Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:En annan sak att testa är att flytta ner Guru om det går. Nå står de mitt på höjden vilket kommer påverka ljudet också.
Högtalarna är designade för att användas på en ganska specifik höjd över golvet. Avvikelser från detta påverkar basljudet ganska mycket.
Almen skrev:Jag skulle nog fundera på att skippa REL-grejsimojsen. Tror nog det blir bättre antingen med enbart juniorerna eller på sikt med en lite mer riktig basmodullösning (brant delning och kanske två stycken basar).
Hade en REL hemma som gav lite imponerande resultat i början men som jag aldrig riktigt fick till. Det blev bättre med bara fullrangehögtalare till slut.
Kraniet skrev:En annan sak att testa är att flytta ner Guru om det går. Nå står de mitt på höjden vilket kommer påverka ljudet också.
Högtalarna är designade för att användas på en ganska specifik höjd över golvet. Avvikelser från detta påverkar basljudet ganska mycket.
Johan_Lindroos skrev:En annan grej, det kan ha varit så att när du hade REL:en hemma så var det helt enkelt så att nivån i basregistret helt enkelt var starkare än förut. Kanske för stark. Liknande effekt kan du erhålla genom att använda tonkontroll (basratten eller annan form av EQ) på ett eller annat vis i din signalkedja. Å andra sidan kanske det inte finns sådana möjligheter i sonossystemet, men jag har ingen koll alls egentligen när det gäller Sonos.
Jag tycker hur som helst att du borde kunna lyckas med din existerande subb, bara att laborera vidare så tror jag till sist att du borde kunna hitta en inställning och placering som fungerar hyfsat bra (så bra det går att åstadkomma med en ensam subb utan att ordna med special-EQ eller andra finesser).
Zappa skrev:Jag ser flera hinder (några har du själv redan berört) mot bra återgivning hos dig, bl a:
Zappa skrev:• Högtalarna är placerade alldeles för högt (gissningsvis 70-80 cm för högt), som du vet ska de stå ca 50 cm över golvet. En gång i tiden ägde jag Ino Audio piP som jag under en tid var tvungen att placera högt, det lät inte alls bra, ljust och spretigt.
Zappa skrev:• Höger högtalare är placerad väldigt nära en i stort sett odämpad sidovägg (uppskattningsvis är avståndet mellan elementens mittpunkt och sidoväggen kring 40 cm). Prova att flytta hela paketet till vänster sisådär 40-60 cm, det borde funka även estetiskt.
Zappa skrev:• Du har ingen dämpning bakom högtalarna, Junior är konstruerade för väggnära placering dikt an en relativt tunn (typ 5-6 cm) dämpskiva. Utan dämpskiva tenderar dom att låta ljust och spetigt med bristande upplösning och stereoperspektiv.
Zappa skrev:• Du har inte vinklat in högtalarna, dom är konstruerade för att vinklas in något.
Zappa skrev:• Du sitter nästan mitt i rummet, vilket i regel ger svag nivå i basen.
Zappa skrev:• Mattorna är väldigt tunna, tjockare mattor är alltid välgörande, är mysiga att gå på och ger ett ombonat intryck.
bjornw skrev:Mjo, det är jag medveten om. Basen blir bättre om jag sätter mig i soffan i andra änden av rummet. Dock är inte högtalarna tillräckligt stora för att kunna fylla ut hela rummet, så överlag låter det bättre när jag sitter närmare.
nuffe skrev:Varför inte köpa basstöd från Ino Audio. Då behövs ju inget filter och ingen extra förstärkare.
Nattlorden skrev:bjornw skrev:Mjo, det är jag medveten om. Basen blir bättre om jag sätter mig i soffan i andra änden av rummet. Dock är inte högtalarna tillräckligt stora för att kunna fylla ut hela rummet, så överlag låter det bättre när jag sitter närmare.
Det betvivlar jag en del om du inte har höga krav på volymnivå... har haft piP i ett större rum här hemma och de kunde spela starkare än 90% av alla besökare ville lyssna på... men det kan ju vara en indikation på hur mycket de lider av placeringen...
Morello skrev:Varför inte placera högtalarna till höger och vänster om televisionsapparaten (som även den sitter väldigt högt)? Guru QM10 är inte högtalare som bör avlyssnas på alltför stort avstånd.
bjornw skrev:nuffe skrev:Varför inte köpa basstöd från Ino Audio. Då behövs ju inget filter och ingen extra förstärkare.
20 000 kr
bjornw skrev:Morello skrev:Varför inte placera högtalarna till höger och vänster om televisionsapparaten (som även den sitter väldigt högt)? Guru QM10 är inte högtalare som bör avlyssnas på alltför stort avstånd.
Jag har övervägt det, men jag vill kunna fylla ut hela rummet med musik. Det blir ganska mycket lyssning ståendes och under förflyttning också. Mer sällan att jag sitter i sweet spot.
Teven sitter f.ö. i perfekt höjd, vid lyssningposition hamnar mina ögon två tredjedelar upp på skärmen (105 cm från golvet). Möjligt att perspektivet på bilden får det att se annorlunda ut.
bjornw skrev:nuffe skrev:Varför inte köpa basstöd från Ino Audio. Då behövs ju inget filter och ingen extra förstärkare.
20 000 kr
eljulio skrev:Har tänkt detsamma, på var sin sida om TV:n skulle ge en rejäl förbättring där och duga som lounge för resten av rummet.
bjornw skrev:Morello skrev:Varför inte placera högtalarna till höger och vänster om televisionsapparaten (som även den sitter väldigt högt)? Guru QM10 är inte högtalare som bör avlyssnas på alltför stort avstånd.
Jag har övervägt det, men jag vill kunna fylla ut hela rummet med musik. Det blir ganska mycket lyssning ståendes och under förflyttning också. Mer sällan att jag sitter i sweet spot.
Teven sitter f.ö. i perfekt höjd, vid lyssningposition hamnar mina ögon två tredjedelar upp på skärmen (105 cm från golvet). Möjligt att perspektivet på bilden får det att se annorlunda ut.
Baffel skrev:[Förresten , hur pass fäst är du vid dina högtalare? Klart du ska väl testa att flytta om och trixa , men om nu det inte hjälper? Några andra högtalare lämpliga för ditt rum? På det sätt du /ni lyssnar på musik. Guro Junior är väl i och för sig ett par riktigt bra högtalare. Kan jag tänka mig.
bjornw skrev:Zappa skrev:Jag ser flera hinder (några har du själv redan berört) mot bra återgivning hos dig, bl a:
Wow, jag uppskattar verkligen den här sortens tips. Se mina kommentarer/frågor nedan...
Zappa skrev:• Högtalarna är placerade alldeles för högt (gissningsvis 70-80 cm för högt), som du vet ska de stå ca 50 cm över golvet. En gång i tiden ägde jag Ino Audio piP som jag under en tid var tvungen att placera högt, det lät inte alls bra, ljust och spretigt.
bjornw skrev:Det här är vad som är svårast att lösa. Den högra gaveln på stringhyllan går inte hela vägen ner till golvet, så det går inte att sätta ett hyllplan längre ned. Möjligtvis skulle jag kunna byta till en helgavel, även om det inte kommer bli lika snyggt (och inte är gratis). Men även då kommer jag inte kunna sänka högtalaen mer än 10 cm pga av att skivspelaren står där den står, och locket måste kunna öppnas. I så fall behöver jag skaffa en lägre möbel för den, vilket för all del är möjligt, men den nuvarande används även till förvaring. Tror du att det skulle göra någon skillnad att sänka den 10 cm från dagens 130 cm till 120 cm, eller behöver den ner på 50-70 cm för att det blir någon verklig fördel? Skulle det kunna bli bättre av att istället placera dem närmare taket?
Zappa skrev:• Du har ingen dämpning bakom högtalarna, Junior är konstruerade för väggnära placering dikt an en relativt tunn (typ 5-6 cm) dämpskiva. Utan dämpskiva tenderar dom att låta ljust och spetigt med bristande upplösning och stereoperspektiv.
bjornw skrev:Skulle du kunna rekommendera någon lämplig, diskret och inte alltför dyr dämpskiva som man kan köpa färdig? Hur tillverkar jag annars mina egna? Och finns det någon provisorisk lösning jag skulle kunna testa lite snabbt för att se om det gör skillnad?
nuffe skrev:bjornw skrev:nuffe skrev:Varför inte köpa basstöd från Ino Audio. Då behövs ju inget filter och ingen extra förstärkare.
20 000 kr
4000 lägre enl. senaste prislista. Se det som alternativ kostnad till nytt filter och en till förstärkare så är det inte så illa.
PS, Eller under 10´ som monterings sats.
Zappa skrev:Förövrigt har även jag tänkt på att placera högtalarna vid TV:en. Vill du ha en sub har du en generös yta under soffan att nyttja till en "soffsub". Under soffan kan du faktiskt även placera diskreta basabsorbenter som din bättre hälft inte kommer att se röken av såvida hon inte anstränger sig onödigt mycket eller så struntar du i basabsorbenter och kör på PEQ istället.
bjornw skrev:eljulio skrev:Har tänkt detsamma, på var sin sida om TV:n skulle ge en rejäl förbättring där och duga som lounge för resten av rummet.
Då behöver jag en rejäl tv-bänk att ställa högtalarna på. Stativ är inte något bra alternativ pga barn. Väggfästen möjligtvis. Jag skulle även behöva flytta skivspelaren till teven och då skulle även den bli utsatt för barnens springande och klättrande. Sedan är det rätt skönt att inte ha allt samlat runt tv-altaret, ur en estetisk synvinkel men även för att få någon sorts balans i rummet. Jag gillar att det är en tv-halva och en musik-halva. Ungarna brukar spela musik och dansa på mattan framför stereon också. Men men, jag ska ändå väga fördelar och nackdelar mot varandra och dra det en vända med frugan också.
Zappa skrev:
Förövrigt har även jag tänkt på att placera högtalarna vid TV:en. Vill du ha en sub har du en generös yta under soffan att nyttja till en "soffsub". Under soffan kan du faktiskt även placera diskreta basabsorbenter som din bättre hälft inte kommer att se röken av såvida hon inte anstränger sig onödigt mycket eller så struntar du i basabsorbenter och kör på PEQ istället.
bjornw skrev:Zappa skrev:Förövrigt har även jag tänkt på att placera högtalarna vid TV:en. Vill du ha en sub har du en generös yta under soffan att nyttja till en "soffsub". Under soffan kan du faktiskt även placera diskreta basabsorbenter som din bättre hälft inte kommer att se röken av såvida hon inte anstränger sig onödigt mycket eller så struntar du i basabsorbenter och kör på PEQ istället.
Det är nog större chans att jag kan övertyga min fru om att flytta högtalarna till teven än att byta ut hela hyllsystemet i alla fall.
Men om jag skulle sätta upp absorbenter bakom högtalarna där de står idag så kommer det ju inte behövas särskilt stora iom att de står direkt mot vägg. Det borde inte behövas så värst mycket större än högtalarnas yttermått? Det borde jag kunna hitta någonstans. Eller be frugan sy överdrag till stenullsskivor, så kan hon få välja tyg själv också.
Zappa skrev:Själv jag tillverkat några absorbenter av plank som har jag spänt någorlunda genomsläppligt tyg över, absorbenterna är av profilerad skumplast. Tyget försämrar absorptionen något här men ingen av dessa absorbenterna är placerade på de mest kritiska ställena i rummet.
bjornw skrev:Profilerad skumplast bättre än stenull?
Användare som besöker denna kategori: oa51 och 7 gäster