Nätverksspelare med fokus på musik

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Re: Nätverksspelare med fokus på musik

Inläggav David_A » 2016-02-03 13:20

Nu har jag minst någon dator på hela tiden. Men annars skulle jag nog köra Plex på typ en Intel computestick med ansluten USB disk.
Teamviewer på det, och det blir en enkel liten pryl att gömma undan och accessa. Och inte mycket mer än 1000lappen för en win10 minidator.
Ska du transcoda video räcker den kanske inte till, men för vanliga ljudfiler torde det vara perfekt.

Plex kan du köra till både ljud och bild, Dvs både vanliga Chromecast2 och Chromecastaudio. För multiroom fungerar bara Chromecastaudio

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-03 14:06

David_A skrev:Nu har jag minst någon dator på hela tiden. Men annars skulle jag nog köra Plex på typ en Intel computestick med ansluten USB disk.
Teamviewer på det, och det blir en enkel liten pryl att gömma undan och accessa. Och inte mycket mer än 1000lappen för en win10 minidator.
Ska du transcoda video räcker den kanske inte till, men för vanliga ljudfiler torde det vara perfekt.

Plex kan du köra till både ljud och bild, Dvs både vanliga Chromecast2 och Chromecastaudio. För multiroom fungerar bara Chromecastaudio

Ja det är en idé iofs.

Nu är jag inte insatt i exakt i hur Plex fungerar men jag förstår att den transcodar orginalfilformatet i många fall. Hur påverkar sådant till exempel flac-uppspelning och ljudkvalitét?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-02-03 15:39

Chromecast stödjer FLAC, så då ska Plex ej transcoda

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-03 15:42

David_A skrev:Chromecast stödjer FLAC, så då ska Plex ej transcoda

Aha, det lät ju bra :).