Moderator: Redaktörer
JonasB skrev:Jag använder dessa kontakter till samtliga kablar utom en som har för grov diameter.
Finns det likvärdiga kontakter som tar 4mm?
genstruktur skrev:JonasB skrev:Jag använder dessa kontakter till samtliga kablar utom en som har för grov diameter.
Vad jag förstår efter ett par sidor finns det inte en sådan knivbanan som sväljer 4mm enkardelig ledare?
Frisk skrev:genstruktur skrev:JonasB skrev:Jag använder dessa kontakter till samtliga kablar utom en som har för grov diameter.
Vad jag förstår efter ett par sidor finns det inte en sådan knivbanan som sväljer 4mm enkardelig ledare?
Det beror ju på vad 4mm avser. Kontakten enligt mitt val tar 4mm-banan i samma uttag där kabeln sitter, 4mm diameter. Vet inte vad knivblad åsyftar heller, om det är montage av själva kabeln, fjäderlastad anslutning eller om det är bananen som ska vara kniv.
https://app.caltestelectronics.com/prod ... iew/CT2017
genstruktur skrev:JonasB skrev:Jag använder dessa kontakter till samtliga kablar utom en som har för grov diameter.
Johan_Lindroos skrev:Det börjar likna en uppvisning i att visa upp så dålig banankontakt som möjligt.![]()
FBK skrev:...De jag har tar också grov kabel upp till 6mm. ...
FBK skrev:Mitt fel, det ska vara 6 mm²
Johan_Lindroos skrev:Du kan ta bort några kardeler så får du säkert dit ledaren. Det påverkar inte funktionen.
Belker skrev:Johan_Lindroos skrev:Du kan ta bort några kardeler så får du säkert dit ledaren. Det påverkar inte funktionen.
Precis. Frågan utredd och besvarad på andra inlägget. Eller har TS enkardelig 4 mm2?!
JonasB skrev:genstruktur skrev:Vad jag förstår efter ett par sidor finns det inte en sådan knivbanan som sväljer 4mm enkardelig ledare?
Det verkar vara så. Kabeln som avses är en flerkardelig 2x4mm2
Belker skrev:Johan_Lindroos skrev:Du kan ta bort några kardeler så får du säkert dit ledaren. Det påverkar inte funktionen.
Precis. Frågan utredd och besvarad på andra inlägget. Eller har TS enkardelig 4 mm2?!
Morello skrev:Belker skrev:Johan_Lindroos skrev:Du kan ta bort några kardeler så får du säkert dit ledaren. Det påverkar inte funktionen.
En "lampsladd" har en kardel - du menar kabel med en tråd.
Frisk skrev:genstruktur skrev:JonasB skrev:Jag använder dessa kontakter till samtliga kablar utom en som har för grov diameter.
Det beror ju på vad 4mm avser. Kontakten enligt mitt val tar 4mm-banan i samma uttag där kabeln sitter, 4mm diameter. Vet inte vad knivblad åsyftar heller, om det är montage av själva kabeln, fjäderlastad anslutning eller om det är bananen som ska vara kniv.
genstruktur skrev:Frisk skrev:genstruktur skrev:
Hade för mig att den där kallades knivbanan men kanske har även jag slirat kring vedertagen nomenklatur. Fallgroparna ter sig ibland oändliga
caltestelectronics.com skrev:4mm Do-It-Yourself straight stacking retractable sleeve banana plug with solderless clamp connection. Depress the button, insert a stripped wire and release. You are ready to go.
STDI skrev:genstruktur skrev:Frisk skrev:Det beror ju på vad 4mm avser. Kontakten enligt mitt val tar 4mm-banan i samma uttag där kabeln sitter, 4mm diameter. Vet inte vad knivblad åsyftar heller, om det är montage av själva kabeln, fjäderlastad anslutning eller om det är bananen som ska vara kniv.
Hade för mig att den där kallades knivbanan men kanske har även jag slirat kring vedertagen nomenklatur. Fallgroparna ter sig ibland oändligacaltestelectronics.com skrev:4mm Do-It-Yourself straight stacking retractable sleeve banana plug with solderless clamp connection. Depress the button, insert a stripped wire and release. You are ready to go.
Visst kan det vara en knivbanan. Det beror på hur "clamp connection" är uppbyggd. Men konstigt om det inte skulle vara en kniv.
Intressant är också att knivbananer anses säkra för att fästa kabeln. Varför har vi inte de gamla terminalerna kvar på vara förstärkare och högtalare? De där klämkontakterna där kablarna stacks in och hölls fast med en kniv. Efter så här många år hade den kanske varit grövre och förbättrad. Och då hade vi ju sluppit en övergång i varje ände.
JonasB skrev:Då har mina anlänt! Blev dock inga knivar.
Frisk skrev:Det är "korgkontakter" jag kan dock inte påstå att det är någon nackdel, jag la upp en länk från Stäbuli tidigare i tråden. Jag har i princip inte ser att det finns något annat i labben som är inköpt senaste 15 åren.
Länken ingen: https://www.heliant.it/images/FV/MC4_multilam.pdf
Jag har de, dock inte kopplat in änkänns bra, lite dålig klämförmåga för riktigt tunna kablar, där är wago bättre.
Ska försöka mäta lite, hjälp mig sätta upp mätparametrar! (Fråga under teknikdelen)
Både mouser och Digikey säljer, fri frakt vid runt 400kr. Blir snabbt några kontakter om man ska ha både i slutsteg och högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster