Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Jag kör allt med olika varianter av dessa:
RogerGustavsson skrev:Nu ska man inte överdriva tvinnandet, då blir kabeln väldigt mycket kortare. Lagom är bäst så att ledarna ligger intill varandra.
johaneriksson skrev:Sssnake spk225 står det att det är koppar.
Beakungen skrev:Jag köpte supras enklaste kabel med tjocklek 2.5mm2 när jag bytte nu senast. Tänkte skitsamma någon krona extra men ändå billigt och ändå smidig att dra i mina kabel-lister
Tänker jag hör ändå ingen skillnad
I-or skrev:Nja, vad är det för fel på kopparöverdragen aluminiumtråd (CCAW)? (Naturligtvis under förutsättning att man kliver upp ett steg i tvärsnittsarea för att hålla resistansen på rimlig nivå.)
Trådtypen är vanligt förekommande i bl.a. talspolar, vilka kan ha en trådlängd om över 50 meter för stora baselement och någon meter för diskantelement.
För övrigt är användning av EKK som högtalarkabel ett av de allra märkligaste faktiskt-påhitten, men det behöver knappast poängteras ytterligare en gång.
RogerGustavsson skrev:Nu ska man inte överdriva tvinnandet, då blir kabeln väldigt mycket kortare. Lagom är bäst så att ledarna ligger intill varandra.
Morello skrev:I-or skrev:Nja, vad är det för fel på kopparöverdragen aluminiumtråd (CCAW)? (Naturligtvis under förutsättning att man kliver upp ett steg i tvärsnittsarea för att hålla resistansen på rimlig nivå.)
Trådtypen är vanligt förekommande i bl.a. talspolar, vilka kan ha en trådlängd om över 50 meter för stora baselement och någon meter för diskantelement.
För övrigt är användning av EKK som högtalarkabel ett av de allra märkligaste faktiskt-påhitten, men det behöver knappast poängteras ytterligare en gång.
Inget fel på koppar över alu, men kabeln blir onödigt grov - allt annat lika.
EKK är snarast initialt torgfört av LTS och Ingvar.
I-or skrev:Nja, vad är det för fel på kopparöverdragen aluminiumtråd (CCAW)? (Naturligtvis under förutsättning att man kliver upp ett steg i tvärsnittsarea för att hålla resistansen på rimlig nivå.)
dewpo skrev:
Min enda erfarenhet av CCAW är föräldrarnas robotgräsklippare där tillverkaren (Husqvarna) gjort det olyckliga valet att använda den typen av markkabel för att avgränsa klippytanDet fungerar sisådär med brott på grund av oxid ett par gånger varje sommar
Men kanske så är oxid ett icke problem i en torrare miljö likt den som råder inomhus?
I-or skrev:För övrigt är användning av EKK som högtalarkabel ett av de allra märkligaste faktiskt-påhitten, men det behöver knappast poängteras ytterligare en gång.
ChristianAndersson skrev:Vad händer i kontaktytan mellan kontakt och kardeler, håller kopparskiktet eller blir det aluminiumet som utgör övergång?(-sresistans pga oxid)
I-or skrev:Det jag ville understryka var att massor av faktisktianer har fallit i denna fälla av opraktiskt förfarande utan ljudkvalitetsmässiga fördelar.
EKK som högtalarkabel har det propagerats för på detta forum i stort sett ända sedan starten och exakt hur upphovet till denna märkliga rekommendation såg ut får nog sägas vara av mindre intresse även om det var kul med lite historik.
"Tvärresistansmodulation" är dock ett minst sagt tveksamt begrepp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster