

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-02 18:13

Det spelar inte så stor roll om du tar EVO mot F50 på bana heller så länge det inte e nån ovalbana.. Eftersom Mitsun har vissa saker som är tekniskt överlägset Ferrarin så kommer de att vara rätt lika.

Kan faktiskt inte tänka mig en enda bana där EVO´n kan slå F-50 :wink: :D Tror inte ens att det spelar roll om det är torr eller våt vägbana, då däcksvalet har större roll än om bilen är 4WD eller inte. Det finns väl en anledning till att man just inom banracing har förkärlek till bakhjulsdrift :D Antagligen motsatta förhållanden i rally i alla dess former. Sen har vi ju F-60............ 8O :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 18:36

Jo, en rallybana.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-02 19:19

Det var en underhållande tråd 8) .

lite OT;
Jag måste tillstå att jag upplever att många här på forumet anser att dyrare förstärkare, cdspelare osv än 40-50 kkr inte låter bättre än de som kostar 20-30 kkr. Det pratas alltid om NAD eller Rotel som om de vore de bästa tänkbara förstärkarna (ljudmässigt).
Så fort någon nämner någon riktigt dyr förstärkare eller dylikt så ratas det oftast ner på dessa produkter, "de låter inte bättre än 208:an" osv.

Är det fler som upplevt detta eller har jag missuppfattat det hela :? .

Varför är det så (om det är så) :? :? .

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-02 19:20

:D :D :D Där fick du mig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 19:59

Hej Callisto!
Jag tycker att det kan vara värt de extra kulorna för t.ex. ett slutsteg om det är lite snyggare i designen exempelvis. Jag hade själv Krell för ett antal år sedan, fast var mindre nöjd med att den bara gav 100 watt. Så det var inte för att den lät illa som jag sålde den (även om jag nu i efterhand kanske misstänker att den egentligen inte var så himla bra, nåväl den var jävligt snygg i alla fall!).

Nu när jag skrev om Rotel kan jag ju berätta om varför jag nämner Rotel. Jag genomförde testerna av RB-1080 och RB-1090 till Musik & Ljudteknik. Lyssningstesterna visade då att det i stort sett inte finns något att anmärka på hos dessa båda slutsteg. Vi har även testat diverse andra steg som varit dyrare och ända upp till tjugo gånger dyrare, men som varit sämre i ett ljudåtergivningsperspektiv. Som testmetod användes både den eminenta och tillika omdiskuterade F/E-lyssningsmetoden och vi lyssnade mycket länge o omfattande med alla möjliga musiksignaler för att hitta eventuell avvikande ljudkaraktär, men vi hittade endast en liten pyttegrej att anmärka på i basregistret som i praktiskt hembruk är totalt ointressant eftersom ingen lär kunna höra denna lilla påverkan. Det var bara i blindtest som det gick att påvisa, samt vid mycket kraftig nivå, med extremt djupbasrikt material och extremt djupbaskapabla högtalare. Även mätresultaten ingav stort förtroende för dessa båda produkter. Sedan om det skulle stå vad som helst på fronten så skulle de fortfarande vara enastående produkter. Jag skulle tippa att den om den stora RB-1090 hetat något exklusivt, så hade den kostat omkring 4 ggr mer (baserat på vad som sitter i lådan). Men tack vare massproduktion i Kina eller kanske Japan, så kan alla köpa detta steg för en i sammanhanget struntsumma (iofs är det ju en hel del kosing, ej insatta inom audio kan ju inte fatta alls att en sådan burk kostar 25 000 kr!).
Det är väl därför antar jag att folk tycker Rotel är värda att rekommendera; prisvärda och bra helt enkelt!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-02 20:30

Johan Lindroos:
Intressant...
Har ju bara haft Rotels integrerade tidigare och tyckt de varit lite "trötta". Har du (eller någon) möjligtvis tips på en lite kuligare förförstärkare till en RB1080/90?
Hur stor är skillnaden kraftmässigt mellan RB1080/90? Det ligger liksom inom min budgetram iallafall.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-02 20:47

BengtO skrev:En bättre jämförelse vore massproducerade kläder, t.ex Jeans av likvärdig kvalitet som kan kosta 150 eller 1500 kronor och det enda som skiljer är märket.

Tyvärr är det ju inte så. Berätta gärna var jag köper en snygg kvalitetskjorta (gärna med pärlemorknappar) för 150 pix, som ser välstruken ut även när man haft den 10 timmar. Samma sak gäller Jeans. Av alla olika märken jag testat har Levis och Diesel visat sig ha överlägsen kvalitet. 8) Köp en kostym på Dressman och den är färdig för soptippen efter ett partaj. :lol: Jag har haft Ralph Lauren-skjortor som hållt i närmare tio år, vilket Long Joh och annat skräp inte gör.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-02 20:52

Tack Johan för det utförliga svaret.

Jag själv tillhör antagligen isåfall de som tycker om "färgat" ljud.
Jag har själv lyssnat på 1090 och tycker den låter neutralt och lite tråkigt. Den saknar "bettet" som får transienterna att blomma ut och få det att låta levande (tycker jag).
Tycker det finns många andra stärkare som låter mer musikaliskt men som sagt, smaken är som baken 8) .

Jag själv respekterar allas åsikter eftersom musik är något så personligt, kul bara om inte alla försöker säga att det bara finns ett "rätt ljud".

vänligen

Callisto

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-02 20:59

Johan och Callisto!

För mig är det en fröjd att läsa eran sista ordväxling. Kommunikationen går fram åt alla (båda) håll!

(En del kanske uppfattar det som en konstig kommentar om man inte har bakgrunden, men skitsamma, det bjuder jag på....)
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd