Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-16 16:26

goat76 skrev:Något som är ganska tydligt i den här tråden är att de som verkligen testat dessa streamers av hög kvalitét i lugn och ro i hemmamiljö, alla vet att det är stor skillnad i ljudkvalitét.

Något som också är tydligt är att alla här som säger att det inte är någon ljudskillnad består av personer som inte har testat dessa streamers i hemmamiljö, eller inte hört dem alls.

Var är alla de personer som ägt/äger dessa påkostade streamers som inte tycker det finns en tydlig ljudförbättring?

Jag har aldrig jämnfört några streamers som inte har någon egen inbyggd DAC så jag kan inte uttala mig om vilka ljudskillnader det kan vara i den typen av lösning.
Det jag däremot kan säga är att en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC med den inbyggda för-förstärkaren, låter bättre än den äldsta Akurate DS med för-förstärkaren i min Musical Fidelity M6. Den lösningen låter i sin tur bättre än musik uppspelad från en dator genom min Marantz sr-6004 surround receiver med dens inbyggda DAC.
Alla dessa tre olika lösningar använder Musical Fidelity i6 som slutsteg och högtalarna är Linn Majik 140.

Vilka slutsatser ni vill dra av detta vet jag inte, men man bör nog först ta sig en nogrann och längre lyssning innan man uttalar sig. Erfarenhet väger tyngre än teori när du ligger under doktorns skalpell. :)

Det här inlägget är ju helt felaktigt :D . Nu påstår du att alla som provat streamers i hemmiljö kan vittna om stora skillnader. Jag har provat mycket i hemmiljö. :P
Jag har testat många streamers ( den förra jag hade i två år hette naim 8) ) och håller inte alls med dig om att det är speciellt stor skillnad i ljudkvalité. Det finns små skillnader. Ett konstaterande är att priset eller den ”synbara” kvaliteten inte har något alls med ljudet att göra. Detta är viktigt att förstå. Jag har jämfört en två år gammal Linn sneaky ds mot yamaha wxc50 sida vid sida med flacmaterial och yamahan lät en aning bättre, små skillnader men de fanns där. Prisskillnaden är 13000:- mot 3300:-.
Den dyrare lät alltså sämre. De billigare nätverkspelarna sneaky/majik ds låter förövrigt väldigt lika. Lite tunna i basen jämfört med naim. Akurate dsm är däremot en aning bättre än de billigare syskonen. En liten skillnad men den finns där. Jag tycker du ska lyfta blicken utanför Linnsfären och inse att det finns lika bra grejor för en 10- del av priset, eller mindre. Hur många andra dyrare spelare förutom Linn har du egentligen testat ? Ge gärna exempel.

Jag tror den största uppgraderingen du skulle kunna göra med din anläggning är aktiv drift med exakt till dina majik 140.

Förövrigt håller jag med dig att långlyssning hemma är något bra :) .
Senast redigerad av Tangband 2019-03-16 16:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-16 16:43

Känns lite omöjligt att komma överens om vad som är en stor eller liten skillnad då det är rent subjektiv ranking. Ett "litet" fel kan vara nog så irriterande och kanske kan man stå ut med ett större fel om det inte t.ex. är hörbart på all musik.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-16 16:50

Harryup skrev:Känns lite omöjligt att komma överens om vad som är en stor eller liten skillnad då det är rent subjektiv ranking. Ett "litet" fel kan vara nog så irriterande och kanske kan man stå ut med ett större fel om det inte t.ex. är hörbart på all musik.

/Harryup

Jo, det blir lite sila mygg och svälja elefanter då många kör med enkla passiva högtalare och tror att flaskhalsarna ligger i signalkällan 8)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-16 17:00

Tangband skrev:
Harryup skrev:Känns lite omöjligt att komma överens om vad som är en stor eller liten skillnad då det är rent subjektiv ranking. Ett "litet" fel kan vara nog så irriterande och kanske kan man stå ut med ett större fel om det inte t.ex. är hörbart på all musik.

/Harryup

Jo, det blir lite sila mygg och svälja elefanter då många kör med enkla passiva högtalare och tror att flaskhalsarna ligger i signalkällan 8)

Och sen finns det någon här med aktiva högtalare som har märkbart svårt att skilja mellan hårt kompimerad musik och goda produktioner. Om problemet ligger i ljudsystemet, ett dåligt lyssningsrum eller en icke musikalisk lyssnare låter jag vara osagt. :D :twisted:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-16 17:42

Tangband skrev:
goat76 skrev:Något som är ganska tydligt i den här tråden är att de som verkligen testat dessa streamers av hög kvalitét i lugn och ro i hemmamiljö, alla vet att det är stor skillnad i ljudkvalitét.

Något som också är tydligt är att alla här som säger att det inte är någon ljudskillnad består av personer som inte har testat dessa streamers i hemmamiljö, eller inte hört dem alls.

Var är alla de personer som ägt/äger dessa påkostade streamers som inte tycker det finns en tydlig ljudförbättring?

Jag har aldrig jämnfört några streamers som inte har någon egen inbyggd DAC så jag kan inte uttala mig om vilka ljudskillnader det kan vara i den typen av lösning.
Det jag däremot kan säga är att en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC med den inbyggda för-förstärkaren, låter bättre än den äldsta Akurate DS med för-förstärkaren i min Musical Fidelity M6. Den lösningen låter i sin tur bättre än musik uppspelad från en dator genom min Marantz sr-6004 surround receiver med dens inbyggda DAC.
Alla dessa tre olika lösningar använder Musical Fidelity i6 som slutsteg och högtalarna är Linn Majik 140.

Vilka slutsatser ni vill dra av detta vet jag inte, men man bör nog först ta sig en nogrann och längre lyssning innan man uttalar sig. Erfarenhet väger tyngre än teori när du ligger under doktorns skalpell. :)

Det här inlägget är ju helt felaktigt :D . Nu påstår du att alla som provat streamers i hemmiljö kan vittna om stora skillnader. Jag har provat mycket i hemmiljö. :P
Jag har testat många streamers ( den förra jag hade i två år hette naim 8) ) och håller inte alls med dig om att det är speciellt stor skillnad i ljudkvalité. Det finns små skillnader. Ett konstaterande är att priset eller den ”synbara” kvaliteten inte har något alls med ljudet att göra. Detta är viktigt att förstå. Jag har jämfört en två år gammal Linn sneaky ds mot yamaha wxc50 sida vid sida med flacmaterial och yamahan lät en aning bättre, små skillnader men de fanns där. Prisskillnaden är 13000:- mot 3300:-.
Den dyrare lät alltså sämre. De billigare nätverkspelarna sneaky/majik ds låter förövrigt väldigt lika. Lite tunna i basen jämfört med naim. Akurate dsm är däremot en aning bättre än de billigare syskonen. En liten skillnad men den finns där. Jag tycker du ska lyfta blicken utanför Linnsfären och inse att det finns lika bra grejor för en 10- del av priset, eller mindre. Hur många andra dyrare spelare förutom Linn har du egentligen testat ? Ge gärna exempel.

Jag tror den största uppgraderingen du skulle kunna göra med din anläggning är aktiv drift med exakt till dina majik 140.

Förövrigt håller jag med dig att långlyssning hemma är något bra :) .

Du får ju inga resultat med den sunken du lyssnar igenom. Klart att allt låter lika när efterföljande länkar maskerar alla ev skillnader.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-03-16 18:01

Tell skrev:...Sen är det där skriver av ett företag som vill sälja sina produkter, så även om det som står där stämmer så ska det ändå tas med en nypa salt.

Varför ska det tas med en nypa salt om det stämmer?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-16 18:55

STDI skrev:
Tell skrev:...Sen är det där skriver av ett företag som vill sälja sina produkter, så även om det som står där stämmer så ska det ändå tas med en nypa salt.

Menar väl att det kan vara vinklat o överdrivet när det är företag själva som skriver sånt där. För visst att om dom har rätt i att saker går att förbättra, men det är inget som nödvändigtvis hörs eller behövs, utan mer att dom får det att låta som att det är viktigt att det görs bara för att dom ska kunna sälja nya dyra prylar typ.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-03-16 19:07

Tell skrev:
STDI skrev:

Menar väl att det kan vara vinklat o överdrivet när det är företag själva som skriver sånt där. För visst att om dom har rätt i att saker går att förbättra, men det är inget som nödvändigtvis hörs eller behövs, utan mer att dom får det att låta som att det är viktigt att det görs bara för att dom ska kunna sälja nya dyra prylar typ.

Stämmer det behöver det inte tas med en nypa salt, oberoende av vem som säger/skriver det. Hade du skrivit: "Sen är det där skriver av ett företag som vill sälja sina produkter, så det ska tas med en nypa salt." så hade jag inte kommenterat. Även om jag kanske tyckt att även företag med affärsintresse kan ha rätt. Dvs, det är bra att vara källkritisk men inte slentrianmässigt anta att skribenter med affärsintresse har fel.

Jag hörde precis en dam som intervjuades på nyheterna. Hon sa: "Absoluta sanningar tror jag inte på." Jag tror inte hon (heller) egentligen menade vad hon sa.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-16 22:09

Jag har hittills använt en MacMini som Roon server och endpoint (nätverksstreamer på Rooniska). Macen kopplas till DAC med USB. Insåg häromdan att det går att använda iPhone som endpoint om man skaffar en Lightning till USB-adapter. Just iPhone 6, som jag hade liggandes, hyllas som en väldigt bra sådan. Den är ju batteridriven och kopplas upp med wifi, så ingen risk för jordslingor och elände. Roon rekommenderar att separera server från endpoint, så jag testade. Tyckte ljudet blev bättre, faktiskt. Fastare bas och mindre dist i mellanregistret. Tyvärr är det svårt att snabbt växla mellan de två källorna (Mac/iPhone), så det kan helt klart vara inbillning. Jag har väldigt dålig tillit till mina sinnen.

Så jag bestämde mig för att ”mäta” lite med de knappa resurser jag har liggandes. Tyvärr vet jag inte hur jag ska kunna tappa den digitala strömmen ur USBn. Så det fick bli en analog inspelning med Audiacy. Kedjan blev: MacMini med Roon server> samma MacMini eller iPhone som endpoint> ProJect Pre Digital S2 DAC> Holographic Audio Pre25 line out> MacBook Pro med Audiacy som ADC. Jag kunde såklart hoppat över försteget, men jag ville passa på att jämföra med vinyl också, så det fick bli såhär. Jag spelade in låten Love med Lana Del Ray som jag har i många format: Tidal CD, Tidal MQA, Lokal 44,1/24 och vinyl för skojs skull. Dessa spelade jag dessutom in med eller utan uppsampling till DSS256 i Roon. Många kombinationer blev det. Allt rippades i mono med 176,4 kHz samplingsfrekvens för att få god upplösning i experimentets nästa steg; nulltest. Jag synkade upp spåren två och två på sample när och inverterade det ena och mixade ihop dessa. Idealt ska det nu vara tyst. Det blev det också när jag som baseline mixade samma spår (kopierat och inverterat). När jag jämförde mellan endpoints och olika format blev det inte lika tyst. Eftersom jag spelat in en analog signal kommer samples aldrig ligga i synk, ens med 176kHz. Brus i kedjan ställer såklart också till det. Några tendenser gick dock att skönja ur detta grova test: Det går att få hyfsat tyst null tillfälligt i ett spår, just där man synkar sampels noga, men någon sorts drift i tiden gör att ljudet ökar och minskar var eftersom nullspåret spelas upp. Kanske inexakt klocka någonstans i kedjan? MQA har inte högre nivå än vanlig PCM, vilket det ibland anklagats för. Vanlig 44,1 uppsamplad till DSD från de två endpointsen var tystast vid nullmix. Det resterande ljudet i DSD nullmix lät dessutom mest behagligt. Jag är fortfarande öppen för att en rent digital transport/streamer/dataström kan ge olika ljudkvalitet, även om det bär emot.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-16 23:05

Låter krångligt
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-16 23:34

hifikg skrev:Låter krångligt

Superkrångligt!
Härligt, va? :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-16 23:43

Belker skrev:
hifikg skrev:Låter krångligt

Superkrångligt!
Härligt, va? :D

Njae, varför inte använda din MBP direkt, varför mini, vad gör du med iPhonen? jag använder min (eller paddan) för att styra iTunes som ligger i MBP, lägger du musiken i iPhone o strömmar från den? Varför? Den rymmer ju nästan ingenting, hur stort minne den än har. Min musikdisk är på 5 TB. Får nog rita upp ditt system så jag förstår, om jag ens förstår då. Fast ikväll har jag drabbats av denguefeber eller något liknande så det får vara tillsvidare.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-16 23:58

Musiken ligger på en NAS i nätverket och på Tidal i molnet. Roon spelar upp och managerar. Allt styrs från padda, telefon eller direkt i datorn. Kolla upp Roon när febern bedarrat, så klarnar det. Drick GT så du får kinin mot febern!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-17 00:04

Spelar du upp musiken på flera ställen, är det därför du lagt den på en NAS?
Den här snubben verkar ha grottat ner sig i Roon...

https://vimeo.com/281928271

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-17 00:17

Ja, bland annat därför. Plus kapacitet och backup. iPhonen i mitt experiment ovan är inget man interagerar med. Den kör bara roons app och kopplar sig med usb till dac och det lokala nätverket. Musiken styrs med en iPad, som alltså är gränssnittet man ser och interagerar med. Musiken lagras alltså på NAS (och/eller lokalt på macminin och Tidal), processas i MacMini och streamas över nätverket till alla endpoints, varav iPhone 6 är en. Kan vara en dator, dyrstreamer byggd av ormolja och guld eller superbillig enkortsdator.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-17 00:21

Belker skrev:Ja, bland annat därför. Plus kapacitet och backup. iPhonen i mitt experiment ovan är inget man interagerar med. Den kör bara roons app och kopplar sig med usb till dac och det lokala nätverket. Musiken styrs med en iPad, som alltså är gränssnittet man ser och interagerar med. Musiken lagras alltså på NAS (och/eller lokalt på macminin och Tidal), processas i MacMini och streamas över nätverket till alla endpoints, varav iPhone 6 är en. Kan vara en dator, dyrstreamer byggd av ormolja och guld eller superbillig enkortsdator.

Aha och som endpoint låter alltså en iPhone6 bättre än din MBP? Båda är anslutna med kabel till försteget?
Jag gör förstås också backup någorlunda regelbundet, men då med TimeMachine till en annan hårddisk som bara används som musikbackup.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-17 00:36

Precis! Och det är därför jag skriver om det i den här tråden.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-17 00:39

Eller nästan precis, förresten. Jag jämförde iPhone och MacMini som endpoint. MBP använde jag för att spela in ljudet från de två endpointsen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-17 00:43

okej o när du streamar från servern (vad har du för server? fattade att minin var server, men den är alltså endpoint) är det trådlöst, eller har du dragit kabel från servern till försteget?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-17 01:08

Server och endpoint kan vara samma device, i det här fallet MacMinin. Eller uppdelat på två, som server på MacMini och endpoint på iPhone. Roon kan vara lite förvirrande som koncept, men det är egentligen inget man behöver fundera så mycket på. Det är otroligt lättanvänt och snyggt gjort.

Det är alltid USBkabel från endpoint till dac i min setup. Från MacMini eller iphone i mitt test. Macminin är kopplad med nätverkskabel till router. iPhone med wifi.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 06:59

Här en streamer som hyllas i hifipress men som mäter dåligt förhållandevis. Kanske uppfattas den som ”analogklingande ” pga felen ?

Bluesound node 2i

https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

”On performance front, it is disappointing to see such low SINAD ratings even though it beats their specifications. I like to see something in high 90s even in budget products. As far as I can tell, playback of high-resolution audio is one of the advantages they tout so would be good if they delivered that objectively.”

Yamaha wxc50 (LTS), Squeezebox touch (stereophile)och Cambridge dacmagic (stereophile) har betydligt bättre mätvärden.

Bluesound node2i:
Senast redigerad av Tangband 2019-03-17 07:24, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 07:19

Goat76- här är en utförlig test av akurate dsm med mätvärden. :)
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6272/
Den verkar riktigt bra, och bör väl vara det för 88000:- ?
Oppo udp 205 mäter en dock aning bättre för en tiondel av priset.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.3660/

Akurate dsm:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-17 08:59

Du är medveten om att du jämför ett komplett multikanalsförsteg med streaming möjlighet med en UHD Blurayspelare med streaming möjlighet? Så det är ju faktiskt helt olika apparater med delvis samma möjligheter.
/Harryup

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-17 09:09

Ja, frågan i den här tråden är väl om hurvida en streamer utan DAC påverkar ljudet. Att DACar mäter och ibland låter olika får väl anses utrett.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 09:23

Belker skrev:Ja, frågan i den här tråden är väl om hurvida en streamer utan DAC påverkar ljudet. Att DACar mäter och ibland låter olika får väl anses utrett.

Precis- och här visar det sig att även om mätvärdena är riktigt bra så kan apparaterna ibland trots detta detekteras i LTS lyssningstest. Så var fallet med Oppo sonica dacen. Men, som LTS beskriver- skillnaden mellan olika dacar då all placebo tas bort och det nivåmatchas är generellt väldigt liten.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 09:28

Harryup skrev:Du är medveten om att du jämför ett komplett multikanalsförsteg med streaming möjlighet med en UHD Blurayspelare med streaming möjlighet? Så det är ju faktiskt helt olika apparater med delvis samma möjligheter.
/Harryup

Jovisst, men båda kan streama musik och fungera som nätverkspelare.
I länken till alla tester kan man även se att japanska hemmabioreceivers med inbyggda slutsteg inte mäter bland det bästa, använda som streamers.
Kanske tekniskt svårt att åstadkomma så många funktioner med lågt pris.

Situationen är HELT annorlunda då endast nätverkspelare eller dacar jämförs. Priset spelar liten roll om man tittar på mätvärdena.

Intressant är även att de apparater med balanserade utgångar generellt i länken presterar bättre mätvärden än de med RCA.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.3660/
Senast redigerad av Tangband 2019-03-17 09:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-17 09:36

Tangband skrev:
Belker skrev:Ja, frågan i den här tråden är väl om hurvida en streamer utan DAC påverkar ljudet. Att DACar mäter och ibland låter olika får väl anses utrett.

Precis- och här visar det sig att även om mätvärdena är riktigt bra så kan apparaterna ibland trots detta detekteras i LTS lyssningstest. Så var fallet med Oppo sonica dacen. Men, som LTS beskriver- skillnaden mellan olika dacar då all placebo tas bort och det nivåmatchas är generellt väldigt liten.

Men, igen, det har inte med trådens fråga att göra. Frågan är om en streamer utan dac kan påverka.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 09:39

Belker skrev:
Tangband skrev:

Men, igen, det har inte med trådens fråga att göra. Frågan är om en streamer utan dac kan påverka.

Svaret är ja, transporten kan påverka. Om det inte är bitkorrekt eller stör analoga delar via kabel så kan det låta annorlunda. Sämre alltså, även om det kan uppfattas som "bättre " av de med religiös övertygelse.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-17 09:48

Den här applepi dacen till rasberry pi streamer verkar prestera väldigt bra. Kostar 200 dollar.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... dacs.4164/

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-17 09:56

Den mäter bra om det är det som är det viktigaste.
Hur väl man tycker att den låter efter en veckas lyssning kan vara en helt annan sak.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd