'Hifi-fynd' du nog bör missa!?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: 'Hifi-fynd' du nog bör missa!?

Inläggav hifikg » 2021-12-27 12:21

Belker skrev:Ja, enligt REGELN ska ju kablar i en anläggning kosta 10% av priset för apparater.

:wink:

Den oomkullrunkeliga regeln, mer än bara en tumregel!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-12-27 12:26

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Den här kanske någon kan vara utan

https://hifitorget.se/visa_annons.php/nordost_odin_2_144153.htm

185.000 för 2x2,5 meter högtalarkabel, halva nypriset (?)

Kolla gärna de andra annonserna från samma säljare! De är ohyggligt dyra prylar. Vederbörande måste nyktrat till och kanske vill nedgradera till en anläggning för någon ynka kvartsmiljon?

Jo, det var så jag menade förstås, man ska undvika de där gamla, dåliga, billiga, sladdriga, sladdarna och satsa på senaste maggördeln, proppfull med högteknologi (?) och ta kostnaden som en man. Tänk om det har spelats Håkan Hellström genom den begagnade kabeln, kommer den någonsin leda ström på rätt sätt igen efter det?

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2021-12-30 19:08

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Den här kanske någon kan vara utan

https://hifitorget.se/visa_annons.php/nordost_odin_2_144153.htm

185.000 för 2x2,5 meter högtalarkabel, halva nypriset (?)

Kolla gärna de andra annonserna från samma säljare! De är ohyggligt dyra prylar. Vederbörande måste nyktrat till och kanske vill nedgradera till en anläggning för någon ynka kvartsmiljon?

Jo, det var så jag menade förstås, man ska undvika de där gamla, dåliga, billiga, sladdriga, sladdarna och satsa på senaste maggördeln, proppfull med högteknologi (?) och ta kostnaden som en man. Tänk om det har spelats Håkan Hellström genom den begagnade kabeln, kommer den någonsin leda ström på rätt sätt igen efter det?

Med tanke på hur illa det låter när jag spelar gamla 78 varvare är det helt klart "jag vill ha köp" Eller är det bara jag som vill ha en dunderbas ner till 20 Hz och kristallklar diskant med en spikrak frekvenskurva ända upp till 20 Khz!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-12-30 22:35

Helmut skrev:
hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Med tanke på hur illa det låter när jag spelar gamla 78 varvare är det helt klart "jag vill ha köp" Eller är det bara jag som vill ha en dunderbas ner till 20 Hz och kristallklar diskant med en spikrak frekvenskurva ända upp till 20 Khz!

Glöm inte kabellyftare!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-06 00:32

Det här har blivit inne att investera i läser jag i andra fora. Det har inte slagit så väl på faktiskt. Än. En high-end switch! Du vill inte veta vad high-end kablarna kostar!

Spoiler:
Visa
chordnetcable.png
chordnetcable.png (153.2 KiB) Visad 7813 gånger
Bilagor
innousswitch.png
Finns i silver, utan pristillägg!
innousswitch.png (92.1 KiB) Visad 7813 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-06 11:27

Köp den inte i Silver bara, den svarta lyfter Svärtan till en Helt Ny Nivå... :mrgreen:

Nätverkskabeln ska man ochså passa sig för, det är ett trix för att vaska fram personer som är i behov av en "god man" för att hantera sin ekonomi...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-06 14:42

Calleberg skrev:Köp den inte i Silver bara, den svarta lyfter Svärtan till en Helt Ny Nivå... :mrgreen:

Nätverkskabeln ska man ochså passa sig för, det är ett trix för att vaska fram personer som är i behov av en "god man" för att hantera sin ekonomi...

Tack för dina insikter, den hade jag lätt kunnat gå på annars!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-06 14:56

Den här måste ju vara bra, det står att den inte innehåller något. Två extra uttag kostar 8.500, men betänk att strömkabeln ingår!
Bilagor
EPC.png
EPC.png (116.5 KiB) Visad 7721 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-06 21:51

Jahaaaa, det är Jord från stjärnor i den, då förstår jag att det kostar, nästan billit dårå juh.. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2022-01-13 23:31

Såg att Hembiobutiken i Sundbyberg har januarirea.
Man kanske skulle satsa på nya kablar?
En till dvd/ bl spelaren
en till projektorn
en till min QSE GX 5 subb basförstärkare
två till min QSE GX höger, vänster mitt och bakre subb
två till mina Behringer A500 till surround.
Är övertygad om att jag har 2,5 mm kablar 15 amper mellan säkringsskåpet och vägg uttaget typ 15 meter.
Kabeln in till huset är säkert dimensionerad för tre gånger 35 amper. Gissar på ca 500 meter.
Har alltid fått lära mig att inget är bättre än den svagaste länken.
Fattar inte hur denna kabel kan ge bättre ljud och bild? för 1490:-
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... -mk2-demo/
Känner på något vis att jag tappar förtroende för butiker som försöker prångla ut dessa dyra kablar. Visst kanske ljudet och bilden blir mycket bättre men då borde jag byta kabel som kommer in till huset vilket blir ca 515 meter. Kanske räcker det med att jag byter till skärmade kablar i hela huset och alla elektriska apparater för att eliminera all form av strålning. Men då har jag fortfarande alla signaler som går genom luften men det borde jag kunna lösa genom att skärma av hela huset med ett plåthölje.
Någon som har andre teorier?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-16 12:24

Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-01-16 12:36

BellsnWhistles skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/audiodesk_cd_sound_improver_145746.htm
Om man är sugen på att svarva ner sina cd lite.

Man får med extra motor! Kan behövas om man är för vild på svarven...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-16 12:37

Helmut skrev:...Känner på något vis att jag tappar förtroende för butiker som försöker prångla ut dessa dyra kablar. ...

Och då refererar du ändå till en "billig" kabel i det här sammanhanget.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-16 12:38

PerStromgren skrev:
BellsnWhistles skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/audiodesk_cd_sound_improver_145746.htm

Man får med extra motor! Kan behövas om man är för vild på svarven...

Ja, jä..ar, om jag köper den kanske jag kan leva på att svarva skivor åt forumkamrater och grannar, hoppas den arbetar tyst och helautomatiskt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-01-16 12:40

Hade jag de slantarna över skulle jag handla direkt. Lika onödig som de flesta "årets ljulklapp". Alltså, nörderi ska kosta pengar, det är ju fundamentet. Och varför spendera ett par hundralappar på en onödig kräm på BodyShop när man kan bränna ett antal tusen på ett stöd för sina skitdyra kralliga kablar som riskerar att knäcka kontakterna i sin lika skitdyra phonoförstärkare?

Nu brukar ju iofs många benämna sin vinylspelare som "svarv" men här kan man ju verkligen se det som cd-spelarens motsvarighet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2022-01-16 22:12

Såg denna i relativt närhet. Åh en b2-70 för 3500kr. Sen såg man basarna :cry:
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... r/99242037

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-16 23:10

Oeldling skrev:Såg denna i relativt närhet. Åh en b2-70 för 3500kr. Sen såg man basarna :cry:
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... r/99242037

Vem vet, det kanske funkar jättebra.... ?
Men borde ju renderat en kommentar av säljaren, men säljaren kanske inte är medveten om modifikationen iofs.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-17 01:39

3500 gav jag för min finaste B2-70 som var i perfekt skick med original, omkantade, element och till det yttre i nyskick. Min första B2-70 var inte fullt så fin, men det avspeglades också i priset, så när jag fick kanta om o byta grät jag inte :) Funderar ibland på att hänga på en tredje.

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2022-01-17 20:45

hifikg skrev:3500 gav jag för min finaste B2-70 som var i perfekt skick med original, omkantade, element och till det yttre i nyskick. Min första B2-70 var inte fullt så fin, men det avspeglades också i priset, så när jag fick kanta om o byta grät jag inte :) Funderar ibland på att hänga på en tredje.

Jag brukar ofta respektera en högtalare konstruktion och alla dessa komponenter som i bättre högtalare ofta är väl utvalda. I ex carlsson högtalare kan ju också uppgraderas med väl uträknade komponenter.

Men en b2-70, som min gissning fått ett par som liknar fulbasar njaaaaaa är nog verkligen ett ej borde köp!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-17 22:08

Oeldling skrev:
hifikg skrev:3500 gav jag för min finaste B2-70 som var i perfekt skick med original, omkantade, element och till det yttre i nyskick. Min första B2-70 var inte fullt så fin, men det avspeglades också i priset, så när jag fick kanta om o byta grät jag inte :) Funderar ibland på att hänga på en tredje.

Jag brukar ofta respektera en högtalare konstruktion och alla dessa komponenter som i bättre högtalare ofta är väl utvalda. I ex carlsson högtalare kan ju också uppgraderas med väl uträknade komponenter.

Men en b2-70, som min gissning fått ett par som liknar fulbasar njaaaaaa är nog verkligen ett ej borde köp!

Sant, bjud en tusenlapp utan element o ge dig ut på jakt!

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2022-01-19 21:26

hifikg skrev:
Oeldling skrev:

Sant, bjud en tusenlapp utan element o ge dig ut på jakt!

Ja jakten kan ju i vissa fall vara minst lika kul som målet, har ett par saker j ag vill äga en mental lista bla par elac 310 med den magiska jet diskanten utan jet med elac är det inte fett. Jag har ärligt talat varken plats eller tid för denna. Kör faktiskt b1. 45 till mina monitor audio rx6 med mycket lyckat resultat ger precis Den där lilla knuffen i film och bastung. Bästa basen är den som inte märks men man saknar när den lyser med sin frånvaro!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-19 22:10

Oeldling skrev:...Bästa basen är den som inte märks men man saknar när den lyser med sin frånvaro!

Så upplever jag mina B2-70. När jag hade Carvers Sunfire super-sub spelade den liksom för sig själv o inte i takt med musiken, den använde jag till slut bara när jag såg på film. Fanns en myriad av inställningsmöjligheter, så med ett forum som Faktiskt i ryggen hade det kanske gått att få ordning på den med.

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2022-01-20 22:50

hifikg skrev:
Oeldling skrev:...Bästa basen är den som inte märks men man saknar när den lyser med sin frånvaro!

Så upplever jag mina B2-70. När jag hade Carvers Sunfire super-sub spelade den liksom för sig själv o inte i takt med musiken, den använde jag till slut bara när jag såg på film. Fanns en myriad av inställningsmöjligheter, så med ett forum som Faktiskt i ryggen hade det kanske gått att få ordning på den med.

Ja med en helvetets massa jobb, tid och teknik går det komma väldigt långt.

Eller så gör man det bara enkelt som min vardagsrums stereo där det ändå aldrig spelas speciellt högt. Där ger b 1.45 precis just som dina basar de den är utvecklad för den där extra botten i musiken.

Sunfire subbarna har ju en helvetets massa effekt som tillomed kan få de studsa av glädje eller annan anledning. Sen är det ju också multi subbar. Ofta när man ska göra två saker istället för en blir det ju svårare.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-23 00:10

Med risk för att förolämpa någon i forumet (vem vet? Och jag är alltid postiv till diy för övrigt.) men
https://hifitorget.se/visa_annons.php/f ... 146289.htm ger en ny dimension till hard wired (eller "point-to point") och till ett något saltat pris kanske?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-01-24 21:42

Det är lite lotteri att köpa omkantat, har man tur har tidigare ägare bytt i tid medan upphängningen fortfarande håller konen i schack, har man otur är de använda en tid med helt trasiga kanter och då är inte spolarna så fräscha sedan tyvärr.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-24 23:03

Jag bytte ju direkt när det "small" (Kanonerna i 1812 vann ännu en seger).

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-01-26 18:34

Det är bra, jag upptäckte själv missljud i ett par omkantade basar först vid ett frekvenssvep, när jag körde de så lågt i frekvens att de inte medgav audibel ton och konen bara pumpade luft, då är det lätt att höra ev mekaniskt slammer.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-26 19:58

BellsnWhistles skrev:Med risk för att förolämpa någon i forumet (vem vet? Och jag är alltid postiv till diy för övrigt.) men
https://hifitorget.se/visa_annons.php/f ... 146289.htm ger en ny dimension till hard wired (eller "point-to point") och till ett något saltat pris kanske?

"Seriöst byggd med de bästa komponenterna"... jorå seruatt eeh.... 8O :lol: :lol: :lol:
00f52bfb01b5630d6095af50f8dda366.jpg
00f52bfb01b5630d6095af50f8dda366.jpg (28.82 KiB) Visad 6551 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-01-26 20:30

Calleberg skrev:
BellsnWhistles skrev:Med risk för att förolämpa någon i forumet (vem vet? Och jag är alltid postiv till diy för övrigt.) men

"Seriöst byggd med de bästa komponenterna"... jorå seruatt eeh.... 8O :lol: :lol: :lol:
00f52bfb01b5630d6095af50f8dda366.jpg

Förstår inte vad du menar. Jag gjorde mitt bästa! :wink:

Användarvisningsbild
thulle

Inläggav thulle » 2022-01-30 18:14

hifikg skrev:Det här har blivit inne att investera i läser jag i andra fora. Det har inte slagit så väl på faktiskt. Än. En high-end switch!

De får konkurrens, tre portar för €4500:

The Totaldac ethernet switch is revealed!

The d1-swicth is made to improve the sound of a digital source connected to the network, making the sound more natural for local files reading but also a internet streaming.
So you can insert this switch in the system just to improve the source quality, even if you don't need an ethernet switch.
The Totaldac d1-switch is embedded in the same enclosure as the Totaldac DACs or streamer, for a perfect matching in a Totaldac system.

Den tom. förbättrar ljudet jämfört med att köra en direkt kabelkoppling mellan NAS och streamer.

Spoiler:
Visa
E717CFA5-410D-4AE8-ACAA-D81D236BD848.jpeg
E717CFA5-410D-4AE8-ACAA-D81D236BD848.jpeg (22.67 KiB) Visad 6361 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd